Lux sport - supernowoczesny polski samochód

Dział dla ludzi kochających klasyki czyli... o nieco starszych Lanciach i nie tylko

Moderator: giekso

Awatar użytkownika
Nat
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 20000
Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
Kontakt:

Lux sport - supernowoczesny polski samochód

Post autor: Nat » 13 lut 2012, 12:31

:link:
Pozdrawiam
Nat
Obrazek + Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske? ;)

Awatar użytkownika
Barton
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 319
Rejestracja: 13 lut 2011, 22:11
Imię: Bartek
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Lux sport - supernowoczesny polski samochód

Post autor: Barton » 13 lut 2012, 14:21

Po przeczytaniu tego artykułu i podobnych zawsze nasuwa się ten sam wniosek: gdyby nie przeciwności losu (I, II WŚ, komunizm) to myślę, że Polska byłaby wspaniałym krajem.
Mieliśmy swego czasu bardzo światłe umysły praktycznie w każdej dziedzinie (dalej mamy, ale nie mamy na nic pieniędzy), zwłaszcza jeżeli chodziło o nauki ścisłe, które są tak potrzebne do rozwoju technicznego kraju. Niestety wszytko zostało bezpowrotnie zmarnowane :(

piterstilo
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 1084
Rejestracja: 19 lip 2010, 21:06
Lokalizacja: Wodzisław Śl.

Re: Lux sport - supernowoczesny polski samochód

Post autor: piterstilo » 13 lut 2012, 17:04

Istniało podejrzenie, bądź jedynie przypuszczenie, że Niemcy skopiowali naszego LUX-a i wyprodukowali ADLERA ?
W tamtych latach, powstał również projekt prostego auta- Stetysz .Tak prostego,że jeden klucz miał posłużyć do całej obsługi serwisowej ?!!!
Były: Polski Fiat 125p 1.3/1.5 65KM/75KM, Polski Fiat 126p 0.65 24KM ,Skoda 105 45KM, Polski Fiat 125p 1.5 najpierw 75KM potem 82 KM,Fiat 131 Mirafiori 1.6 75KM, Polonez 1.6 87KM , Peugeot 309 1.3 65KM,Fiat Tempra SW. 1.9 TD 90KM, Fiat Marea Weekend 1.9 JTD 110 KM,Lancia Lybra 1.6 103KM sedan LS, Fiat Stilo Multiwagon 1.9 mjtd 150KM, Fiat Grande Punto 1.3 mjtd 90KM, Fiat Bravo II 1.9mjtd 120KM,Lancia Delta III 1.4 T-jet 150KM,Fiat Stilo 1.4 95KM. Lancia Delta 1.4 T-jet 120 KM. Lancia Delta 1.9 Twin Turbo 190KM i Lancia Lybra SW Intensa 2.4 JTD 150 KM. Aktualnie : Ford Focus kombi lift 1.8 125 KM i Volkswagen Golf VII kombi 1.4 TSI 125KM
Służbowy: Renault 125KM

Awatar użytkownika
Gepard
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1105
Rejestracja: 26 sty 2009, 0:00
Lokalizacja: Łódź

Re: Lux sport - supernowoczesny polski samochód

Post autor: Gepard » 14 lut 2012, 1:56

piterstilo pisze:Istniało podejrzenie, bądź jedynie przypuszczenie, że Niemcy skopiowali naszego LUX-a i wyprodukowali ADLERA ?
W tamtych latach, powstał również projekt prostego auta- Stetysz .Tak prostego,że jeden klucz miał posłużyć do całej obsługi serwisowej ?!!!
Kolego, nie odrobiłeś pracy domowej z historii. :) Autem o sylwetce dziwnym zbiegiem okoliczności podobnej do LS-sa był Hanomag Stromline nie Adler. Natomiast samochód, w którym wszystkie gwinty miały rozmiar M10, to CWS.
Ojciec michala1045.

- Kappa SW 2.4 TDS 1997 - moja była
- Y 1.2 16V 1997 - była żony.
- Lancia Phedra 2,0 jtd 2004 - była
Aktualnie na stanie
- Y 1,2 8v 2001 Marie Claire - żony
- Citroen BX 19 TRI, 1989
- MZ ES 250 1965 - mój rocznik :D
- Dodge Grand Caravan 3,3 2007

Awatar użytkownika
solarzmr
Moderator
Moderator
Posty: 2669
Rejestracja: 01 mar 2008, 0:00
Imię: Marcin
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: Lux sport - supernowoczesny polski samochód

Post autor: solarzmr » 14 lut 2012, 11:03

Gepard pisze:
piterstilo pisze:Istniało podejrzenie, bądź jedynie przypuszczenie, że Niemcy skopiowali naszego LUX-a i wyprodukowali ADLERA ?
W tamtych latach, powstał również projekt prostego auta- Stetysz .Tak prostego,że jeden klucz miał posłużyć do całej obsługi serwisowej ?!!!
Kolego, nie odrobiłeś pracy domowej z historii. :) Autem o sylwetce dziwnym zbiegiem okoliczności podobnej do LS-sa był Hanomag Stromline nie Adler. Natomiast samochód, w którym wszystkie gwinty miały rozmiar M10, to CWS.
Uprzedziłeś mnie z Hanomagiem i CWS ;)
Co do CWS to miał jeszcze jedno ciekawe rozwiązanie. W rozrządzie i skrzyni biegów zastosowano takie same koła zębate, dzięki czemu uproszczone było serwisowanie i dostęp do części zamiennych. W kolejnych konstrukcjach inż. Tańskiego również można znaleźć zastosowania wymiennych modułów. Kilka lat później skonstruował dwa silniki, jeden 8 cylindrowy o pojemności 3 litrów, a drugi 4 cylindrowy o pojemności 1,5 litra, który był połowa pierwszego silnika. Nawet wał w silniku 8 cylindrowym składał się z dwóch wałów od silników 4 cylindrowych.

A i tak wszystko zostało zaprzepaszczone dzięki umowie licencyjnej z Fiatem. Był w niej zapis że ma zostać wstrzymana produkcja i konstrukcja wszelkich samochodów produkcji Polskiej. Zyskaliśmy Fiata 508, ale straciliśmy cały własny dorobek motoryzacyjny : beczy :

ODPOWIEDZ

Wróć do „::: Oldtimery, youngtimery :::”