Delta II / Dedra - diagnostyka klimatyzacji

Awatar użytkownika
Tomzik
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5389
Rejestracja: 22 gru 2007, 0:00
Imię: Tomczysław ;)
Lokalizacja: Kwidzyn/Świecie

Delta II / Dedra - diagnostyka klimatyzacji

Post autor: Tomzik » 16 lut 2012, 11:18

W zeszłym roku długo borykałem się z problemem źle działającej klimatyzacji.

Objaw miałem taki, że z nawiewów umieszczonych na desce rozdzielczej leciało mi ciepłe powietrze, praktycznie przy każdym ustawieniu temperatury poza LO.

Na szybę bądź na nogi leciało takie jak zadałem.

Długo szukałem rozwiązania, okazało się, że spalony był jeden czujnik, który wystarczyło wymienić.

Niestety (przynajmniej moja) Delta nie ma złącza diagnostycznego od klimatyzacji, co bardzo komplikowało znalezienie przyczyny.

Jednak dzięki uprzejmości kolegi Bassmana udało mi się ją znaleźć, przy okazji dostałem materiał, dzięki któremu można przeprowadzić diagnostykę klimatyzacji w Delcie i Dedrze. Pomocna okazała się też sąsiadka moich rodziców, która z grubsza przetłumaczyła mi materiał z niemieckiego ;)

Jako, że już przez to przebrnąłem chcę się podzielić moją wiedzą, mam nadzieję, że nie będzie nigdy potrzebna, ale jeśli już- to że będzie pomocna ;)

Zatem po tym przydługim wstępie - do dzieła.

Należy chyba zacząć od tego, że układ klimatyzacji w naszych autach posiada w kabinie 3 czujniki. Oprócz tego powszechnie znanego z wiatraczkiem po prawej stronie kierownicy czy jak kto woli koło regulacji wysokości świateł, który sprawdza temperaturę w kabinie są jeszcze dwa zamontowane na nagrzewnicy. I jeden z nich był właśnie przyczyną moich problemów.

Tak wygląda ich rozmieszczenie (strzałki):
Obrazek

A tak w powiększeniu wygląda górny...
Obrazek
... i dolny.
Obrazek

Dojdziemy do nich za chwilkę.

Teraz opiszę procedurę diagnostyki:

1. Wyświetlacze i diody

a) przekręcamy kluczyk w stacyjce na pozycję MAR, jednocześnie trzymając przycisk AUTO na panelu klimatyzacji
Obrazek
Powinno nam się zaświecić to co na powyższym obrazku, czyli górna dioda od przycisku AUTO, dioda od przycisku ECON, dioda od OFF, dioda od nawiewu na szybę i od nawiewu podzielonego na nogi i środek (pokazane strzałkami), oprócz tego "krzaczki" na obu wyświetlaczach jak na foto wyżej

b) teraz naciskamy przycisk od obiegu wewnętrznego, zaznaczony literką A i znów powinno zapalić się to co na foto, czyli reszta z tego co została z pierwszego zdjęcia - dolna dioda przycisku AUTO, dioda przycisku obiegu wewnętrznego, dioda nawiewu na środek i dioda nawiewu na nogi. Oprócz tego "krzaczki" jak na foto.
Obrazek

Po ponownym przyciśnięciu przycisku obiegu wewnętrznego oznaczonego literką A otrzymamy z powrotem to co na rysunku pierwszym. Jest to zapętlone, możemy tak wciskać do woli i pokaże nam raz to co na obrazku pierwszym a raz to co na drugim.

Jak już stwierdzimy, że oba wyświetlacze i wszystkie diody są sprawne przechodzimy do punktu 2.

2. Przyciski

a) nie wyłączając zapłonu, czyli kontynuując wciskamy ponownie przycisk AUTO
Obrazek
Na dolnym wyświetlaczu, tym od regulacji prędkości wentylatora powinny pokazać się 4 belki.

b) teraz wciskamy sobie po kolei każdy z guzików (kolejność dowolna) i na wyświetlaczu górnym powinniśmy otrzymać odpowiednie do każdego przycisku rezultaty - jak na zdjęciach.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Po teście przycisków przychodzi czas na test wyżej wspomnianych czujników.

3. Czujniki

a) ponownie wciskamy przycisk AUTO (cały czas nie wyłączamy zapłonu tylko kontynuujemy)
Obrazek
Na dolnym wyświetlaczu od prędkości nawiewu powinno pojawić się 6 belek (foto)

b) teraz wciskamy lewą stronę przycisku nawiewu ( <- AIR )
Obrazek
Powinno pokazać nam wartość temperatury panującej w kabinie.

Jeśli pokaże nam wartość 06 albo tylko 6 oznacza to uszkodzony czujnik (temperatury w kabinie oczywiście) bądź przerwę w obwodzie czujnika (foto).
Jeśli zaś pokaże nam wartość 45 oznacza to zwarcie w czujniku lub na kablach od czujnika (foto).
Obrazek

c) wciskamy prawą stronę przycisku prędkości nawiewu ( AIR -> )
Powinno nam pokazać temperaturę na zewnątrz auta.
Jeśli pokaże nam wartość -29 oznacza to uszkodzony czujnik (temperatury zewnętrznej oczywiście) lub przerwę w obwodzie czujnika (foto).
Jeśli pokaże nam wartość 49 oznacza to zwarcie w czujniku lub na kablach od czujnika (foto)
Obrazek

d) następnie wciskamy lewą stronę przycisku TEMP

Teraz powinno nam pokazać temperaturę panującą w górnej części zespołu mieszania powietrza (górny czujnik z początku posta, foto nr 2), odpowiedzialnego za nadmuch powietrza na wprost.
Jeśli pokaże nam wartość -00 lub -0 (u mnie pokazało akurat 00) oznacza to uszkodzony czujnik bądź przerwę w obwodzie czujnika (foto).
Jeśli pokaże nam wartość 79 oznacza to zwarcie w czujniku lub na kablach od czujnika (foto).
Obrazek

e) analogicznie wciskamy prawą stronę przycisku TEMP

Pokaże nam temperaturę panująca w dolnej części zespołu mieszania powietrza (dolny czujnik z początku posta, foto 3), odpowiedzialnego za nadmuch na szybę oraz na nogi.
Wartości dla uszkodzonego czujnika bądź zwarcia analogiczne jak dla punktu d) (czyli -00 oraz 79)

f) wciskamy przycisk OFF
Obrazek

Jeśli auto stoi, powinno nam pokazać 0, jeśli jedziemy więcej niż 30km/h pokaże nam 1.

g) wciskamy przycisk obiegu wewnętrznego
Obrazek

Pokaże nam wartości między 2b a d5. Jest to określenie położenia klapy obiegu zamkniętego (wewnętrznego). U mnie pokazało zupełnie inną wartość, może z powodu standardowego w Deltach złamania mechanizmu klapki ;)

h) wciskamy teraz przycisk ECON
Obrazek

Na wyświetlaczu powinno nam pokazać temperaturę elektronicznego regulatora prędkości wentylatora nawiewu w kabinie (tego pod schowkiem).

Jeśli pokaże nam 0 oznacza to uszkodzenie czujnika lub przerwę w obwodzie czujnika.
Jeśli pokaże nam FF oznacza to zwarcie w czujniku bądź na jego kablach.

4. Regulatory

a) wciskamy teraz (oczywiście kontynuując) ponownie przycisk AUTO
Obrazek

Powinno nam pokazać na dolnym wyświetlaczu 8 belek (foto).

b) wciskamy prawą część przycisku AIR. Za każdym kolejnym wciśnięciem powinno nam się pokazywać po kolei 26 wartości, począwszy od C a skończywszy na 3F. Jednocześnie powinniśmy usłyszeć jak wentylator pracuje coraz szybciej.
Obrazek

c) teraz analogicznie wciskamy lewą stronę przycisku AIR, powinniśmy zobaczyć na wyświetlaczu po kolei 26 wartości, począwszy od 3F aż do C. Jednocześnie powinno być słychać jak wentylator pracuje coraz wolniej.
Obrazek

d) wciskamy przycisk ECON kilkakrotnie.

Powinna nam się zapalać i gasnąć dioda sygnalizująca, a przede wszystkim powinniśmy słyszeć jak elektromagnetyczne sprzęgiełko sprężarki klimatyzacji załącza i rozłącza sprężarkę.

e) wciskamy lewą stronę przycisku TEMP

Na wyświetlaczu powinny pokazywać się po każdym wciśnięciu wartości aż do 32

f) wciskamy przycisk od temperatury zewnętrznej (oznaczony termometrem)

Powinno nam pokazać wartości 7A lub 7b.

Niestety ten podpunkt pozostaje dla mnie niejasny, ponieważ pani, która to tłumaczyła jest nauczycielką niemieckiego i fachowa terminologia nie była jej znana ;)

Mogę jedynie przytoczyć oryginał:
"Am Display erscheint eine Reihe von Zeichen bis zum Endzeichen 7A oder 7b, was der weitesten Offnungsstellungs des Wasserzuleitungs-Regel-ventils des Heiz-Warmetauschers entspricht"

Chyba chodzi o jakieś zawory wody w nagrzewnicy...

g) wciskamy prawą stronę przycisku TEMP

Na wyświetlaczu powinny pokazywać się po każdym wciśnięciu wartości aż do C7.

h) wciskamy przycisk od obiegu wewnętrznego

Powinna się zaświecić dioda oraz powinien się aktywować obieg zamkniety (wewnętrzny)

i) ponownie wciskamy przycisk od obiegu wewnętrznego

Dioda powinna zgasnąć a dopływ powietrza z zewnątrz powinien zostać aktywowany

j) na końcu wciskamy po kolei przyciski rozdziału powietrza zaznaczone literkami na foto
Obrazek

Dla przycisku A powinno nam pokazać d5
Dla przycisku B powinno nam pokazać 2b
Dla przycisku C powinno nam pokazać 62
Dla przycisku D powinno nam pokazać 94

( u mnie pokazywało zupełnie co innego).

k) ponownie wciskamy przycisk AUTO.

Powoduje to zakończenie procesu diagnostyki i włączenie klimatyzacji.

Jest jeszcze test pamięci układu sterowania klimą, ale to raczej każdy wyłapie sam, jeśli coś szwankuje. Generalnie zadane wartości powinno pamiętać i po ponownym włączeniu zapłonu powinny być takie same nastawy jak przed wyłączeniem. Jesli układ startuje z innymi, "domyślnymi" nastawami za każdym włączeniem zapłonu to walnięta jest pamięć układu.

To na tyle.



Powodzenia w diagnozowaniu :)

A przy okazji miło by było to jakoś przykleić i zachwać na serwerze, bo fotki mam wklejone z fotosika, więc za jakiś czas znikną...
Są: Lancia Delta 2,0 Multijet; Lancia Phedra 2,2 Multijet; Yamaha XJ 900S Diversion; SHL M11W
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205

Awatar użytkownika
wladek-15
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 718
Rejestracja: 27 cze 2014, 23:00
Imię: Radek
Lokalizacja: Siemiatycze

Re: Delta II / Dedra - diagnostyka klimatyzacji

Post autor: wladek-15 » 10 kwie 2016, 0:26

to ja dorzucę kolorowy schemat wykonany przezemnie i podpisany ;)
(Nie ma za co;)))
Jeśli ktoś potrzebuje to posiadam w rozdzielczości 2 MB
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Były Dedra Turbo DS 1.9 67kw, Peugeot 405 1.9D 55kw, 2xBMW E46 2.0D 100kw ŚMIERDZIELE
Tempra SW 4x4 2.0b 83kw, Rover 416 1.6b 84kw,Golf 4 Do zadań specjalnych LPG
Jest Audi A3 1.6 8v następca Golfa 4 1.6 b 105KM BĘZIN + LPG (Pojazd użytkowy)
Jest następna zabawka BMW Z4 E86 Coupe ;)
Jest Yamaha - YZF R1, Suzuki - DR 650 RS, Honda - CR 500 AF
Dedra Integrale ;) 2.0TB 124kw JEST JAZDA

Awatar użytkownika
misiopotam
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 43
Rejestracja: 28 kwie 2019, 15:26
Lokalizacja: Kraków

Re: Delta II / Dedra - diagnostyka klimatyzacji

Post autor: misiopotam » 30 sie 2019, 17:34

Niestety (przynajmniej moja) Delta nie ma złącza diagnostycznego od klimatyzacji, co bardzo komplikowało znalezienie przyczyny.
Czy tak jest we wszystkich Deltach? Podobno pod schowkiem jest złącze diagnostyczne. Nie da się za jego pomocą sprawdzić klimatyzacji? Już u dwóch mechaników byłem, którzy twierdzili, że nie mogą wykonać diagnozy, bo nie mają sprzętu do tego. Nie mają sprzętu, bo jest niepopularny, czy nie mają, bo nie istnieje?
Kot musi być albo żywy, albo martwy. Nie ma innej możliwości, nie można go zaobserwować jednocześnie trochę żywego i trochę martwego. Dlaczego? Rzetelna odpowiedź na to pytanie brzmi: nie wiadomo.

Delta II 1.6 16v

Awatar użytkownika
schab
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 818
Rejestracja: 29 maja 2006, 0:00
Lokalizacja: Radziszów k. Krakowa

Re: Delta II / Dedra - diagnostyka klimatyzacji

Post autor: schab » 30 sie 2019, 20:02

misiopotam pisze: 30 sie 2019, 17:34
Niestety (przynajmniej moja) Delta nie ma złącza diagnostycznego od klimatyzacji, co bardzo komplikowało znalezienie przyczyny.
Czy tak jest we wszystkich Deltach? Podobno pod schowkiem jest złącze diagnostyczne. Nie da się za jego pomocą sprawdzić klimatyzacji? Już u dwóch mechaników byłem, którzy twierdzili, że nie mogą wykonać diagnozy, bo nie mają sprzętu do tego. Nie mają sprzętu, bo jest niepopularny, czy nie mają, bo nie istnieje?
Jeżeli jest złącze diagnostyczne , to nie pod schowkiem , tylko pod maską , w okolicy lewego nadkola. Złącze jest trzy-pinowe .
W czasach kiedy miałem Deltę i Dedrę - miałem na stacjonarnym kompie zainstalowanego Euroscana , którym po połączeniu z samochodowym komputerem można było zdiagnozować zarówno silnik , jak ABS i klimatyzację. W tej chwili trudno będzie odpalić ten program na jakimkolwiek kompie , bo wymagał podłączenia adaptera poprzez dwa porty RS .
Kiedyś: 3 Zastavy 1100; 4xFiat Ritmo (65, 85, 90, 100); Fiat 126; 2xAlfa 33 1,5 i 1,3; Citroen Saxo 1,1; Tempra SW 4x4; Brava 1,6 16V; Dedra SW 2,0 16V , Dedra SW 1,8 8V; Delta 1,6 16V, Lancia Y 1,4; Alfa 156 2,0 JTS
Obecnie (do spółki z synami): Zastava 1100; BMW 329, 340 , 2x529 , 745 ; Delta 2,0 16V turbo 4x4; Alfa 159 2,4 Q4

Awatar użytkownika
misiopotam
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 43
Rejestracja: 28 kwie 2019, 15:26
Lokalizacja: Kraków

Re: Delta II / Dedra - diagnostyka klimatyzacji

Post autor: misiopotam » 30 sie 2019, 20:18

Dzięki za odpowiedź. Czyli jednak jest nadzieja. Skoro się da, na pewno jakiś warsztat nadal takie usługi oferuje.
Kot musi być albo żywy, albo martwy. Nie ma innej możliwości, nie można go zaobserwować jednocześnie trochę żywego i trochę martwego. Dlaczego? Rzetelna odpowiedź na to pytanie brzmi: nie wiadomo.

Delta II 1.6 16v

Awatar użytkownika
horses
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1354
Rejestracja: 26 mar 2012, 19:41
Imię: Adam
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Delta II / Dedra - diagnostyka klimatyzacji

Post autor: horses » 30 sie 2019, 23:32

Trzeba szukać takich które serwisowały tak do końca lat 90 i liczyć na to że jeszcze pracuje tam pracownik który takie rzeczy robił :)
- Żeby koń o swej sile wiedział, żaden by na nim nie siedział -
Obrazek

Lukasz_TG
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2136
Rejestracja: 16 lut 2010, 22:59
Lokalizacja: Tarnowskie Góry \ Regensburg DE

Re: Delta II / Dedra - diagnostyka klimatyzacji

Post autor: Lukasz_TG » 31 sie 2019, 6:58

horses pisze: 30 sie 2019, 23:32 Trzeba szukać takich które serwisowały tak do końca lat 90 i liczyć na to że jeszcze pracuje tam pracownik który takie rzeczy robił :)
Heh gdzie takiego szukac :) Interface Euroscan + software Visa byl dobry. Teraz jest juz niedostepny w sprzedazy. Ale mozna go samodzielnie zbudowac. Ale nie ma to sensu. Istnieje soft Multiecuscan. Wspolpracuje z Elm 327 oraz vag Kkl z przelacznikiem. Sprawdzalem na moich zabytkach :) Dziala laczy sie. Potrzebny jeszcze adapter 3 pin. A tu pelny wykaz z czym sie laczy.

https://www.multiecuscan.net/SupportedVehiclesList.aspx
Thema SW 2.0 VIS, Thema 16VT MK III LX (dawca), Kappa 2.0 SW wel gruz :),Bravo 2.0 20V - jeszcze bez - VT, Y 1.2 8V :) Peugeot 206 cc :)

Awatar użytkownika
misiopotam
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 43
Rejestracja: 28 kwie 2019, 15:26
Lokalizacja: Kraków

Re: Delta II / Dedra - diagnostyka klimatyzacji

Post autor: misiopotam » 01 wrz 2019, 7:59

Podobno w Elcar na Nałkowskiego 29 pracuje jeden pan z trzydziestoletnim doświadczeniem, tylko do 2 września mają urlop. Zadzwonię do nich po tym terminie i zapytam.
Kot musi być albo żywy, albo martwy. Nie ma innej możliwości, nie można go zaobserwować jednocześnie trochę żywego i trochę martwego. Dlaczego? Rzetelna odpowiedź na to pytanie brzmi: nie wiadomo.

Delta II 1.6 16v

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zrób to sam”