Kappa - jaki olej do skrzyni biegów

Awatar użytkownika
rak
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 200
Rejestracja: 19 maja 2008, 0:00
Lokalizacja: Warszawa

Kappa - jaki olej do skrzyni biegów

Post autor: rak » 21 wrz 2008, 9:36

Proszę o poradę bardziej doświadczonych jaki olej najlepiej wlać do skrzyni biegów i do wspomagania w Kappie z silnikiem JTD. Pozdrawiam :oops:
Pozdrawiam Zbyszek
Srebrna Włócznia K 2,4 JTD

wega
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 873
Rejestracja: 24 cze 2007, 0:00
Lokalizacja: KATOWICE

Kappa - jaki olej do skrzyni biegów

Post autor: wega » 21 wrz 2008, 9:52

Chociaż zdania są podzielone to moim skromnym zdaniem, najlepiej oryginalny Tutela
Obrazek

argenta67

Re: Kappa skrzynia biegów

Post autor: argenta67 » 21 wrz 2008, 9:58

"rak" pisze:Proszę o poradę bardziej doświadczonych jaki olej najlepiej wlać do skrzyni biegów i do wspomagania w Kappie z silnikiem JTD. Pozdrawiam :oops:
Do wspomagania zawsze lejesz czerwony olej ATF a do skrzyni zwykły przekładniowy i wybór producenta zależy od ceny jaka chcesz zapłacić a czy to będzie Mobil, Elf czy jaki kol wiek inny nie ma to wielkiego wpływu, ważna jest ilość bo za mała ilość będzie się bardzo grzała a za duża będzie powodować pseudo ciasnotę i wywali uszczelniacze. : yesyes :

Awatar użytkownika
rak
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 200
Rejestracja: 19 maja 2008, 0:00
Lokalizacja: Warszawa

Kappa - jaki olej do skrzyni biegów

Post autor: rak » 21 wrz 2008, 20:33

Dziękuję za informację. Bardzo mi pomogły : yesyes :
Pozdrawiam Zbyszek
Srebrna Włócznia K 2,4 JTD

Awatar użytkownika
topcio
Prezes Lancia Klub Polska
Prezes Lancia Klub Polska
Posty: 11960
Rejestracja: 20 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Lublin woj. Lubelskie

Re: Kappa skrzynia biegów

Post autor: topcio » 22 wrz 2008, 9:50

"argenta67" pisze: do skrzyni zwykły przekładniowy
pod warunkiem że będzie to 75W syntetyk
Delta Intergale 16v
Fulvia Coupe 1.3 S 1972
Fulvia Coupe 1.3S 1971
Beta Spider Zagato 1.6
Obrazek

argenta67

Kappa - jaki olej do skrzyni biegów

Post autor: argenta67 » 22 wrz 2008, 20:10

"HERBINEK" pisze:Ja zawsze do zwykłej skrzyni biegów w każdym aucie lałem olej do wspomagania i do automatycznej skrzyni biegów.
Dlatego że....
Olej do automatycznej skrzyni biegów wytrzymuje większe obciążenia i wyższe temperatury. również ten ze olek koloru czerwonego zimą jest rzadszy i lepiej i szybciej smaruje łożyska i przekładnie zębate. przez co skrzynia chodzi lżej !!! aczkolwiek jak już jest zajechana i wyją łożyska to na pewno nie będzie ciszej.

Napewno znajdzie sie kilka osób co powiedzą ze bzdury gadam ale cóż mam swoje doświadczenie w tym temacie bardzo wielkie.
Na zdrowy rozsądek. w automacie tez sa łożyska i koła zębate i sprzęgiełka i na tym oleju chodzi dobrze i trwale. wiec dlaczego zwykła miała by nie jeździć ?
Ale olej zwykły przekładniowy nie moze być lany do automatycznej bo by sie spalił dlatego jest zastosowany inny.

Do zajechanej lekko pompy wspomagania można tez wlać olej hydrauliczny ma leprze właściwości smarne.
Sam dobrze zauważyłeś, że bzdury gadasz i na razie masz farta bo jeśli to co robisz było by mądre to po co by wymyślali rożne oleje? Widać nie wiesz o tym, że w ASB i wsp kierownicy olej pracuje pod dużym ciśnieniem i dlatego ma bardzo płynną konsystencje a olej przekładniowy służy do smarowania bez ciśnienia chyba, że ty w sk biegów masz jakąś pompę. I było by lepiej abyś producentów nie poprawiał : cenzura :

Awatar użytkownika
rak
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 200
Rejestracja: 19 maja 2008, 0:00
Lokalizacja: Warszawa

Kappa - jaki olej do skrzyni biegów

Post autor: rak » 23 wrz 2008, 8:30

"HERBINEK" pisze:Ja zawsze do zwykłej skrzyni biegów w każdym aucie lałem olej do wspomagania i do automatycznej skrzyni biegów.
Dlatego że....
Olej do automatycznej skrzyni biegów wytrzymuje większe obciążenia i wyższe temperatury. również ten ze olek koloru czerwonego zimą jest rzadszy i lepiej i szybciej smaruje łożyska i przekładnie zębate. przez co skrzynia chodzi lżej !!! aczkolwiek jak już jest zajechana i wyją łożyska to na pewno nie będzie ciszej.

Napewno znajdzie sie kilka osób co powiedzą ze bzdury gadam ale cóż mam swoje doświadczenie w tym temacie bardzo wielkie.
Na zdrowy rozsądek. w automacie tez sa łożyska i koła zębate i sprzęgiełka i na tym oleju chodzi dobrze i trwale. wiec dlaczego zwykła miała by nie jeździć ?
Ale olej zwykły przekładniowy nie moze być lany do automatycznej bo by sie spalił dlatego jest zastosowany inny.

Do zajechanej lekko pompy wspomagania można tez wlać olej hydrauliczny ma leprze właściwości smarne.
Interesujące zagadnienie poruszyłeś HERBINEK ja nie mam takiego doświadczenia w stosowaniu tych olejów w przekładniach ale może ktoś kto na tym się dobrze zna pociągnie temat i wyrazi swoją opinię bo opinię druzgocącą Cię wyraził już Argenta67. Pozdrawiam
Pozdrawiam Zbyszek
Srebrna Włócznia K 2,4 JTD

Awatar użytkownika
Luckyy
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1374
Rejestracja: 26 cze 2005, 0:00
Lokalizacja: Mielec/Kraków
Kontakt:

Kappa - jaki olej do skrzyni biegów

Post autor: Luckyy » 23 wrz 2008, 8:42

Ja wymieniajac zalalem MIDLAND SYNQRON SAE 75W-90 wymiana bylo ok 2 lata temu - do tej pory nie nazekam :)

mozesz zobaczyc co pokazuje TA wyszukiwarka
KAPPA 2,4 JTD '98 Obrazek
EXcar Obrazek
V Obrazek

"mBank funkcjonuje w zasadniczym oderwaniu od rzeczywistości bankowej go otaczającej"
/biegły sądowy

Awatar użytkownika
maciek_czer
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 176
Rejestracja: 07 kwie 2006, 0:00
Lokalizacja: Częstochowa

Kappa - jaki olej do skrzyni biegów

Post autor: maciek_czer » 23 wrz 2008, 9:01

Do kappy należy lać olej 75W syntetyk w ilości 2 litrów. Co do lania olejów typu ATF Dextron to jest to wielce nie przemyślane. Olej dextron II/III jest olejem HYDRAULICZNYM !!!!!, to znaczy że służy do wykonywania pracy jako czynnik roboczy. W wspomaganiu kierownicy wykonuje pracę pod ciśnieniem rzędu 90bar w skrzyni automatycznej pełni pierwszoplanową role jako czynnik hydrauliczny przenoszący napęd w konwerterze i obsługujący siłowniki i dlatego jest rzadki! Własności smarne dextrona są wysokie ale tylko pod ciśnieniem! Olej ten bez ciśnienia ma własności smarne tragiczne (zainteresowanych odsyłam do specyfikacji dextron). W skrzyni automatycznej dextron pracuje w układzie ciśnieniowym i większość węzłow łożyskowych to łożyska ślizgowe wymagające smarowania ciśnieniowego! Ponadto dextron posiada zdolność (wysoką) odprowadzania ciepła. Jego zastosowanie w skrzyni mechanicznej musi doprowadzić do przyśpieszonego zużycia, a posiadając niską lepkość słabo tworzy warstwę smarną. Ponadto wiele skrzyń włoskich zwłąszcza w autach mniejszych (uno, tipo, itp.) posiada synchronizację biegu 1 i 2 wykorzystującą właśnie lepkość i gestość oleju. Więc zastosowanie rzadkiego oleju spowoduje napewno przyspieszenie "wkładania biegu" ale ze szkodą dla synchronizatora (zainteresowani niech przestudiują działanie synchronizatora typu "FIAT"). Także nie poprawiać wytwórni i inżynierów bo nie posiadamy niezbędnego zaplecza do tego. Nie wydawano by milionów na różne oleje i ich opracowania, gdyby można było wszysko zalać jednym - no może dwoma.
Lancia Y10 Avenue, Chevrolet Lumina APV 3.1 V6 1991
Serwis Fiat, Lancia, Alfa Romeo
http://www.flar-ital.pl

Awatar użytkownika
prezesjm
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2062
Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
Imię: Janusz
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Kappa - jaki olej do skrzyni biegów

Post autor: prezesjm » 23 wrz 2008, 9:31

No panowie nie przesadzajcie z tym tragicznym w skutkach dla skrzyni zastosowaniem dextronu do skrzyń mechanicznych. Znam parę aut , głównie Themy, Alfy 164 i podobne co całe życie przelatały na dextronie w skrzyni. Nigdy nie było problemów z tymi skrzynkami na tym oleju, a wręcz w przeciwieństwie do zalewanych olejami przekładniowymi nie zdarzały się im awarie dyfrów co jak wiadomo jest dość częstą przypadłością w tych autach. Chciałbym zauważyć , że w skrzyni automatycznej są także przekładnie, trybki i trybiki które smarowane są rozbryzgowo i nie ma tam żadnych ciśnień a jakoś dziwnie nie zacierają się. A dyfer to jak jest niby smarowany a automacie ? Teorie czasem można sobie w buty włożyć jak praktyka wskazuje zupełnie na coś innego. A tak na koniec , wiecie jaki olej zalecał konstruktor do skrzyń w Alfie 164 za czasów jak była eksportowana do USA i Kanady ? Dodam że skrzynka jest identyczna jak w wersjach europejskich, jest identyczna w Themach i starszych Kappach. Instrukcja serwisowa !!!! zaleca właśnie wlewanie Dextronu ! To tyle na temat poprawiania konstruktorów.

alan0104
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 137
Rejestracja: 30 mar 2008, 0:00
Lokalizacja: Nurowice
Kontakt:

Kappa - jaki olej do skrzyni biegów

Post autor: alan0104 » 23 wrz 2008, 12:49

ja w swojej miesiac temu przed wyjazdem na wakacje zmienilem olej w skrzyni (kappa 2.4jtd). ku mojemu zdziwieniu mechanior wypuscil z niej 3litry oleju. zalalem oczywiscie zalecane 2l synet. nie wiem ile poprzedni wlasciciel jezdzi na 3l, siesze sie, ze nie wywalilo uszczelniaczy. co prawda olej byl jak nowy, jednak trudno powiedziec ile km w tej ilosci smarowal skrzynie. w ukladzie wspomaganie jeszcze nie wymienialem.

argenta67

Kappa - jaki olej do skrzyni biegów

Post autor: argenta67 » 23 wrz 2008, 19:19

"HERBINEK" pisze:prezesjm dzięki za poparcie mojego zdania ;)
Co to za poparcie? jaki procent aut jeździ na takiej kombinacji? a może sprawdzić ilu producentów w ogóle nie przewiduje wymiany oleju w skrzyni biegów a takich jest coraz więcej.

Awatar użytkownika
topcio
Prezes Lancia Klub Polska
Prezes Lancia Klub Polska
Posty: 11960
Rejestracja: 20 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Lublin woj. Lubelskie

Kappa - jaki olej do skrzyni biegów

Post autor: topcio » 23 wrz 2008, 19:23

Merce mają w skrzynce i w moście Dextrona - dla przykładu
Delta Intergale 16v
Fulvia Coupe 1.3 S 1972
Fulvia Coupe 1.3S 1971
Beta Spider Zagato 1.6
Obrazek

argenta67

Kappa - jaki olej do skrzyni biegów

Post autor: argenta67 » 23 wrz 2008, 19:25

"prezesjm" pisze:No panowie nie przesadzajcie z tym tragicznym w skutkach dla skrzyni zastosowaniem dextronu do skrzyń mechanicznych. Znam parę aut , głównie Themy, Alfy 164 i podobne co całe życie przelatały na dextronie w skrzyni. Nigdy nie było problemów z tymi skrzynkami na tym oleju, a wręcz w przeciwieństwie do zalewanych olejami przekładniowymi nie zdarzały się im awarie dyfrów co jak wiadomo jest dość częstą przypadłością w tych autach. Chciałbym zauważyć , że w skrzyni automatycznej są także przekładnie, trybki i trybiki które smarowane są rozbryzgowo i nie ma tam żadnych ciśnień a jakoś dziwnie nie zacierają się. A dyfer to jak jest niby smarowany a automacie ? Teorie czasem można sobie w buty włożyć jak praktyka wskazuje zupełnie na coś innego. A tak na koniec , wiecie jaki olej zalecał konstruktor do skrzyń w Alfie 164 za czasów jak była eksportowana do USA i Kanady ? Dodam że skrzynka jest identyczna jak w wersjach europejskich, jest identyczna w Themach i starszych Kappach. Instrukcja serwisowa !!!! zaleca właśnie wlewanie Dextronu ! To tyle na temat poprawiania konstruktorów.
W skrzyniach automatycznych te elementy smarowane rozbryzgowo, jak piszesz, nie pełnią tak obciążonych funkcji i w zupełności wystarcza im przysłowiowa kropla oleju aby nie zostały zniszczone.

Awatar użytkownika
prezesjm
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2062
Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
Imię: Janusz
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Kappa - jaki olej do skrzyni biegów

Post autor: prezesjm » 24 wrz 2008, 9:29

Koledzy widzieli kiedyś skrzynkę automat rozebraną ? Co tam niby przenosi napęd, tak jak w manualu są przekładnie , co prawda innego rodzaju ale są tryba które przenoszą napęd, jest także zwykły dyfer , prawie identyczny jak w manualu. Jaka kropelka wystarczy ? 8O . Dla jasności , bo temat postu był zupełnie inny, do skrzyni producent Kappy zaleca olej Tutela ZC synt 75 i taki olej polecam.
Oleje typu dextron w skrzynkach manualnych stosuje wiele firm np. Mercedes, BMW, Volvo, toyota, Mitsubishi , niektóre w różnych specyfikacjach ale wiele także zwykły Dextron II, czyli taki jaki lejemy do wspomagania. Teorie o złych własnościach smarnych itp. to jak pisałem można sobie w buty włożyć. Nie zachęcam do wlewania takiego oleju do każdego auta, bynajmniej, stwierdzam że akurat praktyka wieloletnia dowodzi że stosowanie tego oleju w skrzyniach Themy a więc wszystkich pochodnych konstrukcji ( Alfa 164, fiat croma, Kappa) nie powoduje jakiś dramatycznie złych skutków a wręcz przeciwnie- dużo mniej zdarzało się problemów z dyframi. Nie ma problemu z synchronizatorami, łożyskami itd. Auta ponakręcały po kilkaset tysięcy przebiegu i skrzynki nadal doskonale działały. Proponuje stosować się do zaleceń instrukcji obsługi a jak ktoś lubi eksperymentować to chyba mu wolno, w tym przypadku praktyka wskazuje że warto.
Co do różnorodności olejów na rynku to polecam wkręcić się na szkolenia np. Lotosu i pogadać z głównymi technolgami od " mieszania " olejów. Po części oficjalnej i :wink: wiadomo - można się wielu ciekawych i zaskakujących rzeczy dowiedzieć. Marketing czyni cuda.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”