Aktualna informacja
"ze źródła"...(click)
Cyt. ze strony :
"
ZABYTKOWE ŚRODKI TRANSPORTU
WŁĄCZENIE DO WOJEWÓDZKIEJ EWIDENCJI ZABYTKÓW KARTY POJAZDU ZABYTKOWEGO
Pojazdy zabytkowe (pojęcie ?pojazd zabytkowy? wprowadzone zostało w Ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. w Prawo o ruchu drogowym ? art. 2 pkt.39 oraz art.79 ust.4 pkt.3) do wojewódzkiej ewidencji zabytków włączane są zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2014 r. poz. 1446, t.j.)oraz rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 26 maja 2011 r. w sprawie prowadzenia rejestru zabytków, krajowej, wojewódzkiej i gminnej ewidencji zabytków oraz krajowego wykazu zabytków skradzionych lub wywiezionych za granicę niezgodnie z prawem (Dz. U. Nr 113, poz. 661 z 2011 r.)właściwym w sprawie czynności włączenia karty ewidencyjnej pojazdu zabytkowego do wojewódzkiej ewidencji zabytków jest jedynie wojewódzki konserwator zabytków.
POJAZD ZABYTKOWY W ŚWIETLE PRZEPISÓW USTAWY O OCHRONIE ZABYTKÓW TO:
Art. 3, pkt 1? rzecz ruchoma stanowiąca świadectwo minionej epoki bądź zdarzenia, których zachowanie leży w interesie społecznym ze względu na wartość historyczną, artystyczną lub naukową.
Art. 6 ust. 1, pkt 2 lit. d. ? ruchomy zabytek techniki to środek transportu taki który świadczy o kulturze materialnej, charakterystycznej dla dawnych i nowych form gospodarki, dokumentującymi poziom nauki i rozwoju cywilizacyjnego.
Art. 51 ust. 1 Jednorazowego pozwolenia na stały wywóz zabytku za granicę wymagają zabytki zaliczane do jednej z następujących kategorii: (?) 14) środków transportu, które mają więcej niż 50 lat i ich wartość jest wyższa niż 32 000 zł;
WYJAŚNIENIA: Decydując się na wybór obiektu do prawnej ochrony zgodnie z przepisami ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, wojewódzki konserwator zabytków ma na uwadze definicję zabytku zawierającą pojęcie ?wartości historycznej bądź naukowej ? oraz ?minionej epoki?, jak również ? w odniesieniu do zabytków ruchomych, jakimi są środki transportu ? treść art. 51 ust. 1 pkt. 14 ustawy,
mówiący ? a contrario-o braku konieczności uzyskania pozwolenia na wywóz za granicę pojazdów, które mają mniej niż 50 lat (i ich wartość jest wyższa niż 32 000 zł).
Pomocne przy włączaniu do ewidencji zabytków, w zrozumieniu pojęcia pojazdu zabytkowego, kolekcjonerskiego lub historycznego, są kryteria określone przepisami prawa celnego (Noty Wyjaśniające do Nomenklatury Scalonej, w których wyjaśnieniach do sekcji XXI dział 97), które są brane pod uwagę ze względu na obrót pojazdami i ich wywóz za granicę.
W świetle tych ustaleń pojazd kolekcjonerski to pojazd mechaniczny który:
posiada co najmniej 30 lat;
jego stan jest oryginalny, bez znacznych zmian podwozia, układu kierowniczego lub hamulcowego, silnika;
model lub typ nie jest produkowany;
występuje stosunkowo rzadko;
nie jest normalnie stosowany do jego oryginalnego celu;
jest przedmiotem specjalnych transakcji poza normalnym handlem podobnymi artykułami użytkowymi;
mogą być też pojazdy mniej niż 30-sto letnie, które, co może być udowodnione, powinny być unikalnym egzemplarzem z racji wyjątkowych rozwiązań konstrukcyjnych i jednostkowej produkcji, dokumentować ważne etapy rozwoju techniki motoryzacyjnej lub być związane z ważnymi wydarzeniami historycznymi;
samochody wyścigowe, które, co może zostać udowodnione, zostały zaprojektowane, zbudowane i wykorzystane wyłącznie do zawodów i osiągnęły znaczące sportowe sukcesy w prestiżowych krajowych i międzynarodowych wydarzeniach.
WYMAGANE DOKUMENTY:
wniosek właściciela pojazdu z prośbą o włączenie do ewidencji;
opinię biegłego rzeczoznawcy samochodowego wyspecjalizowanego w zakresie oceny i wyceny zabytkowych środków transportu
karta ewidencyjna zabytku (w 2 egzemplarzach) opracowana zgodnie z instrukcją Narodowego Instytutu Dziedzictwa przez właściciela pojazdu bądź przez osoby lub placówki kompetentne w zakresie orzekania o samochodach"