Regenracja lusterek zewnętrznych Delta II / Dedra

Awatar użytkownika
Jam_Belfegor
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1055
Rejestracja: 03 maja 2011, 23:35
Imię: Przemysław
Lokalizacja: Kraków

Regenracja lusterek zewnętrznych Delta II / Dedra

Post autor: Jam_Belfegor » 09 mar 2020, 10:32

ABC lusterek elektrycznych - DELTA II i DEDRA

Hej ponieważ ktoś swego czasu zadał pytanie ja uporać się z przypadłością występującą w Deltach II i Dedrach (no i nie tylko... ) a dotyczącą łuszczącej farby uchwytów lusterek postanowiłem trochę podsumować temat pod kątem o chodzi i co najważniejsze co i jak możemy z tym zrobić. A więc po kolei. O co chodzi z tą farbą? Niestety albo i stety uchwyty lusterek oraz ich rama wewnętrzna są wykonane ze stopu aluminium, które pod wpływem wilgoci, soli, temperatury lubi się utleniać do postaci białego nalotu. Drugie niestety to fakt że firma Magneti Marelli do spółki z innym Włochem odpierdzielili temat lusterek bo stwierdzili zapewne skoro są aluminiowe, a więc chyba odporne na korozję to malowanie można odwalić :D i tak też się stało. Malowanie jest bardzo słabe, cienkie i bez podkładu (najpewniej malowanie proszkowe jednokrotne – sądząc po tym co odłazi), aż się prosi o to co się właśnie dzieje z waszymi lusterkami. Niestety żeby temat załatwić będziecie musieli poprawić fabrykę! A więc po kolei. Musicie rozebrać lusterko do stanu przedstawionego na zdjęciach poniżej, a żeby to uczynić musicie po kolei wykonać następujące czynności. Lusterka demontujemy z samochodu, tu nie będę się jakoś rozwodził na tym procesem, gdyż jest on banalnie prosty. Usuwamy zaślepkę w kabinie i ukazują się nam 3 śruby które odkręcamy. Wła-la mamy luźne lusterko, zostało nam jeszcze rozpiąć wtyczki przewlec przez otwory w drzwiach i zabieramy się za rozkładanie. Na spodzie lusterek widzimy 4 śruby (dwie długie, dwie krótkie – to ważne więc zapamiętajcie gdzie były). Najpewniej będą już skorodowane. Polecam je spsikać preparatami penetrującymi, jak możecie to nawet delikatnie wprowadzić dysze za lusterko i tam rozpylić (na spodzie lusterka). Dobrze dobrać śrubokręt i bardzo uważać by nie obkręcić śrub (ma pasować ciasno bez luzów). U mnie pomimo szczególnej uwagi udało się wykręcić 7 z 8 śrub. Jedna się poddała i sprawa skończyła się na rozwiercaniu i cieciu, a ze jest to w plastiku tym bardziej upierdliwe bo trzeba ciągle studzić śrubę by nie roztopiła otworu w którym siedzi. Dalej wyjmujemy cienkim płaskim śrubokrętem plastikową zaślepkę ze spodu lusterka – foto, zaznaczyłem gdzie są zatrzaski. Ok ściągamy plastyczek który trzymał się na śrubkach. Mamy luźną obudowę. Póki co na tym etapie jeszcze jej nie ściągniecie, bo trzyma was szkło. Teraz uwaga odginacie delikatnie szło tak by krawędź przy aucie siadła jak najgłębiej a krawędź skrajnie od auta poszła jak najbardziej do góry. Delikatnie odginacie poluzowaną odbudowę lusterka i szkło – Macie słaby bo słaby ale jednak dostęp do zatrzasków szkła. Widać je na zdjęciach. W dłoń płaski zgrabny śrubokręt i delikatnie ciągnąć szkło do siebie po kolei również delikatnie podważamy zatrzaski. Alternatywnie jest jeszcze drugi patent na mocowanie szkła z stalową zawleczką to również wam zaznaczyłem na zdjęciach. Tu trochę prościej po trzeba się tak dostać by doprowadzić do ściśnięcia jednego ramienia metalowej zawleczki, reszta już sama pójdzie. Tu lusterko idzie zupełnie odwrotnie, bo zatrzaski są bliżej samochodu. Miejsca zaznaczone na foto. Robota ginekologa ale nie ma rady. Cierpliwość się wam opłaci. Ja nie połamałem ani jednego zatrzasku, szkła w 100% całe. Jak będziecie się siłować na pewno będą ofiary. Jak to wygląda po rozebraniu foto poniżej. Ok najgorsza robota za wami. Dalej odkręcamy silniczki - trzy śruby widoczne przy silnikach - foto. Odczepimy delikatnie ciągnąc do siebie dekielek silniczków (foto) i możemy wyciągać wtyczkę. Dekielek trzyma wtyczkę. Usuwamy z lusterka wiązkę kabli. Mamy wszystko rozebrane i gotowe do mycia. Szorujemy dokładnie wszystko poza oczywiście silniczkami. Uchwyt - lusterka można sobie wypiaskować albo ręczna robota z papierami ściernymi i miękkimi szczotkami. Odradzam szczotki stalowe, bo są za twarde do aluminium i scharatają powierzchnię. Czyścimy do gołego metalu tak by nie było ani grama korozji ani farby. Z doświadczenia powiem wam lepiej to wypiaskować, bo nie dojdziecie w każdy zakamarek z papierem czy szczotkami, tu alternatywnie może pomóc mini szlifierka z końcówkami szczotkowymi. Po piaskowaniu warto sobie widoczne części jeszcze przelecieć papierkiem ok. 800 dla wyrównania. Dobrze odtłuszczamy. Całość malujemy w następującym schemacie: podkład epoksydowy albo reaktywny, podkład akrylowy 2-3 warstwy i lekki szlif na mokro, papierem 1000, odtłuszczanie benzyną lub zmywaczem lakierniczym. Malowanie czarną bazą i teraz można dwojako albo zrobicie 2-3 warstwy popartu farba np. akrylową i finisz albo na to 2-3 warstwy bezbarwnego. Pod bezbarwny polecam używać satynowej faktury bazy. Jak wyschnie składacie wszystko w odwrotnej kolejności. Można przesmarować prowadniki silniczków jakimś stałym smarem, oraz lekkim smarem tulejkę po której pracuje na uczył lusterko. Alternatywnie zamiast farb akrylowych można użyć epoksydowych są twardsze, lub poliuretanowych (te są bardzo odporne na czynniki zew. ale i drogie). Tu można sobie od razu przy okazji tej roboty odświeżyć obudowę lusterka. W zależności co kto ma. Ja miałem gołe czarne plastiki. Z racji tego iż nie były w dobrym stanie położyłem podkład do plastików na to bazę satynową czarną 3 warstwy. Opis ten tyczy się lusterek 5 pinowych (3+2) gdzie mamy elektrycznie podgrzewanie i elektryczne sterowanie. Dla lusterek 11 pinowych (9+2) które mają dodatkowo mechanizm składania i zapewne jeszcze termometr zewnętrzny do klimy (tu nie mam pewności - może się mylę) analogicznie trzeba będzie powalczyć jeszcze z silniczkiem i czujnikiem. Niestety nie mam takiego lusterka więc nie pokażę. Może ktoś ma takie rozebrane na pod orędziu to się pochwali uzupełniając tym samym ten temat. Jeśli coś jest nie jasne albo coś źle napisałem piszcie. Poprawię, dopiszę lub wyjaśnię. Od tego jak to dokładnie zrobicie tak trwałe będą efekty. Poniżej też dołączam fotkę jak ktoś kiedyś ratował lusterka na zasadzie podczyszczenia papierem i pomalowania czarnym sprejem. Widać na zdjęciu linię starej farby i nowej oraz jaki skutek to przyniosło i jak wyglądają lusterka po takim zabiegu. Efekt był zapewne na krótka chwilę. Więc jeśli ma mieć to ręce i nogi trzeba wyczyścić wszystko do gołego dobrze wymyć odtłuścić i pomalować j/w. wieloetapowo z podkładami, które odizolują aluminium. Efekty mojej pracy poniżej. Mam nadzieje ze komuś się to przyda.
FOTKI:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Lancia Delta II 2.0 16V LS - (139 KM) 836A3.000
Renault Megane III 1.6 16V EXPRESSION - (110 KM) K4M 858

Awatar użytkownika
Jam_Belfegor
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1055
Rejestracja: 03 maja 2011, 23:35
Imię: Przemysław
Lokalizacja: Kraków

Re: Regenracja lusterek zewnętrznych Delta II / Dedra

Post autor: Jam_Belfegor » 09 mar 2020, 10:34

FOTO cd...
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Lancia Delta II 2.0 16V LS - (139 KM) 836A3.000
Renault Megane III 1.6 16V EXPRESSION - (110 KM) K4M 858

Awatar użytkownika
Maniak
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 4012
Rejestracja: 21 sty 2014, 21:25
Imię: Mariusz
Lokalizacja: Staroźreby

Re: Regenracja lusterek zewnętrznych Delta II / Dedra

Post autor: Maniak » 09 mar 2020, 15:34

Fotki fajne tylko kto czyta tak długie opisy, ja nie.
Pozdrawiam i 👏👏👏za całokształt 💪
Kappa 2.0, 2.4, 3.0, 2.4TD WSZYSTKIE CZĘŚCI!
Tel. 606 692 044 Jak by co było trzeba.
Piaskowanie i zabezpieczenia antykorozyjne.

Awatar użytkownika
Rapeek
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 561
Rejestracja: 14 lip 2012, 10:37
Imię: Jacek
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Regenracja lusterek zewnętrznych Delta II / Dedra

Post autor: Rapeek » 09 mar 2020, 19:53

Obudowę plastikową da się zdjąć bez wyjmowania szkła, wystarczy ustawić szkło maksymalnie do dołu i obudowa bez problemu wychodzi do góry.
Lancia Delta HPE 2.0 16v
Lancia Kappa 2.0 20vT[/color]
Lancia Kappa Coupe 3.0 V6

wcześniej:
Lancia Dedra 1.8 LS
Lancia Kappa 2.4 20v LX

Awatar użytkownika
Jam_Belfegor
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1055
Rejestracja: 03 maja 2011, 23:35
Imię: Przemysław
Lokalizacja: Kraków

Re: Regenracja lusterek zewnętrznych Delta II / Dedra

Post autor: Jam_Belfegor » 10 mar 2020, 8:35

Maniak pisze:
09 mar 2020, 15:34
Fotki fajne tylko kto czyta tak długie opisy, ja nie.
Pozdrawiam i 👏👏👏za całokształt 💪
No cóż można by i napisać co w stylu "...wykręć śruby, wyczyść wszystko, opier....ol farbą i wła-la" tak też można tylko diabeł tkwi w szczegółach mnie też nie chce się pisać epopei na pół strony ale jak już robię opis "co i jak" pasuje to w miarę szczegółowo opisać. Kto chce to przeczyta, kto nie chce ten nie przeczyta :D
Lancia Delta II 2.0 16V LS - (139 KM) 836A3.000
Renault Megane III 1.6 16V EXPRESSION - (110 KM) K4M 858

Awatar użytkownika
Maniak
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 4012
Rejestracja: 21 sty 2014, 21:25
Imię: Mariusz
Lokalizacja: Staroźreby

Re: Regenracja lusterek zewnętrznych Delta II / Dedra

Post autor: Maniak » 10 mar 2020, 9:49

Jam_Belfegor pisze:
10 mar 2020, 8:35
Maniak pisze:
09 mar 2020, 15:34
Fotki fajne tylko kto czyta tak długie opisy, ja nie.
Pozdrawiam i 👏👏👏za całokształt 💪
No cóż można by i napisać co w stylu "...wykręć śruby, wyczyść wszystko, opier....ol farbą i wła-la" tak też można tylko diabeł tkwi w szczegółach mnie też nie chce się pisać epopei na pół strony ale jak już robię opis "co i jak" pasuje to w miarę szczegółowo opisać. Kto chce to przeczyta, kto nie chce ten nie przeczyta :D
Popatrz na to z innej strony. Fotka mini opis, fotka mini opis, fotka mini opis..... Takie coś tworzył swego czasu belial666 z napraw Thesisa. I to było sensowne.
Nie spinaj się kolego, bo nie ma o co. Weź czasem mini sugestie na klate a nie walcz z tym💪💪💪
Bądź dobrej myśli 😋
Pzdr Maniak
Kappa 2.0, 2.4, 3.0, 2.4TD WSZYSTKIE CZĘŚCI!
Tel. 606 692 044 Jak by co było trzeba.
Piaskowanie i zabezpieczenia antykorozyjne.

Awatar użytkownika
Jam_Belfegor
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1055
Rejestracja: 03 maja 2011, 23:35
Imię: Przemysław
Lokalizacja: Kraków

Re: Regenracja lusterek zewnętrznych Delta II / Dedra

Post autor: Jam_Belfegor » 10 mar 2020, 10:23

A widzisz gdzieś tu jakieś "spinanie"? Po prostu chcesz to czytaj nie chcesz nie czytaj tyle w tym temacie. Po za tym wszelkie sensowne sugestie jak najbardziej przyjmuję, niemniej testy typu "...tylko kto czyta długie opisy, ja nie" nie biorę jako sensowne sugestie :D ciężko to nawet sugestia nazwać chyba raczej stwierdzeniem... :roll:
Lancia Delta II 2.0 16V LS - (139 KM) 836A3.000
Renault Megane III 1.6 16V EXPRESSION - (110 KM) K4M 858

Awatar użytkownika
Marcin_D
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2634
Rejestracja: 21 wrz 2005, 0:00
Lokalizacja: Radom woj. mazowieckie
Kontakt:

Re: Regenracja lusterek zewnętrznych Delta II / Dedra

Post autor: Marcin_D » 10 mar 2020, 10:45

Belfegor - opis jest super, z takim chyba nawet kompletny laik sobie poradzi.
Długi jest, ale często żeby dokładnie opisać niestety tak trzeba - kto jest zainteresowany tematem to przeczyta.

Ja mam tylko jedną uwagę - i dotyczy większości Twoich wpisów (w temacie o przywróceniu Delty do życia też) - wstawiasz zdjęcia kompletnie od czapy - dobrze by było zachować chronologię prac na zdjęciach (bo tak to czasami nie wiadomo do końca co i jak, i trzeba przejrzeć wszystko i sobie w głowie kolejność poukładać).

Tak poza tym do Twoich wpisów i tematów nie mam żadnych zastrzeżeń - ktoś to będzie chciał doprowadzić Deltę do porządku, będzie miał wszystko jak na talerzu.
ja to tylko jestem jeszcze ciekaw - w jakich pieniądzach się ten projekt zamknie?? Bo stawiam na 50tyś +.

Awatar użytkownika
Jam_Belfegor
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1055
Rejestracja: 03 maja 2011, 23:35
Imię: Przemysław
Lokalizacja: Kraków

Re: Regenracja lusterek zewnętrznych Delta II / Dedra

Post autor: Jam_Belfegor » 10 mar 2020, 15:49

Marcin i to jest konkretna sugestia :> obiecuję się poprawić : yesyes : ... może :D Staram się zdjęcia wklejać chronologicznie nie mniej nie zawsze idą po kolei to fakt. Trochę denerwuje mi sposób umieszczenia zdjęć, ale nie to już nic nie poradzę. Ci co mnie znają wiedzą ze temat prowadzę równolegle też na drugim forum na którym tak defa-kto się on zaczął. Tam zdjęcia lecą chronologicznie nawet pomiędzy opisami bo jest taka możliwość. Zdjęcia są uplodowane na serwer forumowy i dostaje się miniaturkę w postaci linka. Tu oczywiście też tak mogę, ale fotki musiały by być na jakimś zewnętrznym serwerze, a jak to się kończy no czas pokazuje i dobrze to widać w tematach które mają po kilka lat. Większość fotek niedostępna. Opisy są czasem... albo nawet nie czasem :lol: przydługie i mam tego świadomość, ale są takie dlatego że staram się krok po kroku pisać co gdzie i jak. Powiedzmy bardziej ogarniętej technicznie osobie nie będzie to potrzebne aż tak szczegółowo, ale wiem że są i takie osoby które by chciały coś zrobić ze swoim autem, ale nie wiedzą co i jak i trochę trza za rękę poprowadzić. I tak wychodzę z założenia kto będzie chciał przeczytać to sobie przeczyta kogo oczy bolą od moich wypocin przeleci dalej :D i tez to przeżyję...
Lancia Delta II 2.0 16V LS - (139 KM) 836A3.000
Renault Megane III 1.6 16V EXPRESSION - (110 KM) K4M 858

Awatar użytkownika
faraon
Moderator Globalny
Moderator Globalny
Posty: 6782
Rejestracja: 09 gru 2009, 21:50
Skype: faraonsw
Imię: Andrzej
Lokalizacja: Stalowa Wola/Rzeszów

Re: Regenracja lusterek zewnętrznych Delta II / Dedra

Post autor: faraon » 10 mar 2020, 18:04

I tak trzymaj dalej. Na dobre i na złe 😋
Samochodem kieruje głowa. Ręce i nogi to tylko robole ...
Niewidomy może jeździć samochodem ..... - jako pasażer ....

ZAPRASZAM DO SKLEPIKU KLUBOWEGO - TAKICH GADŻETÓW NIE KUPISZ NIGDZIE :!: :!: :!: <<<- klik

Kappa Coupe 3.0 24v automat nr 191 - 1997 - KLIK
FIAT Croma II; 2.4 M-Jet automat - 2008 - KLIK
była =>Kappa SW 2.0 20v + LPG - 1997 - KLIK
była =>Delta HPE 1,6 + LPG Vialle - 1999 - KLIK
Były: Syrena 105 (1974, 1979); PF 125p (1980, 1987); Polonez (1989); MB W123 (1983); Palio weekend (1998); IVECO TD (1998)

Awatar użytkownika
proxima86
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2776
Rejestracja: 28 lut 2018, 15:15
Imię: Kamil
Lokalizacja: Annopol

Re: Regenracja lusterek zewnętrznych Delta II / Dedra

Post autor: proxima86 » 10 mar 2020, 18:15

Super opis

Wysłane z mojego D2303 przy użyciu Tapatalka

Była:
Lancia Thesis 2.4JTD 10v executive.
Jest:
Lancia Thesis 2.4JTD 10v
Lancia Thesis 3.0V6

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zrób to sam”