Problem z tym, że Thema nie jest RWD. I to jest wbrew pozorom BARDZO duży problem przy montażu silnika. Ta mała według Ciebie zmiana ustawienia silnika wymaga projektowania samochodu od zera. Niestety.
Co do tego, że silnik wolnossący wymaga prostego wydechu i dolotu to niestety bardzo się mylisz. Jest dokładnie odwrotnie. Kształt i wymiary są tu szalenie ważne - o wiele ważniejsze niż w silniku turbo.A tam pod maską jest bardzo ciasno. Wie to każdy kto widział to auto na żywo.
Konkurencją dla 8.32 nie było E34. To auto które weszło na rynek w chwili gdy Thema była już na nim od kilku lat. E34 było dla BMW kompletnie nową generacją. Podczas gdy Thema i E28 były projektowane w w latach '70 to e34 jest konstrukcyjnie o młodsze o epokę.
Bezpośrednim konkurentem Themy było e28 a Themy 8.32 wspomniane e28 M535i.
M3 e30 jest tu trochę nie na miejscu. Jest to typowy homologation special. Zbudowany bez oglądania się na koszty tylko po to aby auto mogło wystartować. Wśród Lancii typowym autem z tej grupy jest S4 Stradale.
Zresztą w ogóle porównanie sportowego auta klasy D z autem z klasy E Premium to pomyłka.
Inne wymienione auta czyli np Nissan 300ZX Z31 to również auto innej klasy - w dodatku sporo wolniejsze. Dopiero druga generacja posiada wolnossący silnik generacjy podobne osiągi.
Ciekawostka: Silnik w Z31 3,0 generuje przy 4400 RPM (max moment) generuje wtedy zaledwie 147 koni a maksymalnie 170 KM.
Silnik w Z31 turbo generuje przy 3600 RPM 171 koni a maksymalnie 230.
Wolnossący silnik Themy generuje przy 4500 RPM 182 konie i maksymalnie 225.
Innymi słowy ten kiepski silnik Themy generuje w okolicy połowy obrotomierza więcej niż wolnossący Nissan wogóle i więcej niż doładowany Nissan. Masz rację - wstyd i hańba.
Zresztą - w limuzynie klasy E bardziej liczy się prestiż i kultura pracy. To również powód dla którego tą wersję wprowadzono. Gdyby wystarczyło poprawić osiągi to można by po prostu włożyć większe turbo.
A Jaguar i spółka to już auta o segment wyższe a więc i rozwiązania techniczne, akceptowane zużycie paliwa czy pojemność silnika są "odrobinę" wyższe
Fakt że XJ40 o którym piszesz wszedł na rynek blisko 10 lat później niż Thema pomijam.
W124 jest dobrym przykładem - ale zauważ że wersje z silnikami o tej samej mocy mają dużo gorsze osiągi. Dopiero mocniejsze odmiany nadążają za Thema 8.32.
Volvo 960 weszło do produkcji również prawie 10 lat później niż Thema...
Jeśli chcesz coś porównać to szukaj aut które weszły na rynek na początku lat '80. Wtedy można założyć że projektowano je w tym samym czasie co Themę. Porównywanie do aut które weszły na rynek w chwili gdy Thema już prawie z niego schodziła to jak porównać Deltę HPE HF '99 do A3 1,8T a później narzekać że Delta ma tylko jedną poduszkę...
P.S. Pamiętaj, że moc silnika też podlega inflacji i się dewaluacji. 225 koni 24(!) lata temu miało kompletnie inną wartość niż obecnie.
"... I guess it's just the way I'm wired."