Strona 1 z 2

Dedra - zamienność zawiasów wąskiego i szerokiego

: 14 mar 2016, 0:12
autor: JacekK
Z tego co się dowiedziałem w poniższym wątku, to Dedra po lifcie miała szeroki zawias, czyli jak mniemam taki jak Marea, Bravo HGT.
http://forum.lanciapolska.org/viewtopic ... 32#p703232

Moja Dedra to rocznik 1991, więc rozumiem, że zawias jest typu wąskiego. W związku z tym chciałbym zadać kilka pytań do Szanownych Forumowiczów.
1. Z czego dokładnie wynikają różnice w obu wariantach szerokości, tzn. które elementy są inne?
2. Czy możliwe jest uzyskanie szerokiego rozstawu kół tylko poprzez przekładkę łatwo dostępnych części?
3. Czy rozstaw kół tylnych również się zmienia, czy różnice dotyczą tylko przodu?
4. Czy szeroki zawias występuje również w Fiatach Coupe, Alfach GTV/145/146/155?
5. Czy, jeśli chciałbym uzyskać lepsze możliwości regulacji zawieszenia tylnego, to czy można łatwo przełożyć całe zawieszenie np. z Alfy Q4, albo z Delty I, w których o ile dobrze kojarzę, znajdują się poprzeczne drążki z regulacją?

Pozdrawiam, Jacek

Re: Dedra - zamienność zawiasów wąskiego i szerokiego

: 14 mar 2016, 9:37
autor: vanisch
Wahacze, drążki, łączniki są inne- dłuższe, nie pamiętam, co jeszcze- sprawdź w ePerze.
Tył z tego co pamiętam był taki sam, ale to było parę lat temu...

Re: Dedra - zamienność zawiasów wąskiego i szerokiego

: 14 mar 2016, 9:45
autor: JacekK
Dzięki. Domyślam sie, że skoro wahacze są dłuższe na dole to, aby nie było zmiany kąta pochylenia koła - musi być też jakaś różnica na górze, czyli albo zwrotnica, albo przedłużone mocowanie amora?

Re: Dedra - zamienność zawiasów wąskiego i szerokiego

: 14 mar 2016, 9:47
autor: vanisch
Amortyzatory też wymieniałem, ale tu jak zawsze wziąłem amortyzatory do Bravo/Marea (tak jak i do starszych), więc pewnie zwrotnica.

Re: Dedra - zamienność zawiasów wąskiego i szerokiego

: 14 mar 2016, 9:54
autor: JacekK
Czy dobrze rozumiem, że dokonywałeś takiej modyfikacji? I że generalnie nie powinno być z tym jakiegoś wielkiego problemu w Dedrze Turbo '93r?

Re: Dedra - zamienność zawiasów wąskiego i szerokiego

: 14 mar 2016, 10:04
autor: vanisch
Nie, miałem Dedry z różnych lat produkcji, w ostatniej było już szerokie zawieszenie.

Re: Dedra - zamienność zawiasów wąskiego i szerokiego

: 14 mar 2016, 10:50
autor: Tomasz_SK
"Tylne wahacze w HPE są szersze, co za tym idzie zwiększa się rozstaw kół tylnej osi." Info zaczerpnięte z tematu MaćkaTTT -> Dedra Tds

Re: Dedra - zamienność zawiasów wąskiego i szerokiego

: 14 mar 2016, 11:25
autor: vanisch
Możliwe, sprawdzałem to, ePer twierdził że HPE i moja Dedra z 98r ma ten sam numer wahaczy, starszych nie sprawdzałem ;)

Re: Dedra - zamienność zawiasów wąskiego i szerokiego

: 14 mar 2016, 13:13
autor: JacekK
Uff, trochę czasu spędziłem nad ePer'em i jednak trochę inaczej to wygląda. Podaję zestawienie numerów wahacza tylnego DS:

7603699, 46460172 - wszystkie Delty II i Dedry fwd, Alfa 155 po 1996r.
46519898, 46519897 - Alfa 145 po 1999r, Bravo/a po 99r, Marea(wszystkie)
46409096, 46459720 - Bravo/a do 1998r
60806414, 60812543 - Alfa 155 do 1996r
7769877, 60812886 - Alfa 145 boxery i diesle do 96r
60812052, 60812551 - Alfa 145 TSy do 1999r

Czyżby ePer miał błędne dane? Wychodziłoby z niego, że wszystkie Delty i Dedry mają z tyłu ten sam wąski wahacz? A szeroki byłby tylko w Marei i końcówkach serii Bravo/a i 145/6?

Re: Dedra - zamienność zawiasów wąskiego i szerokiego

: 14 mar 2016, 17:47
autor: vanisch
Możliwe, że ePer się myli.

Re: Dedra - zamienność zawiasów wąskiego i szerokiego

: 14 mar 2016, 21:10
autor: mac1us
Ja zmieniałem wahacze na szerokie w swojej delcie, ale ze względu na swapa i chęć posiadania większych przegubów homokinetycznych zewnętrznych. Ja zmieniałem półosie, wahacze, kolumne mcphersona, zwrotnice, końcówki drążków. Do delty z wąskim przodem zawieszenie jest za szerokie przy feldze 7,5" i musiałem podgiąć trochę błotniki. Drążki kierownicze też pasuje zmienić, bo mało gwintu zostaje. Pytanie po co chcesz zmieniać?

Re: Dedra - zamienność zawiasów wąskiego i szerokiego

: 14 mar 2016, 21:57
autor: wladek-15
dokładnie po co ??

Re: Dedra - zamienność zawiasów wąskiego i szerokiego

: 14 mar 2016, 22:27
autor: PastorFSO
Zmienić pewnie po to żeby rozstaw był większy i lepsze prowadzenie jak sądzę. Wydaje mi się, że to gra nie warta świeczki bo podobny efekt można uzyskać stosując szerszą oponę lub dystanse, ale co kto lubi :) Rozumiem tę zabawę. Co do epera i różnych numerów wahaczy to jest też opcja, że różnice wynikają z jakiś drobiazgów, powiedzmy np, że wahacz w 155 miał jeden otworek gdzieś indziej, ponieważ kabel ABS szedł inaczej i wtedy wahacz już dostaje nowy numer. Tak więc niestety, ale dokumentacja tego typu nie jest doskonała w tej zabawie. Bardziej polecam szukać krosowania się numerów wg. katalogów zamienników. A najlepszym sposobem jest organoleptyczne przekonanie się co i jak. Jeżeli uda Ci się coś ustalić podziel się z nami :)

Re: Dedra - zamienność zawiasów wąskiego i szerokiego

: 15 mar 2016, 1:08
autor: JacekK
Tak jak PastorFSO pisze, chodzi o prowadzenie. Innymi słowy, jeśli w danym modelu można coś poprawić w ramach fabrycznych rozwiązań to szkoda by z tego rozwiązania nie skorzystać. Oczywiście od chcenia do wykonania długa droga, wszystko zależy od tego jaki będzie wymagany nakład środków. Dystanse trochę zmieniają geometrię w nie do końca pożądany sposób. Poza tym zawsze współczułem kolegom, którzy męczyli się z dystansami przy zmianie kół i obiecałem sobie, że nie będę sobie tak komplikował życia. ;)
Oczywiście, że eper to średni pomysł, natomiast nie chciałem, żeby mi ktoś zarzucił lenistwo i czekanie na gotową odpowiedź bez udziału własnego. :D Właściwie to teraz myślę, czy nie lepiej byłoby po prostu przejrzeć konkretne rozstawy kół dla danych modeli w różnych tabelach danych technicznych.

Ogólnie to myślałem, że jestem skazany na wąski rozstaw z przodu(obstawiałem że to kielichy są szerzej), a z tyłu to w ogóle nie wiedziałem, że są różnice. Także już i tak w dużej mierze oświeciliście mnie w tym wątku, za co bardzo dziękuję. :)

Re: Dedra - zamienność zawiasów wąskiego i szerokiego

: 15 mar 2016, 1:35
autor: PastorFSO
Wątpię aby kielichy były szerzej rozstawione, raczej podejrzewam, że sprawa leży w zwrotnicy lub w uchwycie amortyzatora, w sumie wystarczyłoby przemieścić tylko jeden otwór aby skompensować negatywne pochylenie po poszerzeniu. Co do dystansów zgadzam się, że nie jest to doskonałe rozwiązanie, ale np na tylnej osi gdzie są wahacze wleczone, nie miałyby takiego wpływu na geometrię.
A odnośnie poszukiwania różnic w rozstawach to też może być różnie ponieważ często stosowano felgi o różnym ET w zależności od modelu, a rozstaw jest podawany chyba już z uwzględnieniem felg. Ciekawa jest jeszcze sprawa, że wg epera zmienione było pochylenie koła na mniejsze, wiec może kosztem poszerzenia tyłu warto poszukać wahaczy z większym pochyleniem, ale to może nie być łatwe. Z trochę bardziej szalonych pomysłów... ciekawe czy całe zawieszenie z Multipli jest dużo szersze ;)