Lybra 2.4 JTD - klimatyzacja

Awatar użytkownika
asusx
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 24
Rejestracja: 12 paź 2011, 7:44
Imię: Marcin
Lokalizacja: Bydgoszcz

Lybra 2.4 JTD - klimatyzacja

Post autor: asusx » 26 cze 2012, 21:55

Witam, Mam pytanie odnośnie klimy. Dzisiaj byłem na przeglądzie klimy odgrzybianiu i takie tam... Moim zdaniem klima fika ok. ale pan powiedział ,że przy załączonej klimie na maksa LO i nawiewie na maksa wentylatory powinny cały czas się obracać i gdy tak nie jest to może uszkodzony jest jakiś czujnik i może dojść do uszkodzenia sprężarki . Moim zdaniem to jest bez sensu bo gdyby cały czas wiało to zimno byłoby jak jasna cholera i po to wentylatory obracają się i zatrzymują aby wg. czujników ustawić pożądaną temperaturę ale mogę się mylić . Oświećcie mnie czy mam rację czy faktycznie może być coś nie tak .Dodam jeszcze ,że podłączałem się po FES i niby wszystko było ok i dzisiejszy przegląd robiony był przy temp ok 19 stopni C. Pozdrawiam
Lybra SW 2.4 JTD

grigor
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 326
Rejestracja: 02 sty 2012, 19:27
Lokalizacja: Lublin

Re: Klimatyzacja Lybra 2.4 JTD

Post autor: grigor » 26 cze 2012, 22:12

Mogę się mylić ale I bieg wentylatora chodzi chyba cały czas jak pracuje sprężarka klimy. A II bieg załącza się przy przekroczeniu określonego ciśnienia w układzie klimatyzacji. Oczywiście wartości ciśnień przy których następuje przełączanie nie podam z pamięci.
Być może masz spalone uzwojenie I biegu wentylatora i efekt jest taki, że załącza się tylko na II.

Troszkę dokładniejszych informacji o klimatyzacji w 2,4 jtd:
viewtopic.php?f=96&t=53775&hilit=lybra+ ... %C5%BCarka
Jest:
Lybra Executive SW 2.4 JTD + Mod by Ramzes

Awatar użytkownika
asusx
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 24
Rejestracja: 12 paź 2011, 7:44
Imię: Marcin
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Lybra 2.4 JTD - klimatyzacja

Post autor: asusx » 26 cze 2012, 22:41

Dzięki serdeczne z lektury tej zrozumiałem ,że nawet na 1 biegu wentylatory załączają się cyklicznie natomiast na 2 biegu załącza się tylko ten 2 . posprawdzam jeszcze FES-em przy większej temp zewnętrznej. Pozdrawiam
Lybra SW 2.4 JTD

Krzysiek82
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 963
Rejestracja: 16 lip 2009, 7:30
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Brzeg

Re: Lybra 2.4 JTD - klimatyzacja

Post autor: Krzysiek82 » 28 cze 2012, 20:19

Wentylatory przy działającej klimie nie muszą chodzić non stop. One chodzą cyklicznie - ciśnienie zbliża się do odpowiedniej wartości (bodajże 15 barów, ale nie pamiętam teraz dokładnie), to presostat załącza I bieg wentylatorów. Jeśli jest wszystko ok, to wentylatory schładzają skraplacz obniżając ciśnienie czynnika i presostat wyłącza I bieg wentylatora. II bieg wentylatora (oba wentylatory pracują na full) jest bodajże w okolicy 18 bar ciśnienia (nie pamiętam teraz dokładnie) i też jest to sygnał podawany przez presostat. Przy sprawnych wentylatorach i skraplaczu nie dojdzie do sytuacji załączenia II biegu wentylatora w normalnych warunkach - w ogromnych upałach tak. Oczywiście jeśli są ogromne upały, to układ chłodzenia silnika nie wyrabia samą chłodnicą i bodajże przy 92 stopniach celsjusza czujnik temperatury w termostacie załącza I bieg wentylatora. Jeśli jemu schłodzenie zajmuje trochę czasu (korek w ogromnym upale) a my mamy na dodatek włączoną klimatyzację, to wentylatory będą dłużej / non stop pracować przez jakiś czas lub też zajdzie potrzeba właśnie włączenia II biegu.

Generalnie: presostat oraz czujnik temperatury w termostacie sterują pracą wentylatorów.
asusx pisze:Dzięki serdeczne z lektury tej zrozumiałem ,że nawet na 1 biegu wentylatory załączają się cyklicznie natomiast na 2 biegu załącza się tylko ten 2 . posprawdzam jeszcze FES-em przy większej temp zewnętrznej. Pozdrawiam
Przy testowaniu FESem tak. FES załącza I bieg wentylatora (oba wentylatory kręcą się pierwszą prędkością) LUB załącza II bieg wentylatora NIE włączając I biegu. A II bieg wymaga załączonego I biegu. Innymi słowy: FES włącza I bieg w obu wentylatorach, natomiast II bieg tylko w jednym. Jednakże przy sprawnych wentylatorach i układach nimi sterujących w realu, na II biegu OBA wentylatory kręcą się na full. Z czego to wynika? Ano wystarczy popatrzeć na schemat w DTE. Otóż II bieg wymaga załączonego I biegu - wtedy sygnał trafia na przekaźnik od drugiego wentylatora ORAZ na przekaźnik znajdujący się na chłodnicy, który ustawia oba wentylatory równoległe, co daje 12 V zasilania na każdy wentylator. I tak: jeden wentylator ma zasilanie z I biegu, a drugi wentylator dostaje z II biegu bo trzeci przekaźnik zmienia ich wzajemne podłączenie. Dlatego chodzą na full. I bieg nie daje sygnału na ten przekaźnik na chłodnicy i wentylatory są podłączone szeregowo, co za tym idzie pracują na wolniejszych obrotach (nie mają wtedy zasilania 12 V tylko pewnie połowę).

Reasumując: I bieg - oba pracują wolno, II bieg - oba kręcą na full. FES TEGO NIE POKAŻE!!!

ksk
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 266
Rejestracja: 03 maja 2010, 20:52
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Lybra 2.4 JTD - klimatyzacja

Post autor: ksk » 28 cze 2012, 23:44

Sorry, że podepnę się pod temat, tylko częściowo zgodny z moim problemem.

Mam taki problem, że klimatyzacja według mnie nie chłodzi tak jak powinna. To znaczy niby jest chłodno w aucie, ale z wylotów powietrza nie ma jakoś specjalnie mroźnego powietrza (przy Lo). Jutro zmierzę termometrem ile dokładnie wychodzi i zaktualizuję posta. Do tego stopnia nie schładza dostatecznie, że przy 35°C naprawdę długo, długo chłodzi wnętrze do znośnej temperatury.

Drugi problem to brak wody. Jeszcze nigdy nie widziałem kałuży pod autem. Wylot skroplin jest na pewno drożny.
Czynnik chłodzący jest prawie na full, kiedy "fachowcy" przesadzili, pojechałem do innego serwisu klimatyzacji i upuścili do poprawnej ilości.
Napełniane było co prawda rok temu, ale od samego początku obserwowałem i było tak jak piszę. Chłodziło to nie jeździłem dalej, a poza tym serwis sprawdził instalację.

Miał ktoś taki problem ? A może to normalne ?
Lancia Lybra Intensa SW 1.9 JTD

Awatar użytkownika
Heathen
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2001
Rejestracja: 15 paź 2009, 14:35
Imię: Konrad
Lokalizacja: Zabrze

Re: Lybra 2.4 JTD - klimatyzacja

Post autor: Heathen » 29 cze 2012, 9:21

Czy działają ci oba biegi?
Ja miałem spalony rezystor na chłodnicy, i nie włączał mi się pierwszy bieg.... dzięki czemu klima chłodziła dość słabo i cyklicznie (czuć było powiewy zimna)
Za to idealnie chłodziła na autostradzie przy jeździe ze stałą prędkością.
Po wymianie rezystora, mam 1 bieg i klima ładnie mrozi nawet w korku:)
QV...soon:)

ksk
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 266
Rejestracja: 03 maja 2010, 20:52
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Lybra 2.4 JTD - klimatyzacja

Post autor: ksk » 29 cze 2012, 10:42

Dzięki za odpowiedź Heathen.
Hmm. Wentylator włącza się cyklicznie, ale na jakim biegu to nie mam pojęcia.
Jeśli zmierzę czas co ile włącza się wentylator na postoju z włączoną klimatyzacją - rozjaśni to sytuację ?
Powiem jeszcze, że bardzo łatwo zgasić auto przy ruszaniu z włączoną klimą... Nie wiem czy to normalne.
Lancia Lybra Intensa SW 1.9 JTD

Krzysiek82
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 963
Rejestracja: 16 lip 2009, 7:30
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Brzeg

Re: Lybra 2.4 JTD - klimatyzacja

Post autor: Krzysiek82 » 29 cze 2012, 11:17

Biegi poznasz po dźwięku. I bieg to słychać lekki szum, że coś się kręci za atrapą. Natomiast II to już wycie - tego nie da się nie słyszeć :) Jak otworzysz maskę, to przy I biegu słyszysz pracę wentylatorów i coś tam powietrze ciągnie, ale przy II biegu to widzisz (wentylatory zasysają wszystko) i słyszysz (ogromna prędkość obrotowa).

W 2.4 JTD nie ma oporników wentylatorów. Nimi sterują 3 przekaźniki tylko i ich wzajemne ustawienie daje I i II bieg. Jak jest w 1.9 JTD to nie wiem.

Klimę przy ruszaniu możesz czuć. Ja u siebie czuję. Zwłaszcza początkowe minuty po włączeniu, kiedy tryb AUTO ustawia sporą prędkość dmuchawy nawiewu, która zabiera sprawnie zimno z parownika. Zawór rozprężny poprzez swój termostat wychwytuje to zwiększając swoją przepustowość i zmieniając ciśnienie. To powoduje, że zawór w kompresorze też zmienia ciśnienie i kompresor pracuje na full obrotach. Potem, jak się już schłodzi, AUTO zejdzie na 2 kreski i nie będzie tak szybko zabierał zimna z parownika, to i kompresor będzie mniej stawiał opór. Tak to wygląda przy zmiennej wydajności w Lybrze.

Awatar użytkownika
Heathen
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2001
Rejestracja: 15 paź 2009, 14:35
Imię: Konrad
Lokalizacja: Zabrze

Re: Lybra 2.4 JTD - klimatyzacja

Post autor: Heathen » 29 cze 2012, 11:58

Faktycznie zapomniałem dodać, ja mam 1,8 VVT stąd ten tekst o oporniku.
ksk zrób test autostradowy, włącz klimę i zobacz czy czujesz zauważalnie chłodniejsze powietrze.
Co do wentylatora 1 i 2 biegu tak jak napisał Krzysiek nie sposób tego nie rozróżnić... Ja u siebie gdy nie miałem 1 biegu, słyszałem wyraźnie gdy włączał się wentyl (2 bieg) teraz 1 bieg jest ledwo słyszalny z kabiny.
QV...soon:)

ksk
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 266
Rejestracja: 03 maja 2010, 20:52
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Lybra 2.4 JTD - klimatyzacja

Post autor: ksk » 29 cze 2012, 12:40

Dobra, jestem po teście. Temperatura na wylocie powietrza przy ustawieniu "Lo" nie spada poniżej 12°C.
Dodatkowo załączam film.
W ciągu jednej minuty włączył się 3 razy i nie słychać tego za dobrze, ale wentylator można powiedzieć, że "wył" (jęczał).
Lancia Lybra Intensa SW 1.9 JTD

Kris
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1185
Rejestracja: 13 lip 2010, 22:29
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Gorzyce (woj.śląskie)

Re: Lybra 2.4 JTD - klimatyzacja

Post autor: Kris » 29 cze 2012, 12:56

temperaturę na wylocie mierzy się wkładając czujnik do środka otworu-kratki. Przy sprawnej klimie temperatura powinna wynosić 8-12*C

co do prędkości wentylatora:
a.JPG
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
było Uno 1.0, Bravo 1.2 16V, była Lybra LX SW 1.8 LPG, była Croma 1,9 150KM jest Lancia Ypsilon Platino 0.9 i Ford Galaxy

ksk
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 266
Rejestracja: 03 maja 2010, 20:52
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Lybra 2.4 JTD - klimatyzacja

Post autor: ksk » 29 cze 2012, 23:26

Tak zrobiłem. Około 3 cm termometr wszedł do kratki. Z tego co wyczytałem ludzie mają 6-9 °C na wylotach.
Więc na bank coś jest nie tak.

Jechałem dzisiaj około 90km/h, nie było za bardzo gdzie się bardziej rozpędzić i wrażenie subiektywne było takie, że powietrze jakby chłodniejsze niż na postoju. Sprawdzę jeszcze raz przy większej prędkości.

No trudno, jak się nic nie wymyśli to przejadę się raz jeszcze do klimaserwisu.
Lancia Lybra Intensa SW 1.9 JTD

ksk
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 266
Rejestracja: 03 maja 2010, 20:52
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Lybra 2.4 JTD - klimatyzacja

Post autor: ksk » 12 lip 2012, 12:14

Więc ja już mam jasną sprawę. Ostatnimi dniami nawet druga prędkość wentylatora przestała mi działać. Wyjąłem przekaźniki (I i II prędkości wentylatora) i przeczyściłem papierem ściernym nóżki - po tym zabiegu druga prędkość wentylatora zaczęła działać - pierwsza dalej kaput.
Okazało się, że winnym tego stanu rzeczy był ten rezystor:
rez.JPG
który znajduje się przy wentylatorze.
Po wymianie pierwsza prędkość wentylatora zaczęła działać i co ważne - włącza się ona po włączeniu klimatyzacji - wentylator ciągle chodzi na pierwszej prędkości.

Co do temperatury wylotów powietrza: 10°C w prawej środkowej kratce. 11.5°C w lewej środkowej (AUTO, temp Lo, 1500RPM). Co świadczy, że może lewy silniczek sterujący nie do końca zamyka klapę od nagrzewnicy. Nie boli mnie to i niech tak zostanie.
Jest dobrze :)
Podziękowania należą się dla Krzyśka82, który bardzo mi pomógł na PW i dla innych którzy naprowadzili mnie na problem.
Dzięki.

(post pod postem bo nie można edytować)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Lancia Lybra Intensa SW 1.9 JTD

endriu wawa
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 94
Rejestracja: 29 mar 2010, 17:56
Lokalizacja: Wawka

Re: Lybra 2.4 JTD - klimatyzacja

Post autor: endriu wawa » 04 wrz 2012, 18:02

Witam.
Mam pytanie odnośnie tego rezystorka...
Chodzi oczywiście o to ustroistwo? (załączono foto)
Z Epera wychodzi, że są dwa identyczne... ?
A gdzie szukać tych rezystorów ? (załączono foto)
Dzięki za ewentualną podpowiedź.
U mnie tegoż lata klimatyzacja klękła i w korku ew. przy dość wolnej jeździe brak zimnego nawiewu, nawet się chyba sprężarka wyłącza, bo odczuwa się spadek obrotów (brak obciążenia), przy szybkiej jeździe klima wraca do normalności, i tak w kółko....
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Lybra SW 1,9 jtd 77kW

Były: 1.PF 126p (91'salon), 2.Opel Kadet Kombi(okularnik), 3.PF126p, 4.Mazda 121 (USA), 5.Mazda 121 (Japan), 6.Mitsubishi Carisma, ...

ksk
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 266
Rejestracja: 03 maja 2010, 20:52
Lokalizacja: Częstochowa

Re: Lybra 2.4 JTD - klimatyzacja

Post autor: ksk » 04 wrz 2012, 22:42

U mnie w 1.9JTD jest jeden wentylator na chłodnicy i ten rezystor jest wkręcony w obudowę wentylatora - niejako poddany jest też chłodzeniu, bez problemu można go znaleźć. W 2.4JTD są dwa wentylatory i nie ma rezystora, już nie pamiętam czy we wszystkich wersjach danego silnika i jak to tam wygląda tez nie wiem. Gdzieś chyba pisał o tym szczegółowo Krzysiek82.

Jeszcze napiszę, że ja byłem w dwóch serwisach klimy i w ani jednym nie rozpoznali usterki z czego w jednym wpuścili za dużo środka, przez co pojechałem do drugiego gdzie wykryli ten fakt i upuścili czynnik.
Po tym gdy szczęśliwie dowiedziałem się (dzięki forum) że pierwsza prędkość wentylatora mi nie działa, gdy wymieniłem ten rezystor - nagle zorientowałem się, że silnik nie muli się przy włączonej klimatyzacji i da się szybciej puścić sprzęgło ruszając bez gazu... No, ale przez prawie dwa sezony sprężarka była nadwerężona...
Lancia Lybra Intensa SW 1.9 JTD

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”