Regeneracja pompki sprzęgła.

Awatar użytkownika
jasiugm
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 372
Rejestracja: 03 lut 2015, 19:14
Imię: Mariusz
Lokalizacja: Sosnowiec

Regeneracja pompki sprzęgła.

Post autor: jasiugm » 16 mar 2019, 15:47

Z cieknącą pompką sprzęgła jest taki problem, że przez długi czas jest nie do zauważenia. Płyn zbiera się na osłonie nad nogami kierowcy i dopiero gdy zbierze się go więcej, to zaczyna kapać na dywanik lub na zamszowe buty mojej żony jak w moim przypadku :)

Zaczynamy od demontażu osłony od m.in. bezpieczników (3 wkręty z otworami na kluczyk od auta).
Po zdjęciu widzimy osłonę z lampeczką nad nogami:
Obrazek

Odkręcamy śrubki mocujące i pociągamy ją do siebie. Widać dobrze ślad płynu na osłonie. Odpinamy lampkę.
Obrazek

Zdejmujemy plastikową osłonę pompki. Odkręcamy sztywny przewód (13mm), zdejmujemy zawleczkę na trzpieniu pedału sprzęgła i wyciągamy go, zdejmujemy opaskę na wężu gumowym i ściągamy go (poleci płyn, więc dobrze podstawić sobie jakiś pojemnik. Pompka trzyma się wspornika za pomocą 2 nakrętek 13mm.
Obrazek

Widać rozpuszczony lakier od płynu hamulcowego na wsporniku.
Obrazek

Pompka po wyjęciu:
Obrazek

Zdejmujemy harmonijkową osłonę i ukazuje nam się pierścień segera.
Obrazek

Pompka po rozłożeniu. W środku jest jeszcze sprężyna.
Obrazek

Wyciągamy wszystkie elementy, dokładnie czyścimy i weryfikujemy. Nie może być żadnych wżerów w środku korpusu pompy. Tylko gładka i nieporysowana nadaje się do naprawy. Jeśli jest w porządku to wymieniamy uszczelnienia z zestawu naprawczego. Trzeba zwrócić uwagę w którą stronę są zamontowane uszczelki na tłoku, bo nie są symetryczne.
Obrazek

Po wymianie delikatnie smarujemy uszczelnienia świeżym płynem hamulcowym i składamy z powrotem. Dobrze złapać sobie korpus w imadło. Przed włożeniem trzeba założyć harmonijkę. Wciskamy całość i zakładamy pierścień segera.
Obrazek

Montujemy pompkę z powrotem, uzupełniamy płyn hamulcowy i odpowietrzamy sprzęgło. Trzeba ciągle kontrolować jego stan żeby nie zapowietrzyć w trakcie odpowietrzania.
Odpowietrznik jest na wysprzęgliku. 8mm.
Obrazek

:)
Kappa SW 2.0 20V VIS
Y 1.2 8V

Awatar użytkownika
Grzyws
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 283
Rejestracja: 05 kwie 2017, 19:55
Imię: Grzegorz
Lokalizacja: Będzin

Re: Regeneracja pompki sprzęgła.

Post autor: Grzyws » 29 mar 2019, 20:23

To jest właśnie świetne w samochodach z tamtego okresu że nawet takie rzeczy jak pompkę sprzęgła można zregenerować a nie trzeba wymieniać na nową.
Na dodatek widzę że nie ma agonii przy wymianie bo dostęp niezły :)

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3996
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Regeneracja pompki sprzęgła.

Post autor: volf » 29 mar 2019, 20:39

W poliftach jest trochę gorzej, bo nie wiadomo po co wsadzili tulejkę gumowo-metalową (przy połączeniu pompy z pedałem), ktora przeważnie jest na wykończeniu a nie za bardzo jest ją na co wymienić (bez kombinowania) :)
KAPPA TDS & JTD

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zrób to sam”