Tatra T613- 20 lat produkcji unikatu
Moderator: giekso
Tatra T613- 20 lat produkcji unikatu
Kolejny model tatrzańskiej serii którą na blogu zaczełem od modelu 603. Po niej właśnie nastał czas serii 613- która w zasadzie miała najwięcej opcji silnikowych od swoich dwóch poprzedników- 600 i 603. Sześcsettrzynastkę zaczęto produkowac w roku 1974, a jej produkcja zakonczona została dopiero w roku 1996.
3 zdjęcia prototypu:
Jednak mało brakowało a lata jej produkcji zrównały by się, z latami produkcji Alfy Romeo Spider 105/115. Projektowanie rozpoczęto już w 1969 gdy zbudowano pierwsze prototypy. Od A do Z wiadomo było, iż ten samochód będzie przeznaczony dla przedstawicieli ludu, najwyższych urzędników, członków i szefów przedsiębiorstw państwowych oraz sekretarzy generalnych. A więc produkcja miała się odbywac w krótkich seriach, sterowanych ?z góry?.
Mimo, że w projektowaniu konstruktorzy odeszli od koncepcji łezkowatych, aerodynamicznych nadwozi to chłodzony powietrzem silnik umieszczony z tyłu pozostał. Duża rolę odegrał tu prototypowy model Tatra 603X z którego zastosowano kilka ?patentów? Naprzykład silnik znajdował się tutaj już nad tylną osią, a nie w ?ogonie?. Nadwozie za to zostało zaprojektowane poza CSSR i poza państwami komunistycznymi- dokładniej we Włoszech. I to nie ani w Italdesign Giugiaro, czy Bertone tylko w Carrozzeria Vignale. Gotowa skorupa trafiła do Koprivnicy w roku 1969 i miała ona dwójkę drzwi. Jednak nie zapominajmy, że auto te miało wozic dygnitarzy, a nie być sportową furą z mocnym silnikiem. Dlatego też Czesi nieco pogrzebali przy projekcie i w ten sposób uzyskano czterodrzwiową nieco przedłużoną limuzynę. Kolejne zmiany projektowe w tym opracowywanie nowych silników potrwało jeszcze 4 lata- w 1973 pojazd ten był gotowy do produkcji, która trwała aż do połowy lat dziewięćdziesiątych, oczywiście z drobnymi zmianami.
Pierwsza seria T613 miała 4 okrągłe reflektory na przedzie, oraz masę chromowanych elementów, co pozwoliło określic ją mianem ?Chromka?. Jednak centralnie sterowana produkcja krajów komunistycznych dała znac o sobie i tutaj- wnętrze jakoś rażąco przypomina Skodę 105, i tak rzeczywiście było, że Tatra korzystała z tych samych elementów co Skoda. Na szczęście maszynownia była taka jak na Tatrę przystało. Projektanci odeszli od koncepcji rozrządu OHV i tak pojawił się silnik DOHC o pojemności 3,5 litra i mocy 168KM. Pierwsza Tatra 613 rozpędzana była przez ten silnik i 4 biegową skrzynię do 190km/h. Późniejsze egzemplarze oczywiście były coraz mocniejsze-ostatnia 613 miała silnik 3.5 V8 na wtrysku o mocy 200KM, która z 5cio biegową skrzynią osiągała 230km/h. 613ki powstawały w nadwoziach sedan, coupe, pojazdy dla ratownictwa medycznego(pacjent leżał na silniku) i straży pożarnej. Oprócz tego produkowano też wersje dla policji oraz rządowe kabriolety- można też było spotkac wersję dla serwisów i obsługi torów wyścigowych. Odmian wyposażenia było mnóstwo- czasem tylna kanapa była po prostu?kanapą, a są wersje gdzie z tyłu umieszczono pełnowymiarowe 2 fotele, barek(MiLong). Odmian wyposażenia wnętrza było mnóstwo, więc to ma oczywiście wpływ na ceny Tatr 613 z drugiej ręki.
NA podstawie 613ki zbudowano dwa obiecujące prototypy- Tatrę MTX V8 oraz Prasident- jednak ani jeden, ani drugi samochód nie został wdrożony do produkcji seryjnej. Samych T613 powstało około 10 000 egzemplarzy, są one poszukiwane przez kolekcjonerów na całym świecie, jednak dostac egzemplarz w stanie idealnym jest niezwykle trudne. Tatra T613 nie miała żadnej ochrony antykorozyjnej, a dostępnośc części zamiennych jest co najmniej?nieciekawa.
Dane techniczne:
Układ napędowy: zblokowany tylny, silnik umieszczony nad tylną osią napędzający koła tylne.
Tatra T 613
Silnik: benzynowy, czterosuwowy
Chłodzenie: powietrzne
Cylindry: V8 rozstaw 90deg
Srednica x skok: 85x77mm
Pojemnośc 3496ccm
Kolejnośc zapłonu: 1-3-6-2-7-8-4-5
Rozrząd: DOHC
Kompresja: 9,2:1
Zasilanie: DDSR Jikov 32-34 (x2)
Moc: 165KM przy 5200 obr/min
Moment obrotowy: 265Nm przy 2500 obr/min
Średnie spalanie paliwa: 18 litrów/100km.
Średnie spalanie oleju: 0,15l/ 100km
Pojemnośc miski olejowej: 9,5 litra
*silnik powyżej montowano z gaźnikiem Jikov 32-34 EDSR do Tatry T613-E, T613-2, T613-S, T613 Special, C-T613.
Tatra T613-E1, T613-S1, T613-3
Silnik: benzynowy, czterosuwowy
Chłodzenie: powietrzne
Cylindry: V8, rozstaw 90deg
Średnica x skok: 85x77mm
Pojemnośc: 3496ccm
Kolejnośc zapłonu: 1-3-6-2-7-8-4-5
Rozrząd: DOHC
Kompresja: 9,2:1
Zasilanie: Jikov 32-34EDSR lub 32-34SEDRA
Moc: EDSR: 165KM przy 5200 obr/min
SEDRA: 167KM przy 5200 obr/min
Moment obrotowy: EDSR: 265Nm przy 2500 obr/min
SEDRA: 270Nm przy 3200 obr/min.
Średnie spalanie paliwa: (90/120/miasto): 10,5/13,5/18,3
SEDRA: 10,6/12,8/16,2
Pojemnośc miski olejowej: 9,5 litra/SEDRA: 8,5 litra
Tatra T613-4, T613-4KAT
Silnik: benzynowy, czterosuwowy
Chłodzenie: powietrze
Cylindry: V8, rozstaw 90 deg
Srednica x skok: 85x77mm
Pojemność: 3496ccm
Kolejnośc zapłonu: 1-3-6-2-7-8-4-5
Rozrząd: DOHC
Kompresja: 9,2:1
Zasilanie: Gaźnik Jikov 32-34 SEDRA
Moc: 167KM przy 5200 obr/min
Moment obrotowy: 270Nm przy 3200 obr/min
Średnie spalanie paliwa(90/120/miasto): 10/12,1/15,3
Pojemnośc miski olejowej: 8,5 litra
Tatra T613-4/KATi, T613 Mi-4, MiLong, M95
Silnik: benzynowy, czterosuwowy
Chłodzenie: powietrze
Cylindry: V8, rozstaw 90 deg
Srednica x skok: 85x77mm
Pojemność: 3496ccm
Kolejnośc zapłonu: 1-3-6-2-7-8-4-5
Rozrząd: DOHC
Kompresja: 9,3:1
Zasilanie: wtrysk pośredni benzyny GEMS/ADCIS
Moc: 200KM przy 5700 obr/min
Moment obrotowy: 300 Nm przy 4000 obr/min
Średnie spalanie paliwa(90/120/miasto): 10/12,1/15,3
Pojemność miski olejowej: 8,5 litra
Skrzynie biegów:
Ręczna 4 biegowa
1: 3,394:1
2: 1,889:1
3: 1,165:1
4: 0,862:1
R: 3,2435:1
Ręczna 5 biegowa
1: 3,394:1
2: 1,974:1
3: 1,351:1
4: 1,094:1
5: 0,862:1
R: 3,2435:1
Automatyczna 3 biegowa Borg-Warner65
1: 2,39:1
2: 1,45:1
3: 1,00:1
R: 2,09:1
Sprzęgło jednotarczowe suche dla skrzyń manualnych, hydrodynamiczne dla automatu
Ogrzewanie wnętrza niezależne Eberspaecher B5L 5000W.
Poniżej Tatra MTX V8 zbudowana na bazie 613
I następca który nie wszedł do produkcji Tatra T613 Praesident, mnóstwo patentów za to z niego zostało zastosowanych w T700
Ecorra również zbudowana była na T613
Tatrą T613 można również pojeździc wirtualnie w grze racer.nl ściągając ją oczywiście wcześniej z internetu
Tekst: fierglu.blog.interia.pl
Zdjęcia: tatraportal.sk
zdjęcie Tatra Praesident- własne
3 zdjęcia prototypu:
Jednak mało brakowało a lata jej produkcji zrównały by się, z latami produkcji Alfy Romeo Spider 105/115. Projektowanie rozpoczęto już w 1969 gdy zbudowano pierwsze prototypy. Od A do Z wiadomo było, iż ten samochód będzie przeznaczony dla przedstawicieli ludu, najwyższych urzędników, członków i szefów przedsiębiorstw państwowych oraz sekretarzy generalnych. A więc produkcja miała się odbywac w krótkich seriach, sterowanych ?z góry?.
Mimo, że w projektowaniu konstruktorzy odeszli od koncepcji łezkowatych, aerodynamicznych nadwozi to chłodzony powietrzem silnik umieszczony z tyłu pozostał. Duża rolę odegrał tu prototypowy model Tatra 603X z którego zastosowano kilka ?patentów? Naprzykład silnik znajdował się tutaj już nad tylną osią, a nie w ?ogonie?. Nadwozie za to zostało zaprojektowane poza CSSR i poza państwami komunistycznymi- dokładniej we Włoszech. I to nie ani w Italdesign Giugiaro, czy Bertone tylko w Carrozzeria Vignale. Gotowa skorupa trafiła do Koprivnicy w roku 1969 i miała ona dwójkę drzwi. Jednak nie zapominajmy, że auto te miało wozic dygnitarzy, a nie być sportową furą z mocnym silnikiem. Dlatego też Czesi nieco pogrzebali przy projekcie i w ten sposób uzyskano czterodrzwiową nieco przedłużoną limuzynę. Kolejne zmiany projektowe w tym opracowywanie nowych silników potrwało jeszcze 4 lata- w 1973 pojazd ten był gotowy do produkcji, która trwała aż do połowy lat dziewięćdziesiątych, oczywiście z drobnymi zmianami.
Pierwsza seria T613 miała 4 okrągłe reflektory na przedzie, oraz masę chromowanych elementów, co pozwoliło określic ją mianem ?Chromka?. Jednak centralnie sterowana produkcja krajów komunistycznych dała znac o sobie i tutaj- wnętrze jakoś rażąco przypomina Skodę 105, i tak rzeczywiście było, że Tatra korzystała z tych samych elementów co Skoda. Na szczęście maszynownia była taka jak na Tatrę przystało. Projektanci odeszli od koncepcji rozrządu OHV i tak pojawił się silnik DOHC o pojemności 3,5 litra i mocy 168KM. Pierwsza Tatra 613 rozpędzana była przez ten silnik i 4 biegową skrzynię do 190km/h. Późniejsze egzemplarze oczywiście były coraz mocniejsze-ostatnia 613 miała silnik 3.5 V8 na wtrysku o mocy 200KM, która z 5cio biegową skrzynią osiągała 230km/h. 613ki powstawały w nadwoziach sedan, coupe, pojazdy dla ratownictwa medycznego(pacjent leżał na silniku) i straży pożarnej. Oprócz tego produkowano też wersje dla policji oraz rządowe kabriolety- można też było spotkac wersję dla serwisów i obsługi torów wyścigowych. Odmian wyposażenia było mnóstwo- czasem tylna kanapa była po prostu?kanapą, a są wersje gdzie z tyłu umieszczono pełnowymiarowe 2 fotele, barek(MiLong). Odmian wyposażenia wnętrza było mnóstwo, więc to ma oczywiście wpływ na ceny Tatr 613 z drugiej ręki.
NA podstawie 613ki zbudowano dwa obiecujące prototypy- Tatrę MTX V8 oraz Prasident- jednak ani jeden, ani drugi samochód nie został wdrożony do produkcji seryjnej. Samych T613 powstało około 10 000 egzemplarzy, są one poszukiwane przez kolekcjonerów na całym świecie, jednak dostac egzemplarz w stanie idealnym jest niezwykle trudne. Tatra T613 nie miała żadnej ochrony antykorozyjnej, a dostępnośc części zamiennych jest co najmniej?nieciekawa.
Dane techniczne:
Układ napędowy: zblokowany tylny, silnik umieszczony nad tylną osią napędzający koła tylne.
Tatra T 613
Silnik: benzynowy, czterosuwowy
Chłodzenie: powietrzne
Cylindry: V8 rozstaw 90deg
Srednica x skok: 85x77mm
Pojemnośc 3496ccm
Kolejnośc zapłonu: 1-3-6-2-7-8-4-5
Rozrząd: DOHC
Kompresja: 9,2:1
Zasilanie: DDSR Jikov 32-34 (x2)
Moc: 165KM przy 5200 obr/min
Moment obrotowy: 265Nm przy 2500 obr/min
Średnie spalanie paliwa: 18 litrów/100km.
Średnie spalanie oleju: 0,15l/ 100km
Pojemnośc miski olejowej: 9,5 litra
*silnik powyżej montowano z gaźnikiem Jikov 32-34 EDSR do Tatry T613-E, T613-2, T613-S, T613 Special, C-T613.
Tatra T613-E1, T613-S1, T613-3
Silnik: benzynowy, czterosuwowy
Chłodzenie: powietrzne
Cylindry: V8, rozstaw 90deg
Średnica x skok: 85x77mm
Pojemnośc: 3496ccm
Kolejnośc zapłonu: 1-3-6-2-7-8-4-5
Rozrząd: DOHC
Kompresja: 9,2:1
Zasilanie: Jikov 32-34EDSR lub 32-34SEDRA
Moc: EDSR: 165KM przy 5200 obr/min
SEDRA: 167KM przy 5200 obr/min
Moment obrotowy: EDSR: 265Nm przy 2500 obr/min
SEDRA: 270Nm przy 3200 obr/min.
Średnie spalanie paliwa: (90/120/miasto): 10,5/13,5/18,3
SEDRA: 10,6/12,8/16,2
Pojemnośc miski olejowej: 9,5 litra/SEDRA: 8,5 litra
Tatra T613-4, T613-4KAT
Silnik: benzynowy, czterosuwowy
Chłodzenie: powietrze
Cylindry: V8, rozstaw 90 deg
Srednica x skok: 85x77mm
Pojemność: 3496ccm
Kolejnośc zapłonu: 1-3-6-2-7-8-4-5
Rozrząd: DOHC
Kompresja: 9,2:1
Zasilanie: Gaźnik Jikov 32-34 SEDRA
Moc: 167KM przy 5200 obr/min
Moment obrotowy: 270Nm przy 3200 obr/min
Średnie spalanie paliwa(90/120/miasto): 10/12,1/15,3
Pojemnośc miski olejowej: 8,5 litra
Tatra T613-4/KATi, T613 Mi-4, MiLong, M95
Silnik: benzynowy, czterosuwowy
Chłodzenie: powietrze
Cylindry: V8, rozstaw 90 deg
Srednica x skok: 85x77mm
Pojemność: 3496ccm
Kolejnośc zapłonu: 1-3-6-2-7-8-4-5
Rozrząd: DOHC
Kompresja: 9,3:1
Zasilanie: wtrysk pośredni benzyny GEMS/ADCIS
Moc: 200KM przy 5700 obr/min
Moment obrotowy: 300 Nm przy 4000 obr/min
Średnie spalanie paliwa(90/120/miasto): 10/12,1/15,3
Pojemność miski olejowej: 8,5 litra
Skrzynie biegów:
Ręczna 4 biegowa
1: 3,394:1
2: 1,889:1
3: 1,165:1
4: 0,862:1
R: 3,2435:1
Ręczna 5 biegowa
1: 3,394:1
2: 1,974:1
3: 1,351:1
4: 1,094:1
5: 0,862:1
R: 3,2435:1
Automatyczna 3 biegowa Borg-Warner65
1: 2,39:1
2: 1,45:1
3: 1,00:1
R: 2,09:1
Sprzęgło jednotarczowe suche dla skrzyń manualnych, hydrodynamiczne dla automatu
Ogrzewanie wnętrza niezależne Eberspaecher B5L 5000W.
Poniżej Tatra MTX V8 zbudowana na bazie 613
I następca który nie wszedł do produkcji Tatra T613 Praesident, mnóstwo patentów za to z niego zostało zastosowanych w T700
Ecorra również zbudowana była na T613
Tatrą T613 można również pojeździc wirtualnie w grze racer.nl ściągając ją oczywiście wcześniej z internetu
Tekst: fierglu.blog.interia.pl
Zdjęcia: tatraportal.sk
zdjęcie Tatra Praesident- własne
Odp: Tatra T613- 20 lat produkcji unikatu
brawo! niesamowity samochód i opis... ten dźwięk silnika sprawia że mnie ciarki przechodzą... V8 chłodzone powietrzem echh ... Pozdrawiam
- Nat
- Klubowicz
- Posty: 20000
- Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
- Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
- Kontakt:
Odp: Tatra T613- 20 lat produkcji unikatu
T 613 stała na sąsiedniej ulicy. Ktos przyjechał w odwiedziny, wzglednie wyprowadził z garażu podziemnego.
Było to raz, na wiosnę i od tego czasu więcej jej nie widziałem
Było to raz, na wiosnę i od tego czasu więcej jej nie widziałem
Pozdrawiam
Nat
+ Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske?
Nat
+ Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske?
- romlen
- Założyciel LKP
- Posty: 4372
- Rejestracja: 12 sty 2005, 0:00
- Skype: romlen
- Imię: Roman
- Lokalizacja: Lyski koło Raciborza
Odp: Tatra T613- 20 lat produkcji unikatu
Tatry są wspaniałymi unikatami których już nowych się nie zobaczy na drogach. Pozostaną tylko w produkcji ciężarówki, jeśli i tego UE nie zabije z jakiegoś powodu...
Dla chętnych którzy chcą zobaczyć te piękne auta i nie tylko (bo i samoloty, pociągi, łodzie, drezyny i inne wynalazki produkcji Tatry) zapraszam na wycieczkę do Czech. Wielopoziomowe muzeum Tatry w miejscowości Kopřivnice.
Oficjalna strona muzeum
P.S. Byłem i z podziwu wyjść nie mogłem
Dla chętnych którzy chcą zobaczyć te piękne auta i nie tylko (bo i samoloty, pociągi, łodzie, drezyny i inne wynalazki produkcji Tatry) zapraszam na wycieczkę do Czech. Wielopoziomowe muzeum Tatry w miejscowości Kopřivnice.
Oficjalna strona muzeum
P.S. Byłem i z podziwu wyjść nie mogłem
Lancia Prisma 1,6IE Symbol '87 (tak tak, dalej u mnie), Lancia Y 1.2 2003 grudzień - ostatni miesiąc produkcji, Lancia Lybra SW 2.0 '99 i nigdy nie widziała gazu; Lancia Gamma Coupe - o tym śnię
Tel. 503124557-Orange
Po czym poznać, że komputer uzyska świadomość? Że zamiast informatyka będzie przychodził do niego psycholog.
Tel. 503124557-Orange
Po czym poznać, że komputer uzyska świadomość? Że zamiast informatyka będzie przychodził do niego psycholog.
- Torell007
- Założyciel LKP
- Posty: 1363
- Rejestracja: 09 sty 2005, 0:00
- Imię: Michał
- Lokalizacja: Gdynia
Odp: Tatra T613- 20 lat produkcji unikatu
bylem w muzeum,widzialem do dzis wspominam z lezka w oku
Wiele serc, jedno bicie, ciężarówki ponad życie
- Nat
- Klubowicz
- Posty: 20000
- Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
- Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
- Kontakt:
Odp: Tatra T613- 20 lat produkcji unikatu
A dlaczego akurat UE miałaby ją zabijać?romlen pisze:Pozostaną tylko w produkcji ciężarówki, jeśli i tego UE nie zabije z jakiegoś powodu...
Zwykle takie marki zabija bezlitosna ekonomia, szczególnie w czasach kryzysu.
Ale plany są ciekawe:
na swoim nieocenionym blogu Fiergloo pisze:W lutym 2008 Tatra zaprojektowała pierwszy silnik diesla chłodzony powietrzem spełniający normę Euro IV i V bez konieczności używania elektroniki. Wg. prasy fachowej silnik ten emituje 7,5 raza mniejszą emisję szkodliwych substancji, w tym 3,5 raza mniejszą emisję tlenku azotu. Tym samym silnik ten od razu znalazł się pod kabinami/klapami ciężarówek Tatra. Skąd się wzięła tak niska szkodliwośc dla środowiska nie używając dodatkowych drogich instalacji? A no stąd, że w tym silniku nie ma płynu chłodzącego. W tym samym okresie Tatra zapowiedziała powrót do produkcji samochodów osobowych. Tatra nie chce budowac aut na skalę masową, ale chce unowocześnic stare projekty Tatraplan i T603. W 2008 roku zaprezentowano projekt Mike Jelinka-Tatrę T903
Pozdrawiam
Nat
+ Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske?
Nat
+ Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske?
Odp: Tatra T613- 20 lat produkcji unikatu
Tatra odbija się od dna, bo dostaje spore zamówienia rządowe. Czesi się opamiętali i przypomnieli sobie, że nie ma po co importowac aut dla wojska i straży skoro rodzimy przemysł takowe oferuje.
A tutaj książka serwisowa, czy może raczej instrukcja do Tatry T613
A tutaj książka serwisowa, czy może raczej instrukcja do Tatry T613
- Nat
- Klubowicz
- Posty: 20000
- Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
- Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
- Kontakt:
Re: Tatra T613- 20 lat produkcji unikatu
Pozdrawiam
Nat
+ Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske?
Nat
+ Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske?
- faraon
- Moderator Globalny
- Posty: 7281
- Rejestracja: 09 gru 2009, 21:50
- Skype: nie używam
- Imię: Andrzej
- Lokalizacja: Stalowa Wola
Re: Tatra T613- 20 lat produkcji unikatu
Samochodem kieruje głowa. Ręce i nogi to tylko robole ...
Niewidomy może jeździć samochodem ..... - jako pasażer ....
ZAPRASZAM DO SKLEPIKU KLUBOWEGO - TAKICH GADŻETÓW NIE KUPISZ NIGDZIE <<<- klik
Kappa Coupe 3.0 24v automat nr 191 - 1997 - KLIK
FIAT Croma II; 2.4 M-Jet automat - 2008 - KLIK
była =>Kappa SW 2.0 20v + LPG - 1997 - KLIK
była =>Delta HPE 1,6 + LPG Vialle - 1999 - KLIK
Były: Syrena 105 (1974, 1979); PF 125p (1980, 1987); Polonez (1989); MB W123 (1983); Palio weekend (1998); IVECO TD (1998)
Niewidomy może jeździć samochodem ..... - jako pasażer ....
ZAPRASZAM DO SKLEPIKU KLUBOWEGO - TAKICH GADŻETÓW NIE KUPISZ NIGDZIE <<<- klik
Kappa Coupe 3.0 24v automat nr 191 - 1997 - KLIK
FIAT Croma II; 2.4 M-Jet automat - 2008 - KLIK
była =>Kappa SW 2.0 20v + LPG - 1997 - KLIK
była =>Delta HPE 1,6 + LPG Vialle - 1999 - KLIK
Były: Syrena 105 (1974, 1979); PF 125p (1980, 1987); Polonez (1989); MB W123 (1983); Palio weekend (1998); IVECO TD (1998)