Strona 1 z 3

Lybra - jak to jest z Dieslem ?

: 06 sie 2012, 18:14
autor: Bragada
Jakiś tydzień temu zakupiłem Lybre 1.9 110km, kupiłem bo wcześniej widziałem ją na parkingu nie nie mogłem przestać o niej myśleć a, że rodzinka się powiększyła to i zapotrzebowanie na większe auto się pojawiło :)

Do tej pory jeździłem benzyniakiem, więc mam pytanie jak się jeździ dieslem?
Chodzi mi jakie obroty powinno się utrzymywać, w jakim zakresie obrotów najmniej spala.
Szukałem na forum informacji i nie znalazłem. W internecie znalazłem porady do innych diesli ale chciałem dowiedzieć się od Was jak się jeździ Lancia

Re: Jak to jest z dieslem ?

: 06 sie 2012, 19:42
autor: Ramzes_II
Uzupełnij w profilu skąd jestes :) zawsze bedzie łatwiej pomóc :)

Re: Jak to jest z dieslem ?

: 07 sie 2012, 0:10
autor: marceli
Tak sobie myślę ,że dobrze byłoby jakby w osobówkach było zakreślone pole ECON na obrotomierzu albo było pomalowane na zielono,ja w ciężarówkach czy autobusach....

Byłoby łatwiej co poniektórym się dostosować :D

Re: Jak to jest z dieslem ?

: 07 sie 2012, 0:16
autor: pääkäyttäjä
Czasem wystarczy zajrzeć do instrukcji obsługi auta - przy R21, miałem wyraźnie napisane i zaznaczone, jak i kiedy spalanie jest najniższe/ekonomiczne ;-)

Re: Jak to jest z dieslem ?

: 07 sie 2012, 0:32
autor: FXX
Ale po co? Wystarczy pojeździć troszkę z włączonym komputerem na zakładkę ze spalaniem i człowiek sam się nauczy :)
Poprzednio jeździłem benzyniakiem 1,5 90KM, przesiadka na Diesla o mocy 150KM i prawie litr więcej pojemności, 2-3 dłuższe trasy i wyczułem kiedy jazda jest ekonomiczna, a przy tym nie ma zamulania.
Przy 2,4JTD 150KM chcąc jeździć ekonomicznie wystarczy, nie kręcić go powyżej 2000 rpm. Jazda nie jest specjalnie powolna, bo momentu spokojnie wystarcza, a i skrzynia jest dość dobrze zestrojona.

Re: Jak to jest z dieslem ?

: 07 sie 2012, 7:39
autor: thermano
Szczególnie na trasie utrzymywanie obrotów na poziomie 1800 zagwarantuje oszczędną jazdę . W mieście wg speców od ecodrivingu - naciskamy gaz do ok. 3/4 , ciągniemy do 2 góra 2,5 tysiąca , żeby w miarę szybko móc zmienić bieg na wyższy i uzyskać bieg docelowy na którym utrzymywać auto na obrotach rzędu 1800 . Tyle osobiście słyszałem od jakiegoś mistrza Polski . ( po prostu nie pamiętam nazwiska )

Re: Jak to jest z dieslem ?

: 07 sie 2012, 13:50
autor: darbo
W samochodach z nowoczesnym silnikiem diesla (np. JTD, HDI) moment obrotowy jest dostępny w niższym zakresie obrotów w porównaniu ze starymi konstrukcjami. W mojej Xantii 2.0HDI najczęściej używam przedziału 1600 - 2500, czasem 3000, które rzadko przekraczam. Nie ma takiej potrzeby. Przy spokojnej jeździe na trasie zejdzie poniżej 5lON/100km.

W lanci silnik 2400 JTD zbiera się już od 1000 obr. ale poddany został lekkiej modyfikacji. Spokojnie można jeździć pomiędzy 1000 a 2500.

Generalnie mając komputer (ja nie mam) i lekki zmysł obserwacji można samemu wyczuć najbardziej ekonomiczny styl jazdy.

Re: Jak to jest z dieslem ?

: 07 sie 2012, 14:02
autor: FXX
Nie przesadzajmy, przy 1000 obr to tam za wiele nie ma ;)

Re: Jak to jest z dieslem ?

: 07 sie 2012, 14:31
autor: darbo
FXX pisze:Nie przesadzajmy, przy 1000 obr to tam za wiele nie ma ;)
Jak zaznaczyłem silnik jest zmodyfikowany przez Ramzesa i gwarantuje że często jeżdżę na piątym biegu 50km/godz przy 1000 obr a nawet lekko poniżej i ładnie się zbiera od tego momentu :)

Re: Jak to jest z dieslem ?

: 07 sie 2012, 14:39
autor: Ptr
darbo pisze:W samochodach z nowoczesnym silnikiem diesla (np. JTD, HDI) moment obrotowy jest dostępny w niższym zakresie obrotów
Standardowo maksymalny moment obrotowy pojawia się chyba w okolicach 1700/1800 obr/min. Jak w takim razie wpływa jazda na bardzo niskich obrotach (1000 obr/min) na zdrowie dla silinika i osprzętu?
darbo pisze:najczęściej używam przedziału 1600 - 2500, czasem 3000
Taki zakres jest dla mnie akceptowalny i myślę, że najbardziej ekonomiczny ;)

Re: Jak to jest z dieslem ?

: 07 sie 2012, 14:40
autor: brygadzista1
Ale z racji pojemności nie ma takiej turbodziury jak w 1.9 JTD. 116 konne JTD w pewnym momencie dostaje strzała w okolicach 1600obr/min ale do tej prędkości obrotowej za wiele się nie dzieje i gdyby ruszyć na 5 biegu od 50km/h to rozpędzanie trwa wieki do czasu gdy wkroczy turbina. 2387ccm to już spory silnik i nawet bez turbo dałoby radę nim jeździć więc moc rozwijana może być płynniej. Do 2 tys obr JTD pali naprawdę malutko. Hamując silnikiem i przewidując sytuacje na drodze można jeździć ze zużyciem oscylującym w okolicach 5,5 litra w przypadku Lybry. Mi 2.4 JTD w trasie wakacyjnej nad morze w 4 osoby i pełnym bagażnikiem + climatronik 21st w pozycji AUTO, spaliła 5,3 litra. A na S3 przez około 40km trzymałem minimum 160km/h w porywach do 200km/h na kompletnie pustej drodze dwupasmowej. Motor 2.4 JTD ma o tyle łatwiej że przełożenie 5tego biegu jest długie i przy 90km/h ma się 1500obr/min, 2000obr/min to już blisko 120km/h i przy tej prędkości silnik nie musi się męczyć. Chcesz jeździć o kropelce - zmieniaj biegi przy 2 tys obr, ale raz na jakiś czas (np raz na 2 tygodnie) przegoń auto do 3,5 tys obr bo to jednak VNT w turbinie.

Re: Jak to jest z dieslem ?

: 07 sie 2012, 15:02
autor: darbo
[/quote]
Standardowo maksymalny moment obrotowy pojawia się chyba w okolicach 1700/1800 obr/min. Jak w takim razie wpływa jazda na bardzo niskich obrotach (1000 obr/min) na zdrowie dla silinika i osprzętu?
[quote]

Moje 2.4JTD w kappie przy obrotach rzędu 1000-1200 nie męczy się wcale. Nie ma żadnych drgań silnika, nie szarpie i błyskawicznie reaguje na pedał gazu. Więc podejrzewam, że nie ma jakiegoś nadmiernego zużycia.

Ale chce jeszcze raz podkreślić. Silnik jest zmodyfikowany. Mam Xantię 2.0 HDI która na 5 biegu przy tysiacu obrotów jedzie - ale tylko z górki ;) a reakcja na naciśnięcie gazu jest baaardzo opóźniona.

Re: Jak to jest z dieslem ?

: 07 sie 2012, 15:30
autor: Bragada
To już się czegoś dowiedziałem.
Chociaż komputerowi nie wierzę bo pokazywał mi spalanie na trasie nawet 3.6l :)
Średnie spalanie wyszło mi wg obliczeń około 5.5 l

Re: Jak to jest z dieslem ?

: 07 sie 2012, 15:47
autor: FXX
darbo pisze:Moje 2.4JTD w kappie przy obrotach rzędu 1000-1200 nie męczy się wcale. Nie ma żadnych drgań silnika, nie szarpie i błyskawicznie reaguje na pedał gazu. Więc podejrzewam, że nie ma jakiegoś nadmiernego zużycia.

Ale chce jeszcze raz podkreślić. Silnik jest zmodyfikowany. Mam Xantię 2.0 HDI która na 5 biegu przy tysiacu obrotów jedzie - ale tylko z górki ;) a reakcja na naciśnięcie gazu jest baaardzo opóźniona.
Tylko zmodyfikowany w jakim stopniu? Na ile jest podniesiona moc, na ile podniesiony moment w dolnym zakresie obrotów?
Imho, mimo modyfikacji w okolicach 1000-1200 nadal za wiele nie będzie, chociażby dlatego, że turbo wtedy za bardzo nie pracuje, więc i momentu dużego nie osiągniesz.

Druga sprawa, to taka, że mimo iż Ty nie czujesz, to silnik się jednak męczy i dostaje po tyłku. Przy jeździe z takimi prędkościami obrotowymi, mocno dostaje chociażby dwumas, szybciej zapieka się VNT i jeszcze kilka innych elementów.

Re: Jak to jest z dieslem ?

: 07 sie 2012, 16:07
autor: Bragada
Wychodzi na to, że powinno się jeździć w przedziale od 1600 do 2000 obrotów a nie wskazane jest jeżdżenie z obrotami mniej niż 1600 ?