Lancia Klub Polska

Forum dyskusyjne miłośników marki Lancia

Facebook dołącz
Obecny czas: 31 Paź 2014, 13:36

Twój czas na forum: czas w Polsce





Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 5 posty(ów) ] 
Autor Wiadomość
PostWysłany: 20 Lip 2010, 13:20 
Offline
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Awatar użytkownika

Rejestracja: 22 Cze 2010, 00:27
Posty: 19
Miejscowość: Świdnik
Szanowni forumowicze,

Na końcu mojego wątku:

Lybra - nagła utrata i powrót wspomagania kierownicy

zadałem pytania związane z tematem.

Niestety nie otrzymałem odpowiedzi - wiadomo wakacje ;)

Ja jednak wywiążę się ze swojej końcowej obietnicy - może moje wypociny (dosłownie), komuś się przydadzą.

Nie chwaląc się - przeprowadziłem samodzielną wymianę pompy wspomagania kierownicy.

W moich działaniach wsparciem była mi instrukcja, której autorem jest David Andriyan.
(znalazłem plik pdf - niestety nie pamiętam lokalizacji źródła),

TU JEST KOPIA TEJ INSTRUKCJI

oraz pdf z instrukcją serwisową po włosku "Procedure pre le riparazioni - SERVOSTERZO 4130" - do znalezienia na forum.

Pompa w mojej Librze praktycznie odmówiła posłuszeństwa w tydzień po zakupie auta - oględziny miejsca przestępstwa ujawniły na spory wyciek płynu na osi pompy.

Image

Po lekturze informacji na temat pomp nowych (czytaj chińskich) i regenerowanych zdecydowałem się na to drugie rozwiązanie.

Postanowiłem samodzielnie wymontować pompę, oddać do regeneracji i ponownie zamontować zregenerowaną.

Narzędzia i pomoce:

Image

1. Klucz do kół i podnośnik + dwie stabilne podpórki.
2. Solidna grzechotka pozwalająca na przedłużenie ramienia i trzpienia.
3. Nasadki 10, 13, 17mm
4. Klucze oczkowe (takie pogięte) 10, 13, 15, 17, 22mm
5. Klucze płaskie 16 i 19mm
6. Lusterko aby zlokalizować śruby w trudno dostępnych miejscach.
7. Strzykawa 50-100 ml + wężyk FI 10mm + flaszka na wyciągany płyn.
8. 2 l płynu (miałem ok 1l hipolu ATF II + 1l Mobila ATF 220 do płukania i napełnienia układu wspomagania).
9. Miejsce w garażu (w moim przypadku operacja trwała dwa dni 1-go i drugiego po około 4 godziny)
10. Kupę samozaparcia (z przewagą kupy ;))

Kolejność operacji:

Demontaż pompy wspomagania (ok. 4 godz.) :


1. Zaciągnięcie ręcznego, umieszczenie przodu samochodu na wspornikach i demontaż kół.

2. Demontaż osłony górnej i dolnej (jeżeli u kogoś jeszcze jest) silnika.

3. Demontaż fragmentu przedniego prawego nadkola.

Image

4. Zdjęcie paska wieloklinowego - klucz oczkowy-fajkowy 15 na osi napinacza, pociągamy w górę i po rozluźnieniu paska zrzucamy go z koła napędowego sprężarki klimatyzacji

Image

Image

5. Demontowane elementy:

Image

A- króciec przewodu ciśnieniowego w kształcie litery Z ze wspornikiem (13mm)
B- górny wspornik alternatora (17mm + 13mm)
C- koło pasowe pompy (13mm)
D- drążek reakcyjny (17mm)
E- osłona alternatora (10mm)
F- śruby mocujące pompę wspomagania (13mm)
G- nakrętki mocujące filtr paliwa (13mm)
H- śruby mocujące wspornik A (13mm)

oraz pompa

Image

Image

6. Demontaż drążka reakcyjnego - 2x17mm (dwie śruby) i koła napędowego pompy 3x13mm.

Image

Image

7. Demontaż filtru paliwa - 2x13mm (nakrętki), 2xszybkozłączki przewodów paliwowych, 2xwtyki

Image

Image

8. Usunięcie płynu ze zbiorniczka przepływowego układu wspomagania za pomocą strzykawki.

Image

9. Odkręcenie śrub mocujących obudowę bagnetu 2x10mm (górnej i dolnej) - dolną odkręcamy po zanurkowaniu pod auto. Do osłony bagnetu przymocowanych jest kilka zatrzasków wiązek przewodów dlatego nie demontujemy jej, a tylko po odkręceniu luzujemy i przesuwamy górny koniec w stronę tyłu samochodu w celu udostępnienia dojścia do śrub mocujących wspornik przewodu ciśnieniowego dołączanego bezpośrednio do pompy.

10. Odłączenie przewodu ciśnieniowego dochodzącego do króćca w kształcie litery Z dochodzącego do pompy wspomagania (19mm) i osłony alternatora (10mm)

Image

11. Demontaż górnego wspornika alternatora - śruba i nakrętka 17mm (u mnie zapieczona - konieczne było użycie klucza nasadowego i grzechotki o przedłużonym ramieniu) + 2xśruba 13mm (zlokalizować na macanego:)) - tu również grzechotka z przedłużonym sztyftem i ramieniem)

Image

Image

12. Demontaż wspornika króćca przewodu ciśnieniowego (tego w kształcie litery Z) 2x13mm (na macanego) - prawdopodobnie wyjęcie pompy byłoby możliwe bez demontażu tego elementu.

13. Odkręcenie śrub mocujących pompę wspomagania 3x13mm

14. Odłączenie przewodu doprowadzającego do pompy wspomagania

15. Wyjęcie pompy wspomagania.


Regeneracja pompy

Pompę regenerowałem w zakładzie:

AUTO SERWIS
Naprawa układu wspomagania
regeneracja pomp i maglownic
Piotr Świech
Lublin, ul Cyprysowa 6
506815961
(dawniej na Pawiej)

Okazało się, że właściciel zakładu jest również właścicielem bordowej Lancii Lybry Wagon z chipowanym silnikiem 1.9JTD 126KM! :)


(Koszt regeneracji 250zł)


Montaż pompy wspomagania (ok. 4 godz.):

1. Włożenie pompy wspomagania.

2. Przykręcenie śrub mocujących pompę wspomagania 3x13mm

3. Montaż wspornika króćca przewodu ciśnieniowego (tego w kształcie litery Z) 2x13mm (na macanego)

4. Montaż górnego wspornika alternatora - śruba i nakrętka 17mm + 2xśruba 13mm (zlokalizować na macanego)

5. Podłączenie przewodu doprowadzającego do pompy wspomagania (zakładamy nową obejmę 20-30mm)

6. Podłączenie przewodu ciśnieniowego dochodzącego do króćca w kształcie litery Z (19mm) i osłony alternatora (10mm)

7. Dokręcenie śrub mocujących obudowę bagnetu 2x10mm (górnej i dolnej) - dolną odkręcamy po zanurkowaniu pod auto.

8. Montaż filtru paliwa - 2x13mm (nakrętki), 2xszybkozłączki przewodów paliwowych, 2xwtyki

9. Założenie nowego paska wieloklinowego: zakładamy na wszystkie rolki i częściowo na koło napędowe sprężarki klimatyzacji - klucz oczkowy-fajkowy 15 na osi napinacza, pociągamy w górę i po naciągnięciu napinacza paska zakładamy w pełni na koło napędowe sprężarki klimatyzacji.

(Pasek Continental 6PK1840: cena 85zł)

10. Montaż drążka reakcyjnego - 2x17mm (dwie śruby) i koła napędowego pompy 3x13mm.

11. Montaż fragmentu przedniego prawego nadkola.

12. Montaż górnej i dolnej osłony silnika.

13. Montaż kół.

14. W celu wyłapywania opiłków stalowych z układu wspomagania do prawej celi zbiorniczka przepływowego (patrząc od przodu samochodu) wrzucamy silny magnes - ja wykorzystałem magnes pozycjonowania głowicy ze starego dysku twardego - na tyle duży aby nie dostał się do przewodów doprowadzających ;) - mój ma ok 50 mm długości.

Image

15. Napełnianie układu wspomagania:

W pierwszej kolejności wykujemy kilkakrotne płukanie układu: nalewamy płynu do zbiorniczka do poziomu max, włączamy silnik i wykonujemy 10 kełnych skrętów kerownicą w lewo i prawo po czym odciągamy płyn ze zbiorniczka za pomocą strzykawki (do pierwszych płukań wykorzystałem prawie litr płynu ORLEN HIPOL ATF IID, który dostałem w spadku po poprzednim właścicielu). W moim przypadku płyn z ciemnobrązowego zmienił się w bordowy. Do dwóch ostatnich płukań i końcowego napełnienia zbiorniczka użyłem płynu MOBIL ATF 220.

(2x1l ATF 220: 40 zł)

I to by było prawie na tyle ;)

(jednak prawie robi pewną różnicę).


W czasie próbnej jazdy okazało się, że po nagrzaniu układu ponownie zanika wspomaganie, a po ostygnięciu powraca :(

Już miałem przed oczami perspektywę ponownego demontażu i montażu pompy (+-8 godz.) - jednak wizyta u specjalisty trwała zdecydowanie krócej (ok 1,5 godz).
Diagnoza - zaworek ciśnieniowy, prawdopodobna przyczyna - coś dostało się do komory zaworka podczas płukania.

Demontaż i montaż zaworka (ok. 1,5 godz.)

1. Odciągnąć do naczynia płyn ze zbiorniczka wspomagania za pomocą strzykawki

2. Odłączyć wtyki i lewą szybkozłączkę od filtru paliwa

3. Odkręcić króciec Z do pompy (16mm)

4. Lekko odgiąć przewód króćca

5. Wykręcić tuleję ograniczającą (22mm - oczkowy).

Image

6. Wyjąć tuleję

7. W odsłonięty otwór wsunąć np. śrubokręt i kilkakrotnie pchnąć zaworek do środka - sprężyna powinna wypchnąć zaworek - wyciągnąć go na zewnątrz - jeżeli nie zostanie wypchnięty na zewnątrz na tyle aby go wyciągnąć - użyć magnesu ;).

Image

8. Oczyścić przestrzenie pomiędzy pierścieniami zaworka, w przypadku zauważenia nierówności na obwodzie pierścieni zaworka delikatnie przetrzeć je drobnym papierem ściernym.

9. Włożyć za worek na miejsce

10. Wkręcić tuleję ograniczającą (22mm - oczkowy)

11. Dokręcić koniec króćca (16mm)

12. Napełnić zbiorniczek odciągniętym uprzednio płynem, ubytek płynu uzupełnić.

13. Uruchomić silnik, wykonać kilka pełnych skrętów kierownicą, wrócić do pozycji środkowej.

14. Dopełnić płyn do poziomu max.

I TO BY BYŁO NA TYLE!

(Sumaryczny koszt samodzielnej naprawy: 250+85+40=375zł + 10 godzin doskonałej zabawy w miłym towarzystwie ;) )

_________________
Lancia Lybra 1.9JTD LX 105KM Silver Wagon
2000r. 245kkm (w rodzinie od 19.06.2010) :)


Ostatnio edytowany przez Dudi, 20 Lip 2010, 14:25, edytowano w sumie 1 raz
Przeniosłem do odpowiedniego działu


Góra
 Profil  
 
PostWysłany: 21 Lip 2010, 14:22 
Offline
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Awatar użytkownika

Rejestracja: 29 Kwi 2010, 12:29
Posty: 411
Miejscowość: Knurów
Witam.
SUUUUPER manual : ok2 : : ok2 : : ok2 :

Na pewno wielu z tego skorzysta.

Pozdrawiam

_________________
Mefisto

Lancia...the way of life...


Góra
 Profil  
 
PostWysłany: 07 Sie 2012, 17:03 
Offline
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum

Rejestracja: 07 Sie 2012, 14:53
Posty: 1
Miejscowość: Wypełnij to pole
Imię: Kuba
Witam manual Super, dodatkową informacja da się wyciągnąć pompę bez odkręcania wspornika alternatora ale wspornik przewodu wysokiego ciśnienia trzeba odkręcić. : ok2 :


Góra
 Profil  
 
PostWysłany: 08 Sie 2012, 09:22 
Offline
Klubowicz
Klubowicz

Rejestracja: 16 Lip 2009, 06:30
Posty: 950
Miejscowość: Brzeg
Imię: Krzysiek
Super : ok2 :


Góra
 Profil  
 
PostWysłany: 08 Sie 2012, 17:14 
Offline
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka

Rejestracja: 29 Mar 2010, 16:56
Posty: 93
Miejscowość: Wawka
Wielki szacun dla Kolegi : ok2 :

_________________
Lybra SW 1,9 jtd 77kW

Były: 1.PF 126p (91'salon), 2.Opel Kadet Kombi(okularnik), 3.PF126p, 4.Mazda 121 (USA), 5.Mazda 121 (Japan), 6.Mitsubishi Carisma, ...


Góra
 Profil  
 
Wyświetl posty z poprzednich:  Sortuj według  
Napisz nowy temat Odpowiedz  [ 5 posty(ów) ] 

Twój czas na forum: czas w Polsce


Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: yorass oraz 2 gości


Nie możesz zakładać nowych tematów na tym forum
Nie możesz odpowiadać w tematach na tym forum
Nie możesz edytować swoich postów na tym forum
Nie możesz usuwać swoich postów na tym forum
Nie możesz dodawać załączników na tym forum

Szukaj:
Skocz do:  


[ Mapa Strony ] [ Regulamin Forum ]

Powered by phpBB © 2000-2012 phpBB Group

Wskaźnik PageRank Katalog SEO