Delta III 1.6 M-jet 120KM Urwana poduszka lewa silnika

Awatar użytkownika
Valdi
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 220
Rejestracja: 25 lut 2013, 20:39
Imię: Waldek
Lokalizacja: Rybnik

Delta III 1.6 M-jet 120KM Urwana poduszka lewa silnika

Post autor: Valdi » 06 sty 2022, 23:28

Urwana poduszka lewa silnika to duże uproszeczenie,bo nie znalazłem nazwy dla krótkiego tematu.Do rzeczy.Wczoraj ledwo ruszyłem z miejsca jak zatrzęsło samochodem.Zgasiłem i zajrzałem pod maskę.Silnik pochylony na prawo-wpadł na dół wraz ze skrzynią do oporu.Na osłonie pod silnikiem leży urwana śruba wraz z nakretką i grubą podkładką.Ta śruba urwała się przy samej podstawie uchwytu,który zamontowany jest trzema śrubami do górnej części skrzyni biegów.Śruba przechodzi przez poduszkę i od góry jest ta podkładka i ta nakrętka.Jak silnik spadł to przegub wewnętrzny lewy spadł na sanki, a jego ruch obrotowy odciął osłonę przegubu na całym obwodzie.Wyrwało też kable z wtyczki czujnika świateł cofania.Nie wiem co jeszcze się uszkodziło.Moje pytanie do Was brzmi: co było powodem urwania się tej śruby?.Nic nie zapowiadało takiego dramatycznego scenariusza.Co trzeba sprawdzić i czemu się przyjrzeć aby to się nie powtórzyło.Nie chcę sobie nawet wyobrażać czegoś takiego przy 140km na autostradzie.
Lancia Delta III Gran Luce 1.6 JTD 16V 88KW-120CV Platino Bicolore 2009r.
Yamaha V-Star 1100 Classic Silverado /v.USA/ Limited Edition 2005r.

Awatar użytkownika
JawaRenegade
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 83
Rejestracja: 15 maja 2012, 0:37
Skype: renegade_89_666
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Żukczyn

Re: Delta III 1.6 M-jet 120KM Urwana poduszka lewa silnika

Post autor: JawaRenegade » 07 sty 2022, 8:48

Witam.
Rzadko się słyszy żeby śruby tak newralgicznego miejsca urwały się "same z siebie". Moim zdaniem przyczyn mogło być parę, nie koniecznie pojedynczo, ale nawet jako ciąg. Jedną z nich mogła być wada przy produkcji śruby, ale to łatwo stosunkowo ocenić oglądając samo miejsce pęknięcia, które swoją drogą często wiele mówi o przyczynie. Kolejną może być że ktoś już kiedyś odkręcał tą śrubę przy okazji jakiejś naprawy (np. sprzęgła) i za mocno dokręcił kluczem udarowym. Śruba była za mocno napięta, a drgania jakie wywołuje silnik powodowały stopniowe mikropęknięcia materiału, same śruby jak mniemam są twardości 10.9 czyli bardzo wytrzymałe, ale jak już się przekroczy pewną wartość siły to pękają jak suche gałęzie. A co za tym idzie samo urwanie się śruby mogło nastąpić z błahego powodu, takiego jak mocniejsze zadrżenie silnika przy odpalaniu, gwałtowniejsze ruszenie, dziura w drodze, itp.
To jest moje zdanie. Ale mogę się mylić i przyczyna była całkiem inna.
Współczuje tak nagłej i niespodziewanej, a zarazem poważnej w skutkach awarii.
Jest: Lancia Thesis 2.0T + gaz; Fiat 500L Cross 1.4 2019r. AR 159 SW 1.9 Jtdm;
Była: Lancia Kappa SW 2.4 TDS, Lancia Dedra SW 1.8 GT 98', AR 156 lift 1.6TS;

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”