Odgrzewam trochę starego kotleta ale zastanawiam się co można sensownego zrobić z 2.0 16VT jeśli chodzi o modyfikacje programowe sterownika. Minęło już kilka lat o ostatniego wpisu może jakieś przemyślenia. Ewentualnie może znacie kogoś, kto ma doświadczenie w wystrajaniu tych silników na wyższe moce / momenty.
Ewentualnie ile są warte zewnętrzne modułu typu ECU Master DET3 czy DET3+ lub ewentualnie inne.
Czy ktoś jeszcze może użytkuje kostki od EVOCARS lub NOVITEC i możne, coś o każdej z nich powiedzieć. Jedni piszą że ok. , inni ganiają. Niektórzy piszą że auto nie ma kultury pracy na zimnym silniku j/w. inni piszą że takie coś nie występuje. Być może problemem jest stan techniczny silnika i osprzętu a nie samego Chip'a.
Ewentualnie co można sensownego z tym silnikiem zrobić, a co raczej mija się z celem lub gra nie warta świeczki.
W głowie zrodziły mi się takie pytanie może będziecie w stanie pomóc:
1. Czy wałki z wolno ssącej 2.0 16V (139) te z wzniosem 9,5mm wymagają jakieś korekty np. na regulowanych kołach rozrządu czy P&P na seryjnych kołach
2. Czy jak przekładać wałki to tylko ssący czy wdechowy również? Co z jakimi efektami się wiąże? I tu jak wyżej czy wydech wymaga korekty fazy na kole? Druga sprawa że tłoki pod wałki ssące mają wycięcia pod wydechowe nie, czy wykonanie podcięć na tłokach jest konieczne przy wałku wydechowym z 16V. W 16V nie ma podcięć na wydechy.
3. Czy standardowy układ chłodnia oleju jest wystarczający? Ewentualnie jeśli nie co poprawić?
4. Czy można coś poprawić w układzie smarowania? Wiem skądinąd że jak najbardziej warto uszczelnić górną magistralę olejowa na wałkach. Jedna cześć jest zaprasowywana druga lutowana. Ja osobiście w swoim 2.0 16V będę lutował i drugą stronę by poprawić szczelność tego... jak tylko ogarnę się jakoś ze srebrem i lampą. Widziałem że ktoś robił stożkowe podcięcia na kanały olejowe na wale korbowym, podobno pro-tip ze strony Gay'a Crofta jak poprawić smarowanie pomiędzy wałem a panewkami. Cekami mnie ile to warte. Oczywiście rada typu dbaj o olej i nie lej byle czego jak najbardziej ok. Wymiana panewek na nowe co 100k km - fakt nie są drogie, robota też nie jakaś dramatyczna choć z korbowymi może być większy problem, a na pewno więcej zabawy. Do Delty I jest masa powiedzmy "Tuningowych" gratów w tym i podobno wzmocnione panewki - ciekawi mnie ile to warte i czy ma to sens. Wydaje mi się że nie ale chce znać wasze danie.
5. Jak zakładać BOV to co ma ręce i nogi? Czy taki zawór wymaga kalibracji?
6. Czy warto podnosić ciśnienie na listwie wtryskowej. Fabryczne w 16VT to 2,5bar. Spotkałem się z opiniami że pasuje "podkręci" do 3bar, choć nie wiem co tam jest do kręcenia skoro to fabryczny zawór na konkretna nastawę. Podobno jest jakaś plomba a podia śrubka na imbus. Jeśli zawór regulacyjny w VT jest taki jak w V (oczywiście różnią się ciśnieniami) to nie bardzo widzę co tam można kręcić. Jak już to przełożyć z V do VT bo w V upust jest właśnie na 3 bary
7. Jaka pompa paliwa - zostajemy przy fabrycznej czy np. jakieś Walbro 255 lub inne. Czy instalacja paliwowa wymaga jakiś modyfikacji. Nie wiem większe przekroje wężyków itp. Czy elektryka do pompy wymaga jakieś modyfikacji?
8. Czy są jakieś sensowne odpowiedniki fabrycznego IC, który siedział w Delcie II / FC czyli w lewym nadkolu? Co ewentualnie pasuje w fabryczne miejsce. Rozwiązania typu centralny IC odpadają.
9. Czy w celu podniesienia ciśnienia na turbinie wymagane są dodatkowe zawory typu MBC lub EBC czy można to załatwić jedynie programowo. Czy może jedno i drugie?
10. Do jakich mocy nie wystarczają seryjne wtryski? Czy tu coś warto zmieniać?
11. Kolektor wydechowy - seryjny czy robiony 4-1. Są jakieś uczciwe gotowe kolektory w znośnej cenie (1-1,5kPLN). Ile mogą być warte Chińczyki np. Turboworks 16VT można nabyć za ok. 900-1000zł.
12. Jaki wydech ma sens? czy zostawić fabryczne żeliwne kolano pod sondę i robić od niego DP czy i to kolano wywalić i robić całość? Jakie przekroje? 2,5" ? Jaki katalizator do takiego zestawu ?
13. Czy warto coś robić z fabrycznymi tłokami?
14. Jakie UPG? Podobno fabryczna uszczelka dość szubko klęka na wyższych mocach 220-230+ w górę.
15. Jakieś modyfikacje jeśli chodzi o pompę oleju - np. inna, wydajniejsza, ewentualnie jaka od czego?
16. Gdzie najlepiej ulokować czujniki: doładowania i EGT. (sondy nie zegary
jak by ktoś miał wątpliwości)
17. Co ze skrzynią i układami napędowymi, wymagają modyfikacji - wzmocnienia?
18. Co ze sprzęgłem? Ile fabrycznie może ogarnąć Nm żeby to miało ręce i nogi. Jeśli modyfikować sprzęgło to jak? Spiek? Kevlar? Co warto a co się nie nada?
19. Warto toczyć / odchodząc fabryczne koło zamachowe?
20. Ktoś wyważał dynamicznie wał - możecie kogoś polecić, ewentualnie kogo unikać.
21. Czy fabryczny OCC jest wystarczający w VT czy podmieniać? Jakieś modyfikacje jeśli chodzi o odpowietrzanie komory korbowej.
22. Jakie turbiny, jakie hybrydy?
23. W VT bandażować kolektory czy raczej zbędna sprawa lub nawet niebezpieczna dla turbiny?
24. Jakieś modyfikacje układu chłodzenia?
Jakich producentów stosować zabawki, a jakich omijać szerokim łukiem.
Jakieś inne propozycje?