Moje wywody opre na silnikach 1.4 SPI 70KM (Fiat Uno), 1.6 SPI 75KM (N.Delta) i 1.6 MPI 88KM (Fiat Punto 90).
Roznic jest stosunkowo nieduzo i moim zdaniem da sie z wersji 75KM zrobic wersje 90 (jestem w trakcie).
Roznice
1. Glowica
Same glowice roznia sie obecnoscia EGR. Numery katalogowe uszczelek pod glowica wskazuja, ze obie glowice beda pasowac na oba bloki.
Roznic w zaworach/walkach/innych do tej pory nie stwierdzilem.
2. Kolektor ssacy
Tu tkwi najwieksza widoczna roznica. Inny ksztalt spowodowany innym rodzajem zasilania w paliwo (centralny wtrysk jednopunktowy w wersji 75KM i wielopunktowy wtrysk w wersji 90).
Kolektor MPI nie ma miejsca na czujnik temp plynu przekazujacy sygnal do ECU.
Oba kolektory pasuja do obu glowic a raczej powinny bo uszczelki maja ten sam numer katalogowy.
Moim zdaniem to wlasnie glownie kolektor ssacy daje wieksza moc. Kolektor MPI jest o wiele "wydajniejszy" niz SPI. W przypadku wersji 75KM kolektor ma za zadanie dac czas na odparowanie paliwa, stworzenie mieszanki paliwowo-powietrznej a potem na mniej wiecej rowne podzielnie jej miedzy cylindry. Kolektor MPI (90KM) odpowiada jedynie za powietrze. Wtryskiwacze sa umieszczone niemal ?za nim?, tuz przed zaworami dolotowymi.
Powietrze jest dostarczane o wiele efektywniej bo sam kolektor ma o wiele ?efektywniejszy? ksztalt. Zapewnia stosunkowo identyczna dlugosc dolotu dla kazdego cylindra, ma tez przepustnice o wiekszej srednicy.
Zasadniczo sam kolektor MPI ksztaltem bardzo przypomina ten stosowany we Fiacie Uno 1.4 Turbo i jest identyczny jak we Fiacie Punto 90 (ELX i Cabrio) pierwszej generacji oraz Fiacie Tempra 1.6 MPI.
3. Zasilanie w paliwo
Tu tez mamy spora roznice. Pierwsza to system wtrysku.
Wersja 75KM ma pojedynczy wtryskiwacz umieszczony centralnie (identyczny wtryskiwacz jak we fiacie Uno 1.4/1.5 i Fiacie Tipo 1.6). Caly system dziala pod cisnieniem okolo 1 bara. Regulator cisnienia paliwa to to membrana umieszczona w w korpusie wtrysku. Sam wtryskiwacz jest umiesczony daleko od komory spalania, przed przepustnica, na poczatku kolektora ssacego.. Glownie chodzi o to aby zassane powietrze mialo czas wymieszac sie paliwem i aby do kazdego cylindra dotarla jak najrowniejsza czesc mieszanki.
Ogolnie caly dolot w wersji 75KM nie jest rozwiazaniem zbyt efektywnym jesli chodzi o moc silnika. Puszka filtra powietrza itd to rozwazanie nie nalezace d tych z rodzaju ?dajacych koniki?.
W wersji 90KM mamy wtrysk wielopunktowy (4 wtryskiwacze tuz przed zawrami ssacymi). Uklad pracuje juz pod cisnieniem okolo 3,5 bara. Paliwo jest dozowane o wiele dokladniej i moze byc dawkowane w wiekszych ilosciach a co za tym idzie mozna wykorzystac wieksza przepustnice. Naturalnie elektronika jest kompletnie inna choc w sporej czesci oparta na tym samym zestawie czujnikow (z wyjatkami).
4. Uklad chlodzenia
Wersja 75KM ma czujnik temp plynu w kolektorze ssacym, w wersji 90KM nie ma na niego miejsca-znajduje sie on w termostacie. Oba termostaty pasuja do obu glowic.
Blok silnika, uklad wydechowy inne podzespoly nie wykazuja wiekszych roznic.
Moim zdaniem wieksza moc silnika MPI bierze sie z lepszego ukladu dolotowego i wiele efektywniejszej metody wtysku.
Jesli ktos zauwazy jakis blad w moich wywodach to prosze o wskazanie mi go. Jestem w trakcie przeszczepu wielopunktu do SPI i mnie rowniez sie przydadza takie informacje