Dedra - różnice w silnikach 1,6

Moderator: stabraf

Awatar użytkownika
aro
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1998
Rejestracja: 29 mar 2006, 0:00
Imię: Arek
Lokalizacja: Gorzyczki woj. śląskie

Dedra - różnice w silnikach 1,6

Post autor: aro » 25 maja 2007, 22:44

Wie ktoś czym rożnią się te dwa silniki? Dlaczego jeden ma 90kM, a drugi 75kM?

dawidson

Dedra - Silnik 90kM a 75kM

Post autor: dawidson » 26 maja 2007, 1:07

Moje wywody opre na silnikach 1.4 SPI 70KM (Fiat Uno), 1.6 SPI 75KM (N.Delta) i 1.6 MPI 88KM (Fiat Punto 90).

Roznic jest stosunkowo nieduzo i moim zdaniem da sie z wersji 75KM zrobic wersje 90 (jestem w trakcie).

Roznice
1. Glowica
Same glowice roznia sie obecnoscia EGR. Numery katalogowe uszczelek pod glowica wskazuja, ze obie glowice beda pasowac na oba bloki.
Roznic w zaworach/walkach/innych do tej pory nie stwierdzilem.

2. Kolektor ssacy
Tu tkwi najwieksza widoczna roznica. Inny ksztalt spowodowany innym rodzajem zasilania w paliwo (centralny wtrysk jednopunktowy w wersji 75KM i wielopunktowy wtrysk w wersji 90).
Kolektor MPI nie ma miejsca na czujnik temp plynu przekazujacy sygnal do ECU.
Oba kolektory pasuja do obu glowic a raczej powinny bo uszczelki maja ten sam numer katalogowy.
Moim zdaniem to wlasnie glownie kolektor ssacy daje wieksza moc. Kolektor MPI jest o wiele "wydajniejszy" niz SPI. W przypadku wersji 75KM kolektor ma za zadanie dac czas na odparowanie paliwa, stworzenie mieszanki paliwowo-powietrznej a potem na mniej wiecej rowne podzielnie jej miedzy cylindry. Kolektor MPI (90KM) odpowiada jedynie za powietrze. Wtryskiwacze sa umieszczone niemal ?za nim?, tuz przed zaworami dolotowymi.
Powietrze jest dostarczane o wiele efektywniej bo sam kolektor ma o wiele ?efektywniejszy? ksztalt. Zapewnia stosunkowo identyczna dlugosc dolotu dla kazdego cylindra, ma tez przepustnice o wiekszej srednicy.
Zasadniczo sam kolektor MPI ksztaltem bardzo przypomina ten stosowany we Fiacie Uno 1.4 Turbo i jest identyczny jak we Fiacie Punto 90 (ELX i Cabrio) pierwszej generacji oraz Fiacie Tempra 1.6 MPI.

3. Zasilanie w paliwo
Tu tez mamy spora roznice. Pierwsza to system wtrysku.
Wersja 75KM ma pojedynczy wtryskiwacz umieszczony centralnie (identyczny wtryskiwacz jak we fiacie Uno 1.4/1.5 i Fiacie Tipo 1.6). Caly system dziala pod cisnieniem okolo 1 bara. Regulator cisnienia paliwa to to membrana umieszczona w w korpusie wtrysku. Sam wtryskiwacz jest umiesczony daleko od komory spalania, przed przepustnica, na poczatku kolektora ssacego.. Glownie chodzi o to aby zassane powietrze mialo czas wymieszac sie paliwem i aby do kazdego cylindra dotarla jak najrowniejsza czesc mieszanki.
Ogolnie caly dolot w wersji 75KM nie jest rozwiazaniem zbyt efektywnym jesli chodzi o moc silnika. Puszka filtra powietrza itd to rozwazanie nie nalezace d tych z rodzaju ?dajacych koniki?.
W wersji 90KM mamy wtrysk wielopunktowy (4 wtryskiwacze tuz przed zawrami ssacymi). Uklad pracuje juz pod cisnieniem okolo 3,5 bara. Paliwo jest dozowane o wiele dokladniej i moze byc dawkowane w wiekszych ilosciach a co za tym idzie mozna wykorzystac wieksza przepustnice. Naturalnie elektronika jest kompletnie inna choc w sporej czesci oparta na tym samym zestawie czujnikow (z wyjatkami).

4. Uklad chlodzenia
Wersja 75KM ma czujnik temp plynu w kolektorze ssacym, w wersji 90KM nie ma na niego miejsca-znajduje sie on w termostacie. Oba termostaty pasuja do obu glowic.



Blok silnika, uklad wydechowy inne podzespoly nie wykazuja wiekszych roznic.
Moim zdaniem wieksza moc silnika MPI bierze sie z lepszego ukladu dolotowego i wiele efektywniejszej metody wtysku.

Jesli ktos zauwazy jakis blad w moich wywodach to prosze o wskazanie mi go. Jestem w trakcie przeszczepu wielopunktu do SPI i mnie rowniez sie przydadza takie informacje ;)

Awatar użytkownika
aro
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1998
Rejestracja: 29 mar 2006, 0:00
Imię: Arek
Lokalizacja: Gorzyczki woj. śląskie

Dedra - Silnik 90kM a 75kM

Post autor: aro » 26 maja 2007, 17:56

Dzięki za tą "powieść"
Pytałem się, czym różnią się te silniki, ponieważ zauwazyłem na jedenej stornie z częsciami do Derdy, że jeżeli numer silnika jest AB to silnik ten ma 75 Km, a jak AA to 90 kM i niewiem czy oni się nie pomylili ja mam numer silnika zaczynający się 835A1, a nie żadne AA, czy AB. Dopiero numer wersji ma 835AA i 835AB i własnie ja mam ten 835AB i teraz niewiem ile koników mam w swoim silniku? Tego zaworu EGR chyba nie posiadam (chyba), a czujnik temperatury umieszczony jest gdzieś z przodu w głowicy, albo w kadłubie (nie jestem pewien)

Ma ktoś jeszcze jakieś sugestie?

dawidson

Dedra - Silnik 90kM a 75kM

Post autor: dawidson » 26 maja 2007, 19:23

moglo tez chodzic o silnik 1.6 16v, ktory rowniez mial 90Km z tego co pamietam.
jesli mozesz to wrzuc fotke swojego silnika-to rozwiaze wszystkie watpliwosci.
czujnik temp o ktorym mowisz to ten w glowicy, ale on daje jedynie sygnal na wskaznik umieszcztony na desce. jest jeszcze jeden i zaleznie od wersji jest wkrecony w termostat lub kolektor ssacy.
oczywisice ciagle zakladam, ze masz 1.6 8v.
opisz swoj silnik, jak wyglada obbudowa filtra powietrza?
po ktorej stroni masz wlew oleju?

Awatar użytkownika
aro
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1998
Rejestracja: 29 mar 2006, 0:00
Imię: Arek
Lokalizacja: Gorzyczki woj. śląskie

Dedra - Silnik 90kM a 75kM

Post autor: aro » 26 maja 2007, 19:28

To jest silnik 8v - prawdopodobnie bezkolizyjny :)
W dodatku w dowodzie jest wpisane 66kW ~ 90kM
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
DEDRALS
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 186
Rejestracja: 07 paź 2012, 17:12
Skype: BRAK
Imię: Andrzej
Lokalizacja: Gdynia/UK

Re: Dedra - różnice w silnikach 1,6

Post autor: DEDRALS » 16 lis 2012, 18:33

To na stówkę 75 konny silnik ; )

dawidson

Odp: Dedra - różnice w silnikach 1,6

Post autor: dawidson » 16 lis 2012, 18:46

DEDRALS pisze:To na stówkę 75 konny silnik ; )
Też tak sądzę.

"... I guess it's just the way I'm wired."

ODPOWIEDZ

Wróć do „Delta II/Dedra/Dedra SW”