Lybra 1.9 JTD - wymiana termostatu /fotorelacja/
: 15 sty 2012, 22:55
Witam,
Poniżej przedstawiam fotorelację z wymiany termostatu, może komuś się przyda.
Proszę ewentualnie o potwierdzenie poprawności odpowietrzenia układu.
Wprowadzenie (przesłanki do wymiany):
1. Galopująca cena oleju (ostatnia zanotowana 5,71zł/l)
2. Pomierzone średnie aktualne spalanie paliwa 7,3 l/100km (lekka zima, temp ok 0C, przejeżdżane odcinki 20km - tylko dojazdy, średnia prędkość 35km/h)
3. Temperatura na wskaźniku, po starcie zimnego silnika wzrasta po przejechaniu ok 10 km do 90C a następnie spada do 70C i taka utrzymuje się w trakcie
normalnej jazdy. Do 90C wzrasta tylko przy jeździe w korkach.
Zakup:
Na allegro Vernet 6551/88J cena z przesyłką 111zł.
Wygląd zewnętrzny - prawie identyczny ze starym.
W trakcie montażu okazało się, że istnieje między nimi subtelna różnica - przesunięty o 90st występ ustalający na króćcu do podłączenia węża od chłodnicy. Nie utrudnia to jednak montażu.
Cel:
Zmniejszenie spalania o 0,5l/100km (czyli zwrot kosztów zakupu termostatu po przejechaniu ok 4000 km - u mnie po 3 miesiącach).
Narzędzia i elementy:
1. Nowy termostat z oringiem
2. Grzechotka i przedłużki.
3. Nasadki 7mm, 13mm i 20,8mm - głęboka do świec - wygodnie odkręcimy czujnik temperatury.
4. Klucze oczkowe (takie pogięte) 7, 8, 10 mm
5. Kombinerki, śrubokręt płaski, nożyce - do zdjęcia starych opasek.
6. Lusterko aby zlokalizować śruby w trudno dostępnych miejscach.
7. Strzykawa 50-100 ml + 1m wężyka FI 8mm + butelka 5l na wyciągany płyn + lejek
8. Miejsce w garażu + max. 3 godziny czasu (2 demontaż + 1 montaż)
9. Nowe opaski 1szt 8-12mm, 2szt 12-22mm, 2szt 16-27mm, 1szt 25-40mm
10. Lampka/latarka
11. Podnośnik.
Demontaż:
Poczekać aż ostygnie płyn chłodniczy.
Odłączyć ujemną klemę akumulatora (klucz 10mm), następnie dołączyć zespół łączówek osadzony na dodatniej klemie akumulatora (klucz 10mm), dodatkowo odłączyć
jeden przewód utrudniający odsunięcie zespołu na bok (klucz 8mm).
Odkręcić odpowietrznik po lewej stronie chłodnicy i korzystając z lejka oraz małej butelki zebrać wylewający się płyn (ok, 0,25l).
Ściąć ukośnie koniec wężyka i wsunąć do otworu tak aby wężyk wsunął się kilka cm w dół chłodnicy.
Za pomocą strzykawki zassać płyn i zlać do butli 5l.
Unieść prawą przednią stronę samochodu, odkręcić korek zbiornika przelewowego i jeszcze raz odciągnąć płyn.
Razem zebrało się ok 3,5 l płynu.
Kolejność demontażu czujnika i opasek jak na rysunku poniżej.
Odłączyć i wykręcić czujnik temperatury (nasadka przedłużona 20,8mm)
Do demontażu starych opasek użyć płaskiego śrubokręta, kombinerek i nożyc uważając aby nie uszkodzić węzy.
Po zdemontowaniu opasek 2, 3 i 4 odkręcić dwie śruby mocujące termostat (nasadka 13mm) lusterko ułatwi zlokalizowanie dolnej śruby.
Pomagając sobie płaskim śrubokrętem zdjąć wężyk z mocowania 4 i odchylić termostat.
Zdemontować pozostałe opaski i ostrożnie wkładając śrubokręt dookoła, pomiędzy węże a króćce zsunąć pozostałe węże i wyjąć termostat.
Montaż:
Oczyścić z zanieczyszczeń powierzchnię styku termostatu.
Montować w kolejności odwrotnej:
Nasunąć opaski i węże 6, 7 i 5, dokręcić opaski (nasadka 7mm).
Przykręcić termostat (nasadka 13mm) uważając aby oring termostatu nie wysunął się z rantu.
Nasunąć opaski i węże 4, 3 i 2, dokręcić opaski (nasadka 7mm).
Wkręcić i podłączyć czujnik temperatury (nasadka przedłużona 20,8mm)
Zamontować akumulator najpierw dodatnia potem ujemna klema.
Zakręcić odpowietrznik.
Unieść lewą przednią stronę samochodu i wlać płyn do zbiornika.
Odkręcając odpowietrznik ostrożnie wypuścić powietrze i odpowietrzyć wstępnie układ.
Uruchomić na chwilę silnik i ponownie odpowietrzyć, czynność powtórzyć i skontrolować odpowietrzenie,
I to by było na tyle.
Po zmierzeniu spalania napiszę o wielkości zmiany.
Proszę ewentualnie o potwierdzenie poprawności odpowietrzenia układu.
Poniżej przedstawiam fotorelację z wymiany termostatu, może komuś się przyda.
Proszę ewentualnie o potwierdzenie poprawności odpowietrzenia układu.
Wprowadzenie (przesłanki do wymiany):
1. Galopująca cena oleju (ostatnia zanotowana 5,71zł/l)
2. Pomierzone średnie aktualne spalanie paliwa 7,3 l/100km (lekka zima, temp ok 0C, przejeżdżane odcinki 20km - tylko dojazdy, średnia prędkość 35km/h)
3. Temperatura na wskaźniku, po starcie zimnego silnika wzrasta po przejechaniu ok 10 km do 90C a następnie spada do 70C i taka utrzymuje się w trakcie
normalnej jazdy. Do 90C wzrasta tylko przy jeździe w korkach.
Zakup:
Na allegro Vernet 6551/88J cena z przesyłką 111zł.
Wygląd zewnętrzny - prawie identyczny ze starym.
W trakcie montażu okazało się, że istnieje między nimi subtelna różnica - przesunięty o 90st występ ustalający na króćcu do podłączenia węża od chłodnicy. Nie utrudnia to jednak montażu.
Cel:
Zmniejszenie spalania o 0,5l/100km (czyli zwrot kosztów zakupu termostatu po przejechaniu ok 4000 km - u mnie po 3 miesiącach).
Narzędzia i elementy:
1. Nowy termostat z oringiem
2. Grzechotka i przedłużki.
3. Nasadki 7mm, 13mm i 20,8mm - głęboka do świec - wygodnie odkręcimy czujnik temperatury.
4. Klucze oczkowe (takie pogięte) 7, 8, 10 mm
5. Kombinerki, śrubokręt płaski, nożyce - do zdjęcia starych opasek.
6. Lusterko aby zlokalizować śruby w trudno dostępnych miejscach.
7. Strzykawa 50-100 ml + 1m wężyka FI 8mm + butelka 5l na wyciągany płyn + lejek
8. Miejsce w garażu + max. 3 godziny czasu (2 demontaż + 1 montaż)
9. Nowe opaski 1szt 8-12mm, 2szt 12-22mm, 2szt 16-27mm, 1szt 25-40mm
10. Lampka/latarka
11. Podnośnik.
Demontaż:
Poczekać aż ostygnie płyn chłodniczy.
Odłączyć ujemną klemę akumulatora (klucz 10mm), następnie dołączyć zespół łączówek osadzony na dodatniej klemie akumulatora (klucz 10mm), dodatkowo odłączyć
jeden przewód utrudniający odsunięcie zespołu na bok (klucz 8mm).
Odkręcić odpowietrznik po lewej stronie chłodnicy i korzystając z lejka oraz małej butelki zebrać wylewający się płyn (ok, 0,25l).
Ściąć ukośnie koniec wężyka i wsunąć do otworu tak aby wężyk wsunął się kilka cm w dół chłodnicy.
Za pomocą strzykawki zassać płyn i zlać do butli 5l.
Unieść prawą przednią stronę samochodu, odkręcić korek zbiornika przelewowego i jeszcze raz odciągnąć płyn.
Razem zebrało się ok 3,5 l płynu.
Kolejność demontażu czujnika i opasek jak na rysunku poniżej.
Odłączyć i wykręcić czujnik temperatury (nasadka przedłużona 20,8mm)
Do demontażu starych opasek użyć płaskiego śrubokręta, kombinerek i nożyc uważając aby nie uszkodzić węzy.
Po zdemontowaniu opasek 2, 3 i 4 odkręcić dwie śruby mocujące termostat (nasadka 13mm) lusterko ułatwi zlokalizowanie dolnej śruby.
Pomagając sobie płaskim śrubokrętem zdjąć wężyk z mocowania 4 i odchylić termostat.
Zdemontować pozostałe opaski i ostrożnie wkładając śrubokręt dookoła, pomiędzy węże a króćce zsunąć pozostałe węże i wyjąć termostat.
Montaż:
Oczyścić z zanieczyszczeń powierzchnię styku termostatu.
Montować w kolejności odwrotnej:
Nasunąć opaski i węże 6, 7 i 5, dokręcić opaski (nasadka 7mm).
Przykręcić termostat (nasadka 13mm) uważając aby oring termostatu nie wysunął się z rantu.
Nasunąć opaski i węże 4, 3 i 2, dokręcić opaski (nasadka 7mm).
Wkręcić i podłączyć czujnik temperatury (nasadka przedłużona 20,8mm)
Zamontować akumulator najpierw dodatnia potem ujemna klema.
Zakręcić odpowietrznik.
Unieść lewą przednią stronę samochodu i wlać płyn do zbiornika.
Odkręcając odpowietrznik ostrożnie wypuścić powietrze i odpowietrzyć wstępnie układ.
Uruchomić na chwilę silnik i ponownie odpowietrzyć, czynność powtórzyć i skontrolować odpowietrzenie,
I to by było na tyle.
Po zmierzeniu spalania napiszę o wielkości zmiany.
Proszę ewentualnie o potwierdzenie poprawności odpowietrzenia układu.