Delta II - jak poprawnie ustawic zawór VAE oraz potencjometr

dawidson

Re: Delta II - jak poprawnie ustawic zawór VAE oraz potencjo

Post autor: dawidson » 14 mar 2012, 9:47

Podłączam się do tematu. Ciągle walczę z mniejszymi lub większymi usterkami.
Obecnie wziąłem się za wolne obroty. Pierwszym objawem było ich falowanie i utrzymywanie się w zakresie 1600-1800 RPM. Po dokładnym skręceniu dolotu obroty spadły do 1300. Niżej nie chcą.
Podejrzewam uszkodzony czujnik temp płynu.
Da się go jakoś sprawdzić w domowych warunkach zwykłym miernikiem?

Awatar użytkownika
mac1us
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1321
Rejestracja: 01 wrz 2009, 20:10
Imię: Maciek
Lokalizacja: Radziszów Kraków

Re: Delta II - jak poprawnie ustawic zawór VAE oraz potencjo

Post autor: mac1us » 14 mar 2012, 9:58

Tak, bo wraz ze wzrostem temperatury zmienia się jego oporność. Regulowałeś obroty na odpiętym vae?

dawidson

Re: Delta II - jak poprawnie ustawic zawór VAE oraz potencjo

Post autor: dawidson » 14 mar 2012, 14:30

Próbowałem regulować z odołączonym

dawidson

Odp: Delta II - jak poprawnie ustawic zawór VAE oraz potencj

Post autor: dawidson » 16 maja 2012, 3:35

Update do tematu.

Wymieniłem zawór VAE na odpowiednik z silnika 16v. Niby wszystko działa, ale...

Kiedy odpalam auto to obroty przez chwilę są bardzo niskie i dopiero po kilku sekundach idą w górę. Czasem gaśnie i trzeba trzymać ją gazem.

Druga sprawa: kiedy kręcę śrubą do regulacji to mogę ją nawet całkiem wykręcić a obroty praktycznie stoją w miejscu i nie idą wyżej niż do 1000-1100. To normalne?

viva la macchina!

Awatar użytkownika
Jam_Belfegor
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2065
Rejestracja: 03 maja 2011, 23:35
Imię: Przemysław
Lokalizacja: Kraków

Re: Delta II - jak poprawnie ustawic zawór VAE oraz potencjometr

Post autor: Jam_Belfegor » 15 paź 2019, 23:17

Mały protip do VAE:
1. Czyścimy wszystko najdokładniej jak się da. Nie pisze jak to rozebrać bo jest to tak oczywiste, że już bardziej nie może być.
2. Tłoczek dobrze wymoczyć w ropie lub benzynie ekstrakcyjnej ok. 24h i przedmuchać małe kanały. To bardzo ważne bo to właśnie one się zatykają i VAE nie pracuje poprawnie widać je na foto powyżej. Małe dziurki z zewnątrz jak i wewnątrz po obwodzie.
3. Kolejność składania samego zaworu: gruba sprężyna pod tłoczek, tłoczek (wnęka na sprężynę do dołu), cienka sprężyna, plastikowy pierścień, śruba.
4. Śrubę ustawiamy tak na 4-5 do max 6 zwojów widocznych. Za mocno dokręcona śruba i VAE będzie głupiał.
5. Moża naciągnąć delikatnie grubą i cienka sprężynę tak o kilka mm. Sprężyny z czasem siadają. Z umiarem do ma być troszeczkę a nie 100 % długości :badgrin:
6. VAE wykonuje cykl samoczyszczenia po przekręceniu stacyjki, więc powinno go słychać w pieszych kilku sekundach. (charakterystyczne cykanie Jeśli jest cisza to mamy problem. Tu zabieramy się za czyszczenie i za przejrzenie elektryki.
7. W późniejszych wersjach montowano do VAE wężyk z małym separatorem oleju - warto taki sobie nabyć jeśli macie wcześniejsze wersje bez niego. To właśnie olej powoduje to co widać na zdjęciach czyli zalepienie zaworu mazią (ojej + brud).
8. na o-ringi można dać delikatnie smaru sylikonowego (żaden olej itp). Poprawi kondycję uszczelnień i ułatwi wciskanie elektromagnesu do podstawy.
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”