Wentylatory chłodnicy. Prośba do posiadaczy 2.2 multijet 170hp+ diagbox.

adi.p1
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 47
Rejestracja: 21 mar 2018, 16:53
Imię: adam

Wentylatory chłodnicy. Prośba do posiadaczy 2.2 multijet 170hp+ diagbox.

Post autor: adi.p1 » 17 maja 2022, 14:50

Dzień dobry.
Mam małą prośbę o sprawdzenie na żywym organizmie:
Czy w momencie załączenia klimatyzacji ruszają oba wiatraki , czy tylko prawy stojąc przodem do auta (na małej prędkości) ?
Czy lewy wiatrak w ogóle bierze udział w dochładzaniu czynnika w momencie dużego zapotrzebowania ??
Oraz jeśli ktoś posiada diaga i zechciałby poświecić chwilę na sprawdzenie:
Czy wymuszając test GMV : DIAGBOX - STEROWNIK SILNIKA - TEST ELEMENTÓW WYKONAWCZYCH - TEST DUŻEJ PRĘDKOŚCI GMV.
ruszają oba wiatraki ??
Nie trzeba niczego demontować ,wystarczy otworzyć maskę i kucnąć , a skąd ta prośba już piszę.
Zauważyłem kilka dni temu iż klimatyzacja podczas postoju (korek ,światła dłuższe) wyłącza kompresor.
Zapewne wzrost ciśnienia czynnika z uwagi na słabą wydajność wymiany cieplnej czynnika.
Idąc tym tropem wrzuciłem właśnie test wentylatorów i okazało się że prawy wiatrak działa ( nawet podczas włączenia klimy rusza w zasadzie od razu) lewy natomiast jest martwy. Po sprawdzeniu :bezpieczników ,przekaźników jak i samego wysterowania (prąd jest ) wentylator wymontowałem i zaraz będę go rozbierał.
Swoją drogą pragnę zwrócić uwagę że jest inny niż w słabszych silnikach. Dwa razy droższy i 3 razy mniej dostępny ;-(
Nadal pozostaje jednak temat czy bierze on udział w schładzaniu czynnika czy nie ??
Chłodnica klimatyzacji jest duża i obejmuje powierzchnią oba wentylatory.
Jeśli nie bierze ? dalsza diagnostyka klimatyzacji wskazana :ubytki czynnika lub słaba wydajność samej chłodnicy.
Proszę o sprawdzenie w wolnej chwili .
Z góry dzięki
Ostatnio zmieniony 17 maja 2022, 17:35 przez adi.p1, łącznie zmieniany 1 raz.
Adi.p1.ap@gmail.com.
Odbieram bez zwłoki

adi.p1
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 47
Rejestracja: 21 mar 2018, 16:53
Imię: adam

Re: Kolejna prośba do posiadaczy 2.2 multijet 170hp+ diagbox byłoby cudnie.

Post autor: adi.p1 » 17 maja 2022, 16:54

Wentylator rozebrany ,silnik sprawny ,padła oczywiście elektronika.
Przy okazji staje się jasne czemu nie ma już drugiego opornika wentylatora mimo że same wentylatory są jednak dwa.
Drugim krokowo( prędkością ) steruje owa zabudowana płytka.
Schematu brak także i możliwości naprawy raczej brak.
Załączam foto dla ciekawych oraz numer części dla w przyszłości poszukujących.
Wentylator lewy stojąc przodem do auta, Dotyczy Lancia Phedra 2.2 MULTIJET 170KM.
do słabszych wersji jest inny wentylator mocowany na 4 śruby.
Tu są tylko 3
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Adi.p1.ap@gmail.com.
Odbieram bez zwłoki

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3996
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Wentylatory chłodnicy. Prośba do posiadaczy 2.2 multijet 170hp+ diagbox.

Post autor: volf » 17 maja 2022, 17:53

Ale już wymieniłeś płytkę czy też cały wentylator i wszystko już działa jak trzeba czy na razie to tylko przypuszczenia? :)
KAPPA TDS & JTD

adi.p1
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 47
Rejestracja: 21 mar 2018, 16:53
Imię: adam

Re: Wentylatory chłodnicy. Prośba do posiadaczy 2.2 multijet 170hp+ diagbox.

Post autor: adi.p1 » 17 maja 2022, 19:32

To jest temat z dnia dzisiejszego ;-) więc jeszcze nic nie zrobiłem.
Natomiast ta elektronika jest niewymienna ,nie występuje jako część zamiennia , a integralna część wentylatora.
Gdyby był schemat dostępny można by próbować naprawiać ,ale oczywiście brak .
Pozostaje zakup drugiego wentylatora.
Nowy 750 zł na allegro (najtańszy)
Używany 300 ale ile podziała ?? może rok ,może msc.
Bez wątpienia uwalona jest elektronika.
Reszta odnośnie klimatyzacji ,do weryfikacji ale do tego potrzebuje właśnie pomocy forumowiczów.
Jak to działa w sprawnym aucie ?
Adi.p1.ap@gmail.com.
Odbieram bez zwłoki

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3996
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Wentylatory chłodnicy. Prośba do posiadaczy 2.2 multijet 170hp+ diagbox.

Post autor: volf » 17 maja 2022, 19:40

Ja Delty nie mam to nie wiem, w takiej Kappie dieslu są 2 i obydwa się włączają najpierw na 1 biegu a potem na drugim.
Co do modułu-widać jakieś uszkodzenia na płytce? Moze tylko mosfety są uszkodzone, tzn. tak sobie myślę, patrząc na te 4 tranzystory z brzegu :)
KAPPA TDS & JTD

adi.p1
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 47
Rejestracja: 21 mar 2018, 16:53
Imię: adam

Re: Wentylatory chłodnicy. Prośba do posiadaczy 2.2 multijet 170hp+ diagbox.

Post autor: adi.p1 » 17 maja 2022, 19:58

Załączam foto. W miejscu uwidocznionym na fotce cos albo było albo to klej,
Aparat nie łapie takiego zbliżenia, mikroskopu nie mam.
Nawet jak bym miał to bez schematu i tak lipa.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Adi.p1.ap@gmail.com.
Odbieram bez zwłoki

Awatar użytkownika
Tomzik
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5389
Rejestracja: 22 gru 2007, 0:00
Imię: Tomczysław ;)
Lokalizacja: Kwidzyn/Świecie

Re: Wentylatory chłodnicy. Prośba do posiadaczy 2.2 multijet 170hp+ diagbox.

Post autor: Tomzik » 21 maja 2022, 15:34

Przeprowadziłem obserwacje i tak:
adi.p1 pisze: 17 maja 2022, 14:50 Czy w momencie załączenia klimatyzacji ruszają oba wiatraki , czy tylko prawy stojąc przodem do auta (na małej prędkości) ?
Rusza tylko prawy patrząc od przodu auta. Na zimnym silniku, po włączeniu klimy, wentylator startuje po kilku dobrych sekundach. Na ciepłym nie sprawdzałem.
adi.p1 pisze: 17 maja 2022, 14:50Czy lewy wiatrak w ogóle bierze udział w dochładzaniu czynnika w momencie dużego zapotrzebowania ??
Z tego co słyszałem niedawno na postoju to chyba się włączył drugi bieg, ale nie wiem czy to oznacza pracę obu wentylatorów czy prawego na wyższych obrotach. Prawdopodobnie nastąpiło to podczas wypalania filtra.
adi.p1 pisze: 17 maja 2022, 14:50 Czy wymuszając test GMV : DIAGBOX - STEROWNIK SILNIKA - TEST ELEMENTÓW WYKONAWCZYCH - TEST DUŻEJ PRĘDKOŚCI GMV.
ruszają oba wiatraki ??
Ruszają oba i to tak, że myślałem, że wyfruną zza zderzaka ;)

A co do naprawy płytki to myślę, że jest ona na tyle mała i prosta, że dobry, ogarnięty elektronik bez problemu znajdzie upalony element czy uwaloną ścieżkę i Ci to naprawi. Co do Twojego zdjęcia, przy którym piszesz, że to może klej to jeśli masz na myśli to czarne coś na dole foto to dla mnie wygląda właśnie jak winowajca - upalony element. Po jego lewej i prawej stronie ewidentnie widać pola lutownicze, więc jeśli między nimi jest jakaś bezkształtna czarna masa to raczej resztki opornika czy innego elementu elektronicznego. Pozostaje pytanie czy uda się na podstawie tych resztek dobrać poprawny ;)

Mam nadzieję, że coś pomogłem :)
Są: Lancia Delta 2,0 Multijet; Lancia Phedra 2,2 Multijet; Yamaha XJ 900S Diversion; SHL M11W
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205

adi.p1
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 47
Rejestracja: 21 mar 2018, 16:53
Imię: adam

Re: Wentylatory chłodnicy. Prośba do posiadaczy 2.2 multijet 170hp+ diagbox.

Post autor: adi.p1 » 17 sie 2022, 16:07

Dzień dobry. Tak Tomzik pomogłeś i wyczerpałeś temat.Dziekuje.
Wygląda na to że; prawy wiatrak (przodem do auta) tak jak u Ciebie rusza po włączeniu klimy ,prawy natomiast jest wentylatorem chłodnicy silnika.
Natomiast ten sam prawy, też bierze udział w dochładzaniu klimy gdy zajdzie taka potrzeba. U mnie nie działał ,skutkiem czego w bardzo gorący dzień w korku albo na dłuższych światłach klimatyzacja wyłączała się.
wzrost temperatury czynnika tym samym wzrost ciśnienia czynnika i zadziałanie czujnika.
Swoją drogą syfu między chłodnicami żeeee Hej.
Warto zajrzeć gdyby ktoś kiedyś zderzak zdejmował.
.
Adi.p1.ap@gmail.com.
Odbieram bez zwłoki

ODPOWIEDZ

Wróć do „Instalacja elektryczna”