Kappa - naprawa opornicy wentylatorów chłodnicy

Awatar użytkownika
Marcin_D
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3236
Rejestracja: 21 wrz 2005, 0:00
Lokalizacja: Radom woj. mazowieckie

Kappa - naprawa opornicy wentylatorów chłodnicy

Post autor: Marcin_D » 17 maja 2012, 14:10

Poniżej przedstawiam sposób na naprawę uszkodzenia powodującego brak pracy wentylatora chłodnicy na I biegu w Lancii Kappa (u mnie 2,4 20v Pb)
W moim przypadku powodem była uszkodzona opornica (opornik) wentylatora.

Niezbędne narzędzia:
Miernik uniwersalny
Wkrętak krzyżowy - większy (ja miałem PH2 ? tak oznaczony w zestawie wkrętaków)
Lutownica
Kombinerki
Kawałek papieru ściernego ewentualnie pilnik iglak

** PRZEBIEG PRAC **

Lokalizujemy u siebie w samochodzie położenie opornicy
w benzyniakach jest na górze po prawej stronie na plastiku od wentylatora

Obrazek

Żeby było nam wygodnie operować pod maską robimy delikatny demontaż (jak na zdjęciu)
(czyli demontujemy tłumik szmerów ssania wraz z rurą od przepływomierza- akurat na zdjęciu jest bo założyłem co by nic do przepływki nie wpadło niechcący :D )

Obrazek

Wypinamy złączki i praktycznie już możemy sprawdzić czy nasza opornica jest sprawna czy nie. Ustalimy w ten sposób czy to jej wina że nie mamy I biegu wentylatora.

Bierzemy miernik, ustawiamy na sprawdzanie przejścia (czyli prościej na piszczenie), dotykamy do nóżek opornicy.
Jeżeli miernik ?piszczy? to wtedy sprawdzamy jeszcze bezpieczniki i przekaźniki w skrzynce na nadkolu (to te zaznaczone na czerwone)

Obrazek

Jeżeli miernik ?nie piszczy? na 100% jest uszkodzona opornica i wtedy odkręcamy ją od obudowy wiatraka chłodnicy zapamiętując położenie oraz który kabelek jest do której nóżki (są dwa - zielony i zielony z czarnym paskiem)
Najlepiej zaznaczyć sobie czymś przed demontażem jak to było zamontowane i gdzie był kabelek np. z kreską - można po prostu zarysować wkrętakiem.

Obrazek

Po wymontowaniu mamy w ręce taki oto element

Obrazek

Teraz sprawdzamy co w naszej opornicy jest uszkodzone ? miernikiem mierzymy przejście między nóżkami opornika (ten duży cylinder) oraz między nóżkami termika (to coś małe cylindryczne pod opornikiem).
W moim przypadku uszkodzony był termik (i tak jest najczęściej) ? po zmierzeniu na oporniku było przejście, a na termiku nie było przejścia.

Obrazek

Teraz jedziemy do sklepu z elementami elektroniki (Zutex?y, Zutece itp.) i kupujemy TERMIK za 3 PLN.
Z oryginalnego nie dało rady odczytać temperatury więc ja wziąłem taki na 216st. C.

Może ktoś wie jaką temperaturę ma oryginalny termik (ma czarny koniec)

Jeśli jest tak jak u mnie to wtedy usuwamy stary termik i na jego miejsce wsadzamy nowo kupiony (koniecznie trzeba zapamiętać z której strony jest kolorowa strona na termiku), wlutowujemy nowy termik w miejsce starego w identycznym kierunku tym kolorowym końcem.

Stary termik nie jest wlutowany tylko przygrzany do nóżek ? ja po prostu oderwałem go kombinerkami - trzeba przytrzymać nóżki do ktorych jest przygrzany termik co by ich nie uszkodzić.

Dla lepszego lutowania trzeba te nóżki przeszlifować papierem ściernym lub iglakiem.
Po naszych zabiegach mamy taki oto efekt wizualny oraz sprawną opornicę.

Obrazek

Po wlutowaniu termika na nóżkach opornicy (tych w które wpinamy przewody pod maska) jest przejście i miernik ?piszczy?.

Idziemy do samochodu, składamy wszystko tak jak było i sprawdzamy działanie wentylatora.

Nagrzewamy układ do około 90st. C i powinien załączyć się wiatrak ? łatwo sprawdzić czy załączył się właściwy bieg (znaczy się I) poprzez wyjęcie ze skrzynki na nadkolu przekaźnika I biegu ? ten niżej ? jeśli wiatrak przestaje się kręcić to wszystko jest OK.

W taki oto sposób mamy naprawioną opornicę kosztem 3PLN i naszą pracą przez około 1 godz. i zaoszczędzone około 40pln.

Awatar użytkownika
Michor
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2386
Rejestracja: 05 lut 2012, 10:17
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kappa - naprawa opornicy wentylatorów chłodnicy

Post autor: Michor » 17 maja 2012, 14:23

Dlaczego ma znaczenie kolejność podpięcia kabli?

Czy tam coś jest jeszcze skombinowane? bo jeżeli to jest "zwykły" opornik to niepowinno mieć znaczenia....
BMW E39 Touring - 4,4 V8

Awatar użytkownika
Marcin_D
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3236
Rejestracja: 21 wrz 2005, 0:00
Lokalizacja: Radom woj. mazowieckie

Re: Kappa - naprawa opornicy wentylatorów chłodnicy

Post autor: Marcin_D » 17 maja 2012, 14:52

Ma znaczenie bo termik puszcza prąd w jedną stronę i z tego co czytałem na forum to jak podepniesz odwrotnie to nie działają wiatraki wcale.

Awatar użytkownika
Michor
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2386
Rejestracja: 05 lut 2012, 10:17
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kappa - naprawa opornicy wentylatorów chłodnicy

Post autor: Michor » 17 maja 2012, 15:03

ok - ale to można sobie ew. doświadczalnie (zwierając przekaźnik kabelkiem) ustalić czy jest w dobrą stronę czy nie?

Termik rozumiem jest po to żeby się opornik nie przepalił?
BMW E39 Touring - 4,4 V8

Awatar użytkownika
marceli
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2091
Rejestracja: 14 cze 2010, 22:12
Skype: marcin.kasinski82
Imię: Marcin
Lokalizacja: Opatów/świętokrzyskie
Kontakt:

Re: Kappa - naprawa opornicy wentylatorów chłodnicy

Post autor: marceli » 17 maja 2012, 19:44

JA zamiast opornika(też on był winny) najpierw wlutowałem kawałek drucika, ale lut odpala się po pewnym czasie(spory prąd, a dość cieżko lut łapie tego metalu tam)
To w tym roku ,wyjąłem to ustrojstwo raz jeszcze i migomatem załapałem dopasowanego wcześniej małego gwoździa.
Jest ok.
dwa cztery benzyna..ale zjadająca LPG :)
Obrazek
Moja Kappa
Obrazek

Awatar użytkownika
Michor
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2386
Rejestracja: 05 lut 2012, 10:17
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kappa - naprawa opornicy wentylatorów chłodnicy

Post autor: Michor » 17 maja 2012, 20:40

zamiast tego małego elementu rozumiem?

Pytam sie bo mam walnięty rezystor.
BMW E39 Touring - 4,4 V8

Polej
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2432
Rejestracja: 09 lut 2010, 16:45
Imię: Marcin
Lokalizacja: podkarpacie

Re: Kappa - naprawa opornicy wentylatorów chłodnicy

Post autor: Polej » 17 maja 2012, 20:43

marceli pisze:JA zamiast opornika(też on był winny) najpierw wlutowałem kawałek drucika, ale lut odpala się po pewnym czasie(spory prąd, a dość cieżko lut łapie tego metalu tam)
To w tym roku ,wyjąłem to ustrojstwo raz jeszcze i migomatem załapałem dopasowanego wcześniej małego gwoździa.
Jest ok.
I tu pojawia się pytanie:
"już druciarstwo, czy jeszcze nie?"
: gafa : :D
Lancia Kappa 2.0 20V
Saab 9-5 2.8 Turbo6 XWD

Awatar użytkownika
marceli
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2091
Rejestracja: 14 cze 2010, 22:12
Skype: marcin.kasinski82
Imię: Marcin
Lokalizacja: Opatów/świętokrzyskie
Kontakt:

Re: Kappa - naprawa opornicy wentylatorów chłodnicy

Post autor: marceli » 17 maja 2012, 21:00

Michor pisze:zamiast tego małego elementu rozumiem?
Tak.
Zamiast tego termika co jest pod spodem opornicy.
Polej pisze:"już druciarstwo, czy jeszcze nie?"
No niestety pewnie zalatuje tym, wiem,ale skoro sprawdza się,to tak akurat tu zrobiłem.
Zresztą elektryk moja metodę poparł : gafa :
dwa cztery benzyna..ale zjadająca LPG :)
Obrazek
Moja Kappa
Obrazek

Awatar użytkownika
volf
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3996
Rejestracja: 07 sty 2007, 0:00
Lokalizacja: powiat Bełchatów

Re: Kappa - naprawa opornicy wentylatorów chłodnicy

Post autor: volf » 17 maja 2012, 22:34

Marcin_D pisze:Ma znaczenie bo termik puszcza prąd w jedną stronę i z tego co czytałem na forum to jak podepniesz odwrotnie to nie działają wiatraki wcale.
Rezystor termiczny nie ma polaryzacji więc przewodzi w obie strony czyli wiatraki powinny działać ;)
KAPPA TDS & JTD

Awatar użytkownika
Michor
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2386
Rejestracja: 05 lut 2012, 10:17
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kappa - naprawa opornicy wentylatorów chłodnicy

Post autor: Michor » 18 maja 2012, 3:07

tez mi sie tak wydaje- gdyby tak nie bylo to wtyczki by pasowaly w jeden okreslony sposob i nie daloby sie go podlaczyc w inny niz poprawny sposob.
BMW E39 Touring - 4,4 V8

Awatar użytkownika
Marcin_D
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3236
Rejestracja: 21 wrz 2005, 0:00
Lokalizacja: Radom woj. mazowieckie

Re: Kappa - naprawa opornicy wentylatorów chłodnicy

Post autor: Marcin_D » 18 maja 2012, 22:48

volf pisze:
Marcin_D pisze:Ma znaczenie bo termik puszcza prąd w jedną stronę i z tego co czytałem na forum to jak podepniesz odwrotnie to nie działają wiatraki wcale.
Rezystor termiczny nie ma polaryzacji więc przewodzi w obie strony czyli wiatraki powinny działać ;)

No to czemu sprzedawca w Zutex'ie mi kazał zwrócić uwagę na kierunek montażu termika - to raz.
Dwa - jak dołożysz miernik do termika to w jednym położeniu końcówek miernika jest piszczenie, a w drugim nie ma.

Kobitka w Zutex'ie ma go od 30 lat albo lepiej i zna się na tym lepiej niż niejeden psorek z politechniki - jest po prostu nie do zagięcia - jak coś nie wiadomo to zawsze wyjaśni i jeszcze doradzi.

Termik puszcza prą w jedną stornę - w drugą odcina.

Awatar użytkownika
Michor
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2386
Rejestracja: 05 lut 2012, 10:17
Imię: Wojtek
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kappa - naprawa opornicy wentylatorów chłodnicy

Post autor: Michor » 19 maja 2012, 13:32

spokojnie:)

Tak tylko rozmowa się toczy-> bo zawsze/zwykle jest tak że jeżeli sposób podłaczenia ma znaczenie to się nie da podłączyć w inny sposób (wtyczki nie pasują) więć-> wnioskując że da się zamienić wtyczki -> podłączenie nie powinno mieć znaczenia.

Potencjalnie jest to tak przygotowane że jak Pan Heniek/Zdzisio/Władek w jego kuźni weźmie się za wymianę rezystora w chłodnicy to nie pomyśli i nie zapamięta -tylko potem podłączy jak pasuje.
BMW E39 Touring - 4,4 V8

Awatar użytkownika
zrobek
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 152
Rejestracja: 31 paź 2006, 0:00
Lokalizacja: Poznań

Re: Kappa - naprawa opornicy wentylatorów chłodnicy

Post autor: zrobek » 22 maja 2012, 22:28

może to jest dioda, a nie rezystor?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zrób to sam”