Jak sprawdzić stan automatycznej skrzyni biegów?
-
- Klubowicz
- Posty: 1185
- Rejestracja: 13 lip 2010, 22:29
- Imię: Krzysiek
- Lokalizacja: Gorzyce (woj.śląskie)
Jak sprawdzić stan automatycznej skrzyni biegów?
Myśląc nad zakupem nowego auta, najprawdopodobniej będzie to Croma.
Auta te występują dość często z automatem i również nad taką opcją się zastanawiam. Z automatem jeździłem ale w firmowym Smarcie więc nad stanem automatu się nie rozwodziłem
Jak się sprawdza skrzynię biegów czy sprzęgło przy manualu to wiem i zastanawiam się czy da się określić stan automatu podczas próby drogowej?. Czy lepiej podjechać sobie do mechanika. Obawiam się, że nie każdy mechanik będzie mógł sprawdzić stan skrzyni, co najwyżej sprawdzi stan i poziom oleju albo odczyta błędy w sterowniku skrzyni...
Czekam na porady kogoś, kto miał do czynienia z automatami, kto kupował auto w automacie...
Przypominam, że to nie jest HydePark
Auta te występują dość często z automatem i również nad taką opcją się zastanawiam. Z automatem jeździłem ale w firmowym Smarcie więc nad stanem automatu się nie rozwodziłem
Jak się sprawdza skrzynię biegów czy sprzęgło przy manualu to wiem i zastanawiam się czy da się określić stan automatu podczas próby drogowej?. Czy lepiej podjechać sobie do mechanika. Obawiam się, że nie każdy mechanik będzie mógł sprawdzić stan skrzyni, co najwyżej sprawdzi stan i poziom oleju albo odczyta błędy w sterowniku skrzyni...
Czekam na porady kogoś, kto miał do czynienia z automatami, kto kupował auto w automacie...
Przypominam, że to nie jest HydePark
było Uno 1.0, Bravo 1.2 16V, była Lybra LX SW 1.8 LPG, była Croma 1,9 150KM jest Lancia Ypsilon Platino 0.9 i Ford Galaxy
Re: Jak sprawdzić stan automatycznej skrzyni biegów?
Ja ze swej strony tylko podpowiem, że warto samochód z ASB sprawdzić "na zimno" i "na ciepło" - ASB inaczej pracuje w obu tych sytuacjach - zarówno przy jednej jak i przy drugiej opcji mogą się ujawnić jej mankamenty. Dotychczas to mam całkiem osobiste i stosunkowo długie doświadczenia tylko ze skrzynią comfortronic z K, ale porównując jej pracę do innych ASB, którymi się "przejechałem" to wrażenia są podobne w kwestii kultury pracy na zimno i na ciepło.
Jedno jest pewne - na żadnym z "przełożeń skrzyni" nie powinny uwidaczniać się jakieś dziwne dźwięki czy też drgania, a praca skrzyni powinna być płynna w każdej sytuacji - choć tutaj mogą występować drobne różnice w zależności od "na zimno/na ciepło".
Jedno jest pewne - na żadnym z "przełożeń skrzyni" nie powinny uwidaczniać się jakieś dziwne dźwięki czy też drgania, a praca skrzyni powinna być płynna w każdej sytuacji - choć tutaj mogą występować drobne różnice w zależności od "na zimno/na ciepło".
-
- Forumowicz/ka
- Posty: 1084
- Rejestracja: 19 lip 2010, 21:06
- Lokalizacja: Wodzisław Śl.
Re: Jak sprawdzić stan automatycznej skrzyni biegów?
Uczestniczyłem kilka miesięcy temu w zakupie Skody Octavii, 1.8T z ASB. Jechaliśmy aż do Radomia.
Trochę ,,po partyzancku'', czego nie polecam, sprawdziłem jej pracę : na ciepło i na zimno. Jechał najpierw sprzedawca, potem ja.
Nie było żadnych niepokojących objawów: hałasu, szarpania, skubania itp.
Kupiec : osoba niepełnosprawna, był tak mocno napalony, nawet zrezygnował z wizyty w ASO.
Nie zniechęciło go nawet zardzewiałe: podwozie, układ wydechowy, wszystkie zaciski hamulcowe. Krzywa fabrycznie tylna klapa, starszy niż w ogłoszeniu rocznik. Pas przedni ewidentnie po kolizji.
Najbardziej się liczyło to, że on przymierzył się okazyjnie do Octavii kombi, i stwierdził, że tylko do niej wejdzie nieskładany wózek inwalidzki. Notabene do Fiata Palio, którym jechaliśmy do Radomia, też wszedł bez problemu.
Skoda ma się dobrze, właściciel przejechał kilkanaście tyś km, włożył w nie kilka tyś zł.
Skrzynia sprawuje się bez zarzutu.
Nie gniewaj się Krzysiek, na to ,,nieznaczne poszerzenie tematu".
Koleżanka kupowała Cromę od Brachmańskiego. Było to ok. dwa lata temu. Nie pamiętam czy kupiła automat, bo w tamtym czasie stały dwie Cromy. W jego komisie były/są ? auta z Włoch : Alfy 159, Fiaty Bravo, Cromy.
Po urlopie się dowiem, jak będzie mieć automat, to mogę zorganizować sesję poglądową.
Trochę ,,po partyzancku'', czego nie polecam, sprawdziłem jej pracę : na ciepło i na zimno. Jechał najpierw sprzedawca, potem ja.
Nie było żadnych niepokojących objawów: hałasu, szarpania, skubania itp.
Kupiec : osoba niepełnosprawna, był tak mocno napalony, nawet zrezygnował z wizyty w ASO.
Nie zniechęciło go nawet zardzewiałe: podwozie, układ wydechowy, wszystkie zaciski hamulcowe. Krzywa fabrycznie tylna klapa, starszy niż w ogłoszeniu rocznik. Pas przedni ewidentnie po kolizji.
Najbardziej się liczyło to, że on przymierzył się okazyjnie do Octavii kombi, i stwierdził, że tylko do niej wejdzie nieskładany wózek inwalidzki. Notabene do Fiata Palio, którym jechaliśmy do Radomia, też wszedł bez problemu.
Skoda ma się dobrze, właściciel przejechał kilkanaście tyś km, włożył w nie kilka tyś zł.
Skrzynia sprawuje się bez zarzutu.
Nie gniewaj się Krzysiek, na to ,,nieznaczne poszerzenie tematu".
Koleżanka kupowała Cromę od Brachmańskiego. Było to ok. dwa lata temu. Nie pamiętam czy kupiła automat, bo w tamtym czasie stały dwie Cromy. W jego komisie były/są ? auta z Włoch : Alfy 159, Fiaty Bravo, Cromy.
Po urlopie się dowiem, jak będzie mieć automat, to mogę zorganizować sesję poglądową.
Były: Polski Fiat 125p 1.3/1.5 65KM/75KM, Polski Fiat 126p 0.65 24KM ,Skoda 105 45KM, Polski Fiat 125p 1.5 najpierw 75KM potem 82 KM,Fiat 131 Mirafiori 1.6 75KM, Polonez 1.6 87KM , Peugeot 309 1.3 65KM,Fiat Tempra SW. 1.9 TD 90KM, Fiat Marea Weekend 1.9 JTD 110 KM,Lancia Lybra 1.6 103KM sedan LS, Fiat Stilo Multiwagon 1.9 mjtd 150KM, Fiat Grande Punto 1.3 mjtd 90KM, Fiat Bravo II 1.9mjtd 120KM,Lancia Delta III 1.4 T-jet 150KM,Fiat Stilo 1.4 95KM. Lancia Delta 1.4 T-jet 120 KM. Lancia Delta 1.9 Twin Turbo 190KM i Lancia Lybra SW Intensa 2.4 JTD 150 KM. Aktualnie : Ford Focus kombi lift 1.8 125 KM i Volkswagen Golf VII kombi 1.4 TSI 125KM
Służbowy: Renault 125KM
Służbowy: Renault 125KM
Re: Jak sprawdzić stan automatycznej skrzyni biegów?
Automat:)
1) nie ma absolutnie prawa szarpać przy zmianie biegów. jeżeli szarpie -coś może być na rzeczy.
2) kickdown - musi działać. Czyli: jedziesz ze stałą prędkością i pedał w podłogę - powinno zbić 1-2 biegi w zależności od tego czy może (w sensie prędkość vs biegi:) )
3) w trakcie jazdy sprawdź też zmiany ręcznie - 1/L, 2, 3, D - przejdź ręcznie po biegach i zobacz czy przy redukcjach, zmianach w górę się coś nie dzieje -> dziwne odgłosy, szarpanie itp.
4) na postoju, zimny/ciepły samochód: odpalasz, hamulec i zmieniasz z P/N na D - zmiana powinna być szybka i bez jakiegoś mega szarpnięcia (trochę szarpnie ale to delikatnie).
Identyczny test ze wstecznym czyli zmiana z N na R
(w serwisówce do Kappy podają że max 1,5 sekundy (?) więc myslę że to taki "standard")
5) sprawdzić wszystkie tryby czy funkcje -> czy działają tak jak powinny - tryb sport itp itd.
No i kluczowe pytanie do właściciela - kiedy był wymieniany ostatnio olej:) wg mnie, odpowiedź "jaki olej?"/"tu się nie wymienia"/"nie pamiętam" - automatycznie stawia bardzo dużego minusa -> i targi na start na serwis skrzyni.
1) nie ma absolutnie prawa szarpać przy zmianie biegów. jeżeli szarpie -coś może być na rzeczy.
2) kickdown - musi działać. Czyli: jedziesz ze stałą prędkością i pedał w podłogę - powinno zbić 1-2 biegi w zależności od tego czy może (w sensie prędkość vs biegi:) )
3) w trakcie jazdy sprawdź też zmiany ręcznie - 1/L, 2, 3, D - przejdź ręcznie po biegach i zobacz czy przy redukcjach, zmianach w górę się coś nie dzieje -> dziwne odgłosy, szarpanie itp.
4) na postoju, zimny/ciepły samochód: odpalasz, hamulec i zmieniasz z P/N na D - zmiana powinna być szybka i bez jakiegoś mega szarpnięcia (trochę szarpnie ale to delikatnie).
Identyczny test ze wstecznym czyli zmiana z N na R
(w serwisówce do Kappy podają że max 1,5 sekundy (?) więc myslę że to taki "standard")
5) sprawdzić wszystkie tryby czy funkcje -> czy działają tak jak powinny - tryb sport itp itd.
No i kluczowe pytanie do właściciela - kiedy był wymieniany ostatnio olej:) wg mnie, odpowiedź "jaki olej?"/"tu się nie wymienia"/"nie pamiętam" - automatycznie stawia bardzo dużego minusa -> i targi na start na serwis skrzyni.
BMW E39 Touring - 4,4 V8
-
- Klubowicz
- Posty: 1185
- Rejestracja: 13 lip 2010, 22:29
- Imię: Krzysiek
- Lokalizacja: Gorzyce (woj.śląskie)
Re: Jak sprawdzić stan automatycznej skrzyni biegów?
Dzięki wielkie za rzeczową odpowiedź. Jeszcze tylko te subiektywne określenie "dziwne odgłosy" mnie zastanawia. Szarpanie, zgrzyt potrafię sobie wyobrazić ale te dziwne odgłosy... czy to jakieś metaliczne dźwięki czy delikatne stukanie czy inne takie tam... musiałbym się przejechać autem z dobrą ASB. Wtedy miałbym jakiś punkt odniesienia
było Uno 1.0, Bravo 1.2 16V, była Lybra LX SW 1.8 LPG, była Croma 1,9 150KM jest Lancia Ypsilon Platino 0.9 i Ford Galaxy
Re: Jak sprawdzić stan automatycznej skrzyni biegów?
Poszukaj jakiegoś starego autobusu z automatyczną skrzynią biegów, kup bilet i przejedź się - wtedy zrozumiesz, co to znaczy "źle pracująca skrzynia biegów", szarpanie całym pojazdem albo dziwne "jęki" dochodzące z okolic skrzyni - po Rybniku jeździ jeszcze parę takich trupów Jedyne auto z ASB, jaki emiałem w rękach było Audi A5 - cicho pracowała i bez żadnych niespodzianek, więc neistety nie doradzę
Re: Jak sprawdzić stan automatycznej skrzyni biegów?
Dziwne odgłosy - praktycznie cokolwiek co wyda Ci się nie na miejscu.
Ogólnie to powinna być cisza ze skrzyni:) tak więc-> każdy dźwięk - tak jak pisał daghda - jęczenie, pukanie, zgrzytanie, świszczenie itp
Ogólnie to powinna być cisza ze skrzyni:) tak więc-> każdy dźwięk - tak jak pisał daghda - jęczenie, pukanie, zgrzytanie, świszczenie itp
BMW E39 Touring - 4,4 V8
-
- Klubowicz
- Posty: 1185
- Rejestracja: 13 lip 2010, 22:29
- Imię: Krzysiek
- Lokalizacja: Gorzyce (woj.śląskie)
Re: Jak sprawdzić stan automatycznej skrzyni biegów?
czyli praca automatu na słuch niczym nie powinna różnić się od pracy manuala?
było Uno 1.0, Bravo 1.2 16V, była Lybra LX SW 1.8 LPG, była Croma 1,9 150KM jest Lancia Ypsilon Platino 0.9 i Ford Galaxy
Re: Jak sprawdzić stan automatycznej skrzyni biegów?
Tak - jak najbardziej, akustycznie nie powinno być różnicy.Kris pisze:czyli praca automatu na słuch niczym nie powinna różnić się od pracy manuala?
Kris - dowiedz się jaki typ ASB był montowany w Fiacie Croma i spróbuj konkretnie iść tym tropem - o danym modelu skrzyni można znaleźć wiele cennych informacji w sieci.
-
- Klubowicz
- Posty: 1185
- Rejestracja: 13 lip 2010, 22:29
- Imię: Krzysiek
- Lokalizacja: Gorzyce (woj.śląskie)
Re: Jak sprawdzić stan automatycznej skrzyni biegów?
I tym tropem pójdę Na razie wiem, że ma 6-cio biegowego automata Może ktoś z Was zna model tej skrzyni...
edit:
no to sobie poczytałem. ASB w Cromie to model AF 40 firmy Aisin. Montowana była w: Fiatach, Lanciach, Alfach, Oplach, Volvo, Saabach, Renaultach, Peugeotach, Citroenach... czyli chyba wszędzie tam gdzie od 2005roku jest 6-cio stopniowy automat
poczytałem sobie o typowej usterce, a mianowicie w tym modelu jest wadliwy kosz sprzęgła C1. Do końca nie wiem co to znaczy ale kosztuje to 1500zł. Naprawy skrzyń biegów wahają się w granicach 3000zł. Chyba jednak nie przekonam się do tej wersji skrzyni...
Jednak manual wydaje się prostszy
edit:
no to sobie poczytałem. ASB w Cromie to model AF 40 firmy Aisin. Montowana była w: Fiatach, Lanciach, Alfach, Oplach, Volvo, Saabach, Renaultach, Peugeotach, Citroenach... czyli chyba wszędzie tam gdzie od 2005roku jest 6-cio stopniowy automat
poczytałem sobie o typowej usterce, a mianowicie w tym modelu jest wadliwy kosz sprzęgła C1. Do końca nie wiem co to znaczy ale kosztuje to 1500zł. Naprawy skrzyń biegów wahają się w granicach 3000zł. Chyba jednak nie przekonam się do tej wersji skrzyni...
Jednak manual wydaje się prostszy
było Uno 1.0, Bravo 1.2 16V, była Lybra LX SW 1.8 LPG, była Croma 1,9 150KM jest Lancia Ypsilon Platino 0.9 i Ford Galaxy
- topcio
- Prezes Lancia Klub Polska
- Posty: 11944
- Rejestracja: 20 sie 2007, 0:00
- Lokalizacja: Lublin woj. Lubelskie
Re: Jak sprawdzić stan automatycznej skrzyni biegów?
Dodam jeszcze, że ja jadę jeszcze na większą górkę, zatrzymuję się, puszczam hamulec i sprawdzam czy skrzynia utrzyma auto.
Ja jestem ogromnym miłośnikiem automatów i jeśli jest wybór to zawsze biorę ASB.
I tak, i nie. Czy występuje tam koło dwumasowe i jaki jest jego koszt?Kris pisze:Do końca nie wiem co to znaczy ale kosztuje to 1500zł. Naprawy skrzyń biegów wahają się w granicach 3000zł. Chyba jednak nie przekonam się do tej wersji skrzyni...
Jednak manual wydaje się prostszy
Ja jestem ogromnym miłośnikiem automatów i jeśli jest wybór to zawsze biorę ASB.
Re: Jak sprawdzić stan automatycznej skrzyni biegów?
Kris.... nie łam się tym - to typowa usterka, ale występować nie musi w każdym egzemplarzu....
Ja również, jeśli jest wybór, to skłaniałbym się do ASB.
Ja również, jeśli jest wybór, to skłaniałbym się do ASB.
Re: Jak sprawdzić stan automatycznej skrzyni biegów?
Mnie jakiś czas temu (bo sam oglądałem dwa auta z ASB) ktoś powiedział, by nie bać się automatów - byle auto dokładnie sprawdzić. Bo równie dobrze, takie same koszty naprawy można mieć i w przypadku ręcznej (podobno).
Re: Jak sprawdzić stan automatycznej skrzyni biegów?
Bajkadaghda pisze:Bo równie dobrze, takie same koszty naprawy można mieć i w przypadku ręcznej (podobno).
Volvo S60 R-Design D5
Były:
Alfa Romeo MiTo 1.4 16V
Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm
Alfa Romeo 156 SW 2.4JTD
Lancia Lybra SW 1.9JTD
Daewoo Espero 1.5 GLX
Były:
Alfa Romeo MiTo 1.4 16V
Alfa Romeo 159 SW 2.4JTDm
Alfa Romeo 156 SW 2.4JTD
Lancia Lybra SW 1.9JTD
Daewoo Espero 1.5 GLX