Strona 5 z 5

Re: Chip 16vT

: 13 kwie 2013, 23:07
autor: MiroMiglia
No brawo !
Ja jeszcze parę dni i odbiorę swoją od lakiernika wreszcie a i pogoda coraz bardziej OS - owa : yesyes :

Re: Chip 16vT

: 06 lis 2020, 13:08
autor: Jam_Belfegor
Odgrzewam trochę starego kotleta ale zastanawiam się co można sensownego zrobić z 2.0 16VT jeśli chodzi o modyfikacje programowe sterownika. Minęło już kilka lat o ostatniego wpisu może jakieś przemyślenia. Ewentualnie może znacie kogoś, kto ma doświadczenie w wystrajaniu tych silników na wyższe moce / momenty.

Ewentualnie ile są warte zewnętrzne modułu typu ECU Master DET3 czy DET3+ lub ewentualnie inne.

Czy ktoś jeszcze może użytkuje kostki od EVOCARS lub NOVITEC i możne, coś o każdej z nich powiedzieć. Jedni piszą że ok. , inni ganiają. Niektórzy piszą że auto nie ma kultury pracy na zimnym silniku j/w. inni piszą że takie coś nie występuje. Być może problemem jest stan techniczny silnika i osprzętu a nie samego Chip'a.

Ewentualnie co można sensownego z tym silnikiem zrobić, a co raczej mija się z celem lub gra nie warta świeczki.

W głowie zrodziły mi się takie pytanie może będziecie w stanie pomóc:
1. Czy wałki z wolno ssącej 2.0 16V (139) te z wzniosem 9,5mm wymagają jakieś korekty np. na regulowanych kołach rozrządu czy P&P na seryjnych kołach
2. Czy jak przekładać wałki to tylko ssący czy wdechowy również? Co z jakimi efektami się wiąże? I tu jak wyżej czy wydech wymaga korekty fazy na kole? Druga sprawa że tłoki pod wałki ssące mają wycięcia pod wydechowe nie, czy wykonanie podcięć na tłokach jest konieczne przy wałku wydechowym z 16V. W 16V nie ma podcięć na wydechy.
3. Czy standardowy układ chłodnia oleju jest wystarczający? Ewentualnie jeśli nie co poprawić?
4. Czy można coś poprawić w układzie smarowania? Wiem skądinąd że jak najbardziej warto uszczelnić górną magistralę olejowa na wałkach. Jedna cześć jest zaprasowywana druga lutowana. Ja osobiście w swoim 2.0 16V będę lutował i drugą stronę by poprawić szczelność tego... jak tylko ogarnę się jakoś ze srebrem i lampą. Widziałem że ktoś robił stożkowe podcięcia na kanały olejowe na wale korbowym, podobno pro-tip ze strony Gay'a Crofta jak poprawić smarowanie pomiędzy wałem a panewkami. Cekami mnie ile to warte. Oczywiście rada typu dbaj o olej i nie lej byle czego jak najbardziej ok. Wymiana panewek na nowe co 100k km - fakt nie są drogie, robota też nie jakaś dramatyczna choć z korbowymi może być większy problem, a na pewno więcej zabawy. Do Delty I jest masa powiedzmy "Tuningowych" gratów w tym i podobno wzmocnione panewki - ciekawi mnie ile to warte i czy ma to sens. Wydaje mi się że nie ale chce znać wasze danie.
5. Jak zakładać BOV to co ma ręce i nogi? Czy taki zawór wymaga kalibracji?
6. Czy warto podnosić ciśnienie na listwie wtryskowej. Fabryczne w 16VT to 2,5bar. Spotkałem się z opiniami że pasuje "podkręci" do 3bar, choć nie wiem co tam jest do kręcenia skoro to fabryczny zawór na konkretna nastawę. Podobno jest jakaś plomba a podia śrubka na imbus. Jeśli zawór regulacyjny w VT jest taki jak w V (oczywiście różnią się ciśnieniami) to nie bardzo widzę co tam można kręcić. Jak już to przełożyć z V do VT bo w V upust jest właśnie na 3 bary
7. Jaka pompa paliwa - zostajemy przy fabrycznej czy np. jakieś Walbro 255 lub inne. Czy instalacja paliwowa wymaga jakiś modyfikacji. Nie wiem większe przekroje wężyków itp. Czy elektryka do pompy wymaga jakieś modyfikacji?
8. Czy są jakieś sensowne odpowiedniki fabrycznego IC, który siedział w Delcie II / FC czyli w lewym nadkolu? Co ewentualnie pasuje w fabryczne miejsce. Rozwiązania typu centralny IC odpadają.
9. Czy w celu podniesienia ciśnienia na turbinie wymagane są dodatkowe zawory typu MBC lub EBC czy można to załatwić jedynie programowo. Czy może jedno i drugie?
10. Do jakich mocy nie wystarczają seryjne wtryski? Czy tu coś warto zmieniać?
11. Kolektor wydechowy - seryjny czy robiony 4-1. Są jakieś uczciwe gotowe kolektory w znośnej cenie (1-1,5kPLN). Ile mogą być warte Chińczyki np. Turboworks 16VT można nabyć za ok. 900-1000zł.
12. Jaki wydech ma sens? czy zostawić fabryczne żeliwne kolano pod sondę i robić od niego DP czy i to kolano wywalić i robić całość? Jakie przekroje? 2,5" ? Jaki katalizator do takiego zestawu ?
13. Czy warto coś robić z fabrycznymi tłokami?
14. Jakie UPG? Podobno fabryczna uszczelka dość szubko klęka na wyższych mocach 220-230+ w górę.
15. Jakieś modyfikacje jeśli chodzi o pompę oleju - np. inna, wydajniejsza, ewentualnie jaka od czego?
16. Gdzie najlepiej ulokować czujniki: doładowania i EGT. (sondy nie zegary :P jak by ktoś miał wątpliwości)
17. Co ze skrzynią i układami napędowymi, wymagają modyfikacji - wzmocnienia?
18. Co ze sprzęgłem? Ile fabrycznie może ogarnąć Nm żeby to miało ręce i nogi. Jeśli modyfikować sprzęgło to jak? Spiek? Kevlar? Co warto a co się nie nada?
19. Warto toczyć / odchodząc fabryczne koło zamachowe?
20. Ktoś wyważał dynamicznie wał - możecie kogoś polecić, ewentualnie kogo unikać.
21. Czy fabryczny OCC jest wystarczający w VT czy podmieniać? Jakieś modyfikacje jeśli chodzi o odpowietrzanie komory korbowej.
22. Jakie turbiny, jakie hybrydy?
23. W VT bandażować kolektory czy raczej zbędna sprawa lub nawet niebezpieczna dla turbiny?
24. Jakieś modyfikacje układu chłodzenia?

Jakich producentów stosować zabawki, a jakich omijać szerokim łukiem.

Jakieś inne propozycje?

Re: Chip 16vT

: 06 lis 2020, 13:36
autor: kond243
ETS performance. Jeśli chodzi o ten silnik to chyba warto zainwestować w det3 lub stand alone. Choć druga opcja droga. 350koni wytrzymują seryjne graty. Turbo pasuje zmienić na jakieś współczesne. Np k16. Ładnie wstanie dołem i trzyma boost praktycznie do końca. Nie czarujmy się 16vt ma turbo dinozaura. Zrobisz hybrydę to będzie wstawać powyżej 4tyś obr. Zależy ile chcesz podnieść moc? Jak kojarzę w delcie 16vt na serii da się zrobić 240km. Wyżej już trzeba turbo,wtryski itp. Z rozmowy z Łukaszem z ETS jak pamiętam dawał radę zrobić wszystko na seryjnym kompie. Tak jak i Kappe. Współczesne turbo wstanie wcześniej i przepływ powietrza da taki że przy doładowaniu już 1bar da więcej mocy po strojeniu jak seryjna turbinka. 16vt też nie dmuchniesz dużo bo potrafi podnieść czapkę.

Re: Chip 16vT

: 06 lis 2020, 14:28
autor: Jam_Belfegor
A moje rozważania są dla dwóch wariantów 1- ok. 250+ / ok. 350Nm i 2 - ok. 300+ / ok. 400Nm Sądzę że powyżej na jedną ośkę nie ma już sensu, poza tym seryjna skrzynia i układ napędowy mogą odmówić współpracy i powiedzieć pa pa.

A jeszcze jedno pytanie w VT jest VISCO - obecnie nowe raczej nie do kupienia. Da się to regenerować? Czy da się to jakoś wyczyścić? Czy jest jakiś zamiennik z późniejszych modeli który będzie wielowypustami, wymiarami, parametrami uślizgu itp. Czy VISCO wraz z podniesieniem KM i Nm wymaga jakiś zabiegów? Fabryczne VISCO ktoś liczył na fabryczne Nm czyli jakieś 290Nm jak pamiętam. Co się dzieje jak w układzie 350-400 i więcej?

Re: Chip 16vT

: 06 lis 2020, 15:27
autor: kond243
W kappie było 270km i 380nm i nic się z cisco nie działo. Teraz będę montował w Thesis a tam będzie 300km/400nm. Skrzynia da radę. Nie wiem jak sprzęgło. Pasuje chociaż tarcze obić kewlarem. Lub znaleźć sprzęgło które da radę ponad 400nm. Ja mam plan w 20vt na sprzęgło z JTD. Czyli dwumas od jtd16v plus tarcza JTD 26v kewlar i docisk JTD 20v. To powinno przenieść 500-550nm. Choć tyle nie planuje. Jeśli 300/400 to pasuje zmienić turbo. Dobrym wyborem jest k16. Siedzi Rs3 2.5. rodzajów jest kilka. Ta z rs jest z kolektorem. Więc trochę kupa. Ale są też montowane do kolektora. K16 montują do 1.8/2.0tfsi,ta turbina daje ładne przyrosty. Jeśli ma być auto user frendly to turbo ma ładnie wstać z dołu i pompować do odcinki. Skontaktuj się z ETS. Co do twoich pytań to tak. Vt ma chłodnice oleju zewnętrzną. Więc możesz poprostu dać większą. Tylko założyć tak żeby był dobry przepływ powietrza. Układ wtryskowy. Jeśli idziemy w 300/400 to pompa walbro gss342 255lph. Regulator ciśnienia paliwa 4bary. Wtryski 630ccm. Zwiększenie ciśnienia na listwie powoduje lepsze rozpylanie paliwa względem seryjnego cisnienia 2.5b. (ja mam 4bary,pompa epman 340lph) Bov może być jaki kolwiek byle trzymał ciśnienie. Najlepiej dwu tłoczkowy. Choć 16vt ma map sensor więc jedno tłoczkowy nie przeszkadza. Termoparę EGT dajesz na wspólnym zejściu wszystkich runerów przed turbo. Układ chłodzenia da radę. Bandaże na kolektor i koc na turbo bardzo wskazane. Obniżysz temperaturę pod maską. Wydech owinąć trzeba za silnik. Chodzi o to że nie nagrzewa się olej w misce od wydechu. Plus jest bardzo duży ponieważ gorące spaliny mają większą energię i dzięki bandażowaniu kolektora oraz kocyka na turbo znacząco poprawia się spool-up. Czyli turbo wstaje o 200-500obr wcześniej względem serii. W Kappie seria wstaje przy 2600. Full boost przy 2800. U mnie dolot jest większy i dłuższy wstaje od 2tyś obr a full boost jest przy 2400obr. Na seryjnym dolocie boost był już przy 2200obr. Trzeba dobrać odpowiedni IC. Ja mam 550x180x65. W teorii do 450 koni. Mniejszy mam w 1.9jtd i zadanie spełnia. Bo przy bucie temp w dolocie wyższa o kilka stopni tylko od temp zewnętrznej. Seryjny gotował powietrze. Dolot. Pasuje aby rura od ic do przepustnicy była tej samej średnicy co przepustnica. Chodzi o to aby nie sprężać ponownie powietrza między ic a przepustnicą. Wydech. Dp chociaż 3cale. Zejście w 2.75 i ponowne zejście na 2.5 cała. Tak zrobiłem u siebie. I reakcja na gaz poprawiła się sporo. Chłodnice oleju możesz kupić na aliekspres. Ja mam 16sto rzędową. W Kappie działa już 5 lat. Nic nie cieknie. Jak kojarzę to poprawiali chłopaki kanały olejowe na wale. Same otwory były przerabiane na łezki. Aby poprawić smarowanie panewek. Co do pompy oleju wiem że o nową ciężko. A czy pasuje z innego silnika. Pewnie tak. Bo twin cam lamprediego. Trzeba poszukać dokładnie. Ja aż tak 16vt dobrze nie znam. Ogólnie 16vt lepiej buduje moment obrotowy ze względu na długi skok tłoka. 20vt pod tym względem mięknie. Wracając do egt to najlepiej mieć 4 sondy, każda około 2cm od głowicy. Ja mam znów na pierwszym cylindrze od rozrządu. Czyli najdalej odsunięty cylinder od przepustnicy. Napisałem wszystko przez co przechodziłem z moim 20vt. I buduje teraz 2.4 20v turbo. W sumie to 2.5. tłoki i korby z 16vt. Korby pasują. Trzeba rozwiercić cylindry 0 1mm. I do tego silnika pójdzie na 100% k16. Taka jak w rs3. Chaotycznie piszę także nie bij. Co do pompy epman spełnia swoje zadanie. Ciśnienie trzyma zdrowo. Tylko musi mieć dobre zasilanie. Ja robiłem nową wiązkę. Stara steruje przekaźnikiem tylko. Thesis ma Aku w bagaju więc nie było problemu z kablami

Re: Chip 16vT

: 06 lis 2020, 23:05
autor: evo
Jam_Belfegor pisze: 06 lis 2020, 14:28 A moje rozważania są dla dwóch wariantów 1- ok. 250+ / ok. 350Nm i 2 - ok. 300+ / ok. 400Nm Sądzę że powyżej na jedną ośkę nie ma już sensu, poza tym seryjna skrzynia i układ napędowy mogą odmówić współpracy i powiedzieć pa pa.

A jeszcze jedno pytanie w VT jest VISCO - obecnie nowe raczej nie do kupienia. Da się to regenerować? Czy da się to jakoś wyczyścić? Czy jest jakiś zamiennik z późniejszych modeli który będzie wielowypustami, wymiarami, parametrami uślizgu itp. Czy VISCO wraz z podniesieniem KM i Nm wymaga jakiś zabiegów? Fabryczne VISCO ktoś liczył na fabryczne Nm czyli jakieś 290Nm jak pamiętam. Co się dzieje jak w układzie 350-400 i więcej?
To zależy od wielu rzeczy.
rozmawialiśmy telefonicznie niedawno o kilku sprawach.
1. auto/silnik buduje się z jakimś przeznaczeniem - trzeba sobie to jasno określić.
2. Oprogramowanie przy takich parametrach jak tu padają wystarczy dostosować oryginalne, jest zupełnie wystarczające i przyjazne do zmian, nawet ALS można dołożyć. Na pewno Andreas Kreuz z PowerDelta tym się profesjonalnie od wielu lat zajmuje - same delty i pochodne w różnych odmianach- moja delta też tam jedzie. Chipy jakieś gotowe z netu to raczej do diesla na testy, do zabawy, benzyna musi być indywidualnie strojona, kropka.
4. widziałem mnóstwo przeróbek niepotrzebnych do uzyskania zamierzonych parametrów/celów. Niepotrzebny czas i pieniądze wydane.
5.skrzynia 5b i visco nie stanowi problemu i nawet używane.
6.wtryski OE do ok 280KM, zależy od strojenia i kilku szczegółów
7. np pompa oleju może zostać seryjna - tylko musi być w bdb stanie.
8 układ balansowy powinien być zaslepiony zaślepkami, żadnych lutowań i cudowań.
9.kolektor spokojnie może zostać seryjny - zależy od turbosprężarki zastosowanej, jeśli nie pasuje rozważyć inny, ale rurowy nie znaczy lepszy - średnica i długość wpływa na charakterystykę silnika-reakcję turbiny, itd.
10. ogólnie nie robić rzeczy zbędnych, jak jakieś stand alone i inne cudaki, żadnych "świnek", bzdura na takie zastosowanie. W tym aucie chargecooler (wodny)dobrze się sprawdzi - mało miejsca.
11. to auto przede wszystkim ma słabe hamulce - pomaga zmiana na 305mm z fc20vt z odpowiednimi tarczami i klockami - spory koszt ale warto - przetestowane.
12. zadziwiająco dobre turbosprężarki to MHI td04hl-18/19T do 250-300KM, i twinscroll z mitsu evo z odpowiednim a/r wydechu dla 300-450KM.
13 miska oleju słabo rozwiązana w tym modelu- ta blaszana, Ja stosuję z integrane alu z odpowiednimi modyfikacjami i separatorem skrzyni korbowej.
14. EGT i milion innych czujników to raczej do strojenia sie stosuje i tyle. Oczywiście można się obwiesić drzewkiem, ale to nie ten poziom wyczynu. Do jazdy.... hm.. raczej ktoś musi skupić sie na prowadzeniu auta a nie wskaźniki oglądać- kierownik ma ogarniac moc i trzymać auto w kursie.
15.chętnie podpowiem coś na tel. trudno tu książki pisać

Re: Chip 16vT

: 07 lis 2020, 5:57
autor: kond243
Turbo z miśka ok. Ale misiek nastawiony jest na wysokie doładowanie. Też myślałem o turbo z Evo X. Ale nie uśmiecha mi się ładować w silnik 1.7-1.8 bar. Jeśli się mylę to mnie poprawcie.Ja jak mówiłem nie znam dobrze 16vt.