Lybra - światła LED do jazdy dziennej DRL /fotorelacja/
Lybra - światła LED do jazdy dziennej DRL /fotorelacja/
Postanowiłem odciążyć swoją Lancię która jak wiadomo jeszcze nie zapalona świeci się jak choinka.
Instrukcja dotyczy głównie silnika 1.9jtd 115 KM z jednym wentylatorem na chłodnicy, wersja bez ksenonów.
OZNACZENIE ŚWIATEŁ I PRAWO
Na kloszach świateł do jazdy dziennej musi być oznaczenie homologacyjne E4 RL - samo oznaczenie E4 nie wystarczy - MUSI BYĆ TEŻ RL - bo może to skutkować problemem z policją, przeglądem. W razie wątpliwości odsyłam do lektury gdzie indziej, ja podaję co w dniu zrobienia fotorelacji było zgodne z prawem o ruchu drogowym.
Pierwsze co robimy to dobieramy odpowiednie miejsce na zaczepienie świateł zgodnie z załączonym zdjęciem i wymiarami. Umiejscowienie powinno znajdować się nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu, natomiast wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm, chyba że szerokość pojazdu jest mniejsza niż 130 cm - wtedy odległość minimalna wynosi 40 cm. Wysokość montażu powinna mieścić się w przedziale 250 ? 1500 mm nad powierzchnią drogi. Światła do jazdy dziennej powinny wyłączać się automatycznie po włączeniu przednich świateł mijania, drogowych lub przeciwmgłowych. MONTAŻ
Gdy już poskręcamy całość ( światła do zderzaka zgodnie z tym co kupiliśmy i jak to jest mocowane ) zabieramy się za montaż okablowania. Ja przeprowadziłem kable przez czarny wlot w zderzaku. Moduł włączający/wyłączający zaczepiłem na kablu minusowym akumulatora( na opaskach ). Do niego też poprowadziłem ze świateł okablowanie ( moduł miał tyle kabla że wystarczyło mi od świateł do niego ).
Mając wykonane podłączenia światła-moduł, zostaje nam jeszcze podpiąć trzy kable wychodzące z modułu:
- wyłączający dzienne jak załączymy mijania ( u mnie żółty )
- minusowy ( czarny )
- plusowy ( czerwony )
Kabel wyłączający/włączający ( żółty ) musimy złączyć z kablem, który jest plusem dla żarówki postojowej po jej włączeniu.
W Lybrze to żółto-zielony kabel będący w konektorze tak jak na załączonym zdjęciu. Ja naciąłem go 10 cm dalej od konektora w reflektorze i połączyłem z moim żółtym, po czym zaizolowałem obydwa. Kabel minusowy ( czarny ) zapiąłem od razu do minusa na akumulatorze ( odkręciłem śrubkę na nasadkę 10 i tam go podłączyłem ). Kabel plusowy ( czerwony ) musimy podpiąć do takiego kabla gdzie po przekręceniu kluczyka bez odpalania auta jest +12V.
Tu nadmienię że to miejsce wskazał mi Jan123456 telefonicznie ( jest ono niby bardziej dostępne jak ktoś ma dwa wentylatory na chłodnicy ) ja mam jeden i to musiało zakończyć się interwencją Jana. Tym miejscem jest skrzynka bezpieczników na podszybiu. Do jednego z przekaźników idzie niebieski kabel który po przekręceniu kluczyka daje stałe +12V. Do tej skrzynki doprowadzamy kabel plusowy, przeciągamy przez gumę ściany, nacinamy w skrzynce delikatne V przez które przechodzi kabel. Ja nie rozbierałem tego trzymania nóżki przekaźnika, odizolowałem 1cm kabla i wsadziłem od tej strony co nóżka przekaźnika wchodzi. Ta nóżka na tyle mocno dociska że nie ma problemu z nieprzewodzeniem. TAK WYGLĄDA EFEKT NASZEJ PRACY
powodzenia
Instrukcja dotyczy głównie silnika 1.9jtd 115 KM z jednym wentylatorem na chłodnicy, wersja bez ksenonów.
OZNACZENIE ŚWIATEŁ I PRAWO
Na kloszach świateł do jazdy dziennej musi być oznaczenie homologacyjne E4 RL - samo oznaczenie E4 nie wystarczy - MUSI BYĆ TEŻ RL - bo może to skutkować problemem z policją, przeglądem. W razie wątpliwości odsyłam do lektury gdzie indziej, ja podaję co w dniu zrobienia fotorelacji było zgodne z prawem o ruchu drogowym.
Pierwsze co robimy to dobieramy odpowiednie miejsce na zaczepienie świateł zgodnie z załączonym zdjęciem i wymiarami. Umiejscowienie powinno znajdować się nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu, natomiast wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm, chyba że szerokość pojazdu jest mniejsza niż 130 cm - wtedy odległość minimalna wynosi 40 cm. Wysokość montażu powinna mieścić się w przedziale 250 ? 1500 mm nad powierzchnią drogi. Światła do jazdy dziennej powinny wyłączać się automatycznie po włączeniu przednich świateł mijania, drogowych lub przeciwmgłowych. MONTAŻ
Gdy już poskręcamy całość ( światła do zderzaka zgodnie z tym co kupiliśmy i jak to jest mocowane ) zabieramy się za montaż okablowania. Ja przeprowadziłem kable przez czarny wlot w zderzaku. Moduł włączający/wyłączający zaczepiłem na kablu minusowym akumulatora( na opaskach ). Do niego też poprowadziłem ze świateł okablowanie ( moduł miał tyle kabla że wystarczyło mi od świateł do niego ).
Mając wykonane podłączenia światła-moduł, zostaje nam jeszcze podpiąć trzy kable wychodzące z modułu:
- wyłączający dzienne jak załączymy mijania ( u mnie żółty )
- minusowy ( czarny )
- plusowy ( czerwony )
Kabel wyłączający/włączający ( żółty ) musimy złączyć z kablem, który jest plusem dla żarówki postojowej po jej włączeniu.
W Lybrze to żółto-zielony kabel będący w konektorze tak jak na załączonym zdjęciu. Ja naciąłem go 10 cm dalej od konektora w reflektorze i połączyłem z moim żółtym, po czym zaizolowałem obydwa. Kabel minusowy ( czarny ) zapiąłem od razu do minusa na akumulatorze ( odkręciłem śrubkę na nasadkę 10 i tam go podłączyłem ). Kabel plusowy ( czerwony ) musimy podpiąć do takiego kabla gdzie po przekręceniu kluczyka bez odpalania auta jest +12V.
Tu nadmienię że to miejsce wskazał mi Jan123456 telefonicznie ( jest ono niby bardziej dostępne jak ktoś ma dwa wentylatory na chłodnicy ) ja mam jeden i to musiało zakończyć się interwencją Jana. Tym miejscem jest skrzynka bezpieczników na podszybiu. Do jednego z przekaźników idzie niebieski kabel który po przekręceniu kluczyka daje stałe +12V. Do tej skrzynki doprowadzamy kabel plusowy, przeciągamy przez gumę ściany, nacinamy w skrzynce delikatne V przez które przechodzi kabel. Ja nie rozbierałem tego trzymania nóżki przekaźnika, odizolowałem 1cm kabla i wsadziłem od tej strony co nóżka przekaźnika wchodzi. Ta nóżka na tyle mocno dociska że nie ma problemu z nieprzewodzeniem. TAK WYGLĄDA EFEKT NASZEJ PRACY
powodzenia
Ostatnio zmieniony 08 lis 2010, 16:33 przez Nat, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód: Przeniosłem
Powód: Przeniosłem
Re: LYBRA - światła LED do jazdy dziennej DRL /fotorelacja/
A jakie koszta tych światełek?Mam pytanko natury technicznej od czego jest ten przekażnik ,z którego wziąłeś plusa?Foto-relacja pełna profeska
Re: LYBRA - światła LED do jazdy dziennej DRL /fotorelacja/
Koszt świateł ok. 150 pln z przesyłką. Nie wiem od czego to przekaźnik, pytanie do Jana, jeśli bardzo na tym zależy.
Re: LYBRA - światła LED do jazdy dziennej DRL /fotorelacja/
Miałeś juz kontakt z policją po zalozeniu LEDów? Ciekawe czy żądają homologacji?
W.
W.
Lancia Lybra 1.6 LS, 2000r, salon polska, golas
w kolejce: Lancia Thesis
w kolejce: Lancia Thesis
- tomek
- Klubowicz Wspierający
- Posty: 6852
- Rejestracja: 16 cze 2003, 0:00
- Imię: Tomek
- Lokalizacja: Brodnica
- Kontakt:
Re: LYBRA - światła LED do jazdy dziennej DRL /fotorelacja/
Czy w czasie gdy swieca LEDy, dzialaja rowniez tylne swiatla pozycyjne?
Re: LYBRA - światła LED do jazdy dziennej DRL /fotorelacja/
Tak, musi być na światłach ( szybkach ) koniecznie oznaczenie jak w opisie DRL i E4 numer ( homologacja ). Ponadto wymiary "umiejscowienia" też muszą być "na oko Policjanta dobre".KingRoad pisze:Miałeś juz kontakt z policją po zalozeniu LEDów? Ciekawe czy ządają homologacji?
W.
Nie, nie działają, gdyż nie muszą - zgodnie z prawem. Przednie pozycyjne też nie działają - światła DRL mają po przekręceniu kluczyka się zapalać - kierowca nie może sobie ich włączać jakimś dodatkowym przełącznikiem. Przekręcasz kluczyk i świecą, włączasz pozycyjne lub inne to one gasną. Z tego co wiem to tylko jak mam długie DRL się też zapalają. Takie też było moje założenie - odciążyć instalację latem, bo klima i auto oświetlone dość skutecznie obciążają silnik.tomek pisze: Czy w czasie gdy swieca LEDy, dzialaja rowniez tylne swiatla pozycyjne?
- aldi21
- Forumowicz/ka
- Posty: 97
- Rejestracja: 22 kwie 2011, 17:59
- Skype: aldi21
- Imię: Aldi
- Lokalizacja: Dębica
- Kontakt:
Re: Lybra - światła LED do jazdy dziennej DRL /fotorelacja/
Witam.
Światła DRL (Daytime Running Lights) LED to naprawdę dobra sprawa. Bardzo niski pobór mocy w granicach 0.6W (tradycyjne żarówki 2 X 55W), jaskrawe światło o temperaturze barwy 6000K (Super White), długa żywotność, do 50 000 h. Komplet (VERTEX z homologacją E4 0047) z zamontowaniem 150zł. Jak ktoś potrafi sam zamontować (Codee ) to jeszcze taniej, 70 - 80zł. Mojej Musce nawet z nimi do "twarzy".
Pozdrawiam
Światła DRL (Daytime Running Lights) LED to naprawdę dobra sprawa. Bardzo niski pobór mocy w granicach 0.6W (tradycyjne żarówki 2 X 55W), jaskrawe światło o temperaturze barwy 6000K (Super White), długa żywotność, do 50 000 h. Komplet (VERTEX z homologacją E4 0047) z zamontowaniem 150zł. Jak ktoś potrafi sam zamontować (Codee ) to jeszcze taniej, 70 - 80zł. Mojej Musce nawet z nimi do "twarzy".
Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 25 maja 2011, 15:43 przez aldi21, łącznie zmieniany 1 raz.
św. Krzysztof (patron kierowców) jeździ z nimi tylko do prędkości 120 km/h, po czym swoje miejsce odstępuje św. Piotrowi.
Lancia Musa 1.9 JTD Multijet 2004r.
http://www.ermail.pl/link/J7YJYVJ7TcNXA ... CX7mCVA2Y7
Lancia Musa 1.9 JTD Multijet 2004r.
http://www.ermail.pl/link/J7YJYVJ7TcNXA ... CX7mCVA2Y7
Re: Lybra - światła LED do jazdy dziennej DRL /fotorelacja/
Niezłe. Musze pomyśleć o takim rozwiązaniu do swoich autek
Są: Lancia Musa 1,3 M-jet'06;Ypsilon 1.4 16V'04;Kappa 2.4jtd '99;Kappa 2.4TDS SW '98;Delta 1.6 GT i.e. '89
Były:Kappa 3.0V6 SW Automat '96;Y 1,2 LS ECVT '97;Kappa 3.0V6 Automat '96;Delta II 1.6 8v;Lybra 2.0 SW Automat '00;Y10 Mia 1.0 '91;Kappa 2,4jtd '01;Y 1,2 LS ECVT '96;Thema 8.32 '88 oraz 1/2 Kappy 2.0t 16V '95
Zapraszam do sklepiku!
Były:Kappa 3.0V6 SW Automat '96;Y 1,2 LS ECVT '97;Kappa 3.0V6 Automat '96;Delta II 1.6 8v;Lybra 2.0 SW Automat '00;Y10 Mia 1.0 '91;Kappa 2,4jtd '01;Y 1,2 LS ECVT '96;Thema 8.32 '88 oraz 1/2 Kappy 2.0t 16V '95
Zapraszam do sklepiku!
- Claromonte
- Forumowicz/ka
- Posty: 1578
- Rejestracja: 26 paź 2010, 15:48
Re: Lybra - światła LED do jazdy dziennej DRL /fotorelacja/
Ja zaryzykowałem, właściwie zadecydowałem, że to konieczność, a wyglądu myślę, że nie pogorszyło.Claromonte pisze: Do kappy już bym nie zaryzykował montażu i zamiany image
Lancia Kappa 2.0 20V
Saab 9-5 2.8 Turbo6 XWD
Saab 9-5 2.8 Turbo6 XWD
- Mariusz91
- Klubowicz
- Posty: 2740
- Rejestracja: 08 cze 2007, 0:00
- Skype: Mariusz8.32
- Imię: Mariusz
- Lokalizacja: Kraków
Re: Lybra - światła LED do jazdy dziennej DRL /fotorelacja/
To podeslij może jakąś fotkęPolej pisze:Ja zaryzykowałem, właściwie zadecydowałem, że to konieczność, a wyglądu myślę, że nie pogorszyło.Claromonte pisze: Do kappy już bym nie zaryzykował montażu i zamiany image
Lancia Thema 2.0 16v Turbo LX <--- Miss Zlotu Muszyna 2014 / V-ce-Miss Zlotu Topornia 2015 / Miss Zlotu Zwierzyń 2016 / II V-ce-Miss Zlotu 2018
Lancia Y10 "Lila" 1.1 8v <-- II V-ce Miss Zlotu Muszyna 2014 / II V-ce Miss Zlotu Topornia 2015
Łada Niva <---- Prace Twają!
Moja Była
Lancia Thema 2.0 16v 90'
Lancia Y10 "Lila" 1.1 8v <-- II V-ce Miss Zlotu Muszyna 2014 / II V-ce Miss Zlotu Topornia 2015
Łada Niva <---- Prace Twają!
Moja Była
Lancia Thema 2.0 16v 90'
Re: Lybra - światła LED do jazdy dziennej DRL /fotorelacja/
wrzucałem już w innym temacie dotyczącym LED w Kappie, ale:Mariusz91 pisze:To podeslij może jakąś fotkęPolej pisze:Ja zaryzykowałem, właściwie zadecydowałem, że to konieczność, a wyglądu myślę, że nie pogorszyło.Claromonte pisze: Do kappy już bym nie zaryzykował montażu i zamiany image
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Lancia Kappa 2.0 20V
Saab 9-5 2.8 Turbo6 XWD
Saab 9-5 2.8 Turbo6 XWD
Re: Lybra - światła LED do jazdy dziennej DRL /fotorelacja/
Ja nie o samych LED-ach , tylko zastanawiam się nad sensem ich zakładania . Jeżeli przyjmiemy , że dzięki redukcji mocy zapalonych żarówek zaoszczędzimy 0,1l / 100km ( chyba nadmiar optymizmu ) - to do pełnej amortyzacji tych wynalazków musielibyśmy przejechać co najmniej 30 000 km . Dodatkowym kosztem stosowania niefabrycznych świateł do jazdy dziennej - dla mnie przynajmniej - jest kiczowaty wygląd , wręcz wiejski tuning .
A że nie jestem ortodoksyjnym eko-driverem : używam klimatyzacji - bo do tego służy , kręcę silnik do wysokich obrotów - bo lubię , to mam wręcz pewność , że inwestycja w takie światełka ( jeszcze raz podkreślam - dla mnie ) byłaby zupełnie nieodczuwalna przy wizytach na stacji benzynowej ...
A że nie jestem ortodoksyjnym eko-driverem : używam klimatyzacji - bo do tego służy , kręcę silnik do wysokich obrotów - bo lubię , to mam wręcz pewność , że inwestycja w takie światełka ( jeszcze raz podkreślam - dla mnie ) byłaby zupełnie nieodczuwalna przy wizytach na stacji benzynowej ...
Kiedyś: 3 Zastavy 1100; 4xFiat Ritmo (65, 85, 90, 100); Fiat 126; 2xAlfa 33 1,5 i 1,3; Citroen Saxo 1,1; Tempra SW 4x4; Brava 1,6 16V; Dedra SW 2,0 16V , Dedra SW 1,8 8V; Delta 1,6 16V, Lancia Y 1,4; Alfa 156 2,0 JTS
Obecnie (do spółki z synami): Zastava 1100; BMW 329, 340 , 2x529 , 745 ; Delta 2,0 16V turbo 4x4; Alfa 159 2,4 Q4
Obecnie (do spółki z synami): Zastava 1100; BMW 329, 340 , 2x529 , 745 ; Delta 2,0 16V turbo 4x4; Alfa 159 2,4 Q4
- mr.kura
- Klubowicz
- Posty: 1493
- Rejestracja: 20 lut 2009, 0:00
- Imię: Paweł
- Lokalizacja: Tychy
- Kontakt:
Re: Lybra - światła LED do jazdy dziennej DRL /fotorelacja/
Zgadzam się-to faktycznie nie ma nic do oszczędzania. Moim zdaniem udogodnieniem (nie oszczędnością ) jest żywotność żarówek w światłach mijania. Wówczas śmielej można zainwestować w lepsze, mając świadomność, że będzie się ich kilkakrotnie krócej używać.
Re: Lybra - światła LED do jazdy dziennej DRL /fotorelacja/
Tak , tylko że na żywotność żarówek w światłach mijania ( i nie tylko ) większy wpływ niż ich czas świecenia - mają wstrząsy jakim są poddawane w trakcie jazdy . I może się okazać , że - pomimo iż nie używane - światła pozycyjne nie zaświecą ...mr.kura pisze:. Moim zdaniem udogodnieniem (nie oszczędnością ) jest żywotność żarówek w światłach mijania.
Kiedyś: 3 Zastavy 1100; 4xFiat Ritmo (65, 85, 90, 100); Fiat 126; 2xAlfa 33 1,5 i 1,3; Citroen Saxo 1,1; Tempra SW 4x4; Brava 1,6 16V; Dedra SW 2,0 16V , Dedra SW 1,8 8V; Delta 1,6 16V, Lancia Y 1,4; Alfa 156 2,0 JTS
Obecnie (do spółki z synami): Zastava 1100; BMW 329, 340 , 2x529 , 745 ; Delta 2,0 16V turbo 4x4; Alfa 159 2,4 Q4
Obecnie (do spółki z synami): Zastava 1100; BMW 329, 340 , 2x529 , 745 ; Delta 2,0 16V turbo 4x4; Alfa 159 2,4 Q4