Będę próbował ożywić dyskusję na ten temat
Także jak wspomniałem wyżej zainteresowałem się montażem skrzyni 6 biegowej z Alfy 147 1.9 jtd 16v (140KM,150KM) lub 156 1.9 jtd 16v 140KM,150KM) do mojej Lybry 1.9 jtd 8v z silnikiem cf3 (85kW) po wirusie od Ramzesa
temat skrzyń dla 1.9 nigdy nie dokończony i nikt takiej operacji nie dokonano za wyjątkiem 2ch Lybr (ponoć słynnego jana12345 miała/ma? tylko zaznaczę, że były to jednostki 2.4 jtd i atkie już przyjechały do nas) i udane przekładki plug&play z Alfy 166 do Kappy (tutaj m.in. Ramzes
. Na alfaholikach były udane przekładki ale w silnikach 2.4 jednak nie znalazłem szczegółów dla siebie bo nie konkretów do silnika 1.9 jtd
TUTAJ i
TUTAJ wszystko no może prawie wszystko powinno pasować - cały czas piszę o swoim przypadku silniku cf3.
Szukając wątku pisano o kosmetyce sanek, obcieraniu skrzyni (ktoś założył dystanse i niby ok - z 166 do 156 2.4 jtd) ale to było do 2.4 jtd a większość to plug&play bez problemu itd. itp. nawet mechanizm wybieraka identyczny.
Może i temat będzie trudny ale wolę mieć 100% pewności dla zamontowania - tak czy nie
Co udało mi się samemu dowiedzieć:
Forumowicz Bany (jest również na alfaholikach) z którym prowadziłem krótką rozmowę zaznaczył, że blok i wał korbowy jest taki sam w skrzyni 16v i 8v
Poniżej alfy 156 ze skrzynią 6b (na marginesie skrzynia 6b z 147 jest taka sama jak dla 156)
Jak zdobyć vin ? proste, szukasz ogłoszenia dzwonisz pytasz o vin
zar93200000234558
1.9 JTD 16V 140CV 103KW PROGRESSION Prod. date: 1/4/2003
zar93200000257937
1.9 JTD 16V 140CV 103KW IMPRESSION Prod. date: 8/1/2004
zar93700005178351
1.9 JTD 16V E3 150CV 110KW C.M. 6M PROGRESSION Prod. date: 17/2/2005
tutaj jeszcze vin alfy 147 1.9 140KM ZAR93700005104405 ta sama skrzynia
C.530.6 to jest symbol skrzyni 6b stosowany w silnikach 1.9 16v w alfach 147 i 156
Za pomocą epera porównując po vin mojej Lybry oraz AR 156 1.9 140KM i 150KM z roczników 2003-2005 główna obudowa skrzyni (korpus) jest taki sam, mechanizm różnicowy taki sam, koło foniczne to samo... , w 3ciej alfie nr części koła zamachowego z moją Lybra jest takie same stąd wnioskuję, że w pozostałych powinno pasować bez problemu.
Rozmawiałem z osobą która dokonała instalacji skrzyni z 1.9 jtd Lybra do 2.4 jtd marea bez problemu plug&play (co prawda obie skrzynie 5b) czyli operacja odwrotna od mojej ? nie chodziło czy skrzynia dłuższa krótsza ale różne zaworowo silniki (tak w kwestii przekładek).
Czy też ogólnie wstawianie skrzyń z silników 2.4 do 1.9 w Lybrach. Pamiętajmy, że nasze silniki są w fiatach, lanciach, alfach (w końcu koncern Fiata ta sama rodzina) wiele części, podzespołów w tych samych silnikach są te same choć czasem mają inne numery części itd.
Generalnie podając vin mojej lybry 1.9 z silnikiem cf3 oraz tych vin alf powyżej, sprzedawcy części, a na razie nie spotkałem nikogo, stwierdzili, że sprzęgło i koło zamachowe jakie ja mam zamontowane pasuje do powyższych i też może być montowane w tych alfach.
Pozostaje sprawdzić wybierak ten przy skrzyni cały mechanizm do kabiny.
Sam wysprzęglik też powinien być taki sam no raczej powinien pasować bez problemu.
Nie wiem jak wygląda szczegółowo drążek z mechanizmem wybieraka w kabinie czy nie ma tam rowków (czy mechanizm kulowy? ? proszę o szczegółowe zdjęcia jak ktoś posiada) tak aby wbić 6stke ale chyba nie... Ruszając lewarkiem u siebie 1,2,3,4,5 i do góry w prawo R (R nie jest bezpośrednio pod 5 tylko z boku
zatem powinno być ok bo to jak rusza się lewarek w kabinie raczej odpowiada wybierak przy samej skrzyni???
Sprawdzałem dodatkowo u siebie ile mam wolnego miejsca między skrzynią a plastikową osłoną nadkola i jest coś ok 4 do max 5cm. Zatem na 99% przy skręcie na max w prawo nie będzie obcierać koło o skrzynię gdyż nie powinienem wejść w nadkole (przy założeniu, że informacja na forach o tym, iż skrzynia 6b jest dłuższa o 4-5cm od 5b)
Zatem skrzynka jest dłuższa o te 4,5-5 cm ale uwaga za to silnik jest na pewno krótszy w 1.9 Lybrze o około 8 cm w porównaniu z jednostką 2,4.
Też z ciekawości jak wygląda kwestia położenia osi mechanizmu różnicowego w 1.9 a 2.4 Lybra czy w 1.9 jest bliżej czy dalej osi głównej (środka pojazdu)?
Mając na uwadze powyższy akapit nie wiem jak z sankami tutaj musiałbym na kanał jechać zdjąć osłonę silnika ale wydaje mi się że w najgorszym przypadku była by pewnie lekka kosmetyka.
Jak wygląda sprawa z półośkami 2.4 Lybra a 1.9 Lybra ? Na pewno są inne to fakt. Chodzi mi o długość.
Czy zatem półośka 1.9 lewa jest dłuższa od 2.4?
Jeżeli tak to dodatkowy argument poza wielkością i długością silnika jak pisałem wyżej, że skrzynia 6b zmieści się bez problemu do 1.9. Nie powinna obcierać o koło.
Takie to są moje rozważania uwagi ale potrzebuję pomocy by na 100% ją potwierdzić myślę że wspólnymi siłami damy radę
jak znajdę czas podjadę w jedno miejsce jak będę mieć po drodze bo to ok 120km ode mnie gdzie jest skrzynia z 156 1.9 jtd 140KM zerknę i pomierzę może uda mi się w przyszłym tygodniu lub w tym nie obiecuję.
Pozdro
Przemek