Lancia Beta - rezystor wentylatora nadmuchu

Awatar użytkownika
KrissEB
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 753
Rejestracja: 01 kwie 2012, 0:55
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Kraków, Bełchatów

Lancia Beta - rezystor wentylatora nadmuchu

Post autor: KrissEB » 01 mar 2018, 21:13

W aucie mam coś takiego:
rezystor.png
Domyślam się że:
H (z angielskiego) - wysokie obroty
M- średnie obroty
L - niskie obroty

Mam jak zwykle kilka pytań do Was:) :
- nie jestem pewien gdzie ten rezystor powinien być umieszczony bo ja go znalazłem pod maską w okolicach lewego kielicha amortyzatora i się zastanawiam czy to dobre miejsce. Ta spirala która jest w tym rezystorze nie powinna być osłoniona od takich czynników jak np. wiatr i woda? Możecie podesłać jakąś jego fabryczną lokalizację

- czy nie powinien on się znajdowac w bliskim położeniu wentylatora (w Y10 też jest w komorze silnika ale zaraz obok wentylatora, który też jest w komorze)

- nie wiem tylko czy oporność na nim to 2,8 czy 2,6 Om ale muszę podjechać do garażu i sprawdzić. Jakie w tym przypadku ma znaczenie ta wartość. Czy można zamontować rezystor 2,5 Om. Czy trzeba się ściśle trzymać tych oporności i jakie mogą być tego skutki.

- Pytanie w ogóle jak działa taki rezystor? I czy to faktycznie jest rezystor czy funkcjonuje jakaś inna nazwa
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Były: Skoda Favorit 1.3 92'
         Skoda Felicja 1.3 95'
         Lancia Kappa 2.0t 16v 96'
         Lancia Y10 1,1 Avenue 92'
         Lancia Y 1,2 - 60 KM 98'
Są:
  Lancia Beta H.P.Executive 2.0 IE 82'- w trakcie remontu
  Lancia Zeta 2.0 Turbo - 147 KM 95'

Awatar użytkownika
zygmunt1
Odszedł od nas na zawsze
Odszedł od nas na zawsze
Posty: 1117
Rejestracja: 03 maja 2009, 15:58
Imię: Zygmunt
Lokalizacja: Kraków

Re: Lancia Beta - rezystor wentylatora nadmuchu

Post autor: zygmunt1 » 02 mar 2018, 11:57

Przykręcony jest między kielichem a przegrodą na lewym nadkolu.
20180302_112811 - Kopia.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Były: Motorower Komar, WSK 125, Gazela 175,Zastava 1100p, Skoda 105, Fiat Ritmo 1,1, Fiat Tempra 1,6, Lancia Dedra 1,8 16V, Fiat Punto II, Lancia Lybra 1.8
Jest : Lancia Lybra 2.0
, Lancia Beta Coupe 2.0 oraz firmowy Fiat Fiorino i Peugeot Partner był -jest Dacia
Tel.: 794 610 042

Beta Coupe 2,0 -(klik)

Członek Zwyczajny Stowarzyszenia :roll:

Awatar użytkownika
KrissEB
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 753
Rejestracja: 01 kwie 2012, 0:55
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Kraków, Bełchatów

Re: Lancia Beta - rezystor wentylatora nadmuchu

Post autor: KrissEB » 02 mar 2018, 13:26

Odnawiałeś go jakoś? Wygląda jak nówka:)
Chyba mamy identyczne
Były: Skoda Favorit 1.3 92'
         Skoda Felicja 1.3 95'
         Lancia Kappa 2.0t 16v 96'
         Lancia Y10 1,1 Avenue 92'
         Lancia Y 1,2 - 60 KM 98'
Są:
  Lancia Beta H.P.Executive 2.0 IE 82'- w trakcie remontu
  Lancia Zeta 2.0 Turbo - 147 KM 95'

Awatar użytkownika
Bichoń
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5035
Rejestracja: 09 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Re: Lancia Beta - rezystor wentylatora nadmuchu

Post autor: Bichoń » 02 mar 2018, 15:23

KrissEB pisze: 01 mar 2018, 21:13
- nie wiem tylko czy oporność na nim to 2,8 czy 2,6 Om ale muszę podjechać do garażu i sprawdzić. Jakie w tym przypadku ma znaczenie ta wartość. Czy można zamontować rezystor 2,5 Om. Czy trzeba się ściśle trzymać tych oporności i jakie mogą być tego skutki.

- Pytanie w ogóle jak działa taki rezystor? I czy to faktycznie jest rezystor czy funkcjonuje jakaś inna nazwa
Wpięcie szeregowo rezystora z odbiornikiem z jednej strony obniża prąd płynący w obwodzie, z drugiej strony obniża napięcie na samym wentylatorze. Skutek jest taki, że wentylator ma mniej dostępnej mocy - i wolniej się kręci.

I=U/(Rr+Rr)
U to stałe napięcie akumulatora, Rw niech będzie oporem wentylatora który jest stały, Rr to dołączany opór z rezystora.

U(akumulatora)= Uw(na wentylatorze) + Ur(napięcie na rezystorze); Ur=Rr*I => im większe Rr, tym większe napięcie Ur, więc tym mniejsze napięcie Uw. Tak w dużym uproszczeniu.

Jeżeli dasz rezystor o innej wartości, to będziesz miał nieco inne obroty wiatraczka na poszczególnych "biegach".

Jeszcze wspomnę, że na tym rezystorze wydziela się moc i musi mieć dostęp powietrza do chłodzenia. Przykładowo ten opornik podłączony bezpośrednio do akumulatora będzie robił za grzałkę o mocy ok. 60W. Wpięty w szereg z wentylatorem będzie miał oczywiście mniejszą moc.
P=U^2/R=144/2.5=57.6[W]

Awatar użytkownika
zygmunt1
Odszedł od nas na zawsze
Odszedł od nas na zawsze
Posty: 1117
Rejestracja: 03 maja 2009, 15:58
Imię: Zygmunt
Lokalizacja: Kraków

Re: Lancia Beta - rezystor wentylatora nadmuchu

Post autor: zygmunt1 » 04 mar 2018, 22:56

KrissEB pisze: 02 mar 2018, 13:26 Odnawiałeś go jakoś? Wygląda jak nówka:)
Chyba mamy identyczne
Ja dałem do cynkowania całość, wyszło jak widać :)
Namiary masz na pw.
Pozdrawiam.
Były: Motorower Komar, WSK 125, Gazela 175,Zastava 1100p, Skoda 105, Fiat Ritmo 1,1, Fiat Tempra 1,6, Lancia Dedra 1,8 16V, Fiat Punto II, Lancia Lybra 1.8
Jest : Lancia Lybra 2.0
, Lancia Beta Coupe 2.0 oraz firmowy Fiat Fiorino i Peugeot Partner był -jest Dacia
Tel.: 794 610 042

Beta Coupe 2,0 -(klik)

Członek Zwyczajny Stowarzyszenia :roll:

Awatar użytkownika
KrissEB
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 753
Rejestracja: 01 kwie 2012, 0:55
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Kraków, Bełchatów

Re: Lancia Beta - rezystor wentylatora nadmuchu

Post autor: KrissEB » 05 mar 2018, 12:01

Bichoń pisze: 02 mar 2018, 15:23
KrissEB pisze: 01 mar 2018, 21:13
- nie wiem tylko czy oporność na nim to 2,8 czy 2,6 Om ale muszę podjechać do garażu i sprawdzić. Jakie w tym przypadku ma znaczenie ta wartość. Czy można zamontować rezystor 2,5 Om. Czy trzeba się ściśle trzymać tych oporności i jakie mogą być tego skutki.

- Pytanie w ogóle jak działa taki rezystor? I czy to faktycznie jest rezystor czy funkcjonuje jakaś inna nazwa
Wpięcie szeregowo rezystora z odbiornikiem z jednej strony obniża prąd płynący w obwodzie, z drugiej strony obniża napięcie na samym wentylatorze. Skutek jest taki, że wentylator ma mniej dostępnej mocy - i wolniej się kręci.

I=U/(Rr+Rr)
U to stałe napięcie akumulatora, Rw niech będzie oporem wentylatora który jest stały, Rr to dołączany opór z rezystora.

U(akumulatora)= Uw(na wentylatorze) + Ur(napięcie na rezystorze); Ur=Rr*I => im większe Rr, tym większe napięcie Ur, więc tym mniejsze napięcie Uw. Tak w dużym uproszczeniu.

Jeżeli dasz rezystor o innej wartości, to będziesz miał nieco inne obroty wiatraczka na poszczególnych "biegach".

Jeszcze wspomnę, że na tym rezystorze wydziela się moc i musi mieć dostęp powietrza do chłodzenia. Przykładowo ten opornik podłączony bezpośrednio do akumulatora będzie robił za grzałkę o mocy ok. 60W. Wpięty w szereg z wentylatorem będzie miał oczywiście mniejszą moc.
P=U^2/R=144/2.5=57.6[W]
Dzięki Bartku za objaśnienie. Powiedz mi jeszcze czy takie urządzenia mogą się zepsuć bo ich prostota budowy by wskazywała że raczej długo żyją.
Rozumiem też że ich sprawność jest 0/1. Albo działa albo nie?
zygmunt1 pisze:
KrissEB pisze: 02 mar 2018, 13:26 Odnawiałeś go jakoś? Wygląda jak nówka:)
Chyba mamy identyczne
Ja dałem do cynkowania całość, wyszło jak widać :)
Namiary masz na pw.
Pozdrawiam.
Dałeś cały rezystor do ocynkowania? Wydawało mi się że cynkowanie jest dosyć inwazyjne i może np stopić/uszkodzić plastikową podstawę na której jest zbudowany ten rezystor. Chyba że źle oceniłem i podstawa jest porcelanowa a nie plastikowa.
Czy kwestia ocynkowania drucika wewnątrz nie ma wpływu na jego sprawność.
Były: Skoda Favorit 1.3 92'
         Skoda Felicja 1.3 95'
         Lancia Kappa 2.0t 16v 96'
         Lancia Y10 1,1 Avenue 92'
         Lancia Y 1,2 - 60 KM 98'
Są:
  Lancia Beta H.P.Executive 2.0 IE 82'- w trakcie remontu
  Lancia Zeta 2.0 Turbo - 147 KM 95'

Awatar użytkownika
Bichoń
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5035
Rejestracja: 09 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Re: Lancia Beta - rezystor wentylatora nadmuchu

Post autor: Bichoń » 05 mar 2018, 13:14

KrissEB pisze: 05 mar 2018, 12:01 Dzięki Bartku za objaśnienie. Powiedz mi jeszcze czy takie urządzenia mogą się zepsuć bo ich prostota budowy by wskazywała że raczej długo żyją.
Rozumiem też że ich sprawność jest 0/1. Albo działa albo nie?
Najpowszechniejszą usterką rezystora jest jego przepalenie, wtedy nie będzie działał w ogóle. Czasem z powodu zaśniedziałych łączy na wtyczkach może się tam grzać i stopić gniazdo, wtedy może być problem z wypadającym zaciskiem wtyczki (może tracić kontakt).

Awatar użytkownika
KrissEB
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 753
Rejestracja: 01 kwie 2012, 0:55
Imię: Krzysiek
Lokalizacja: Kraków, Bełchatów

Re: Lancia Beta - rezystor wentylatora nadmuchu

Post autor: KrissEB » 05 mar 2018, 13:39

Ok. Czyli jeśli bym chciał szukać czegoś na zapas to najlepiej z tym samym oporem i amperażem (mój to 0,8 Ohm i 8 A)?
Były: Skoda Favorit 1.3 92'
         Skoda Felicja 1.3 95'
         Lancia Kappa 2.0t 16v 96'
         Lancia Y10 1,1 Avenue 92'
         Lancia Y 1,2 - 60 KM 98'
Są:
  Lancia Beta H.P.Executive 2.0 IE 82'- w trakcie remontu
  Lancia Zeta 2.0 Turbo - 147 KM 95'

Awatar użytkownika
zygmunt1
Odszedł od nas na zawsze
Odszedł od nas na zawsze
Posty: 1117
Rejestracja: 03 maja 2009, 15:58
Imię: Zygmunt
Lokalizacja: Kraków

Re: Lancia Beta - rezystor wentylatora nadmuchu

Post autor: zygmunt1 » 05 mar 2018, 14:22

KrissEB pisze: 02 mar 2018, 13:26 Dałeś cały rezystor do ocynkowania? Wydawało mi się że cynkowanie jest dosyć inwazyjne i może np stopić/uszkodzić plastikową podstawę na której jest zbudowany ten rezystor. Chyba że źle oceniłem i podstawa jest porcelanowa a nie plastikowa.
Czy kwestia ocynkowania drucika wewnątrz nie ma wpływu na jego sprawność.
Dałem cały do cynku, nic nie stopiło, ale kwestia cynku drutu okazała się już ciekawa.
Na oryginalnym nie ocynkowanym opór wynosi 1,1 Ohm a na cynku 0,7 Ohm.
Między środkowym a zewn wtykiem: 0,8 a na cynku 0,4.
Jeżeli to wpłynie znacząco na pracę dmuchawy to:
1. dam ten drugi bez cynku, 2. zeszlifuję papierem cynk, 3. "odcynkuję" go ;),
Lepiej zdjąć osłonę i ją tylko odnowić.
Były: Motorower Komar, WSK 125, Gazela 175,Zastava 1100p, Skoda 105, Fiat Ritmo 1,1, Fiat Tempra 1,6, Lancia Dedra 1,8 16V, Fiat Punto II, Lancia Lybra 1.8
Jest : Lancia Lybra 2.0
, Lancia Beta Coupe 2.0 oraz firmowy Fiat Fiorino i Peugeot Partner był -jest Dacia
Tel.: 794 610 042

Beta Coupe 2,0 -(klik)

Członek Zwyczajny Stowarzyszenia :roll:

Awatar użytkownika
lukasdeopalenica
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 298
Rejestracja: 14 wrz 2011, 18:44
Imię: Łukasz
Lokalizacja: Melbourne/Kraków/Poznań

Re: Lancia Beta - rezystor wentylatora nadmuchu

Post autor: lukasdeopalenica » 21 kwie 2018, 14:00

u mnie wspomniany rezystor wyglada podobnie i rowniez zamontowany jest pod maska. Mysle ze z powodow bezpieczenstwa przeciwpozarowego umieszczono go wlasnie tam. W trakcie pracy nagrzewa sie dosyc znacznie - stad ta azurowa oslona.
Ja moj do cynkowania rozmontowalem.
LANCIA Beta HPE 2000 I.E. '82 rosso corsa
SAAB 900i Aero '92
Subaru Outback 3.0R H6
HONDA CB400F '75 x2
HONDA CB125K6 '76
Romet Pony 50M2 '81
Specialized Epic & Stumpjumper
były:
VOLVO V70 D5 AWD Summum
VOLVO C30 1.8 Sport R-Design
SAAB 9-3 TiD SE turbo anniversary
Mitsubishi Magna SW 2.6
Opel Vectra 2.0 16V
FSO 1500ME/2000TC
Fiat 131 Panoramasuper 2000TC
Fiat 125p

ODPOWIEDZ

Wróć do „Instalacja elektryczna”