Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i układzie wspomagania.

Awatar użytkownika
kamilkoza88
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 207
Rejestracja: 29 maja 2014, 22:55
Imię: Kamil
Lokalizacja: Toruń

Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i układzie wspomagania.

Post autor: kamilkoza88 » 10 cze 2020, 20:46

Cześć, dziś kolejne z pytań w stylu "100 pytań do".

Mianowicie, czy orientuje się ktoś z Was jak wymienić dynamicznie (bo to wiadomo, że to jest jedyna słuszna droga) olej w skrzyni biegów?

Dodatkowo, czy wymieniał ktoś z was olej w układzie wspomagania? No i jaki olej użyć, bo tutaj moje programy są lekko rozbieżne ze sobą (jeden mówi ATF III a drugi ATF IV).

Nie wyszczególniałem silnika, bo wszystkie automaty to Aisiny no i każdy układ wspomy jest raczej taki sam.
Thesis 3.0

Awatar użytkownika
proxima86
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 3036
Rejestracja: 28 lut 2018, 15:15
Imię: Kamil
Lokalizacja: Annopol

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i układzie wspomagania.

Post autor: proxima86 » 10 cze 2020, 21:08

Do wspomagania ATF III chyba...
Co do dynamicznej wymiany oleju w skrzyni,też tak uważałem jak ty.
Różne były opinie na ten temat,ja wymieniłem raz statycznie(wyleciało 3.5l)czyli większe pół,po czym pojeździłem 2tys.km i wymiana ponownie.
Myślę po kolejnych...3tys.km wymienić jeszcze raz i wtedy powinno być ok.


Wysłane z mojego D2303 przy użyciu Tapatalka

Była:
Lancia Thesis 2.4JTD 10v executive.
Jest:
Lancia Thesis 2.4JTD 10v
Lancia Thesis 3.0V6

Awatar użytkownika
pietrek125
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2850
Rejestracja: 06 lut 2018, 21:59
Lokalizacja: Gród Kraka

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i układzie wspomagania.

Post autor: pietrek125 » 10 cze 2020, 22:49

Ja w Aisin-ie wymieniałem statyczno-dynamicznie, własnoręcznie :lol: pierwsze podejście na które poszło 16L JWS3309, czyli spuszczenie 3L (tyle ile jest w misce) zalanie 3L świeżego, jazda i powtórka... za każdym razem spływał czarny olej, przy ostatnich dwóch wymianach pod świtało był już buraczkowy, ale generalnie w wiaderku był dalej czarny... po roku drugie podejście i kolejne 16L... jest lepiej, ale nie jest to czego oczekiwałem... generalnie olej dalej jest ciemniejszy niż nowy... Jedyna możliwość wykonania profesjonalnego płukania skrzyni istnieje dopiero po wywaleniu wymiennika ciepła i zastosowaniu adaptera, za pomocą którego można podłączyć przewody elastyczne do pompy płuczącej...
Olej w układzie wspomagania był spuszczany przy okazji wymiany sanek i oczywiście był czarny żur... w tym roku sanki były ponownie opuszczane i kolejna wymiana... też zszedł czarny olej... wg Fiat-a olej to Tutela GI/E czyli Dextron III. Co ciekawe to w instrukcjach przed 2003r Fiat zaleca ten sam olej do AW55 :!:, dopiero w nowszych podają prawidłowy czyli Tutela GI/IV odpowiadający normie JWS3309...
Lancia Thesis może nie jest zbyt szybka, ale za to dużo pali...

Były:
Fiat 1300 (116A) 1962r (1.3 OHV R4)
Fiat 125S (125B) 1969r (1.6 DOHC R4)
FSO 125p (115D) 1990r (2.0ie DOHC R4)
Fiat Marea Weekend ELX ST.Moritz (185) 2002r (1.9JTD)

Są:
Lancia Thesis EMBLEMA ACC (841) 2002r (3.0 V6)
Fiat Marea Weekend HLX Tour de France (185) 2001r (2.4 R5)
Fiat 125S (125B) 1971r (1.6 DOHC R4)
Lada 1500s (21061) 1981r (1.6 DOHC R4)
Skoda Octavia II Tour (1Z5) 2012r (2.5 R5)
Suzuki Grand Vitara (TE) 2014r. (2.4 R4)

Awatar użytkownika
proxima86
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 3036
Rejestracja: 28 lut 2018, 15:15
Imię: Kamil
Lokalizacja: Annopol

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i układzie wspomagania.

Post autor: proxima86 » 10 cze 2020, 22:55

3 podejścia powinny załatwić sprawę
Chyba że kolega naprawdę chce dynamicznie wymienić,wtedy trzeba będzie trochę zapłacić

Wysłane z mojego D2303 przy użyciu Tapatalka

Była:
Lancia Thesis 2.4JTD 10v executive.
Jest:
Lancia Thesis 2.4JTD 10v
Lancia Thesis 3.0V6

Awatar użytkownika
kamilkoza88
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 207
Rejestracja: 29 maja 2014, 22:55
Imię: Kamil
Lokalizacja: Toruń

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i układzie wspomagania.

Post autor: kamilkoza88 » 11 cze 2020, 10:30

Odnośnie wymiany oleju w skrzyni, to ja mam akurat ułatwioną sprawę, bo ostatnio zakładałem sobie adapter do chłodnicy powietrznej. Problem polega na tym, że węże od adaptera są jednym z najniższych punktów i przy ich zdejmowaniu olej najnormalnej w świecie się wysra. Kolejnym aspektem jest zamknięty termostat i na zimnym oleju (no bo nikt nie chce się poparzyc) nie wymieni się oleju na dużym układzie. Stąd moje pytanie, czy zna ktoś procedurę serwisowa takiej wymiany?

Druga sprawa z olejem od wspomy, tam też mi się wydaje że wchodzi olej typu III, tylko jak wyście spuszczali ten olej? Normalnie poprzez rozpięcie przewodów na dole i uzupełnianie przez zbiorniczek? Co wtedy z chłodnica? Może by jakoś pokombinować z przewodami przy zbiorniczku i tez zrobić to metoda dynamiczna?

Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka

Thesis 3.0

Awatar użytkownika
pietrek125
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2850
Rejestracja: 06 lut 2018, 21:59
Lokalizacja: Gród Kraka

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i układzie wspomagania.

Post autor: pietrek125 » 11 cze 2020, 12:37

Procedury serwisowej wg. producenta nie ma, bo Fiat nie przewiduje wymiany oleju, jedynie dolewkę... (ciekawe co na to skrzynia jak dolejesz Dextron III do skrzyni gdzie jest JWS3309) W warsztacie ASB zapewne podłączą maszynę płuczącą bezpośrednio do adaptera (pod warunkiem,że w ogóle taką usługę takowy warsztat ma swojej ofercie, bo większość nie ma,a nawet nie zaleca) więc termostat i chłodnica zewnętrzna będą ominięte... wymiennik ciepła, a tym samym adapter w miejscu niego, nie jest w najniższym punkcie, tym bardziej że olej powracający do skrzyni wchodzi na środkowy króciec adaptera, a to co się "wysra" (najwyżej 3L, tyle ile jest w misce pozostałe 4L zostają w skrzyni) trzeba uzupełnić 'statycznie" tym bardziej, że po otwarciu termostatu i napełnieniu chłodnicy i tak trzeba będzie uzupełnić poziom oleju...

Co do wspomagania to spuszczałem, w najniższym punkcie czyli pod sankami w miejscu przejścia przewodu elastycznego na stalowy i zaciśniętego opaską wielokrotnego użycia. Chłodnica będzie pusta bo to są własnie przewody do chłodnicy, która jest znacznie wyżej.
Lancia Thesis może nie jest zbyt szybka, ale za to dużo pali...

Były:
Fiat 1300 (116A) 1962r (1.3 OHV R4)
Fiat 125S (125B) 1969r (1.6 DOHC R4)
FSO 125p (115D) 1990r (2.0ie DOHC R4)
Fiat Marea Weekend ELX ST.Moritz (185) 2002r (1.9JTD)

Są:
Lancia Thesis EMBLEMA ACC (841) 2002r (3.0 V6)
Fiat Marea Weekend HLX Tour de France (185) 2001r (2.4 R5)
Fiat 125S (125B) 1971r (1.6 DOHC R4)
Lada 1500s (21061) 1981r (1.6 DOHC R4)
Skoda Octavia II Tour (1Z5) 2012r (2.5 R5)
Suzuki Grand Vitara (TE) 2014r. (2.4 R4)

Awatar użytkownika
bogdan
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 1788
Rejestracja: 20 mar 2005, 0:00
Lokalizacja: Narew
Kontakt:

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i układzie wspomagania.

Post autor: bogdan » 11 cze 2020, 13:08

Ravenol T IV ATF dynamicznie 13l
wspomaganie, przewód ciśnieniowy przy maglownicy kilka razy przelewam układ.
Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
kamilkoza88
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 207
Rejestracja: 29 maja 2014, 22:55
Imię: Kamil
Lokalizacja: Toruń

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i układzie wspomagania.

Post autor: kamilkoza88 » 11 cze 2020, 16:30

https://youtu.be/wb4_Oe57qmU

Tak mniej więcej wygląda wymiana dynamiczna. Tylko teraz, który kanał zasysa, a który wypuszcza olej, bo tu też już 2 wersje słyszałem.

Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka

Thesis 3.0

Awatar użytkownika
pietrek125
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2850
Rejestracja: 06 lut 2018, 21:59
Lokalizacja: Gród Kraka

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i układzie wspomagania.

Post autor: pietrek125 » 11 cze 2020, 17:14

No i zgadza się... zdemontowali wymiennik i wylało się tyle oleju ile było w wymienniku... także z miski sie nie 'wysra", podłączyli się za pomocą adaptera... w większości Aisin-ów środek to wyjście na chłodnicę, a boczny króciec to powrót... oprócz AW55 bo tu jest na odwrót... czyli boczny wyjście, środkowy powrót...
Lancia Thesis może nie jest zbyt szybka, ale za to dużo pali...

Były:
Fiat 1300 (116A) 1962r (1.3 OHV R4)
Fiat 125S (125B) 1969r (1.6 DOHC R4)
FSO 125p (115D) 1990r (2.0ie DOHC R4)
Fiat Marea Weekend ELX ST.Moritz (185) 2002r (1.9JTD)

Są:
Lancia Thesis EMBLEMA ACC (841) 2002r (3.0 V6)
Fiat Marea Weekend HLX Tour de France (185) 2001r (2.4 R5)
Fiat 125S (125B) 1971r (1.6 DOHC R4)
Lada 1500s (21061) 1981r (1.6 DOHC R4)
Skoda Octavia II Tour (1Z5) 2012r (2.5 R5)
Suzuki Grand Vitara (TE) 2014r. (2.4 R4)

Awatar użytkownika
kamilkoza88
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 207
Rejestracja: 29 maja 2014, 22:55
Imię: Kamil
Lokalizacja: Toruń

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i układzie wspomagania.

Post autor: kamilkoza88 » 11 cze 2020, 17:17

AW 55, czyli tak jak u nas?!

Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka

Thesis 3.0

Awatar użytkownika
pietrek125
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2850
Rejestracja: 06 lut 2018, 21:59
Lokalizacja: Gród Kraka

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i układzie wspomagania.

Post autor: pietrek125 » 11 cze 2020, 17:27

Tak, skrzynia w Thesis to AW55
09g_kr5.jpg
Podpis pod zdjęciem

Направления движения ! кроме SU1 (AW55) !
Podłaczenia przewodów oprócz AW55

Внимание! направления движения ATF для SU1 (AW55) другое
Poprawne podłącznie ATF, dla AW55 na odwrót

https://www.trancool.com/transmission_a ... round.html
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Lancia Thesis może nie jest zbyt szybka, ale za to dużo pali...

Były:
Fiat 1300 (116A) 1962r (1.3 OHV R4)
Fiat 125S (125B) 1969r (1.6 DOHC R4)
FSO 125p (115D) 1990r (2.0ie DOHC R4)
Fiat Marea Weekend ELX ST.Moritz (185) 2002r (1.9JTD)

Są:
Lancia Thesis EMBLEMA ACC (841) 2002r (3.0 V6)
Fiat Marea Weekend HLX Tour de France (185) 2001r (2.4 R5)
Fiat 125S (125B) 1971r (1.6 DOHC R4)
Lada 1500s (21061) 1981r (1.6 DOHC R4)
Skoda Octavia II Tour (1Z5) 2012r (2.5 R5)
Suzuki Grand Vitara (TE) 2014r. (2.4 R4)

Awatar użytkownika
kamilkoza88
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 207
Rejestracja: 29 maja 2014, 22:55
Imię: Kamil
Lokalizacja: Toruń

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i układzie wspomagania.

Post autor: kamilkoza88 » 11 cze 2020, 17:42

No właśnie to stamtąd kupiłem ten adapter i to chyba właśnie tam widziałem ta wzmiankę o podłączeniu

Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka

Thesis 3.0

Awatar użytkownika
pietrek125
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2850
Rejestracja: 06 lut 2018, 21:59
Lokalizacja: Gród Kraka

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i układzie wspomagania.

Post autor: pietrek125 » 11 cze 2020, 17:47

Tylko trzeba czytać opis... w AW55 jest na odwrót niż na zdjęciu... niestety jak się przełaczy na angielski to tej informacji nie ma...
Jak sobie oglądnąłem ten filmik z wymiany "dynamicznej" to ta moja "amatorska" za dużo to się nie różni... po za tym jak ten olej wracający na końcu jest czysty, to ja jestem Święty Wincenty à Paulo...
Lancia Thesis może nie jest zbyt szybka, ale za to dużo pali...

Były:
Fiat 1300 (116A) 1962r (1.3 OHV R4)
Fiat 125S (125B) 1969r (1.6 DOHC R4)
FSO 125p (115D) 1990r (2.0ie DOHC R4)
Fiat Marea Weekend ELX ST.Moritz (185) 2002r (1.9JTD)

Są:
Lancia Thesis EMBLEMA ACC (841) 2002r (3.0 V6)
Fiat Marea Weekend HLX Tour de France (185) 2001r (2.4 R5)
Fiat 125S (125B) 1971r (1.6 DOHC R4)
Lada 1500s (21061) 1981r (1.6 DOHC R4)
Skoda Octavia II Tour (1Z5) 2012r (2.5 R5)
Suzuki Grand Vitara (TE) 2014r. (2.4 R4)

Awatar użytkownika
kamilkoza88
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 207
Rejestracja: 29 maja 2014, 22:55
Imię: Kamil
Lokalizacja: Toruń

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i układzie wspomagania.

Post autor: kamilkoza88 » 11 cze 2020, 18:20

No właśnie syf szedl jak 600. Dlatego trzeba wg mnie dać nie 10% więcej, tylko ze 3-4 litry więcej na przepłukanie. Ale właśnie z tym adapterem metodą chałupnicza można swobodnie samemu to zrobić. I to za 400zl za sam olej a nie obsługę + 600zl.

Wysłane z mojego SM-G973F przy użyciu Tapatalka

Thesis 3.0

Awatar użytkownika
pietrek125
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2850
Rejestracja: 06 lut 2018, 21:59
Lokalizacja: Gród Kraka

Re: Wymiana oleju w skrzyni automatycznej i układzie wspomagania.

Post autor: pietrek125 » 11 cze 2020, 18:32

Jak damy Mannol to można się zmieścić w 270zł za 16L...albo jeszcze taniej biorąc beczkę 20L za 305zeta... a za dynamiczną krzyczą sobie nawet 1000-1200zł, więc robiąc to samemu to rachunek jest prosty... zwłaszcza jak mamy adapter, to taka a'la dynamiczna nie różni się jak w takim Volvo...

https://www.youtube.com/watch?v=-DxEmb-2s2A
Lancia Thesis może nie jest zbyt szybka, ale za to dużo pali...

Były:
Fiat 1300 (116A) 1962r (1.3 OHV R4)
Fiat 125S (125B) 1969r (1.6 DOHC R4)
FSO 125p (115D) 1990r (2.0ie DOHC R4)
Fiat Marea Weekend ELX ST.Moritz (185) 2002r (1.9JTD)

Są:
Lancia Thesis EMBLEMA ACC (841) 2002r (3.0 V6)
Fiat Marea Weekend HLX Tour de France (185) 2001r (2.4 R5)
Fiat 125S (125B) 1971r (1.6 DOHC R4)
Lada 1500s (21061) 1981r (1.6 DOHC R4)
Skoda Octavia II Tour (1Z5) 2012r (2.5 R5)
Suzuki Grand Vitara (TE) 2014r. (2.4 R4)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”