Kappa - wymiana sworzni

hamberg
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 127
Rejestracja: 17 maja 2007, 0:00
Lokalizacja: Wrocław

Kappa - wymiana sworzni

Post autor: hamberg » 06 maja 2008, 22:59

Witam

Przyszlo mi w moim wozidelku wymienic swoznie i po porozmawianiu z kilkoma fachowcami wyszlo 70zl za strone co raczej jest dla mnie cena troche bezczelna. Pokombinowalem ze moze da sie cos takiego samemu zrobic i cena za wymiane bedzie kilka browarkow. Czy ktos robil juz cos takiego i moze sie doswiadczeniami podzielic? czy latwo jest zamontowac nowy swozen - powinienem najpierw przykrecic go do wahacza czy do zwrotnicy? Czy zlozenie tego sprawi bardzo duzo problemu? - w tipo ciezko bylo podniesc kolumne na tyle zeby wahacz byl w poziomie a tylko tak dalo sie go dokrecic.

Jakie narzedzia "specjalne" moga byc potrzebne? zestaw mocnych nasadek mam bo juz kilka razy zdarzylo mi sie wahacz w tipo wymienic.

Z gory dzieki za pomoc.
Ostatnio zmieniony 15 maja 2010, 23:18 przez prezesjm, łącznie zmieniany 3 razy.
Powód: Litości - sworzeń
Kappa JTD
Tipo 1.9TD

Awatar użytkownika
Króciak
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 240
Rejestracja: 26 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Sobienie Jeziory

Kappa - wymiana swożni

Post autor: Króciak » 06 maja 2008, 23:02

Czekam na podpowiedzi bo mnie w tym tygodniu to samo czeka :?
Sprobuje sam wymienic ale jezeli ciezko sie to robi to coz... mechanik rulez :wink:
Konieczny jest kanal?

wega
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 873
Rejestracja: 24 cze 2007, 0:00
Lokalizacja: KATOWICE

Kappa - wymiana swożni

Post autor: wega » 06 maja 2008, 23:14

Witam
Ja wymieniałem sworznie w obu wahaczach w zeszłym tygodniu bez kanału. Wystarczy podnieść dosyć wysoko samochód, najlepiej postawić go na klockach (na saniach).
- Odkręcasz sworzeń. W moim przypadku obyło się bez ściągacza do gałek.
- Później odkręcasz końcówkę drążka stabilizatora.
Wystarczy łyżka. Jedną ręką zapierasz łyżkę i pchasz wahacz w dół a drugą delikatnie pukasz młotkiem po otworze w którym się znajduje końcówka wahacza w zwrotnicy. Jak wyskoczy wykręcasz sworzeń z wahacza. W moim przypadku nie trzeba było podnosić McPersona lewarkiem do góry. Najpierw wkręcasz nowy sworzeń do wahacza a poźniej celujesz nim w otwór zwrotnicy. Po wyciągnięciu sworznia, najlepiej nie ruszać Mc personem to zobaczysz że nowy sworzeń sam wskoczy w swoje miejsce.
Generalnie zajeło mi to 20minut na stronę. Oczywiście zabieg najlepiej zakończyć na stacji gdzie sprawdzą i ustawią Ci zbieżność kół.
Obrazek

dudekken

Kappa - wymiana swożni

Post autor: dudekken » 07 maja 2008, 0:17

Można wymienić sworznie bez kanału w domowym zaciszu, zaoszczędzając jednocześnie pare groszy.

1. Podnosimy auto, najlepiej obie strony jednocześnie
2. Zdejmujemy koło
3. Odkręcamy nakrętkę(o ile dobrze pamiętam) sworznia
4. Bierzemy młotek i przecinak (trzpień sworznia często zapieka się tak w otworze że jego opukiwanie na niewiele się zdaje), przykładamy przecinak do sworznia, następnie uderzamy "czujniczkiem", sworzeń wychodzi za pierwszym uderzeniem, max po dwóch (sworzeń i tak idzie na śmietnik więc nie ma znaczenia czy go uszkodzimy czy nie)
5. Bierzemy łyżkę, rurkę (coś dłuższego) i naciskamy wahacz do dołu aż sworzeń całkowicie wyjdzie z otworu w zwrotnicy
6. Odkręcamy 3 śruby mocujące sworzeń do wahacza, wyjmujemy go i siup do śmietnika
7. Przykręcamy nowy sworzeń w pierwszej kolejności do wahacza
8. Teraz celujemy sworzniem w otwór w zwrotnicy
9. Sworzeń dociskamy od dołu lewarkiem tak aż wejdzie ładnie do końca w otwór i cała kolumna lekko się uniesie
10. Przykręcamy nakrętkę
11. Zakładamy koło

W przypadku sworznia nie ma potrzeby robienia zbieżności, jedyne co może ulec zmianie to kąt pochylenia koła, ale i tak rzadko się zdarza ażeby ten parametr przy wymianie sworzni uległ zmianie.

Miłego grzebania

Awatar użytkownika
Bany
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 895
Rejestracja: 29 lis 2007, 0:00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Kappa - wymiana swożni

Post autor: Bany » 07 maja 2008, 9:28

70 pln to za drogo??za te pieniadze to niechciało by mi sie wjezdzać do siebie na kanał.
20 minut na strone??
czasami 20 minut to sie wali młotem w zwrotnice.

generalnie wszystko w samochodzie przy wymianie trzeba odkrecic i przykrecić ,żadna filizofia.

hamberg
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 127
Rejestracja: 17 maja 2007, 0:00
Lokalizacja: Wrocław

Kappa - wymiana swożni

Post autor: hamberg » 07 maja 2008, 9:43

"Bany" pisze:70 pln to za drogo??za te pieniadze to niechciało by mi sie wjezdzać do siebie na kanał.
20 minut na strone??
czasami 20 minut to sie wali młotem w zwrotnice.

generalnie wszystko w samochodzie przy wymianie trzeba odkrecic i przykrecić ,żadna filizofia.
Panowie dzieki za podpowiedzi.

co do 70zl to za dwie strony wychodzi 140zl co jest tak 30% za duzo - w tipo wymieniam caly wahacz za 50zl a podejrzewalem wlasnie ze nie ma wiele wiecej roboty z tym. Nie bede bezczelnym placil wiecej tylko dlatego ze jezdze lancia - i to jest dla mnie juz wystarczajacy powod aby troche sie pogimnastykowac.

@Króciak - musisz miec zestaw porzadnych narzedzi (klucze nasadowe) a nie takich z marketu, mlotek i podnosnik (njalepiej hydrauliczny) reczny.
Kappa JTD
Tipo 1.9TD

Awatar użytkownika
Marcin_D
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3242
Rejestracja: 21 wrz 2005, 0:00
Lokalizacja: Radom woj. mazowieckie

Kappa - wymiana swożni

Post autor: Marcin_D » 07 maja 2008, 12:30

"hamberg" pisze:
"Bany" pisze:70 pln to za drogo??za te pieniadze to niechciało by mi sie wjezdzać do siebie na kanał.
20 minut na strone??
czasami 20 minut to sie wali młotem w zwrotnice.
Panowie dzieki za podpowiedzi.

co do 70zl to za dwie strony wychodzi 140zl co jest tak 30% za duzo - w tipo wymieniam caly wahacz za 50zl a podejrzewalem wlasnie ze nie ma wiele wiecej roboty z tym. Nie bede bezczelnym placil wiecej tylko dlatego ze jezdze lancia - i to jest dla mnie juz wystarczajacy powod aby troche sie pogimnastykowac.
70 zł za stonę to jest duźo!! Przecież to jest max 30 min na stronę. Wymieniałem i niczym nie musiałem walić po zwrotnicy, po prostu rozkręciłem ucho na zwrotnicy i po naciśnięciu na wachacz sam sworzeń wyszedł - nie wiem możę komuś się zapieczę, ale to jest mało prawdopodobne.

W Tipo wymiana wachacza to jest udręka w porównaniu do Kappy - tutaj wszystko idzie gładko, w Tipo jak wymieniałem to mi brat musiał pomóc, bo nie mogłem sam sobie poradzić z ponownym włożeniem tych cholernych mocowań do sanek, a potem wsadzić sworzeń w zwrotnicę to jest dopiero popierniczone - ni cholery nie idzie tego wachacza do dołu przycisnąć żeby można było sworzeń wcisnąć.
Lancia i jeszcze raz Lancia

Lancia Kappa 2,4 20V LX Bi-Power

Awatar użytkownika
Egon
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1718
Rejestracja: 14 mar 2007, 0:00
Lokalizacja: Łódź -
Kontakt:

Kappa - wymiana swożni

Post autor: Egon » 07 maja 2008, 12:52

dużo niedużo mechnik też musi płacic podatki itp jak by kazdy robił po
np. 30zł za sworzen to szybko by sie zwineli

ja u siebie wyminiałem sam i bardzo ciezko było odkrecic stary wszystkie sruby sie ukreciły (bez dobrych narzedzi było by po srubach) na szczescie do nowego sworznia miałem komplet srub
Ostatnio zmieniony 07 maja 2008, 13:27 przez Egon, łącznie zmieniany 1 raz.
Lancia Klub Polska - Łódź


Lancia Kappa 2.4 1997 ,Fiat 126p 1978, kiedyś 3 x Kappa 1x Lybra, oraz 35 innych aut

Awatar użytkownika
Bany
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 895
Rejestracja: 29 lis 2007, 0:00
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Kappa - wymiana swożni

Post autor: Bany » 07 maja 2008, 13:07

wymieniałem 3 sztuki w tym tygodniu i jakoś wszystkie były zapieczone.

Awatar użytkownika
Marcin_D
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3242
Rejestracja: 21 wrz 2005, 0:00
Lokalizacja: Radom woj. mazowieckie

Kappa - wymiana swożni

Post autor: Marcin_D » 07 maja 2008, 13:10

No to ja nie wiem co z tymi sworzniami było.U mnie były oryginały od nowości (1996) i mi poszło lekko, aż byłem zdziwiony. Pamietam, że jak robiłem to w Tipo to też mnie cholera brala bo ciężko szło.
Lancia i jeszcze raz Lancia

Lancia Kappa 2,4 20V LX Bi-Power

Awatar użytkownika
Egon
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1718
Rejestracja: 14 mar 2007, 0:00
Lokalizacja: Łódź -
Kontakt:

Kappa - wymiana swożni

Post autor: Egon » 07 maja 2008, 13:29

u mnie było sporo rdzy sworznie tez oryginał jednak 12 lat robi swoje
Lancia Klub Polska - Łódź


Lancia Kappa 2.4 1997 ,Fiat 126p 1978, kiedyś 3 x Kappa 1x Lybra, oraz 35 innych aut

Awatar użytkownika
Króciak
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 240
Rejestracja: 26 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Sobienie Jeziory

Kappa - wymiana swożni

Post autor: Króciak » 07 maja 2008, 15:13

A ja dzis wymienilem kilka zdan w sklepie motoryzacyjnym... proszac o sworzen ten po sprawdzeniu w katalogu, mowi mi juz 2 raz (wczesniej tez tam sie pytalem), ze:
- noooo w Kappie sworznie wymienia sie razem z wachaczami.
- skad Pan to wie, masz moze Kappe?
- nie ale tak jest napisane w katalogu i nawet zdjecie jest.
- ale koledzy wymieniali u siebie i na pewno jest oddzielnie.

Wiec sie pyta innego znawce - fachowca, ten rowniez, bez zastanowienia ze na 100% wymienia sie z wachaczem.

- to niech Pan sprawdzi w tym bezblednym katalogu ile jest swiec w 5-garowej 2litrowce.
- yyyy... 4 ?

Tak wiec jakto jest? W katalogu jest nastepny blad czy moze ja sie zle upieram bo jest inna zasada? Wiem ze mozna dostac sworzen w sklepie Lancia Team ale myslalem ze mozna tez i w pierwszym lepszym sklepie motoryzacyjnym.

Awatar użytkownika
Piszczyk
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 915
Rejestracja: 19 sie 2007, 0:00
Imię: Rafał
Lokalizacja: opole lubelskie

Kappa - wymiana swożni

Post autor: Piszczyk » 07 maja 2008, 17:14

papier wszystko przyjmie
jak poprosiłem o końcówkę drążka do themy to mi facet dał taką ładną ale z gwintem o 1 cm krótszym
nie mówiąc już o dobieraniu klocków hamulcowych
zawsze ten sam tekst (po pokazaniu starego klocka na wzór):
- ... u Pana nie mogą te pasować ... powinny być takie ... :lol:
...niewykonalność jakiegoś zadania jest tymczasowa i spowodowana jedynie złym doborem narzędzi...

jest :
DELTA I 1.6 GTi.e.`1992   w remoncie
AR166 2,5 V6 `2000   holownik
HiLux 3.0d `2007   służbowy
Thesis 3,0V6 `2002   żony
Thema 2,8 PRV   powrót do przeszłości

dudekken

Kappa - wymiana swożni

Post autor: dudekken » 07 maja 2008, 18:33

"Króciak" pisze:A ja dzis wymienilem kilka zdan w sklepie motoryzacyjnym... proszac o sworzen ten po sprawdzeniu w katalogu, mowi mi juz 2 raz (wczesniej tez tam sie pytalem), ze:
- noooo w Kappie sworznie wymienia sie razem z wachaczami.
- skad Pan to wie, masz moze Kappe?
- nie ale tak jest napisane w katalogu i nawet zdjecie jest.
- ale koledzy wymieniali u siebie i na pewno jest oddzielnie.

Wiec sie pyta innego znawce - fachowca, ten rowniez, bez zastanowienia ze na 100% wymienia sie z wachaczem.

- to niech Pan sprawdzi w tym bezblednym katalogu ile jest swiec w 5-garowej 2litrowce.
- yyyy... 4 ?

Tak wiec jakto jest? W katalogu jest nastepny blad czy moze ja sie zle upieram bo jest inna zasada? Wiem ze mozna dostac sworzen w sklepie Lancia Team ale myslalem ze mozna tez i w pierwszym lepszym sklepie motoryzacyjnym.
Z informacją o wymianie całych wahaczy spotkasz się tylko w sklepach sprzedawców naciągaczy, a nóż się uda. Polecam zmienić sklep.

Poza tym wymieniałem już sworznie w mojej byłej/twojej Kappie więc nie powinieneś mieć żadnego kłopotu żeby zrobić to samemu, nic ci się nie poukręca i nie powinno sprawić trudności.

Awatar użytkownika
Króciak
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 240
Rejestracja: 26 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Sobienie Jeziory

Kappa - wymiana swożni

Post autor: Króciak » 07 maja 2008, 19:29

No wlasnie juz nie tylko ja narzekam na ten sklep ale niestety to jest jeden z wiekszych w okolicy wiec tam sie idzie za pierwszym razem. Coz bedzie trzeba zmienic nawyk :)
Mam nadzieje, ze bedzie tak jak mowisz bo w naprawach dobry nie jestem ale mysle, ze sam sobie jakos poradze.

Widac, ze chyba na Lanciach znaja sie tylko serwisanci i sami posiadacze bo reszta to... :lol:

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zawieszenie i hamulce”