
3 zdjęcia prototypu:



Jednak mało brakowało a lata jej produkcji zrównały by się, z latami produkcji Alfy Romeo Spider 105/115. Projektowanie rozpoczęto już w 1969 gdy zbudowano pierwsze prototypy. Od A do Z wiadomo było, iż ten samochód będzie przeznaczony dla przedstawicieli ludu, najwyższych urzędników, członków i szefów przedsiębiorstw państwowych oraz sekretarzy generalnych. A więc produkcja miała się odbywac w krótkich seriach, sterowanych ?z góry?.






Mimo, że w projektowaniu konstruktorzy odeszli od koncepcji łezkowatych, aerodynamicznych nadwozi to chłodzony powietrzem silnik umieszczony z tyłu pozostał. Duża rolę odegrał tu prototypowy model Tatra 603X z którego zastosowano kilka ?patentów? Naprzykład silnik znajdował się tutaj już nad tylną osią, a nie w ?ogonie?. Nadwozie za to zostało zaprojektowane poza CSSR i poza państwami komunistycznymi- dokładniej we Włoszech. I to nie ani w Italdesign Giugiaro, czy Bertone tylko w Carrozzeria Vignale. Gotowa skorupa trafiła do Koprivnicy w roku 1969 i miała ona dwójkę drzwi. Jednak nie zapominajmy, że auto te miało wozic dygnitarzy, a nie być sportową furą z mocnym silnikiem. Dlatego też Czesi nieco pogrzebali przy projekcie i w ten sposób uzyskano czterodrzwiową nieco przedłużoną limuzynę. Kolejne zmiany projektowe w tym opracowywanie nowych silników potrwało jeszcze 4 lata- w 1973 pojazd ten był gotowy do produkcji, która trwała aż do połowy lat dziewięćdziesiątych, oczywiście z drobnymi zmianami.





Pierwsza seria T613 miała 4 okrągłe reflektory na przedzie, oraz masę chromowanych elementów, co pozwoliło określic ją mianem ?Chromka?. Jednak centralnie sterowana produkcja krajów komunistycznych dała znac o sobie i tutaj- wnętrze jakoś rażąco przypomina Skodę 105, i tak rzeczywiście było, że Tatra korzystała z tych samych elementów co Skoda. Na szczęście maszynownia była taka jak na Tatrę przystało. Projektanci odeszli od koncepcji rozrządu OHV i tak pojawił się silnik DOHC o pojemności 3,5 litra i mocy 168KM. Pierwsza Tatra 613 rozpędzana była przez ten silnik i 4 biegową skrzynię do 190km/h. Późniejsze egzemplarze oczywiście były coraz mocniejsze-ostatnia 613 miała silnik 3.5 V8 na wtrysku o mocy 200KM, która z 5cio biegową skrzynią osiągała 230km/h. 613ki powstawały w nadwoziach sedan, coupe, pojazdy dla ratownictwa medycznego(pacjent leżał na silniku) i straży pożarnej. Oprócz tego produkowano też wersje dla policji oraz rządowe kabriolety- można też było spotkac wersję dla serwisów i obsługi torów wyścigowych. Odmian wyposażenia było mnóstwo- czasem tylna kanapa była po prostu?kanapą, a są wersje gdzie z tyłu umieszczono pełnowymiarowe 2 fotele, barek(MiLong). Odmian wyposażenia wnętrza było mnóstwo, więc to ma oczywiście wpływ na ceny Tatr 613 z drugiej ręki.









NA podstawie 613ki zbudowano dwa obiecujące prototypy- Tatrę MTX V8 oraz Prasident- jednak ani jeden, ani drugi samochód nie został wdrożony do produkcji seryjnej. Samych T613 powstało około 10 000 egzemplarzy, są one poszukiwane przez kolekcjonerów na całym świecie, jednak dostac egzemplarz w stanie idealnym jest niezwykle trudne. Tatra T613 nie miała żadnej ochrony antykorozyjnej, a dostępnośc części zamiennych jest co najmniej?nieciekawa.




Dane techniczne:
Układ napędowy: zblokowany tylny, silnik umieszczony nad tylną osią napędzający koła tylne.
Tatra T 613
Silnik: benzynowy, czterosuwowy
Chłodzenie: powietrzne
Cylindry: V8 rozstaw 90deg
Srednica x skok: 85x77mm
Pojemnośc 3496ccm
Kolejnośc zapłonu: 1-3-6-2-7-8-4-5
Rozrząd: DOHC
Kompresja: 9,2:1
Zasilanie: DDSR Jikov 32-34 (x2)
Moc: 165KM przy 5200 obr/min
Moment obrotowy: 265Nm przy 2500 obr/min
Średnie spalanie paliwa: 18 litrów/100km.
Średnie spalanie oleju: 0,15l/ 100km
Pojemnośc miski olejowej: 9,5 litra
*silnik powyżej montowano z gaźnikiem Jikov 32-34 EDSR do Tatry T613-E, T613-2, T613-S, T613 Special, C-T613.



Tatra T613-E1, T613-S1, T613-3
Silnik: benzynowy, czterosuwowy
Chłodzenie: powietrzne
Cylindry: V8, rozstaw 90deg
Średnica x skok: 85x77mm
Pojemnośc: 3496ccm
Kolejnośc zapłonu: 1-3-6-2-7-8-4-5
Rozrząd: DOHC
Kompresja: 9,2:1
Zasilanie: Jikov 32-34EDSR lub 32-34SEDRA
Moc: EDSR: 165KM przy 5200 obr/min
SEDRA: 167KM przy 5200 obr/min
Moment obrotowy: EDSR: 265Nm przy 2500 obr/min
SEDRA: 270Nm przy 3200 obr/min.
Średnie spalanie paliwa: (90/120/miasto): 10,5/13,5/18,3
SEDRA: 10,6/12,8/16,2
Pojemnośc miski olejowej: 9,5 litra/SEDRA: 8,5 litra





Tatra T613-4, T613-4KAT
Silnik: benzynowy, czterosuwowy
Chłodzenie: powietrze
Cylindry: V8, rozstaw 90 deg
Srednica x skok: 85x77mm
Pojemność: 3496ccm
Kolejnośc zapłonu: 1-3-6-2-7-8-4-5
Rozrząd: DOHC
Kompresja: 9,2:1
Zasilanie: Gaźnik Jikov 32-34 SEDRA
Moc: 167KM przy 5200 obr/min
Moment obrotowy: 270Nm przy 3200 obr/min
Średnie spalanie paliwa(90/120/miasto): 10/12,1/15,3
Pojemnośc miski olejowej: 8,5 litra



Tatra T613-4/KATi, T613 Mi-4, MiLong, M95
Silnik: benzynowy, czterosuwowy
Chłodzenie: powietrze
Cylindry: V8, rozstaw 90 deg
Srednica x skok: 85x77mm
Pojemność: 3496ccm
Kolejnośc zapłonu: 1-3-6-2-7-8-4-5
Rozrząd: DOHC
Kompresja: 9,3:1
Zasilanie: wtrysk pośredni benzyny GEMS/ADCIS
Moc: 200KM przy 5700 obr/min
Moment obrotowy: 300 Nm przy 4000 obr/min
Średnie spalanie paliwa(90/120/miasto): 10/12,1/15,3
Pojemność miski olejowej: 8,5 litra





Skrzynie biegów:
Ręczna 4 biegowa
1: 3,394:1
2: 1,889:1
3: 1,165:1
4: 0,862:1
R: 3,2435:1
Ręczna 5 biegowa
1: 3,394:1
2: 1,974:1
3: 1,351:1
4: 1,094:1
5: 0,862:1
R: 3,2435:1
Automatyczna 3 biegowa Borg-Warner65
1: 2,39:1
2: 1,45:1
3: 1,00:1
R: 2,09:1
Sprzęgło jednotarczowe suche dla skrzyń manualnych, hydrodynamiczne dla automatu
Ogrzewanie wnętrza niezależne Eberspaecher B5L 5000W.
Poniżej Tatra MTX V8 zbudowana na bazie 613



I następca który nie wszedł do produkcji Tatra T613 Praesident, mnóstwo patentów za to z niego zostało zastosowanych w T700

Ecorra również zbudowana była na T613
Tatrą T613 można również pojeździc wirtualnie w grze racer.nl ściągając ją oczywiście wcześniej z internetu

Tekst: fierglu.blog.interia.pl
Zdjęcia: tatraportal.sk
zdjęcie Tatra Praesident- własne