Thema - prędkość

Awatar użytkownika
EWCIA
Klubowiczka
Klubowiczka
Posty: 497
Rejestracja: 07 wrz 2005, 0:00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Thema - prędkość

Post autor: EWCIA » 16 maja 2006, 15:28

"wojtaq" pisze:
"EWCIA" pisze:
"Jeremy McFee" pisze:
"Pytajacy" pisze:wojtq 2500 to juz 120km/h ????
w turbodieslu jest to możliwe
mozliwe...ja w mojej kapci mam 3000 obr przy 120km/ 4400 przy 180 .. :wink:
Ewciu Ty masz kombi i chyba troszke cięższa jest wiec moze dlatego :wink:
też ...ale moja blue lady to także nie najnowszy tds'ik ...
kiedyś Kappa Blue Lady - obecnie Coupe 20VT ;-)

Awatar użytkownika
grzole
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 6821
Rejestracja: 29 wrz 2005, 0:00
Skype: grzole
Lokalizacja: Warszawa

Thema - prędkość

Post autor: grzole » 16 maja 2006, 15:54

Moim skromnym zdaniem znaczenie w rozpatrywaniu osiągów ma m. in. zróżnicowanie przełożeń skrzyń biegów w Themie i Kappie, różnica wagi obu pojazdów oraz stan konkretnego silnika (turbina, wtryskiwacze, pompa paliwa, szczelność cylindrów). Poza tym kwestia dochodzi aerodynamiki karoserii, szerokości opon (opory toczenia są większe im szersza jest opona), czystości filtrów paliwa i powietrza.
2x Kappa LS 2.0 20v '95 & '98 + Thema 2.0 ie 8v '89 + Punto Evo 1.4 MyLife '11
tel. 501-122-517

Anonymous

Thema - prędkość

Post autor: Anonymous » 16 maja 2006, 16:51

"grzole" pisze:Moim skromnym zdaniem znaczenie w rozpatrywaniu osiągów ma m. in. zróżnicowanie przełożeń skrzyń biegów w Themie i Kappie, różnica wagi obu pojazdów oraz stan konkretnego silnika (turbina, wtryskiwacze, pompa paliwa, szczelność cylindrów). Poza tym kwestia dochodzi aerodynamiki karoserii, szerokości opon (opory toczenia są większe im szersza jest opona), czystości filtrów paliwa i powietrza.
Osiągi to moment obrotowy i nic więcej. Moment obrotowy - moment na kołach - siła napędowa - przyspieszenie. Prędkość max wynika z mocy silnika. Opory aerodynamiczne do 100km/h prawie się nie liczą toczenia też są niebyt duże. Co to znaczy szczelność cylindrów?? Z szerokością opony to bym się kłócił. Możesz sprawdzić testy i zobaczyć że różne opony w tym samym rozmiarze mają różne opory toczenia.
W praktyce diesel i benzyna z tym samym momentem różnią się osiągami dość znacznie. Wynika to z bezwładności silnika i turbiny, która też część mocy zabiera na rozkręcenie.
Najważniejsze są przełożenia skrzyni.

Awatar użytkownika
Jeremy McFee
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 665
Rejestracja: 27 lut 2005, 0:00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Thema - prędkość

Post autor: Jeremy McFee » 16 maja 2006, 17:20

"czz" pisze:Z szerokością opony to bym się kłócił. Możesz sprawdzić testy i zobaczyć że różne opony w tym samym rozmiarze mają różne opory toczenia....
W praktyce diesel i benzyna z tym samym momentem różnią się osiągami dość znacznie. Wynika to z bezwładności silnika i turbiny, która też część mocy zabiera na rozkręcenie.
Najważniejsze są przełożenia skrzyni.
Szerokość opony ma ewidentny wpływ na opory toczenia.

Turbo nie zabiera mocy "na rozkręcenie".
Moc "zabiera" tylko układ ze sprężarką napędzaną mechanicznie (z kompresorem).
J. McFee

Awatar użytkownika
grzole
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 6821
Rejestracja: 29 wrz 2005, 0:00
Skype: grzole
Lokalizacja: Warszawa

Thema - prędkość

Post autor: grzole » 16 maja 2006, 18:32

Tak jak twierdzę napisał też Jeremy: opory toczenia rosna wraz z szerokoscią opony. Owszem różne wzory bieżników oraz różny skład mieszanki wpływają na zróżnicowanie oporów toczenia ale też pamiętać trzeba o właściwym ciśnieniu w oponach. Zaniżone o 20% ciśnienie w jednym kole potrafi spowodować wzrot zużycia paliwa nawet o 15%.
Obciążeniem silnika jest napędzamy mechanicznie kompresor doładowania czy kompresor klimatyzacji.
2x Kappa LS 2.0 20v '95 & '98 + Thema 2.0 ie 8v '89 + Punto Evo 1.4 MyLife '11
tel. 501-122-517

Awatar użytkownika
mario09
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 947
Rejestracja: 12 lut 2005, 0:00
Lokalizacja: Radom - Wierzbica woj. mazowieckie
Kontakt:

Thema - prędkość

Post autor: mario09 » 16 maja 2006, 19:51

"grzole" pisze:Obciążeniem silnika jest napędzamy mechanicznie kompresor doładowania czy kompresor klimatyzacji.
Doladowania (jak np. w vw corrado).
Lancia Thema III 2.0 i.e.+gaz II gen. (zestaw Lovato LovU2)
Lancia Thema III 2.5 turbo ds LS

Anonymous

Thema - prędkość

Post autor: Anonymous » 16 maja 2006, 20:20

"grzole" pisze:Tak jak twierdzę napisał też Jeremy: opory toczenia rosna wraz z szerokoscią opony. Owszem różne wzory bieżników oraz różny skład mieszanki wpływają na zróżnicowanie oporów toczenia ale też pamiętać trzeba o właściwym ciśnieniu w oponach. Zaniżone o 20% ciśnienie w jednym kole potrafi spowodować wzrot zużycia paliwa nawet o 15%.
Obciążeniem silnika jest napędzamy mechanicznie kompresor doładowania czy kompresor klimatyzacji.
No cóż - jeżeli lepiej wiecie :lol: Nie chodzi o nieprawidłowe ciśnienie. No to powiedzcie mi Panowie - jaki procent ogólnych oporów stanowią opory toczenia i jaki procent stanowią opory powietrza i jaki wpływ mają opory wzniesienia? Jeżeli szerokość opony wzrośnie, to będziemy mieli do czynienia z większą siłą napędową(przynajmniej w teorii) i samochód będzie mógł przenieść większy moment na koła.
A turbodoładowanie, to skąd bierze moc na rozpędzanie sprężarki? Skąd się to bierze? Nie mówię o compressorach tylko o zwykłym turbodoładowaniu gazami wylotowymi. Wydaje mi się, że jednak są to jakieś opory na wylocie. Po drugie wirnik wirujący około 100 000obr/min żeby się rozpędzić potrzebuje sporo energii, bo mamy do czynienia z dużymi siłami bezwładności. I jeżeli nic turbo nie pobiera, to dlaczego w autach jest "turbodziura". Jeżeli turbodoładowanie jest takie doskonałe, to dlaczego są inne sposoby typu compressor?

Awatar użytkownika
prezesjm
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2062
Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
Imię: Janusz
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Thema - prędkość

Post autor: prezesjm » 16 maja 2006, 20:54

"czz" pisze:
"grzole" pisze:Tak jak twierdzę napisał też Jeremy: opory toczenia rosna wraz z szerokoscią opony. Owszem różne wzory bieżników oraz różny skład mieszanki wpływają na zróżnicowanie oporów toczenia ale też pamiętać trzeba o właściwym ciśnieniu w oponach. Zaniżone o 20% ciśnienie w jednym kole potrafi spowodować wzrot zużycia paliwa nawet o 15%.
Obciążeniem silnika jest napędzamy mechanicznie kompresor doładowania czy kompresor klimatyzacji.
No cóż - jeżeli lepiej wiecie :lol: Nie chodzi o nieprawidłowe ciśnienie. No to powiedzcie mi Panowie - jaki procent ogólnych oporów stanowią opory toczenia i jaki procent stanowią opory powietrza i jaki wpływ mają opory wzniesienia? Jeżeli szerokość opony wzrośnie, to będziemy mieli do czynienia z większą siłą napędową(przynajmniej w teorii) i samochód będzie mógł przenieść większy moment na koła.
A turbodoładowanie, to skąd bierze moc na rozpędzanie sprężarki? Skąd się to bierze? Nie mówię o compressorach tylko o zwykłym turbodoładowaniu gazami wylotowymi. Wydaje mi się, że jednak są to jakieś opory na wylocie. Po drugie wirnik wirujący około 100 000obr/min żeby się rozpędzić potrzebuje sporo energii, bo mamy do czynienia z dużymi siłami bezwładności. I jeżeli nic turbo nie pobiera, to dlaczego w autach jest "turbodziura". Jeżeli turbodoładowanie jest takie doskonałe, to dlaczego są inne sposoby typu compressor?
Nie lubię się wdawać w takie dyskusje ale :arrow: czz - trochę błądzisz słuchaj co koledzy piszą bo generalnie mają racje. Turbosprężarkę napędzają gazy spalinowe których energia i tak zostaje zmarnowana w tłumikach. A kolega pytał tylko o prędkości na poszczególnych biegach :mrgreen:

Anonymous

Thema - prędkość

Post autor: Anonymous » 16 maja 2006, 20:59

no właśnie.... ;) ale pytalem tez o tą sytuacje która miałem dziś... ktos sie domysla co sie moglo dziac?

Awatar użytkownika
Jeremy McFee
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 665
Rejestracja: 27 lut 2005, 0:00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Thema - prędkość

Post autor: Jeremy McFee » 16 maja 2006, 21:02

"czz" pisze:
"grzole" pisze:Tak jak twierdzę napisał też Jeremy: opory toczenia rosna wraz z szerokoscią opony. Owszem różne wzory bieżników oraz różny skład mieszanki wpływają na zróżnicowanie oporów toczenia ale też pamiętać trzeba o właściwym ciśnieniu w oponach. Zaniżone o 20% ciśnienie w jednym kole potrafi spowodować wzrot zużycia paliwa nawet o 15%.
Obciążeniem silnika jest napędzamy mechanicznie kompresor doładowania czy kompresor klimatyzacji.
No cóż - jeżeli lepiej wiecie :lol: Nie chodzi o nieprawidłowe ciśnienie. No to powiedzcie mi Panowie - jaki procent ogólnych oporów stanowią opory toczenia i jaki procent stanowią opory powietrza i jaki wpływ mają opory wzniesienia? Jeżeli szerokość opony wzrośnie, to będziemy mieli do czynienia z większą siłą napędową(przynajmniej w teorii) i samochód będzie mógł przenieść większy moment na koła.
A turbodoładowanie, to skąd bierze moc na rozpędzanie sprężarki? Skąd się to bierze? Nie mówię o compressorach tylko o zwykłym turbodoładowaniu gazami wylotowymi. Wydaje mi się, że jednak są to jakieś opory na wylocie. Po drugie wirnik wirujący około 100 000obr/min żeby się rozpędzić potrzebuje sporo energii, bo mamy do czynienia z dużymi siłami bezwładności. I jeżeli nic turbo nie pobiera, to dlaczego w autach jest "turbodziura". Jeżeli turbodoładowanie jest takie doskonałe, to dlaczego są inne sposoby typu compressor?
Szerokie kapcie w autach wyścigowych mają za zadanie zapewnić odpowiednią przyczepność. Żeby to jeszcze wspomóc - stosuje się specjalne gumy, które się dodatkowo rozgrzewa, żeby lepiły sie do asfaltu.
W normalnym, cywilnym samochodzie ponadnormatywnie szerokie opony nie mają sensu - ale ponieważ wyglądają "dziarsko" - wielu marianów je zakłada.
W aucie o mocy ca 100KM zastosowanie opon np. 215/45 zamiast 185/65 zwiększy zużycie paliwa o kilka %, natomiast dodatkowo spowoduje przyspieszone zużycie elementów zawieszenia i układu hamulcowego.
A mając dodatkowo na uwadze stan nawierzchni polskich dróg - bezpieczniej jest jeździć na węższych oponach.

Turbosprężarka żywi się energią kinetyczną strumienia spalin, która w układzie wolnossącym jest bezpowrotnie tracona.
Turbodziura bierze się z faktu, że turbina (a właściwie doładowanie) jest efektywne dopiero przy określonej liczbie obrotów sprężarki. W praktyce "turbo działa" przy prędkości obrotowej silnika nie niższej niż ok. 3000 rpm (przy niższych obrotach silnika energia kinetyczna spalin jest zbyt mała, żeby odpowiednio zakręcić turbiną.
Dlatego kierowcy aut turbo - ci, którzy znają sie na rzeczy - stosują odpowiednią technikę jazdy, dzięki której utrzymują obroty silnika na odpowiednim poziomie zgodnie z przewidywanymi potrzebami.

Szczegóły nt. działania różnych układów turbo znajdziesz w Internecie - jak dobrze poszukasz.
J. McFee

Awatar użytkownika
prezesjm
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2062
Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
Imię: Janusz
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Thema - prędkość

Post autor: prezesjm » 16 maja 2006, 21:04

"Pytajacy" pisze:no właśnie.... ;) ale pytalem tez o tą sytuacje która miałem dziś... ktos sie domysla co sie moglo dziac?
Jeśli chodzi Ci o to że jak dodajesz gazu auto zwiększa obroty a nie przyspiesza i masz skrzynie manualną :D to na 99,9999999999999999999999999999999999999999999% ślizga sprzęgło. Tą minimalną część procenta zostawiam na ślizgające się felgi w oponach : nonieee : : nonieee : : nonieee : : nonieee : : nonieee :

Anonymous

Thema - prędkość

Post autor: Anonymous » 16 maja 2006, 21:11

no oki ;) jak sie tak zaczyna slizgac sprzeglo... ile wytrzyma ??;) pierwszy raz takie cos zauwazylem ;) zrobilem nią... a moze z 200km ;)narazie... dopiero ją dostałem ;)

Awatar użytkownika
Jeremy McFee
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 665
Rejestracja: 27 lut 2005, 0:00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Thema - prędkość

Post autor: Jeremy McFee » 16 maja 2006, 21:16

"Pytajacy" pisze:no oki ;) jak sie tak zaczyna slizgac sprzeglo... ile wytrzyma ??;) pierwszy raz takie cos zauwazylem ;) zrobilem nią... a moze z 200km ;)narazie... dopiero ją dostałem ;)
Jedź do mechanika - jak się da poprawić hydraulikę - to jeszcze pojeździsz - a jak nie - to szykuj 500-700 zł na nowe sprzęgło.
J. McFee

Awatar użytkownika
mario09
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 947
Rejestracja: 12 lut 2005, 0:00
Lokalizacja: Radom - Wierzbica woj. mazowieckie
Kontakt:

Thema - prędkość

Post autor: mario09 » 16 maja 2006, 21:16

"Pytajacy" pisze:no oki ;) jak sie tak zaczyna slizgac sprzeglo... ile wytrzyma ??;) pierwszy raz takie cos zauwazylem ;) zrobilem nią... a moze z 200km ;)narazie... dopiero ją dostałem ;)
Nie zbyt dlugo. Im mniej bedziesz staral sie je "uslizgiwac" tym dluzej wytrzyma, aczkolwiek przy kazdym wiekszym obciazeniu autka bedzie coraz gorzej no i nagle przyspieszanie na wysokich biegach raczej nie mozliwe. Przy takim stanie rzeczy latwo je spalic.
Ostatnio zmieniony 16 maja 2006, 21:18 przez mario09, łącznie zmieniany 1 raz.
Lancia Thema III 2.0 i.e.+gaz II gen. (zestaw Lovato LovU2)
Lancia Thema III 2.5 turbo ds LS

Awatar użytkownika
prezesjm
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2062
Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
Imię: Janusz
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Thema - prędkość

Post autor: prezesjm » 16 maja 2006, 21:17

Trudno jednoznacznie określić , wszystko zależy jak dynamicznie sie jeździ( dla wyjaśnienia największe obciążenia na sprzęgle są nie podczas dodawania gazu na pierwszym biegu czy drugim ale podczas jazdy na piątce i dociśnięciu gazu do dechy i jazdą z dużymi prędkościami). Wszystko zależy od konkretnej tarczy, jej nitowania itd. Można jeszcze pojeździć i 10 tyś km jak i tylko 500km.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Pozostałe”