Y10 1.1 - problem z rozrusznikiem

Awatar użytkownika
Bichoń
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4752
Rejestracja: 09 sie 2007, 0:00
Imię: Bartek
Lokalizacja: Wieliczka / Kraków

Y10 1.1 - problem z rozrusznikiem

Post autor: Bichoń » 18 lut 2018, 21:59

Mam problem z rozrusznikiem. Wyjąłem go, rozkręciłem, przesmarowałem, potem sprawdziłem na stole i wszystko działa idealnie - rozrusznik się kręci, bendiks wyrzuca zębatkę do przodu za każdym razem. Ale po zamontowaniu do samochodu łapie mniej więcej co trzeci raz, zazwyczaj słychać kręcący się rozrusznik, ale nie kręci on silnikiem. Dźwięk mniej więcej taki:
[youtube][/youtube]

Awatar użytkownika
Gepard
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1035
Rejestracja: 26 sty 2009, 0:00
Lokalizacja: Łódź

Re: Y10 1.1 - problem z rozrusznikiem

Post autor: Gepard » 19 lut 2018, 2:09

Bendix , czyli sprzęgło jednokierunkowe, się ślizga pod obciążeniem. Ponownie rozkręć rozrusznik, wymień bendix i po sprawie.
Ojciec michala1045.

- Kappa SW 2.4 TDS 1997 - moja była
- Y 1.2 16V 1997 - była żony.
Aktualnie na stanie
- Y 1,2 8v 2001 Marie Claire - żony
- Lancia Phedra Emblema 2,0 jtd
- Citroen BX 19 TRI, 1989
- MZ ES 250, 1965 - mój rocznik :D

adamM20
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 2094
Rejestracja: 28 lip 2012, 9:56
Imię: adam
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

Re: Y10 1.1 - problem z rozrusznikiem

Post autor: adamM20 » 19 lut 2018, 8:46

... najpradopodobniej masz problem z cewką bendixa, najprawdopodobniej "drugi obwód" cewki nie dostaje zasilania. "Drugi obwód" cewki zasilany jest w momencie kiedy styk cewki wrzuca napięcie na rozrusznik. "Pierwszy obwód" cewki działa od stacyjki i służy wyłącznie uruchomieniu stycznika cewki, prąd "pierwszego obwodu" jest znacznie mniejszy tak aby nie uszkodzić styków stacyjki czy też przekaźnika (jeśli został zainstalowany). Do właściwego "wyrzucenia" bendixa i utrzymania go na "zębniku" wieńca koła zamachowego potrzebne są duże siły liniowe, które zapewnia cewka zasilana dużym prądem "drugiego obwodu". To tak w skrócie. Co możesz zrobić? Należy wyczyścić rdzeń cewki (może jest nieco zatarty) i dobrze byłoby wyczyścić styki cewki (jeśli dadzą się rozebrać), jeśli to nie pomoże to niestety "drugi obwód" jest uszkodzony co jednak jest dość rzadkie.
Działanie "drugiego obwdu" możesz sprawdzić wypinając z elektromagnesu zasilanie rozrusznika i podanie napięcia na styki stycznika elektromagnesu. Siłą z jaką "wyskoczy" bendix podając zasilanie na styki elektromagnesu będzie wyraźnie większa (na słuch) niż w przypadku podania napięcia na konektorowy styk od stacyjki.
Pozdrawiam.
jest:125p, 126p, M-20, Pajero I, polonez rover, cc900, wartburg 353w, garbus 1302, kappa 3,0, junak 350 i ...... polonez 1,5 SLE, Lublin 3,5t oraz MB 190 1,8E, Punto Selecta 1,2, syrena 105, Thesis 3,0, moskwicz 403, Thema 2,0 16V,

Awatar użytkownika
Bichoń
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4752
Rejestracja: 09 sie 2007, 0:00
Imię: Bartek
Lokalizacja: Wieliczka / Kraków

Re: Y10 1.1 - problem z rozrusznikiem

Post autor: Bichoń » 22 lut 2018, 14:15

Skończyło się na wymianie rozrusznika, w pakiecie z samochodem dostałem dwa inne. Po wyjęciu ten rozrusznik znowu pracuje poprawnie za każdym razem.
No cóż, jeżeli mam działający w w samochodzie, to nie będę dłużej drążył tego tematu.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”