Lancia Zeta 2,0 Turbo - czujnik, włącznik wentylatora chłodnicy

Awatar użytkownika
KrissEB
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 725
Rejestracja: 01 kwie 2012, 0:55
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Kraków, Bełchatów

Lancia Zeta 2,0 Turbo - czujnik, włącznik wentylatora chłodnicy

Post autor: KrissEB » 10 maja 2022, 22:14

Najdrożsi :lol:
Mam następujący zgryz. W mojej Zecie 2,0 turbo nie ma standardowego czujnika temp dwubiegowego umieszczonego w chłodnicy. Zamiast tego jest zaślepka. Nie ma też w pobliżu żadnej wolnej wtyczki 3 pinowej która mogła by świadczyć o tym że ktoś kiedyś przy montażu nowej chłodnicy (była montowana) pominął tak prozaiczną rzecz jak ten czujnik :) Na dodatek przez 13 lat kiedy auto jest w mojej rodzinie nie zagrzało się ani razu.
Niestety ostatnio nie słyszę wentylatora żeby się załączał a temp czasami w korku ulicznym dochodzi mi do ok 105 stopni (zdjęcie).
zeta wskaźnik temp.png
Wtedy puszczam ciepłe powietrze na maxa i schodzi po chwili do 90 stopni. Jeszcze ani razu nie zapaliła mi się czerwona kontrolka od temp na liczniku choć książka serwisowa do Zety której różnie ufam mówi o tym że kontrolka świeci się przy 118 stopniach.

Wg programu eper i vinu nie ma takiego czujnika w chłodnicy (co poniekąd dziś odkryłem i przyniosło mi lekką ulgę) ale za to są trzy czujniki w obudowie termostatu (zdjęcie).
zeta czujniki wody 1.png
Mojego przypadku dotyczą numery:

12 9616455480 SENDING UNIT E025 (dlatego że oznaczenie E025 dotyczy aut z klimatyzacją a ja mam)
13 9616455680 SENDING UNIT
14 9621001180 SENDING UNIT E025

I teraz tak:
Zakładam że jeden z tych trzech powinien pokazywać temp na wskaźniku na liczniku (zakres od 50 do 120 stopni), jeden odpowiada za czerwoną lampkę na liczniku (przyjmijmy że te 118 stopni) a trzeci steruje wentylatorem? Czy takie założenie jest słuszne? Czy np jeden z czujników może pełnić dwie funkcje? A może ten trzeci jest jeszcze od czegoś innego?

Pierwszy z tych czujników ma dwa piny pin 9616455480
czujnik 1.png
Drugi ma jeden pin 9616455680
czujnik 2.png
Trzeci jest ogólnie ciężko dostępny ale ma dwa piny i w opisie włoskiej aukcji na eBay jest info że to włącznik żarówki 9621001180

https://www-ebay-it.translate.goog/itm/ ... r_pto=wapp

W związku z powyższym mam prośbę:
1. Czy może ktoś mi pomóc i spróbować opisać rolę tych czujników
2. Czy istnieje ryzyko że jednak musi być inny czujnik który odpowiada za sterowanie wentylatorem?

Aktualnie Zeta jest w trakcie gruntownego przeglądu i ma wybebeszone pół komory silnika dlatego nie jestem jeszcze w stanie zrobić testów drogowych i sprawdzić jak wentylator reaguje na żywo.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Były: Skoda Favorit 1.3 92'
         Skoda Felicja 1.3 95'
         Lancia Kappa 2.0t 16v 96'
         Lancia Y10 1,1 Avenue 92'
         Lancia Y 1,2 - 60 KM 98'
Są:
  Lancia Beta H.P.Executive 2.0 IE 82'- w trakcie remontu
  Lancia Zeta 2.0 Turbo - 147 KM 95'

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3684
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Lancia Zeta 2,0 Turbo - czujnik, włącznik wentylatora chłodnicy

Post autor: volf » 10 maja 2022, 22:26

Przydałby się jeszcze czujnik informujący ECU o temperaturze silnika. Z kolei sam ECU moze też sterować pracą wentylatora ale czy tak akurat jest w Zecie to pojęcia nie mam...
KAPPA TDS & JTD

Awatar użytkownika
Jam_Belfegor
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1684
Rejestracja: 03 maja 2011, 23:35
Imię: Przemysław
Lokalizacja: Kraków

Re: Lancia Zeta 2,0 Turbo - czujnik, włącznik wentylatora chłodnicy

Post autor: Jam_Belfegor » 11 maja 2022, 8:54

Raczej bardziej prawdopodobne jest tak: jeden czujnik do ECU, drugi na przekaźnik - centralkę (co tam jest) do wentylatora, trzeci wskazania na deskę w tym i ta czerwoną kontrolkę - zapala się zapewne gdy wskazówka przekroczy pewne pole na wskazaniu temperatury (to bardziej analogowe) ewentualnie stygła do zapalenia kontrolki będzie pochodził z ECU. To są moje gdybania bo Zety nie znam.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”