Wskaźnik/termopara, EGT.

Wszystko na temat tuningu [zarówno mechanicznego jak i optycznego] najpiękniejszych aut na świecie...Forum jest tylko dla zasady, bo któż chciałby tuningować takie auta...:)
Awatar użytkownika
Energetyk
Przedstawiciel Regionalny
Przedstawiciel Regionalny
Posty: 1222
Rejestracja: 18 wrz 2015, 20:14
Imię: Daniel
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Wskaźnik/termopara, EGT.

Post autor: Energetyk » 15 lut 2017, 15:25

Witam, powoli dojrzewam do doposażenia mojego świstaka we wskaźnik EGT.
Głównie obawiam się o rozjeżdżanie się LPG co może spowodować w krytycznych przypadkach kosztowne uszkodzenia. Chciałbym wiedzieć wcześniej że coś dzieje się ku złemu gdy 90% wartości mojego auta to silnik.

Rozpoznaję temat i wychodzi z moich informacji że ważniejsza jest sama termopara niż to jakiego wskaźnika użyjemy.

Ktoś miał z tym styczność? Ma może jakieś spostrzeżenia? Będę wdzięczny za rozwinięcie tematu.
Była: Lancia Kappa 2.0 20V Turbo
Jest: Volvo V70 II 2.4 20V

bronx
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1842
Rejestracja: 04 lip 2012, 13:09
Lokalizacja: Gliwice

Re: Wskaźnik/termopara, EGT.

Post autor: bronx » 16 lut 2017, 8:47

Różne są sposoby pomiaru EGT.
Najlepiej by było z każdego cylindra ale to troszkę problematyczne.
Są rozwiązania dostępne na a... które w miarę fajnie mierzą temp, analogowe cyfrowe.
Rozszerz co dokładnie chcesz

Awatar użytkownika
Energetyk
Przedstawiciel Regionalny
Przedstawiciel Regionalny
Posty: 1222
Rejestracja: 18 wrz 2015, 20:14
Imię: Daniel
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Wskaźnik/termopara, EGT.

Post autor: Energetyk » 16 lut 2017, 9:50

W tej chwili na tapecie jest zestaw Auber
http://allegro.pl/czujnik-temperatury-s ... 73634.html

Chcę mieć ogólny pogląd na sytuację, bez fajerwerków i oczywiście w najlepszym stosunku jakość/cena... Im im mniejsza cena tym lepiej :D
Była: Lancia Kappa 2.0 20V Turbo
Jest: Volvo V70 II 2.4 20V

Awatar użytkownika
kond243
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2597
Rejestracja: 27 gru 2009, 0:25
Skype: Kondi243
Imię: Konrad
Lokalizacja: Przysieka

Re: Wskaźnik/termopara, EGT.

Post autor: kond243 » 16 lut 2017, 16:17

Ja używam od dłuższego czasu auto gauge. Termo para reaguje szybko. Jest też peek. Termo para kątowa. Wkręcony w piąty cylinder mniej więcej w połowie długości kolektora. Wiem że nie wszystkie cylindry mierzy ale trochę problematyczne wcisnąć sondę przed turbo na wszystkie cylindry. Jedynie w podstawę turbo lub we flanszy kolektora. Jest na piątym bo jest karmiony paliwem jako ostatni i jest najbliżej przepustnicy.
Były:Peugeot 309 1.6, Renault Laguna 1.8 8v, Lancia Kappa 2.0 V.I.S.
Są Lancia Kappa 20vt, Lancia Kappa 2.0 V.I.S,Lancia Y 1.2 16v.Lancia Thesis 20vt

Awatar użytkownika
Energetyk
Przedstawiciel Regionalny
Przedstawiciel Regionalny
Posty: 1222
Rejestracja: 18 wrz 2015, 20:14
Imię: Daniel
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Wskaźnik/termopara, EGT.

Post autor: Energetyk » 17 lut 2017, 11:43

Rozmawiałem z kolegą który ma właśnie Auto Gauge w Punto GT i również polecał. Chyba zapłacił 400zł za zestaw i też ma z ostrzeganiem. Z drugiej strony kolega polecał mi wskaźnik z jakiejkolwiek firmy ale żeby termopara była dobra i szybko reagowała. Wspominał o jakiejś polskiej firmie ale zapomniałem.
Była: Lancia Kappa 2.0 20V Turbo
Jest: Volvo V70 II 2.4 20V

Awatar użytkownika
Tofik
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 383
Rejestracja: 23 kwie 2006, 0:00
Lokalizacja: Kielce

Re: Wskaźnik/termopara, EGT.

Post autor: Tofik » 17 lut 2017, 14:50

kond243 pisze: 16 lut 2017, 16:17 Ja używam od dłuższego czasu auto gauge. Termo para reaguje szybko. Jest też peek. Termo para kątowa. Wkręcony w piąty cylinder mniej więcej w połowie długości kolektora. Wiem że nie wszystkie cylindry mierzy ale trochę problematyczne wcisnąć sondę przed turbo na wszystkie cylindry. Jedynie w podstawę turbo lub we flanszy kolektora. Jest na piątym bo jest karmiony paliwem jako ostatni i jest najbliżej przepustnicy.
Po pierwsze, termopary nie wkreca sie na zbiorczy jesli jest jedna, albo daje sie na kazdy cylinder osobną albo z najbardziej obciazonego cylindra.
Tutaj po drugie, akurat z Kappie najbardziej obciazonym cylindrem nie jest 5, najbardziej obciazonym jest ten najdalej od przepustnicy czyli w tym wypadku 1. Tak więc trochę nietrafion Twój wybór jesli chodzi o lokalizacje termo.
Po trzecie, termopare wkreca sie nie w przypadkowe miejsce gdzie pasuje tylko jakies 5-7cm od glowicy.

Tyle z teorii. Od siebie dodam że nie ma wiekszego znaczenia czy termopara jest prosta czy kątowa, ważne zeby byla dobra jakosciowo bo w zasadzie szybkosc reakcji jest podobna w każdej, od wskaznika zalezy dużo jak jest dokladny i jak szybko działa. Sama termopara porzadna to koszt ok 200zl. Osobiscie doradzam wskaznik z peakiem i warningiem raczej wskazowkowy niz na wyswietlaczu taki jak w linku wyżej. Dlaczego? Temperatura sie czesto zmienia i migajace cyferki raz ze rozpraszaja a dwa ze trudniej z nich cos odczytac. Oko reaguje szybko i szybciej przetworzy mózg polozenie wskazowki niz zmieniajace sie cyferki. Wystaczy ze zakodujesz sobie w ktorym miejscu na tarczy wskazowka jest w optymalnym zakresie i nawet katem oka nieświadomie bedziesz to kontrolowac. Mowie z mojego doswiadczenia z EGT gdzie na torze musze stale kontrolowac kilka wskaznikow plus trasę.

Awatar użytkownika
Energetyk
Przedstawiciel Regionalny
Przedstawiciel Regionalny
Posty: 1222
Rejestracja: 18 wrz 2015, 20:14
Imię: Daniel
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Wskaźnik/termopara, EGT.

Post autor: Energetyk » 17 lut 2017, 14:54

Dzięki :) Chwilowo trwają negocjacje z tym Auberem bo zestaw okazuje się być coś warty jeśli działa. Jeździłem w aucie z takim wskaźnikiem jakiś czas temu i nie było tak źle z rozpraszaniem ale fakt na pewno mniej to boli gdy jest wskazówka.

Kupiony zestaw za 270zł przesyłką, 50zł w dół. Przetestuję i dam znać dla potomnych czy było warto.
Była: Lancia Kappa 2.0 20V Turbo
Jest: Volvo V70 II 2.4 20V

Awatar użytkownika
kond243
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2597
Rejestracja: 27 gru 2009, 0:25
Skype: Kondi243
Imię: Konrad
Lokalizacja: Przysieka

Re: Wskaźnik/termopara, EGT.

Post autor: kond243 » 17 lut 2017, 18:11

Kolego poczytaj co to jest sprzężenie zwrotne powietrza przy silniku turbo. Po drugie akurat rozmawiałem w tym przypadku z kilkoma osobami zajmującymi się tuningiem i jakoś każdy z nich mówił o 5cylindrze.Do tego dochodzi paliwo karmiony jest ostatni czyli 5cylinder najdalej od zasilania listwy wtryskowej. Ja posiadam zegar z warningiem i peekiem. A termo para jest wkręcona jakieś 7cm od głowicy. I powiem że przy siadającej pompie paliwa odezwało się ostrzeżenie.
Były:Peugeot 309 1.6, Renault Laguna 1.8 8v, Lancia Kappa 2.0 V.I.S.
Są Lancia Kappa 20vt, Lancia Kappa 2.0 V.I.S,Lancia Y 1.2 16v.Lancia Thesis 20vt

Awatar użytkownika
Energetyk
Przedstawiciel Regionalny
Przedstawiciel Regionalny
Posty: 1222
Rejestracja: 18 wrz 2015, 20:14
Imię: Daniel
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Wskaźnik/termopara, EGT.

Post autor: Energetyk » 17 lut 2017, 22:16

Chyba na środkowym zamontuje dla bezpieczeństwa :)
Była: Lancia Kappa 2.0 20V Turbo
Jest: Volvo V70 II 2.4 20V

Awatar użytkownika
Tofik
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 383
Rejestracja: 23 kwie 2006, 0:00
Lokalizacja: Kielce

Re: Wskaźnik/termopara, EGT.

Post autor: Tofik » 18 lut 2017, 0:09

kond243 pisze: 17 lut 2017, 18:11 Kolego poczytaj co to jest sprzężenie zwrotne powietrza przy silniku turbo. Po drugie akurat rozmawiałem w tym przypadku z kilkoma osobami zajmującymi się tuningiem i jakoś każdy z nich mówił o 5cylindrze.Do tego dochodzi paliwo karmiony jest ostatni czyli 5cylinder najdalej od zasilania listwy wtryskowej. Ja posiadam zegar z warningiem i peekiem. A termo para jest wkręcona jakieś 7cm od głowicy. I powiem że przy siadającej pompie paliwa odezwało się ostrzeżenie.
To niech sie Twoi "tunerzy" doksztalca jesi chcą wstawiać w 5 cylinder najbliżej przepustnicy. Zresztą co będę gadał, pojedz sobie na byle zawody zajrzyj pod maske kilku evo i zobacz gdzie jest sonda, zapewniam że na 1 (patrzac od rozrzadu oczywiscie), potem zajrzyj pod maske kilku 200sx'ow i zobacz gdzie jest tam- zapewniam ze na 4. Nie trzeba daleko szukac wystarczy przejrzec sklepy z aftermarketowymi kolektorami do sportowych wozow i czesto maja juz zrobione otwory pod sondy i sobie zobaczyc na ktorych cylindrach do danego silnika są, i czy jest to najblizej przepustnicy czy najdalej, i czy producent robiacy kolektor za 500 $ wierci dziure na pałe czy coś się orientuje w temacie. Na prawde nie trudno sprawdzic a nie powtarzac po kimś głupoty.

A co do paliwa, to po to jest na listwie takie sprytne urzadzenie jak regulator cisnienia paliwa zeby utrzymac odpowiednie cisnienie na lkstwie zeby kazdy wtrysk rozpylal taka samą dawkę paliwa z takim samym cisnieniem.

Awatar użytkownika
Energetyk
Przedstawiciel Regionalny
Przedstawiciel Regionalny
Posty: 1222
Rejestracja: 18 wrz 2015, 20:14
Imię: Daniel
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Wskaźnik/termopara, EGT.

Post autor: Energetyk » 20 lut 2017, 12:11

Wrzucę coś jeszcze po montażu :)
Strasznie dużo opcji ma ten Auber, instrukcja ma 3 strony...

Była: Lancia Kappa 2.0 20V Turbo
Jest: Volvo V70 II 2.4 20V

Awatar użytkownika
Energetyk
Przedstawiciel Regionalny
Przedstawiciel Regionalny
Posty: 1222
Rejestracja: 18 wrz 2015, 20:14
Imię: Daniel
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Wskaźnik/termopara, EGT.

Post autor: Energetyk » 26 lut 2017, 13:41

Poczytałem dłuższy czas strony krajowe i zagraniczne. Stworze takie małe kompedium jeżeli chodzi o ten temat z mojego punktu widzenia.

Zakładam montaż w aucie seryjnym z turbo by jedynie monitorować ewentualne problemy z dawkowaniem LPG (ubogą mieszanką podnoszącą EGT)

1. Teoria z najbardziej obciążonym cylindrem w moim przypadku właściwie jest pomijalna.
2. Instalując sondę pojedyńczą instalacja na jednym cylindrze ogranicza nas potwornie. Ma to sens przy systemie jedna sonda/jeden cylinder.
3. Największa temperatura w silnikach z turbo jest na łączeniu cylindrów zaraz przed turbo gdyż tam gazy kumulują się i napędzają turbinę która stwarza dla nich opór.
Tutaj rodzą się dwie teorie montażu:
a) zaraz przed turbiną tam gdzie jest najgoręcej. Ogólnie ma to sens. Daje pogląd na ogólną temperaturę. Gdy z którymś cylindrem będzie działo się coś złego ogólna temperatura też będzie się podnosić.
b) zaraz za turbiną z poprawką na lekko obniżoną temp spalin. Przy ewentualnym upaleniu się sondy ratuje to turbinę przez zniszczeniem.

Osobiście wybieram montaż a) na kanale wspólnym. Potrzebuje ogólnego poglądu na sytuację przy seryjnej mocy. EGT raczej nie będzie skakać pod wartości graniczne gdyż nie tuninguje auta.
Była: Lancia Kappa 2.0 20V Turbo
Jest: Volvo V70 II 2.4 20V

ODPOWIEDZ

Wróć do „::: Tuning :::”