Lancia Klub Polska

Forum dyskusyjne miłośników marki Lancia

>> SKLEPIK LANCIA KLUB POLSKA <<

Autosklep
Dzisiaj jest 24 sty 2017, 04:59

Strefa czasowa UTC




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 8 ] 
Autor Wiadomość
Post: 20 lip 2010, 12:20 
Offline
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21 cze 2010, 23:27
Posty: 19
Lokalizacja: Świdnik
Szanowni forumowicze,

Na końcu mojego wątku:

Lybra - nagła utrata i powrót wspomagania kierownicy

zadałem pytania związane z tematem.

Niestety nie otrzymałem odpowiedzi - wiadomo wakacje ;)

Ja jednak wywiążę się ze swojej końcowej obietnicy - może moje wypociny (dosłownie), komuś się przydadzą.

Nie chwaląc się - przeprowadziłem samodzielną wymianę pompy wspomagania kierownicy.

W moich działaniach wsparciem była mi instrukcja, której autorem jest David Andriyan.
(znalazłem plik pdf - niestety nie pamiętam lokalizacji źródła),

TU JEST KOPIA TEJ INSTRUKCJI

oraz pdf z instrukcją serwisową po włosku "Procedure pre le riparazioni - SERVOSTERZO 4130" - do znalezienia na forum.

Pompa w mojej Librze praktycznie odmówiła posłuszeństwa w tydzień po zakupie auta - oględziny miejsca przestępstwa ujawniły na spory wyciek płynu na osi pompy.

Obrazek

Po lekturze informacji na temat pomp nowych (czytaj chińskich) i regenerowanych zdecydowałem się na to drugie rozwiązanie.

Postanowiłem samodzielnie wymontować pompę, oddać do regeneracji i ponownie zamontować zregenerowaną.

Narzędzia i pomoce:

Obrazek

1. Klucz do kół i podnośnik + dwie stabilne podpórki.
2. Solidna grzechotka pozwalająca na przedłużenie ramienia i trzpienia.
3. Nasadki 10, 13, 17mm
4. Klucze oczkowe (takie pogięte) 10, 13, 15, 17, 22mm
5. Klucze płaskie 16 i 19mm
6. Lusterko aby zlokalizować śruby w trudno dostępnych miejscach.
7. Strzykawa 50-100 ml + wężyk FI 10mm + flaszka na wyciągany płyn.
8. 2 l płynu (miałem ok 1l hipolu ATF II + 1l Mobila ATF 220 do płukania i napełnienia układu wspomagania).
9. Miejsce w garażu (w moim przypadku operacja trwała dwa dni 1-go i drugiego po około 4 godziny)
10. Kupę samozaparcia (z przewagą kupy ;))

Kolejność operacji:

Demontaż pompy wspomagania (ok. 4 godz.) :


1. Zaciągnięcie ręcznego, umieszczenie przodu samochodu na wspornikach i demontaż kół.

2. Demontaż osłony górnej i dolnej (jeżeli u kogoś jeszcze jest) silnika.

3. Demontaż fragmentu przedniego prawego nadkola.

Obrazek

4. Zdjęcie paska wieloklinowego - klucz oczkowy-fajkowy 15 na osi napinacza, pociągamy w górę i po rozluźnieniu paska zrzucamy go z koła napędowego sprężarki klimatyzacji

Obrazek

Obrazek

5. Demontowane elementy:

Obrazek

A- króciec przewodu ciśnieniowego w kształcie litery Z ze wspornikiem (13mm)
B- górny wspornik alternatora (17mm + 13mm)
C- koło pasowe pompy (13mm)
D- drążek reakcyjny (17mm)
E- osłona alternatora (10mm)
F- śruby mocujące pompę wspomagania (13mm)
G- nakrętki mocujące filtr paliwa (13mm)
H- śruby mocujące wspornik A (13mm)

oraz pompa

Obrazek

Obrazek

6. Demontaż drążka reakcyjnego - 2x17mm (dwie śruby) i koła napędowego pompy 3x13mm.

Obrazek

Obrazek

7. Demontaż filtru paliwa - 2x13mm (nakrętki), 2xszybkozłączki przewodów paliwowych, 2xwtyki

Obrazek

Obrazek

8. Usunięcie płynu ze zbiorniczka przepływowego układu wspomagania za pomocą strzykawki.

Obrazek

9. Odkręcenie śrub mocujących obudowę bagnetu 2x10mm (górnej i dolnej) - dolną odkręcamy po zanurkowaniu pod auto. Do osłony bagnetu przymocowanych jest kilka zatrzasków wiązek przewodów dlatego nie demontujemy jej, a tylko po odkręceniu luzujemy i przesuwamy górny koniec w stronę tyłu samochodu w celu udostępnienia dojścia do śrub mocujących wspornik przewodu ciśnieniowego dołączanego bezpośrednio do pompy.

10. Odłączenie przewodu ciśnieniowego dochodzącego do króćca w kształcie litery Z dochodzącego do pompy wspomagania (19mm) i osłony alternatora (10mm)

Obrazek

11. Demontaż górnego wspornika alternatora - śruba i nakrętka 17mm (u mnie zapieczona - konieczne było użycie klucza nasadowego i grzechotki o przedłużonym ramieniu) + 2xśruba 13mm (zlokalizować na macanego:)) - tu również grzechotka z przedłużonym sztyftem i ramieniem)

Obrazek

Obrazek

12. Demontaż wspornika króćca przewodu ciśnieniowego (tego w kształcie litery Z) 2x13mm (na macanego) - prawdopodobnie wyjęcie pompy byłoby możliwe bez demontażu tego elementu.

13. Odkręcenie śrub mocujących pompę wspomagania 3x13mm

14. Odłączenie przewodu doprowadzającego do pompy wspomagania

15. Wyjęcie pompy wspomagania.


Regeneracja pompy

Pompę regenerowałem w zakładzie:

AUTO SERWIS
Naprawa układu wspomagania
regeneracja pomp i maglownic
Piotr Świech
Lublin, ul Cyprysowa 6
506815961
(dawniej na Pawiej)

Okazało się, że właściciel zakładu jest również właścicielem bordowej Lancii Lybry Wagon z chipowanym silnikiem 1.9JTD 126KM! :)


(Koszt regeneracji 250zł)


Montaż pompy wspomagania (ok. 4 godz.):

1. Włożenie pompy wspomagania.

2. Przykręcenie śrub mocujących pompę wspomagania 3x13mm

3. Montaż wspornika króćca przewodu ciśnieniowego (tego w kształcie litery Z) 2x13mm (na macanego)

4. Montaż górnego wspornika alternatora - śruba i nakrętka 17mm + 2xśruba 13mm (zlokalizować na macanego)

5. Podłączenie przewodu doprowadzającego do pompy wspomagania (zakładamy nową obejmę 20-30mm)

6. Podłączenie przewodu ciśnieniowego dochodzącego do króćca w kształcie litery Z (19mm) i osłony alternatora (10mm)

7. Dokręcenie śrub mocujących obudowę bagnetu 2x10mm (górnej i dolnej) - dolną odkręcamy po zanurkowaniu pod auto.

8. Montaż filtru paliwa - 2x13mm (nakrętki), 2xszybkozłączki przewodów paliwowych, 2xwtyki

9. Założenie nowego paska wieloklinowego: zakładamy na wszystkie rolki i częściowo na koło napędowe sprężarki klimatyzacji - klucz oczkowy-fajkowy 15 na osi napinacza, pociągamy w górę i po naciągnięciu napinacza paska zakładamy w pełni na koło napędowe sprężarki klimatyzacji.

(Pasek Continental 6PK1840: cena 85zł)

10. Montaż drążka reakcyjnego - 2x17mm (dwie śruby) i koła napędowego pompy 3x13mm.

11. Montaż fragmentu przedniego prawego nadkola.

12. Montaż górnej i dolnej osłony silnika.

13. Montaż kół.

14. W celu wyłapywania opiłków stalowych z układu wspomagania do prawej celi zbiorniczka przepływowego (patrząc od przodu samochodu) wrzucamy silny magnes - ja wykorzystałem magnes pozycjonowania głowicy ze starego dysku twardego - na tyle duży aby nie dostał się do przewodów doprowadzających ;) - mój ma ok 50 mm długości.

Obrazek

15. Napełnianie układu wspomagania:

W pierwszej kolejności wykujemy kilkakrotne płukanie układu: nalewamy płynu do zbiorniczka do poziomu max, włączamy silnik i wykonujemy 10 kełnych skrętów kerownicą w lewo i prawo po czym odciągamy płyn ze zbiorniczka za pomocą strzykawki (do pierwszych płukań wykorzystałem prawie litr płynu ORLEN HIPOL ATF IID, który dostałem w spadku po poprzednim właścicielu). W moim przypadku płyn z ciemnobrązowego zmienił się w bordowy. Do dwóch ostatnich płukań i końcowego napełnienia zbiorniczka użyłem płynu MOBIL ATF 220.

(2x1l ATF 220: 40 zł)

I to by było prawie na tyle ;)

(jednak prawie robi pewną różnicę).


W czasie próbnej jazdy okazało się, że po nagrzaniu układu ponownie zanika wspomaganie, a po ostygnięciu powraca :(

Już miałem przed oczami perspektywę ponownego demontażu i montażu pompy (+-8 godz.) - jednak wizyta u specjalisty trwała zdecydowanie krócej (ok 1,5 godz).
Diagnoza - zaworek ciśnieniowy, prawdopodobna przyczyna - coś dostało się do komory zaworka podczas płukania.

Demontaż i montaż zaworka (ok. 1,5 godz.)

1. Odciągnąć do naczynia płyn ze zbiorniczka wspomagania za pomocą strzykawki

2. Odłączyć wtyki i lewą szybkozłączkę od filtru paliwa

3. Odkręcić króciec Z do pompy (16mm)

4. Lekko odgiąć przewód króćca

5. Wykręcić tuleję ograniczającą (22mm - oczkowy).

Obrazek

6. Wyjąć tuleję

7. W odsłonięty otwór wsunąć np. śrubokręt i kilkakrotnie pchnąć zaworek do środka - sprężyna powinna wypchnąć zaworek - wyciągnąć go na zewnątrz - jeżeli nie zostanie wypchnięty na zewnątrz na tyle aby go wyciągnąć - użyć magnesu ;).

Obrazek

8. Oczyścić przestrzenie pomiędzy pierścieniami zaworka, w przypadku zauważenia nierówności na obwodzie pierścieni zaworka delikatnie przetrzeć je drobnym papierem ściernym.

9. Włożyć za worek na miejsce

10. Wkręcić tuleję ograniczającą (22mm - oczkowy)

11. Dokręcić koniec króćca (16mm)

12. Napełnić zbiorniczek odciągniętym uprzednio płynem, ubytek płynu uzupełnić.

13. Uruchomić silnik, wykonać kilka pełnych skrętów kierownicą, wrócić do pozycji środkowej.

14. Dopełnić płyn do poziomu max.

I TO BY BYŁO NA TYLE!

(Sumaryczny koszt samodzielnej naprawy: 250+85+40=375zł + 10 godzin doskonałej zabawy w miłym towarzystwie ;) )

_________________
Lancia Lybra 1.9JTD LX 105KM Silver Wagon
2000r. 245kkm (w rodzinie od 19.06.2010) :)


Ostatnio zmieniony 20 lip 2010, 13:25 przez Dudi, łącznie zmieniany 1 raz.
Przeniosłem do odpowiedniego działu


Na górę
Post: 21 lip 2010, 13:22 
Offline
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Awatar użytkownika

Rejestracja: 29 kwie 2010, 11:29
Posty: 492
Lokalizacja: Knurów
Witam.
SUUUUPER manual : ok2 : : ok2 : : ok2 :

Na pewno wielu z tego skorzysta.

Pozdrawiam

_________________
Mefisto

Lancia...the way of life...


Na górę
Post: 07 sie 2012, 16:03 
Offline
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum

Rejestracja: 07 sie 2012, 13:53
Posty: 1
Imię: Kuba
Lokalizacja: Wypełnij to pole
Witam manual Super, dodatkową informacja da się wyciągnąć pompę bez odkręcania wspornika alternatora ale wspornik przewodu wysokiego ciśnienia trzeba odkręcić. : ok2 :


Na górę
Post: 08 sie 2012, 08:22 
Offline
Klubowicz
Klubowicz

Rejestracja: 16 lip 2009, 05:30
Posty: 963
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Brzeg
Super : ok2 :


Na górę
Post: 08 sie 2012, 16:14 
Offline
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka

Rejestracja: 29 mar 2010, 15:56
Posty: 94
Lokalizacja: Wawka
Wielki szacun dla Kolegi : ok2 :

_________________
Lybra SW 1,9 jtd 77kW

Były: 1.PF 126p (91'salon), 2.Opel Kadet Kombi(okularnik), 3.PF126p, 4.Mazda 121 (USA), 5.Mazda 121 (Japan), 6.Mitsubishi Carisma, ...


Na górę
Post: 14 lis 2014, 21:34 
Offline
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka

Rejestracja: 26 wrz 2013, 20:44
Posty: 73
Imię: Mateusz
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Mam 2,4 JTD i dostęp jest jeszcze gorszy ale do zrobienia.
Demontowałem połowę tego co kolega z lenistwa ale udało się.

1.Nie trzeba demontować filtra paliwa wystarczy tylko drążek reakcyjny i jeden wąż paliwowy.
2. Nie zdejmujemy paska bo nie ma miejsca na unieruchomienie koła napędowego pompy wspomagania.
3. Luzujemy trzy śruby z koła napędowego pompy wspomagania. Potrzebna mała grzechotka 1/4cala.
Między kołem pompy a blacharką jest jakieś 1,5cm i nic nie widać, wszystko trzeba zrobić na wyczucie.
4. Teraz możemy zdjąć pasek wielorowkowy.
5. Odkręcamy wąż wysokiego ciśnienia i jego mocowanie.
6. Nie trzeba demontować mocowania alternatora.
7. Odkręcamy trzy śruby mocujące pompę i jest nasza.

Montaż w odwrotnej kolejności tylko jest jeden problem.
Żaden facet nie dokręci trzech śrub które mocują koło pasowe do pompy.
Jest tam tylko 1,5-2cm i można włożyć tylko jedną rękę.
Do tej operacji potrzebna kobieta i bez niej się nie obejdzie :)
Ja walczyłem z tym godzinę i oświadczam że jest to nie do zrobienia :)

Trzeba długą deską lub belką odsunąć silnik od nadkola żeby było więcej miejsca i kobieta przykręca ręką trzy śruby od koła pasowego pompy.
Następnie zakładamy pasek wielorowkowy i dopiero wtedy dociągamy śruby koła pasowego - innej metody chyba nie ma.

W 2,4 JTD robota jest nieciekawa z uwagi na brak miejsca i bez małej ręki kobiety za to się nie bierzcie bo nie złożycie tego :)


Na górę
Post: 22 lis 2014, 10:38 
Offline
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka

Rejestracja: 02 sty 2012, 18:27
Posty: 325
Lokalizacja: Lublin
Cytuj:
W 2,4 JTD robota jest nieciekawa z uwagi na brak miejsca i bez małej ręki kobiety za to się nie bierzcie bo nie złożycie tego :)
Fakt. W 2,4 JTD łatwiej wyciągnąć niż włożyć. Ale przy odrobinie samozaparcia da się to zrobić samemu ;) Przyłapanie koła pasowego alternatora do przyjemnych nie należy.

_________________
Jest:
Lybra Executive SW 2.4 JTD + Mod by Ramzes


Na górę
Post: 07 cze 2016, 19:24 
Dziś temat ogarnąłem i najgorsze to wyciągnąć pompę, wsadzić nową.
Ale nie jest to tak pracochłonne jak jest napisane w pierwszym poście - mi dziś zajęło wszystko 2.5 godziny.
Nie demontowałem filtra paliwa, ani też nic od alternatora.

Zdemontowałem 3 śrubki na klucz10 trzymające: wiązkę kabli, łączenie czujnika synchro obrotów głowicy + bagnet.

Podstawiłem sobie koło z przodu żeby lepiej było sięgać na podniesionym aucie i tworzyłem sztukę "wyciągania i wkładania" bo cała reszta to bajka!

pozdrawiam

ps. pompę kupiłem nową


Na górę
   
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 8 ] 

Strefa czasowa UTC


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
[ Regulamin Forum ]

Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl