Beta - jaki olej do amortyzatora

Awatar użytkownika
KrissEB
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 675
Rejestracja: 01 kwie 2012, 0:55
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Kraków, Bełchatów

Beta - jaki olej do amortyzatora

Post autor: KrissEB » 16 lip 2014, 11:23

Mam takie pytanie odnośnie moich amortyzatorów w Becie.
Po zdjęciu pierścienia - który wydawał mi się być pierścieniem przytrzymującym wymienny wkład amortyzatora - moim oczom ukazał się uszczelniacz a pod nim konstrukcja z tłoczyskiem która odpowiadała za przelewanie oleju. Tak że jak bym przechylił amortyzator tak rozebrany do góry nogami to cały olej by się wylał.
Od razu uprzedzam że to nie jest wkład bo po wyjęciu tłoczyska/tłoka/rurki z gwintem na górze normalnie widać olej w tej rurze w której pracuje tłoczysko.
Pierwszy raz z czymś takim się spotkałem ale wydaje mi się że po wymianie oleju i uzupełnieniu stanu oraz wymianie uszczelniacza amor powinien być jak nowy.

I teraz meritum pytania tzn jaki olej wlać?
Czytałem, że takie modernizacje działają w motocyklach i branża olejów do amortyzatorów jest spora.
Podobno też klasa lepkości ma znaczenie.
Może ktoś ma jakieś doświadczenia w tym zakresie?
Były: Skoda Favorit 1.3 92'
         Skoda Felicja 1.3 95'
         Lancia Kappa 2.0t 16v 96'
         Lancia Y10 1,1 Avenue 92'
         Lancia Y 1,2 - 60 KM 98'
Są:
  Lancia Beta H.P.Executive 2.0 IE 82'- w trakcie remontu

Awatar użytkownika
rob_76
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3630
Rejestracja: 07 kwie 2013, 22:31
Imię: Robert
Lokalizacja: Gdynia/WorldWide

Re: Beta - jaki olej do amortyzatora

Post autor: rob_76 » 16 lip 2014, 13:17

Mam takie same u siebie - tez myslalem, ze wklady sa wymienne...
Co prawda nie wiem jaki olej byc powinien, ale jego lepkosc i gestosc ma znaczenie, bo im gesciejszy, tym twardszy bedzie amor (mysle, ze w skarajnym przypadku praktycznie jak beton) i goretszy podczas pracy...
Moze warto oddac do regeneracji? Moje poszly - koszt calkowity za cztery nie byl dramatyczny, w porownaniu z nowymi (czy to z Wloch, czy z UK) - jesli dobrze pamietam to 1200 zeta za 4 szt. Albo choc zadzwonic do takiej firmy - wiem, ze Zygmunt ma namiary na taka w Krakowie...
Mozna tez przerobic na takie z wkladami - ale nie ma gwarancji, ze pasujace wklady beda tanio (lub wogole) dostepne... To nastepny nietypowy element Bety...
Mam nadzieje, ze pomoglem...?
Pozdrawiam
R.
P.S. Sorki za brak polskich znakow - pisze z cudzego kompa...

Odgrzebalem - ul. Mogilska
:link:
Autovettura Lancia Beta Coupe S2 2000 119KM Anno Domini '76 - Serce i dusza...
Autovettura Lancia Gamma Coupe S2 2500 i.e. 140KM x2 Anno Domini '80/'81 - Duma i radość...
Autovettura Lancia Kappa Coupe 2400 20V 175KM Anno Domini '98 - Przyjemność i wygoda...
Autovettura Lancia Lybra SW 2.4JTD 140KM Anno Domini '01 - Ekonomika i miekkość...
Chevrolet Volt Hybrid plug-in Anno Domini '13 - Zaawansowanie i oszczędność...
To już wspomnienie: Opel Ascona C 1.6D sedan 4D 54KM, Hyundai Pony IV 1.5 GL sedan 77KM, Renault Clio II Phase I 1.2 RN 60KM, Renault Clio III 1.2 Tce 100KM, Lancia Delta II HPE 2000 16V 139KM, Opel Astra Caravan 1.4 S.P.I. 60KM, Honda Civic VIII 4D 1.8 Ex. 140KM.

Awatar użytkownika
KrissEB
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 675
Rejestracja: 01 kwie 2012, 0:55
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Kraków, Bełchatów

Re: Beta - jaki olej do amortyzatora

Post autor: KrissEB » 17 lip 2014, 0:06

No jeszcze chwile czasu mam to poszperam w sieci i zasięgnę opinii u kolegi - speca od motocykli.
Ale pewnie też coś kupie zaleję i będę robił testy:)
Jeszcze nie rozbierałem tylnych ale widziałem po jednym że też ma nakrętkę.
Na Allegro są wkłady ale nawet goście nie odpisali na pytanie o wymiary.
Były: Skoda Favorit 1.3 92'
         Skoda Felicja 1.3 95'
         Lancia Kappa 2.0t 16v 96'
         Lancia Y10 1,1 Avenue 92'
         Lancia Y 1,2 - 60 KM 98'
Są:
  Lancia Beta H.P.Executive 2.0 IE 82'- w trakcie remontu

Awatar użytkownika
rob_76
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3630
Rejestracja: 07 kwie 2013, 22:31
Imię: Robert
Lokalizacja: Gdynia/WorldWide

Re: Beta - jaki olej do amortyzatora

Post autor: rob_76 » 17 lip 2014, 22:20

Nie wiem czy na Alledrogo pojawiły się jakieś nowe wkłady (niż te, co były, jak ja drążyłem temat), ale raczej możesz zapomnieć, żeby podeszły... Kolumny z wymiennymi wkładami mają nakrętkę "obejmującą" szczyt rury kolumny od zewnątrz (większa średnica zewnętrzna od rury kolumny) i chyba powinna być srebrzysta, natomiast jeśli "nakrętka" jest w kolorze kolumny (czarna) i ma jej średnicę oraz 4 wpusty pod specjalny klucz od strony wewnętrznej (zaraz przy trzonie tłoczyska), to cała kolumna jest zewnętrzną obudową "amorka" - nie ma wkładu, lecz sama nim jest...! U mnie jest właśnie ten drugi przypadek - nadziałem się na to, bo też myślałem, że mam tam wymienne wkłady - właśnie przez te nakrętki...
BetaBoyz oferują kolumny z wymiennymi wkładami (oraz same wkłady) ale za ciężkie funciaki, i jak na razie tylko przednie (tylne im "wyszły"). Oczywiście można spróbować przerobić istniejące, ale jak mówiłem wcześniej - może się okazać, że odp. rozmiaru wkłady, pasujące średnicą i długością, nie będą dostępne...
Pozdrawiam
R.
P.S. 1. Spróbuj może podpytać też Łukasza - sam jestem ciekaw, co powie...
P.S. 2. A jak Ci kolega od bike'ów coś interesującego podpowie - opisz w temacie - chętnie sam wiedzę poszerzę...
Autovettura Lancia Beta Coupe S2 2000 119KM Anno Domini '76 - Serce i dusza...
Autovettura Lancia Gamma Coupe S2 2500 i.e. 140KM x2 Anno Domini '80/'81 - Duma i radość...
Autovettura Lancia Kappa Coupe 2400 20V 175KM Anno Domini '98 - Przyjemność i wygoda...
Autovettura Lancia Lybra SW 2.4JTD 140KM Anno Domini '01 - Ekonomika i miekkość...
Chevrolet Volt Hybrid plug-in Anno Domini '13 - Zaawansowanie i oszczędność...
To już wspomnienie: Opel Ascona C 1.6D sedan 4D 54KM, Hyundai Pony IV 1.5 GL sedan 77KM, Renault Clio II Phase I 1.2 RN 60KM, Renault Clio III 1.2 Tce 100KM, Lancia Delta II HPE 2000 16V 139KM, Opel Astra Caravan 1.4 S.P.I. 60KM, Honda Civic VIII 4D 1.8 Ex. 140KM.

Awatar użytkownika
Wilkin
Prezes Lancia Klub Polska
Prezes Lancia Klub Polska
Posty: 5284
Rejestracja: 02 lis 2009, 21:40
Imię: Grzesiek
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: Beta - jaki olej do amortyzatora

Post autor: Wilkin » 22 lip 2014, 0:53

Motul produkuje oleje do amortyzatorów -"Fork Oil Expert" oczywiście do motocykli - ale wydaje mi się że 20W dałby radę Becie
byłe: Delta II 1.6 16V Hpe,Kappa 2.0 20V "Litwin" ,Kappa 2.0 20V "Przemytnik",Delta II bi-colore 2.0 16V Vice miss Sypniewo,Ypsilon 1.3 JTD bi-colore Miss Topornia,Kappa 3.0 Coupe Aut 2vice Zwierzyń, Kappa 2.0 20 VT. Alfa 166 3.0 sportronic.
Obecne
Kappa 3.0 sportronic,Kappa 3.0 SW sportronic, Gamma 2.5 Aut.Tipo 1.4 T-jet SW.Ford expedition 5.4. Volt,126p.
Tak z grubsza ;)

Awatar użytkownika
lukasdeopalenica
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 295
Rejestracja: 14 wrz 2011, 18:44
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Melbourne/Kraków/Poznań

Re: Beta - jaki olej do amortyzatora

Post autor: lukasdeopalenica » 11 wrz 2014, 16:45

Wg Betaboyz mozna przerobić amory typu "sealed" na te z wymiennymi kartridżami. Trzeba obciąć górę amora, dorobić gwintowany kapsel i gwint na rurze amora (wspawać odpowiednią tuleję). Sęk w tym, że o ile do coupe trafiają się wkłady, to do HPE możesz zapomnieć... Dla przypomnienia przednie amory/wkłady są takie same w coupe i HPE, natomiast tylne HPE ma takie jak w berlinie... Wymienne wkłady były produkowane we wczesnych betach, później zaniechano tych praktyk. Regeneracja, albo zakup na niemieckim ebayu, bodaj 250Eur/szt : beczy : Trzecią opcją jest zakup używek, ale to jak trafić na loterii ;) Ja mam jakoweś, ale szczerze, to nie wiem w jakim są stanie.

Jeśli chodzi o oleje amortyzatorowe, to są jeszcze oleje do amortyzatorów rowerowych, np. firmy Motorex. Jak sugeruje kolega Wilkin lepkość 20W powinna być spoko, ważne aby jednakowa w każdym amorku ;) Zakłady regenerujące zapewne posiadają odpowiednie oleje.. Smamu jednak nie bawiłbym się, choćby ze względu na utrzymanie szczelności itp.
LANCIA Beta HPE 2000 I.E. '82 rosso corsa
SAAB 900i Aero '92
Subaru Outback 3.0R H6
HONDA CB400F '75 x2
HONDA CB125K6 '76
Romet Pony 50M2 '81
Specialized Epic & Stumpjumper
były:
VOLVO V70 D5 AWD Summum
VOLVO C30 1.8 Sport R-Design
SAAB 9-3 TiD SE turbo anniversary
Mitsubishi Magna SW 2.6
Opel Vectra 2.0 16V
FSO 1500ME/2000TC
Fiat 131 Panoramasuper 2000TC
Fiat 125p

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zawieszenie i hamulce”