Dedra Turbo - lepsze hamulce z tyłu?

Wszystko na temat tuningu [zarówno mechanicznego jak i optycznego] najpiękniejszych aut na świecie...Forum jest tylko dla zasady, bo któż chciałby tuningować takie auta...:)
JacekK
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 69
Rejestracja: 22 wrz 2007, 0:00
Imię: Jacek
Lokalizacja: Skierniewice / Tomaszów Maz.

Dedra Turbo - lepsze hamulce z tyłu?

Post autor: JacekK » 06 wrz 2014, 23:42

Chciałbym trochę wyrównać balans siły hamowania, bo wydaje mi się, że sporo tutaj można ugrać w ogólnej poprawie skuteczności hamowania, szczególnie w wersji Turbo, która z przodu ma sporo większe tarcze od wersji słabszych. Rozważania są takie, że można by pozbyć się korektora, co spowoduje, że tył nie będzie odcinany powyżej pewnego ciśnienia, a więc nacisk na klocki będzie zawsze taki sam jak z przodu. O różnicy w hamowaniu będzie stanowić jedynie ta różnica wielkości tarcz, czy klocka, między przodem a tyłem, ale czy ta różnica nie będzie nadal za duża? Czy, mimo braku korektora, przód nie będzie nadal brał zdecydowanie mocniej od tyłu? Wtedy okazałoby się, że usuwanie korektora nie miało sensu, a trzeba było po prostu dać większe hamulce, np. od Kappy, czy Alfy 166?
Może ktoś z klubowiczów przechodził przez tą ścieżkę i zechciałby podzielić się doświadczeniami jakie rozwiązanie najlepiej się sprawdzi? Generalnie godzę się z konsekwencjami, ale zastosowanie i tak będzie dość wąskie - puste, nieco odelżone auto i jazda po równych, twardych nawierzchniach. Pasażerów, ani dużego bagażu nie przewiduję. :)

Awatar użytkownika
rob_76
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 3633
Rejestracja: 07 kwie 2013, 22:31
Imię: Robert
Lokalizacja: Gdynia/WorldWide

Re: Dedra Turbo - lepsze hamulce z tyłu?

Post autor: rob_76 » 07 wrz 2014, 0:07

Wszystko zależy od tego, do czego to auto... Ja bym postawił jednak na większe hamulce z przodu i z tyłu, a korektor... Korektor bym zostawił, bo inaczej można ugrać, że auto będzie gwałtownie tyłem uciekało, jak przesadzisz z "heblem" w zakręcie - zwłaszcza przy "lekkiej wyporności"... Zresztą i tak najwięcej hamują koła przednie, jako najbardziej dociążone...
Można się też pobawić w ustawienia korektora (żeby wcześniej ciśnienie puszczał), ale odp. wcześnie koła się będą blokować...

A najwięcej zyskasz na 4 dobrych nowych gumach...
Autovettura Lancia Beta Coupe S2 2000 119KM Anno Domini '76 - Serce i dusza...
Autovettura Lancia Gamma Coupe S2 2500 i.e. 140KM x2 Anno Domini '80/'81 - Duma i radość...
Autovettura Lancia Kappa Coupe 2400 20V 175KM Anno Domini '98 - Przyjemność i wygoda...
Autovettura Lancia Lybra SW 2.4JTD 140KM Anno Domini '01 - Ekonomika i miekkość...
Chevrolet Volt Hybrid plug-in Anno Domini '13 - Zaawansowanie i oszczędność...
To już wspomnienie: Opel Ascona C 1.6D sedan 4D 54KM, Hyundai Pony IV 1.5 GL sedan 77KM, Renault Clio II Phase I 1.2 RN 60KM, Renault Clio III 1.2 Tce 100KM, Lancia Delta II HPE 2000 16V 139KM, Opel Astra Caravan 1.4 S.P.I. 60KM, Honda Civic VIII 4D 1.8 Ex. 140KM.

Awatar użytkownika
Maniak
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Posty: 4037
Rejestracja: 21 sty 2014, 21:25
Imię: Mariusz
Lokalizacja: Staroźreby

Re: Dedra Turbo - lepsze hamulce z tyłu?

Post autor: Maniak » 07 wrz 2014, 0:16

Co do korektora hamowania, to on i tak w większości naszych,,starych kapci,, nie działa z powodu rudej, a co za tym idzie to i tak sam nacisk pedału powoduje hamowanie, ot i tak myślę. Może się mylę, ale to ja?
Pzdr
Kappa 2.0, 2.4, 3.0, 2.4TD WSZYSTKIE CZĘŚCI!
Tel. 606 692 044 Jak by co było trzeba.
Piaskowanie i zabezpieczenia antykorozyjne.

Awatar użytkownika
Młody_H
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 622
Rejestracja: 15 mar 2010, 21:40
Imię: Hubert
Lokalizacja: Kielce

Re: Dedra Turbo - lepsze hamulce z tyłu?

Post autor: Młody_H » 07 wrz 2014, 3:05

Korektory siły hamowania w 98% działają, trudno to zepsuć. Zewnętrzna korozja nic do tego nie ma. Groźniejsza jest korozja przewodów hamulcowych, często nie wytrzymują mocniejszego "depnięcia".

Dostępne są korektory siły hamowania z regulacją pokrętłem- można poeksperymentować z rozkładem przód-tył. Co do samych hamulców przetestuj w danych warunkach to co masz- jeśli się zbytnio nie przegrzewają to najlepiej byłoby zainwestować w regeneracje zacisków i komplet porządnych tarcz i klocków- fabryka dawała niezły sprzęt na start w usportowionych modelach. Do tego porządne szersze opony i jest super. : ok2 :
Syn Jacka,
Lancia Delta HF Rallye turbo - w trakcie remontu
Lancia Thema I Serie - w trakcie wiecznego remontu
Alfa Romeo 156 2,4JTD 20V TI - na przekór wszystkim - jeździ

Awatar użytkownika
mac1us
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1321
Rejestracja: 01 wrz 2009, 20:10
Imię: Maciek
Lokalizacja: Radziszów Kraków

Re: Dedra Turbo - lepsze hamulce z tyłu?

Post autor: mac1us » 07 wrz 2014, 9:48

Z przodu można dać tarcze od fiata coupe 20vt i zacisk od alfy 166, kappy. Jak coś to mam adaptery i mogę sprzedać 2 sztuki. Z tyłu tarcza która była na przodzie 284 mm i zacisk tył od alfy 159 2,4 jtd, 3,2 jts do tego oczywiście trzeba wyciąć nową płytę montażową do zacisków, tego jeszcze nie robiłem. Z tyłem trzeba uważać żeby boków przy ostrym hamowaniu nie zaliczać ;) .

Awatar użytkownika
GrimlocK
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 374
Rejestracja: 22 lip 2011, 2:42

Re: Dedra Turbo - lepsze hamulce z tyłu?

Post autor: GrimlocK » 07 wrz 2014, 10:38

Młody_H pisze:Korektory siły hamowania w 98% działają, trudno to zepsuć. Zewnętrzna korozja nic do tego nie ma. Groźniejsza jest korozja przewodów hamulcowych, często nie wytrzymują mocniejszego "depnięcia".

Dostępne są korektory siły hamowania z regulacją pokrętłem- można poeksperymentować z rozkładem przód-tył. Co do samych hamulców przetestuj w danych warunkach to co masz- jeśli się zbytnio nie przegrzewają to najlepiej byłoby zainwestować w regeneracje zacisków i komplet porządnych tarcz i klocków- fabryka dawała niezły sprzęt na start w usportowionych modelach. Do tego porządne szersze opony i jest super. : ok2 :
Jeżeli Dedra Turbo ma taki korektor jak inne Dedry czy Delty to ten typ korektora właśnie bardzo często się psuje, bo z powodu rdzy nie rusza się dźwigienka regulująca podział siły hamowania. Często też sam tłoczek pchający dźwigienkę się zaciera, a wtedy już korektor do wywalenia. Sam tak miałem.

JacekK
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 69
Rejestracja: 22 wrz 2007, 0:00
Imię: Jacek
Lokalizacja: Skierniewice / Tomaszów Maz.

Re: Dedra Turbo - lepsze hamulce z tyłu?

Post autor: JacekK » 07 wrz 2014, 10:38

Dzięki mac1us. Czyli raczej nic nie znajdę, co dałoby radę zamontować bez przeróbek? Jeśli nie to opcja tych zacisków ze 159 wydaje się być kusząca, choć musiałbym zweryfikować jeszcze, czy po montażu wejdą felgi 15.
Z tego też powodu nie chcę na razie zmieniać przodu. Zresztą wydaje mi się, że powinien spokojnie wystarczyć, gdy będzie miał odpowiednie wsparcie od tylnych hamulców. Ostatnio troszkę pojeździłem na Miedzianej i po paru hamowaniach spaliłem klocki z przodu. I dopiero wtedy zacząłem odczuwać, że tył też działa, a Dedra zaczęła hamować zdecydowanie lepiej niż na samym początku. Fakt, że tył potrafił polecieć w bok, ale to wszystko do opanowania i ewentualnie doregulowania korektorem. Jeździłem tak dość długo z tym spalonym przodem i zasadniczo mi to bardzo odpowiadało. :lol: Szkoda tylko, że po takiej jeździe klocki są do wyrzucenia. Dlatego wydaje mi się, że jedyne, czego trzeba na tę chwilę to wzmocnienie tyłu.

edit
GrimlocK, jak to jest z tym zapieczeniem? Czy to może spowodować, że korektor nie działa, czyli nie odcina odpowiednio wcześnie tyłu, czy odwrotnie - że nie pozwala tylnym hamulcom rozwinąć skrzydeł? Dodam, że u mnie dźwignia korektora została najpierw maksymalnie wciśnięta(w kierunku przodu auta), a następnie naciągnęliśmy nieco sprężynę(bo na podniesionym tyle była całkiem luźna).
Ostatnio zmieniony 07 wrz 2014, 10:49 przez JacekK, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
mac1us
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1321
Rejestracja: 01 wrz 2009, 20:10
Imię: Maciek
Lokalizacja: Radziszów Kraków

Re: Dedra Turbo - lepsze hamulce z tyłu?

Post autor: mac1us » 07 wrz 2014, 10:48

Z przodem przy 305 wchodzą 16 i to nie wszystkie. Na początek wyrzuciłbym oryginalny korektor i założył regulowany. Jeżeli to zda egzamin to lepsze klocki na tył, a później przerabianie całego układu.

JacekK
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 69
Rejestracja: 22 wrz 2007, 0:00
Imię: Jacek
Lokalizacja: Skierniewice / Tomaszów Maz.

Re: Dedra Turbo - lepsze hamulce z tyłu?

Post autor: JacekK » 07 wrz 2014, 11:59

JacekK pisze: edit
GrimlocK, jak to jest z tym zapieczeniem? Czy to może spowodować, że korektor nie działa, czyli nie odcina odpowiednio wcześnie tyłu, czy odwrotnie - że nie pozwala tylnym hamulcom rozwinąć skrzydeł? Dodam, że u mnie dźwignia korektora została najpierw maksymalnie wciśnięta(w kierunku przodu auta), a następnie naciągnęliśmy nieco sprężynę(bo na podniesionym tyle była całkiem luźna).
Sam sobie odpowiem :D - jeśli zapieka się tłoczek = ciśnienie płynu nie jest w stanie go wypchnąć, a wypchnięcie go powoduje odcięcie dopływu ciśnienia do tylnych zacisków => wtedy na tył idzie pełne ciśnienie. Jeśli by się zapiekł w położeniu wysuniętym(auto musiałoby chyba stać długo z wciśniętym hamulcem) to wtedy hamulce byłyby zablokowane, więc to odpada. Zapieczone dźwigienki to już zależy w jakim położeniu, ale je akurat można rozruszać, sprężynę podciągnąć, itp. Chyba dobrze dedukuję?

Co do korektora sportowego to trochę sporo sobie życzą za coś takiego, a póki co nie wiem jak on tak naprawdę działa i czy w ogóle jest niezbędny. No ale nic, może jeszcze znajdzie się ktoś, kto przetestował różne warianty.

Awatar użytkownika
cuoreventi
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 264
Rejestracja: 18 kwie 2014, 18:58
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Szczecin

Re: Dedra Turbo - lepsze hamulce z tyłu?

Post autor: cuoreventi » 07 wrz 2014, 17:09

mac1us pisze:Z przodu można dać tarcze od fiata coupe 20vt i zacisk od alfy 166, kappy. Jak coś to mam adaptery i mogę sprzedać 2 sztuki. Z tyłu tarcza która była na przodzie 284 mm i zacisk tył od alfy 159 2,4 jtd, 3,2 jts

Zacisk tylny od 159 ma w jarzmie rozstaw otworów 115mm pod zwrotnicę. A Dedra?
Poza tym, po co tarcza wentylowana z tyłu, skoro nawet cięższe i mocniejsze auta jak np GTA nie miały wentylowanych z tyłu... A mocne 159 ważą 1700-1800kg więc tam wentylowane to konieczność.

Awatar użytkownika
mac1us
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1321
Rejestracja: 01 wrz 2009, 20:10
Imię: Maciek
Lokalizacja: Radziszów Kraków

Re: Dedra Turbo - lepsze hamulce z tyłu?

Post autor: mac1us » 07 wrz 2014, 19:58

Przeczytaj mojego wcześniejszego posta, później pytaj. Autor postu zadał pytanie więc odpowiedziałem, jak nie zauważyłeś też nie jestem zwolennikiem tego pomysłu, ale odpowiedziałem.

JacekK
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 69
Rejestracja: 22 wrz 2007, 0:00
Imię: Jacek
Lokalizacja: Skierniewice / Tomaszów Maz.

Re: Dedra Turbo - lepsze hamulce z tyłu?

Post autor: JacekK » 07 wrz 2014, 20:42

mac1us podał mi po prostu chyba jedyne rozwiązanie z tego co jest dostępne we włoskiej rodzinie. Poszperałem po katalogach i teoretycznie można by jeszcze użyć tylnych hamulców 251mm z Cromy/Themy, ale te +11mm raczej nie jest warte zachodu..
Co do fabrycznych rozwiązań to chyba nie ma co się nimi sugerować, skoro producent, do 2x mocniejszych modeli, daje te same hamulce z tyłu.. Dla zwykłego klienta ma być maksymalnie stabilnie i mocny tył mało kogo interesuje.

Awatar użytkownika
GrimlocK
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 374
Rejestracja: 22 lip 2011, 2:42

Re: Dedra Turbo - lepsze hamulce z tyłu?

Post autor: GrimlocK » 07 wrz 2014, 21:01

JacekK pisze:
JacekK pisze: edit
GrimlocK, jak to jest z tym zapieczeniem? Czy to może spowodować, że korektor nie działa, czyli nie odcina odpowiednio wcześnie tyłu, czy odwrotnie - że nie pozwala tylnym hamulcom rozwinąć skrzydeł? Dodam, że u mnie dźwignia korektora została najpierw maksymalnie wciśnięta(w kierunku przodu auta), a następnie naciągnęliśmy nieco sprężynę(bo na podniesionym tyle była całkiem luźna).
Sam sobie odpowiem :D - jeśli zapieka się tłoczek = ciśnienie płynu nie jest w stanie go wypchnąć, a wypchnięcie go powoduje odcięcie dopływu ciśnienia do tylnych zacisków => wtedy na tył idzie pełne ciśnienie. Jeśli by się zapiekł w położeniu wysuniętym(auto musiałoby chyba stać długo z wciśniętym hamulcem) to wtedy hamulce byłyby zablokowane, więc to odpada. Zapieczone dźwigienki to już zależy w jakim położeniu, ale je akurat można rozruszać, sprężynę podciągnąć, itp. Chyba dobrze dedukuję?

Co do korektora sportowego to trochę sporo sobie życzą za coś takiego, a póki co nie wiem jak on tak naprawdę działa i czy w ogóle jest niezbędny. No ale nic, może jeszcze znajdzie się ktoś, kto przetestował różne warianty.
Może być tak i tak. Dźwignia ogranicza wysunięcie tłoczka, więc jak ktoś ciągle miał załadowany tył, dźwignia była odsunięta (zaczepiana jest o takie ucho na stabilizatorze) to i tłoczek mógł zostać w położeniu powodującym przepuszczanie płynu na tył. U mnie zastała się dźwignia w położeniu ograniczającym przepływ płynu, po rozruszaniu dźwigni, założeniu sprężynki z ASO niestety nic nie pomogło - tłoczek był już nieruchomy. Po wywaleniu korektora siła hamowania wzrosła dwukrotnie, co w przypadku bębnów z tyłu nie jest wielkim problemem ale w przypadku tarcz mogłoby już powodować stawianie auta bokiem na słabszych/węższych oponach.

Awatar użytkownika
cuoreventi
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 264
Rejestracja: 18 kwie 2014, 18:58
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Szczecin

Odp: Dedra Turbo - lepsze hamulce z tyłu?

Post autor: cuoreventi » 07 wrz 2014, 21:18

mac1us pisze:Przeczytaj mojego wcześniejszego posta, później pytaj. Autor postu zadał pytanie więc odpowiedziałem, jak nie zauważyłeś też nie jestem zwolennikiem tego pomysłu, ale odpowiedziałem.
A Ty przeczytaj dwa razy mojego posta, a dopiero później odpowiadaj. Proponujesz rozwiązanie, które fizycznie może być niemożliwe do wykonania. Na alfaowner.com widziałem jedną osobę która do Alfy GT 2.0 jts przerzuciła przednie tarcze 284x22mm na tył i użyła zacisku od Audi A8, jak myślisz dlaczego nie zacisk z 159?
Równie dobrze mogłeś zaproponować tylne czterotłoczkowe zaciski z Ferrari - tej samej włoskiej rodziny. Wtedy byłbyś tak samo pomocny.
JacekK pisze:Poszperałem po katalogach i teoretycznie można by jeszcze użyć tylnych hamulców 251mm z Cromy/Themy, ale te +11mm raczej nie jest warte zachodu..
Co do fabrycznych rozwiązań to chyba nie ma co się nimi sugerować, skoro producent, do 2x mocniejszych modeli, daje te same hamulce z tyłu.. Dla zwykłego klienta ma być maksymalnie stabilnie i mocny tył mało kogo interesuje.
Może Ty mi odpowiesz. Jaki jest rozstaw otworów w tylnej zwrotnicy pod jarzmo zacisku? Z tyłu nie będziesz mieć miejsca na dorobienie adaptera, więc zacisk musi pasować p&p.

A jeśli chodzi o fabryczne rozwiązania, to Dedra, Delta, 155 czy choćby 156 w zdecydowanej większości hamują przodem. Tył jest tylko po to, by zachować stabilność. Za słabe heble wprowadziłyby myszkowanie, a za silne blokowanie tyłu. Jedno i drugie jest szalenie niebezpieczne.

Wystukane panewką z miski dwulitrowego TS'a

Awatar użytkownika
mac1us
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1321
Rejestracja: 01 wrz 2009, 20:10
Imię: Maciek
Lokalizacja: Radziszów Kraków

Re: Dedra Turbo - lepsze hamulce z tyłu?

Post autor: mac1us » 07 wrz 2014, 21:52

Masz zdjęcie tarczy od Tipo 284 mm grubości 22 mm oraz zacisku tylnego od Alfy 159. Alfa np 3,2 jts ma z tyłu tarczę 292 grubości 22 mm. Co do zrobienia adaptera to wyrzucamy oryginalną płytę montażową i robimy nową, w serii jest jakby adapter przykręcany do wahacza buziak
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

ODPOWIEDZ

Wróć do „::: Tuning :::”