Delta II - termostat, wymienić?

Awatar użytkownika
dr_scott
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 506
Rejestracja: 31 mar 2008, 0:00
Imię: Scott
Lokalizacja: Radzionków

Re: Delta II - termostat, wymienić?

Post autor: dr_scott » 17 lut 2012, 21:48

Tej zimy pojawił się u mnie problem w niespotykanej dotychczas postaci... A mianowicie silnik osiąga 100 stopni jadąc około 100km/h. Jadąc szybciej grzeje się jeszcze bardziej. Wygląda tak jakby termostat nie otwierał się całkowicie. Czy ktoś miał podobny problem? Nie chce mi się wyjmować termostatu i sprawdzać w kąpieli we wrzątku. A tym bardziej nie chce mi się wywalać 200 zeta na nowy termostat :/

Pozdro
Alfa Romeo 159 SW ti 2.0jtdm '09
Lancia Ypsilon 1.4 16V '06

Lancia Lybra SW 1.9JTD LX '01
Lancia Dedra SW 1.9TDS LS '97
Opel Corsa 1.2i JOY '93
Fiat 125p '87 + Fiat Argenta 2.0i '82 --> FIAT 125 2000 iniezione eletronica
* * * OBERSCHLESIEN... mein Vaterland * * *

Awatar użytkownika
mac1us
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1321
Rejestracja: 01 wrz 2009, 20:10
Imię: Maciek
Lokalizacja: Radziszów Kraków

Re: Delta II - termostat, wymienić?

Post autor: mac1us » 17 lut 2012, 21:57

I Delta i Dedra powinny mieć 2 biegi wentylatora, ale często szlag trafia opornik który jest na chłodnicy i zostaje tylko 2 bieg.

Awatar użytkownika
Tomzik
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5389
Rejestracja: 22 gru 2007, 0:00
Imię: Tomczysław ;)
Lokalizacja: Kwidzyn/Świecie

Re: Delta II - termostat, wymienić?

Post autor: Tomzik » 17 lut 2012, 23:24

A można toto kupić i wymienić?

Jak tak to jest to że tak powiem część motoryzacyjna (pod nazwą termowłącznik) czy typowo elektroniczny opornik, który trzeba gdzieś wlutować?

Bo chętnie naprawię tą usterkę, ale nie wiem jak ;)
Są: Lancia Delta 2,0 Multijet; Lancia Phedra 2,2 Multijet; Yamaha XJ 900S Diversion; SHL M11W
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205

Awatar użytkownika
Tomzik
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5389
Rejestracja: 22 gru 2007, 0:00
Imię: Tomczysław ;)
Lokalizacja: Kwidzyn/Świecie

Re: Delta II - termostat, wymienić?

Post autor: Tomzik » 19 lut 2012, 12:35

Dobra, opanowałem temat opornika, wiem gdzie jest i jak go wydostać.

Chyba jest sprawny, bo omomierz coś tam mi pokazał. Chyba jakieś 2 MOhm.

Jednak styki mam bardzo brudne, chyba od plastiku, bo jedna z kostek przestała istnieć. Chyba wymienię konektor a styk na oporniku wyczyszczę i powinno ruszyć.

Natomiast zaciekawił mnie jeszcze jeden fakt.

Na zbiorniczku płynu spryskiwaczy jest puszka z bezpiecznikami i przekaźnikami.

Bezpieczniki są oznaczone tak:
Obrazek

Wnioskuję, że chodzi o wentylator chłodnicy.

Są dwa - 3A oraz 7,5A. U mnie brakuje tego 3A, w dodatku nie ma tam nawet styków do bezpiecznika.
Obrazek
Obrazek

Czy ten 3A jest odpowiedzialny za 1. bieg wentylatora?

Jeśli tak, to może ktoś wcześniej miał problem, o czym świadczy stopiona do cna kostka jednego z przewodów opornika i zwyczajnie wywalił bezpiecznik a tym samym pozbył się 1. biegu wentylatora..

Aha, brakuje jednego przekaźnika, ale ogólnie, poza brakiem 1. biegu wentylatora wszystko dział mi ok, łącznie z klimą.

Jednak najważniejsze teraz dla mnie pytanie to czy ten 3A bezpiecznik odpowiada za 1. bieg wentylatora.
Są: Lancia Delta 2,0 Multijet; Lancia Phedra 2,2 Multijet; Yamaha XJ 900S Diversion; SHL M11W
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205

Awatar użytkownika
dr_scott
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 506
Rejestracja: 31 mar 2008, 0:00
Imię: Scott
Lokalizacja: Radzionków

Re: Delta II - termostat, wymienić?

Post autor: dr_scott » 19 lut 2012, 19:08

Tomzik pisze:Dobra, opanowałem temat opornika, wiem gdzie jest i jak go wydostać.

Chyba jest sprawny, bo omomierz coś tam mi pokazał. Chyba jakieś 2 MOhm.

Jednak styki mam bardzo brudne, chyba od plastiku, bo jedna z kostek przestała istnieć. Chyba wymienię konektor a styk na oporniku wyczyszczę i powinno ruszyć.

Natomiast zaciekawił mnie jeszcze jeden fakt.

Na zbiorniczku płynu spryskiwaczy jest puszka z bezpiecznikami i przekaźnikami.

Bezpieczniki są oznaczone tak:
Obrazek

Wnioskuję, że chodzi o wentylator chłodnicy.

Są dwa - 3A oraz 7,5A. U mnie brakuje tego 3A, w dodatku nie ma tam nawet styków do bezpiecznika.
Obrazek
Obrazek

Czy ten 3A jest odpowiedzialny za 1. bieg wentylatora?

Jeśli tak, to może ktoś wcześniej miał problem, o czym świadczy stopiona do cna kostka jednego z przewodów opornika i zwyczajnie wywalił bezpiecznik a tym samym pozbył się 1. biegu wentylatora..

Aha, brakuje jednego przekaźnika, ale ogólnie, poza brakiem 1. biegu wentylatora wszystko dział mi ok, łącznie z klimą.

Jednak najważniejsze teraz dla mnie pytanie to czy ten 3A bezpiecznik odpowiada za 1. bieg wentylatora.
Bezpiecznik raczej jest jeden. to w końcu ten sam obwód i nie ma sensu stosować dwóch bezpieczników. To wygląda na jakieś ekstra wyposażenie, którego w twojej wersji nie ma.
Zaciekawił mnie natomiast ten otwarty przekaźnik u góry fotki... Ty go tak zmasakrowałeś czy taki był??

I czy ktoś ma pojęcie przy jakiej temperaturze załącza się wentylator chłodnicy??
Zaraz lookne w schematy i spróbuję coś rozkminić jeżeli chodzi o elektrykę.


Pozdro
Alfa Romeo 159 SW ti 2.0jtdm '09
Lancia Ypsilon 1.4 16V '06

Lancia Lybra SW 1.9JTD LX '01
Lancia Dedra SW 1.9TDS LS '97
Opel Corsa 1.2i JOY '93
Fiat 125p '87 + Fiat Argenta 2.0i '82 --> FIAT 125 2000 iniezione eletronica
* * * OBERSCHLESIEN... mein Vaterland * * *

Awatar użytkownika
Tomzik
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5389
Rejestracja: 22 gru 2007, 0:00
Imię: Tomczysław ;)
Lokalizacja: Kwidzyn/Świecie

Re: Delta II - termostat, wymienić?

Post autor: Tomzik » 19 lut 2012, 19:50

Ja tam nic nie dotykałem. I wszystko jak pisałem wyżej- działa. Poza 1. biegiem wentylatora.

Może nadal nie ruszył, bo styk wciąż jest brudny. Ale muszę się upewnić czy za te biegi odpowiada tylko jeden bezpiecznik czy dwa. Jeśli jeden to musze wrócić do termistora przy wentylatorze i jego styków, jesli dwa to muszę zająć się brakującym bezpiecznikiem.

Ponadto widzę, że puszka była rozklejana, bo jest obsmarowana na obwodzie silikonem.
Są: Lancia Delta 2,0 Multijet; Lancia Phedra 2,2 Multijet; Yamaha XJ 900S Diversion; SHL M11W
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205

Awatar użytkownika
dr_scott
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 506
Rejestracja: 31 mar 2008, 0:00
Imię: Scott
Lokalizacja: Radzionków

Re: Delta II - termostat, wymienić?

Post autor: dr_scott » 19 lut 2012, 19:50

Ok, rozkminiłem układ chłodzenia...
Załączam odpowiedni kawałek schematu.

Wentylator chłodnicy ma numer 42, na stałe podłączony jest do +12V czerwonym przewodem (R) przez bezpiecznik 40A (nr 169).
Sterowanie wentylatorem odbywa się przez podanie na drugi styk masy przewodem czarnym (N).

Nr 170 to 3-stanowy czujnik temperatury, załącza I lub II bieg wentylatora.
Przekaźnik 168 obsługuje I bieg. Załącza się gdy czujnik (170) zewrze przewód biały (B) do masy (N). Wówczas przekaźnik 168 zewrze przewód biały (B) z błękitnym (A) - teraz na tym przewodzie mamy masę, która dalej przez rezystor I biegu nr 171 podana jest na wentylator przewodem czarnym N. Obwód zamknięty jest przez rezystor więc wentylator kręci się powoli (I bieg).
Jaką wartość ma rezystor 171? Tego nie wiem. Ale na pewno nie są to Momy. Musi to być kilka, kilkanaście ohm - tak myślę, że tyle ile ma oporności uzwojenie silnika wentylatora. Wówczas odłoży się na nim połowa napięcia, a druga połowa na wentylatorze.

Full speed czyli II bieg. Czujnik 170 przełącza się w pozycję trzecią i podaje masę na przewód R czerwony, załączając tym samym przekaźnik 43. Ten z kolei zwiera bezpośrednio do masy obwód wentylatora (przewody czarne N). Wentylator dostaje pełne napięcie i kręci się z pełną prędkością.

Muszę obadać jak to u mnie wygląda z tymi elementami. Może coś tam mam upalone?

Pozdro
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Alfa Romeo 159 SW ti 2.0jtdm '09
Lancia Ypsilon 1.4 16V '06

Lancia Lybra SW 1.9JTD LX '01
Lancia Dedra SW 1.9TDS LS '97
Opel Corsa 1.2i JOY '93
Fiat 125p '87 + Fiat Argenta 2.0i '82 --> FIAT 125 2000 iniezione eletronica
* * * OBERSCHLESIEN... mein Vaterland * * *

Awatar użytkownika
Tomzik
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5389
Rejestracja: 22 gru 2007, 0:00
Imię: Tomczysław ;)
Lokalizacja: Kwidzyn/Świecie

Re: Delta II - termostat, wymienić?

Post autor: Tomzik » 19 lut 2012, 19:54

Fajnie, ale mógłbyś na chłopski rozum?

Czyli co, są 2 oporniki??
Są: Lancia Delta 2,0 Multijet; Lancia Phedra 2,2 Multijet; Yamaha XJ 900S Diversion; SHL M11W
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205

Awatar użytkownika
dr_scott
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 506
Rejestracja: 31 mar 2008, 0:00
Imię: Scott
Lokalizacja: Radzionków

Re: Delta II - termostat, wymienić?

Post autor: dr_scott » 19 lut 2012, 19:56

Hahaha. No to było na chłopski rozum ;)

Opornik jest tylko jeden - nr 171, powinien mieć małą rezystancję. Jeśli zamiast niego wsadzisz zworkę - wentylator na I biegu będzie pracował z pełną prędkością. Tak sprawdzisz czy działa czujnik temp.


W innych wersjach silnikowych oprócz diesla nie występują dwa biegi wentylatora. Tak przynajmniej mam na schematach.
Alfa Romeo 159 SW ti 2.0jtdm '09
Lancia Ypsilon 1.4 16V '06

Lancia Lybra SW 1.9JTD LX '01
Lancia Dedra SW 1.9TDS LS '97
Opel Corsa 1.2i JOY '93
Fiat 125p '87 + Fiat Argenta 2.0i '82 --> FIAT 125 2000 iniezione eletronica
* * * OBERSCHLESIEN... mein Vaterland * * *

Awatar użytkownika
Tomzik
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5389
Rejestracja: 22 gru 2007, 0:00
Imię: Tomczysław ;)
Lokalizacja: Kwidzyn/Świecie

Re: Delta II - termostat, wymienić?

Post autor: Tomzik » 19 lut 2012, 19:58

Ok.

Ten nr 170 to jest czujnik, rozumiem, że to termistor, mocowany przy wiatraku.

On odpowiednio zwiera a reszta, tzn opornik i przekaźniki są w tej puszce co ją sfotografowałem?
Są: Lancia Delta 2,0 Multijet; Lancia Phedra 2,2 Multijet; Yamaha XJ 900S Diversion; SHL M11W
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205

Awatar użytkownika
dr_scott
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 506
Rejestracja: 31 mar 2008, 0:00
Imię: Scott
Lokalizacja: Radzionków

Re: Delta II - termostat, wymienić?

Post autor: dr_scott » 19 lut 2012, 20:06

Tomzik pisze:Ok.

Ten nr 170 to jest czujnik, rozumiem, że to termistor, mocowany przy wiatraku.

On odpowiednio zwiera a reszta, tzn opornik i przekaźniki są w tej puszce co ją sfotografowałem?
170 to czujnik termostatyczny. Wypadałoby żeby był na chłodnicy. Rezystor nie wiem gdzie jest, być może na chłodnicy - dojdziesz po kablach ;)
A przekaźniki?? nie mam pojęcia. Na pewno gdzieś w komorze silnika. Trzeba chyba po kolorach kabli szukać.

A Ty masz diesla?? Bo coś mi ta twoja fotka nie przypomina diesla....
Alfa Romeo 159 SW ti 2.0jtdm '09
Lancia Ypsilon 1.4 16V '06

Lancia Lybra SW 1.9JTD LX '01
Lancia Dedra SW 1.9TDS LS '97
Opel Corsa 1.2i JOY '93
Fiat 125p '87 + Fiat Argenta 2.0i '82 --> FIAT 125 2000 iniezione eletronica
* * * OBERSCHLESIEN... mein Vaterland * * *

Awatar użytkownika
Tomzik
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5389
Rejestracja: 22 gru 2007, 0:00
Imię: Tomczysław ;)
Lokalizacja: Kwidzyn/Świecie

Re: Delta II - termostat, wymienić?

Post autor: Tomzik » 19 lut 2012, 20:09

Nie mam diesla.

Ale jakoś nie wierzę, że benzyniak ma jeden bieg.

Temperatura skacze do 110 stopni na wskaźniku, co daje 101 wg ECUScana, zanim wiatrak ruszy. Dużo.

W Tipo mojego ojca nigdy tak nie było, jak wskazówka doszła do 90 tak stała, jeno wiatrak co chwilę się włączał, ale nie jak u mnie, że aż silnik przygasa a wiatrak zapier... jakby miał wyfrunąć spod maski, tylko kulturalnie.

Tipo to bliski krewniak Delty, w dodatku uboższy, i tez był benzynowy, więc czemu by mieli w Delcie odjąć 1 bieg?
Są: Lancia Delta 2,0 Multijet; Lancia Phedra 2,2 Multijet; Yamaha XJ 900S Diversion; SHL M11W
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205

Awatar użytkownika
mac1us
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1321
Rejestracja: 01 wrz 2009, 20:10
Imię: Maciek
Lokalizacja: Radziszów Kraków

Re: Delta II - termostat, wymienić?

Post autor: mac1us » 19 lut 2012, 21:03

Nasze 2 Dedry, 1 Delta, jeden Fiat Coupe, 1 Fiat Tempra mają, miały 2 biegi wentylatora. Nie odpisuje na temat, bo w Delcie i Dedrze zawsze działały, reszta aut jest, była na części więc mnie to nie interesuje.

Awatar użytkownika
dr_scott
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 506
Rejestracja: 31 mar 2008, 0:00
Imię: Scott
Lokalizacja: Radzionków

Re: Delta II - termostat, wymienić?

Post autor: dr_scott » 19 lut 2012, 21:24

Z tego co mam w schematach to Dedra przed liftem tylko diesel miał 2 biegi. Nie wiem jak po lifcie, może inne też, nie mam schematów.
Delta natomiast miała 2 biegi przy silnikach 1.4, 1.6 i diesel. Jeden bieg był w 1.8 i 2.0...
Być może różne wersje wyposażenia miały różne rozwiązania, nie wiem i w zasadzie to chyba nie istotne.
Jeśli ktoś ma rezystor u siebie to i powinien mieć 2 biegi.

W Delcie i nowszych Dedrach przekaźnik załączający wiatrak jest przy centralce bezpieczników w kabinie (E3). Drugi przekaźnik (2 bieg) by-passujący rezystor powinien być gdzieś w komorze silnika.
Alfa Romeo 159 SW ti 2.0jtdm '09
Lancia Ypsilon 1.4 16V '06

Lancia Lybra SW 1.9JTD LX '01
Lancia Dedra SW 1.9TDS LS '97
Opel Corsa 1.2i JOY '93
Fiat 125p '87 + Fiat Argenta 2.0i '82 --> FIAT 125 2000 iniezione eletronica
* * * OBERSCHLESIEN... mein Vaterland * * *

Awatar użytkownika
dr_scott
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 506
Rejestracja: 31 mar 2008, 0:00
Imię: Scott
Lokalizacja: Radzionków

Re: Delta II - termostat, wymienić?

Post autor: dr_scott » 19 lut 2012, 21:32

Załączam schematy z Delty (i pewnie nowszej Dedry). Wersja z 1 oraz z 2 biegami.

W obu przypadkach przekaźnika E3 załącza wentylator 13.
W wersji 1 bieg, mamy tylko prosty czujnik termostatyczny 62, który załącza wentylatora na full speed przez przekaźnik E3.
W wersji 2 biegi, trzystanowy czujnik 14 załącza najpierw przekaźnik E3 - a tym samym wentylator w obwodzie z rezystorem 15; później przekaźnik 215, który bypassuje rezystor i wiatrak idzie na full speedzie.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Alfa Romeo 159 SW ti 2.0jtdm '09
Lancia Ypsilon 1.4 16V '06

Lancia Lybra SW 1.9JTD LX '01
Lancia Dedra SW 1.9TDS LS '97
Opel Corsa 1.2i JOY '93
Fiat 125p '87 + Fiat Argenta 2.0i '82 --> FIAT 125 2000 iniezione eletronica
* * * OBERSCHLESIEN... mein Vaterland * * *

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”