Kappa - jaki olej do silnika ?

Awatar użytkownika
wujekp
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 6498
Rejestracja: 03 paź 2006, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Re: Kappa - jaki olej do silnika ?

Post autor: wujekp » 26 wrz 2011, 21:27

tgp pisze:Witam,

Po przeczytaniu wszystkich stron w tym wątku, mimo wszystko zaryzykuję i zapytam. :D
Kappa 2.0 20V Turbo: jaki olej?
Do tej pory jeździła na 5W50 Mobil'a. Nie wiem ile bierze oleju (no chyba nie że nie bierze), bo zrobiłem nią tylko koło 700 km.
Jak nie żre oleju, to IMHO nie ma sensu zmieniać.

PS. Ja jeżdżę na Valvoline Maxlife 10W40 i uważam, że jest OK.
Pozdrawiam
Wujek (p)
Lancia Delta III 1.8 tbi, Fiat Croma 2.4, jeszcze przez chwilę Fiat Croma 1.9
była: Lancia Kappa 2.0T, "Lancia" Voyager/Chrysler T&C 3.8

Liczby nie kłamią, ale kłamcy liczą ...
Jeśli chcesz do mnie napisać wybierz raczej maila zamiast PW - wujekp(małpa)lanciapolska.org - mogę odpowiadać z opóźnieniem na PW :)

Awatar użytkownika
Wolek
Odszedł od nas na zawsze
Odszedł od nas na zawsze
Posty: 598
Rejestracja: 13 lip 2007, 0:00
Lokalizacja: Krosno

Re: Kappa - jaki olej do silnika ?

Post autor: Wolek » 27 wrz 2011, 12:40

Ja do silników fiat/lancia turbo uznaję tylko jeden olej: Valvoline VR1 10w60. Trzyma duuużo wyższe ciśnienie oleju w stosunku do 10w40 przy około 100st.C na wolnych obrotach (sprawdzane miernikiem), różnica to ponad 0,6 bara.
Były: Fiat 125p 2.0 DOHC x3, Alfa Romeo Giulietta 1.8, Honda CRX 1.6 16v, Lancia Dedra 2000 Turbo, Lancia Dedra Integrale x2, Lancia Kappa 20vT
Lancia Kappa 20vT, Lancia Y 1.2

intuos
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 304
Rejestracja: 06 sie 2010, 10:58
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kappa - jaki olej do silnika ?

Post autor: intuos » 27 wrz 2011, 12:50

k Coupe 20vt
Thesis 20vt

Awatar użytkownika
tgp
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 372
Rejestracja: 05 lip 2008, 0:00
Lokalizacja: jakby Kraków

Re: Kappa - jaki olej do silnika ?

Post autor: tgp » 27 wrz 2011, 14:03

Nie wiem czy metodologia testu była właściwa, nie znam się an tym dostatecznie. Wynika z tego, że znaczna część sprzedawanych u nas olejów uważanych za dobre w tym teście poległa.
No ale Valvoline 10W40 (Durablend) wypadł nienajgorzej...

Rafako

Re: Kappa - jaki olej do silnika ?

Post autor: Rafako » 27 wrz 2011, 14:33

Piękny , "amerykaNsky" teścik... : ok2 :

...ale, ale... : gafa :

czy to przypadek, że firmy konkretnego pochodzenia mają najlepsze wyniki :?: :!: :?: ;) : gafa :

Z mojego doświadczenia wynika, że wszystkimi takimi testami można się podetrzeć co najwyżej, obiektywizmu w tym niewiele i zazwyczaj noszą znamiona "tekstów sponsorowanych" (czyt: jak firma X posmaruje, to jest najlepsza, jeśli posmaruje firma Y, to dziwnym trafem "tabela się przekręca").
Serdecznie pozdrawiam.

intuos
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 304
Rejestracja: 06 sie 2010, 10:58
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kappa - jaki olej do silnika ?

Post autor: intuos » 27 wrz 2011, 19:09

Metodologia badania pokazuje to co się dzieje z panewką w momencie zbyt małego ciśnienia w układzie oleju, i jedynie to jak wytrzymały jest film olejowy zadecyduje czy przekręcisz panewkę czy nie.

Co do tego jak podchodzą Amerykanie do swoich produktów to znając ich trochę wiem że darzą dużym zaufaniem produkty niemieckie. Co do oleju, który wygrał to jak się wczytasz dokładnie to zdasz sobie sprawę, że olej jest z Australii, której bliżej do Anglii niż do Stanów.

Wracając jednak do firm amerykańskich- Royal Purple posiada obecnie najbardziej dopracowane oleje samochodowe- całe nascar na tym jeździ. Jako jedyny producent na świecie używa w swoich produktach baz jedynie syntetycznych nawet dla lepkości 15w40. I jeżeli stwierdzimy, że oleje tej firmy są pośród 3 najlepszych na świecie, to nie popełnimy błędu, bo po prostu są.

Sporo osób ładuje olej o innej lepkości niż zalecił producent. Czasami nie ma to wpływu ale w nowoczesnych jednostkach napędowych dla danej lepkości oleju stosuje się inne momenty dokręcania śrub dla poszczególnych elementów silnika. Ładując inny olej powodujemy inne naprężenia w osiach elementów, a to się przekłada na zużycie, lub na pogorszenie osiągów. Jeżeli ktoś bawił się w customowe składanie silnika na podstawie wytycznych producenta tuningowanych części - wałki rozrządu, wały korbowe, wykorbienia- będzie wiedział o czym mówię, chyba że też robi to na pałę.

Czytam tak i czytam , i jak zwykle wszyscy w Polsce znają się na wszystkim w "amerykaNskym " stylu... a na testach to już woooogóóóle. Zamiast wysłać pytającego do fachowca, przedstawia mu swoją wizję.... a zazwyczaj omamy.
k Coupe 20vt
Thesis 20vt

Rafako

Re: Kappa - jaki olej do silnika ?

Post autor: Rafako » 27 wrz 2011, 21:01

intuos pisze: Czytam tak i czytam , i jak zwykle wszyscy w Polsce znają się na wszystkim w "amerykaNskym " stylu... a na testach to już woooogóóóle. Zamiast wysłać pytającego do fachowca, przedstawia mu swoją wizję.... a zazwyczaj omamy.
Możesz sprecyzować kto to dla Ciebie jest fachowiec :?: Chętnie poznam Twoją opinię w tej sprawie.
Serdecznie pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Bichoń
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4622
Rejestracja: 09 sie 2007, 0:00
Imię: Bartek
Lokalizacja: Wieliczka / Kraków

Re: Kappa - jaki olej do silnika ?

Post autor: Bichoń » 28 wrz 2011, 9:29

Wolek pisze:Ja do silników fiat/lancia turbo uznaję tylko jeden olej: Valvoline VR1 10w60. Trzyma duuużo wyższe ciśnienie oleju w stosunku do 10w40 przy około 100st.C na wolnych obrotach (sprawdzane miernikiem), różnica to ponad 0,6 bara.
No to pytanie do tych wszystkich "fachowców" - proszę o opisanie mechanizmu, w jaki sposób "trzymane ciśnienie" przekłada się na żywotność silnika.

Awatar użytkownika
tgp
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 372
Rejestracja: 05 lip 2008, 0:00
Lokalizacja: jakby Kraków

Re: Kappa - jaki olej do silnika ?

Post autor: tgp » 28 wrz 2011, 10:33

intuos pisze:Metodologia badania pokazuje to co się dzieje z panewką w momencie zbyt małego ciśnienia w układzie oleju, i jedynie to jak wytrzymały jest film olejowy zadecyduje czy przekręcisz panewkę czy nie.
To badanie pokazuje, co się dzieje z jednym kawałkiem metalu dociśniętym do drugiego, gdzie olej nie jest podawany pod ciśnieniem. To co piszesz to Twoja interpretacja z którą akurat trudno się nie zgodzić. Tylko jak to się ma do rzeczywistości: ja zakładam, że w sprawnym silniku ciśnienie będzie w normie i badanie w takich warunkach jest chyba bardziej interesujące - nieprawdaż?

Awatar użytkownika
Czyzyk
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 101
Rejestracja: 18 lip 2007, 0:00
Imię: Bartek
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Kappa - jaki olej do silnika ?

Post autor: Czyzyk » 28 gru 2011, 14:47

Odswieżę trochę temat. Ciekawy artykuł http://www.p12.neostrada.pl/oleje.pdf
Ostatnio zmieniony 28 gru 2011, 20:34 przez Sebastian, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: używamy polskich liter

Awatar użytkownika
maaarki
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 45
Rejestracja: 11 sty 2011, 19:01
Lokalizacja: GDYNIA

Re: Kappa - jaki olej do silnika ?

Post autor: maaarki » 18 sie 2012, 0:52

Wolek pisze:Ja do silników fiat/lancia turbo uznaję tylko jeden olej: Valvoline VR1 10w60. Trzyma duuużo wyższe ciśnienie oleju w stosunku do 10w40 przy około 100st.C na wolnych obrotach (sprawdzane miernikiem), różnica to ponad 0,6 bara.
Witam
Kappa 20vT zaznaczam, że mam ciężką nóżkę i silnik po kompletnym remoncie.
Na razie zalany Motul 10W40 Synergie 6100+...10W40 bo tak dedykuje fabryka w instrukcji.
w tej sytuacji warto przejść na 10W60?
JEST: SEAT IBIZA SPORT TDI *Amarillo Ovni*
BYŁA: LANCIA k 2.0 20VT (1999) GTEC1 *Blu Apollo*
BYŁ: FIAT 147 1050cm3 (1986)

Awatar użytkownika
Borek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3050
Rejestracja: 12 maja 2012, 7:51
Lokalizacja: Łódź

Re: Kappa - jaki olej do silnika ?

Post autor: Borek » 18 sie 2012, 11:33

Też chciałem zalać 10w60, ale skoro producent zaleca 10w40... I to zaleca nawet w serwisówkach dedykowanych pod konkretne silniki, więc nie wiem czy jest sens lać rzadszy olej - ten silnik chyba na nim niewiele skorzysta.
Drop a gear and disappear!

Awatar użytkownika
KrissEB
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 670
Rejestracja: 01 kwie 2012, 0:55
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Kraków, Bełchatów

Re: Kappa - jaki olej do silnika ?

Post autor: KrissEB » 18 sie 2012, 12:22

Oczywiście temat "jaki olej do silnika" rodzi odpowiedzi tyle co użytkowników. Mój wybór pewnie padnie na Valvoline ale mam pytanie które troszkę poszerza wątek. W serwisówce do Kappy jest napisane że całkowita pojemność układu smarowania w 2,0 16V to 7 litrów, a częściowa (okresowa wymiana) to 5,5. Pytanie czy szukać tych 1,5 litra w układzie i chłodnicy oleju i też wymieniać czy tylko te przepisowe 5,5 poprzez korek spustowy?
Były: Skoda Favorit 1.3 92'
         Skoda Felicja 1.3 95'
         Lancia Kappa 2.0t 16v 96'
         Lancia Y10 1,1 Avenue 92'
         Lancia Y 1,2 - 60 KM 98'
Są:
  Lancia Beta H.P.Executive 2.0 IE 82'- w trakcie remontu

waclawm
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 307
Rejestracja: 11 mar 2017, 18:57
Imię: Mateusz
Lokalizacja: Wrocław/Czasem Opole

Re: Kappa - jaki olej do silnika ?

Post autor: waclawm » 23 lut 2018, 19:43

Tez slyszalem ze Valvolina. Pytanie czy na dolewke moge wybrac inny z takimi samymi parametrami czyli 10w40.
Lancia Kappa SW 1998- 2.4(gaz)175
Poszukuje drugiego

adamM20
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 2069
Rejestracja: 28 lip 2012, 9:56
Imię: adam
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

Re: Kappa - jaki olej do silnika ?

Post autor: adamM20 » 23 lut 2018, 21:22

waclawm pisze:
23 lut 2018, 19:43
Tez slyszalem ze Valvolina. Pytanie czy na dolewke moge wybrac inny z takimi samymi parametrami czyli 10w40.
... możesz : ok2 :
Pozdrawiam
jest:125p, 126p, M-20, Pajero I, polonez rover, cc900, wartburg 353w, garbus 1302, kappa 3,0, junak 350 i ...... polonez 1,5 SLE, Lublin 3,5t oraz MB 190 1,8E, Punto Selecta 1,2, syrena 105, Thesis 3,0, moskwicz 403, Thema 2,0 16V,

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”