Lancia Klub Polska

Forum dyskusyjne miłośników marki Lancia

>> SKLEPIK LANCIA KLUB POLSKA <<

Autosklep
Dzisiaj jest 21 cze 2018, 06:13

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 54 ]  Przejdź na stronę 1 2 3 4 Następna
Autor Wiadomość
Post: 10 maja 2018, 10:17 
Offline
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 lut 2018, 17:44
Posty: 174
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Tychy
Pomyślałem sobie, że dobrze byłoby zebrać wszelkie porady forumowej Braci dotyczącej obsługi automatycznej skrzyni biegów. Szczególnie, że w internecie można znaleźć "porady" mniej czy bardziej szkodzące naszym skrzyniom. A wiadomo - naprawa czy regeneracja tego cacka może słono kosztować..

Dlatego jeśli macie jakieś swoje spostrzeżenia wynikające z wiedzy czy bardziej doświadczenia i zaobserwowanych sytuacji - piszcie : ) Pierwsza kwestia, którą chciałbym podnieść to właściwe parkowanie takim kolosem jak Phedra z automatyczną skrzynią. Najpierw N, zaciągnąć ręczny wyłączyć silnik i P, czy może przy niewielkich wzniesieniach, na parkingach od razu P? (wtedy zauważyłem, że auto czasem się potoczy kilka centymetrów i blokują się koła, jednak czy to dobrze dla samej skrzyni?).

_________________
Jest: Lancia Phedra 2.0 16V 2004
Było: Ford Focus 1999 (kombi)

-------

W wolnych chwilach zapraszam na bloga. Zepsuł Ci się telefon? Tablet? Napisz, chętnie pomogę :)


Na górę
Post: 10 maja 2018, 18:25 
Offline
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03 paź 2006, 00:00
Posty: 6404
Lokalizacja: Kraków
Cytuj:
Najpierw N, zaciągnąć ręczny wyłączyć silnik i P
8-O
W obu moich samochodach, wyłączenie silnika na czymkolwiek innym niż P jest traktowane jak "awaria".
Jeśli nie chcesz obciążać "blokady skrzyni", to przy parkowaniu na nachyleniu przed puszczeniem hamulca zasadniczego zaciągnij ręczny. A silnik wyłączam zawsze na P.

_________________
Pozdrawiam
Wujek (p)
"Lancia" Voyager/Chrysler T&C 3.8, Fiat Croma 1.9
była: Lancia Kappa 2.0T

Liczby nie kłamią, ale kłamcy liczą ...
Jeśli chcesz do mnie napisać wybierz raczej maila zamiast PW - wujekp(małpa)lanciapolska.org - mogę odpowiadać z opóźnieniem na PW :)


Na górę
Post: 10 maja 2018, 18:51 
Offline
Skarbnik
Skarbnik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 09 gru 2009, 21:50
Posty: 6064
Skype: faraonsw
Imię: Andrzej
Lokalizacja: Stalowa Wola/Rzeszów
Moje doświadczenia z dwoma automatami - ZF HP18 i AISIN

Zatrzymanie: hamulec zasadniczy - hamulec postojowy (ręczny) - dźwignia na P - wyłączenie silnika
Ruszanie: hamulec zasadniczy - dźwignia na D - hamulec postojowy (ręczny) opuścić - jazda

Inna kolejność zawsze skutkowała utrudnieniami/stukami/oporami przy przełączaniu dźwigni.
Wymiana oleju dynamiczna co najmniej 1 raz na 100 tys. km

_________________
Samochodem kieruje głowa. Ręce i nogi to tylko robole ...
Niewidomy może jeździć samochodem ..... - jako pasażer ....

Kappa Coupe 3.0 24v automat nr 191 - 1997 - KLIK
FIAT Croma II; 2.4 M-Jet automat - 2008 - KLIK
była =>Kappa SW 2.0 20v + LPG - 1997 - KLIK
była =>Delta HPE 1,6 + LPG Vialle - 1999 - KLIK
Były: Syrena 105 (1974, 1979); PF 125p (1980, 1987); Polonez (1989); MB 123 (1983); Palio weekend (1998); IVECO TD (1998)


Na górę
Post: 10 maja 2018, 20:26 
Offline
Moderator Globalny
Moderator Globalny
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 maja 2012, 20:57
Posty: 4917
Imię: Damian
Lokalizacja: Rybnik
W Ulysse robiłem tak: zatrzymujesz się, wciskasz hamulec, wrzucasz P, zaciągasz ręczny. Unikałbym wrzucania auta na N, chyba że to konieczne.

Na pochyłym terenie nie zalecam zostawiać auta tylko w pozycji P - to może z czasem uszkodzić blokadę skrzyni (auto jest ciężkie).

Odpalanie i gaszenie auta tylko P lub N. Na D, R i innych auta odpalić się nie dało

W korku, do świateł czy jakiegokolwiek innego krótkiego zatrzymania - zostawiasz na D i zaciągasz ręczny albo deptasz hamulec zasadniczy. Nie zalecam wahlowania bo skrzynia dostaje wtedy w du...

Nie pałujemy skrzyni na zimnym, raczej unikamy gwałtownego deptania skrzyni, tj. mocno skokowego wciskania gazu i startu jak z pole position - chyba, że do zredukowania biegu (kickdown). Zimą warto na sniegu i gdy jest ślisko warto skorzystać z trybu zimowego. Tryb "ręczno-automatyczny" przydaje się wg mnie w górach albo do powolnej jazdy w korku (i nie mówię tu o pełzaniu) ale dość rzadko z tego korzystałem...

Tyle ode mnie po ujezdzaniu Ulysse 3.0 V6

Lähetetty minun Mate 10 Pro laitteesta Tapatalkilla ;-)


_________________
Obrazek - SEAT IBIZA FL 1.9 SDI
Obrazek - FORD MONDEO IV 1.8 TDCi

Historia: Renault 21 1.7 GTS, Lancia Lybra 1.8 LX, Ford Focus II 1.6 16v, Fiat Ulysse II 3.0 V6

Tuulan ja Tuulin tuulinen tuuli tuulee talvella täällä ja tuolla.


Na górę
Post: 10 maja 2018, 20:29 
Offline
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21 maja 2015, 09:41
Posty: 281
Imię: Mikołaj
Lokalizacja: Poznań
Pierwsze auto którym jeździłem to było Audi80 automat (rodziców), ale to było blisko 30 lat temu..
dlatego nie będę się wymądrzał - bo nie mam i nie jeżdżę automatem na co dzień.

Niemniej trochę ujeżdżałem różnych nie swoich i jakoś nie przypominam sobie,
żeby trzeba było przy każdym gaszeniu/odpalaniu używać hamulca ręcznego..?

_________________
Tipo Suite 1.6 8v A.D.1994 TTT
Phedra Emblema 2.0 16v PB+LPG A.D.2002


Na górę
Post: 10 maja 2018, 21:50 
Offline
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03 paź 2006, 00:00
Posty: 6404
Lokalizacja: Kraków
W Chryslerze baaardzo rzadko używam "ręcznego" (tam się "ręczny" wbija nogą :D ) w efekcie prawie nie działa : gafa :
W Cromie nieco częściej, ale to jak jest wyraźnie pod górkę.

_________________
Pozdrawiam
Wujek (p)
"Lancia" Voyager/Chrysler T&C 3.8, Fiat Croma 1.9
była: Lancia Kappa 2.0T

Liczby nie kłamią, ale kłamcy liczą ...
Jeśli chcesz do mnie napisać wybierz raczej maila zamiast PW - wujekp(małpa)lanciapolska.org - mogę odpowiadać z opóźnieniem na PW :)


Na górę
Post: 10 maja 2018, 21:54 
Offline
Moderator Globalny
Moderator Globalny
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 maja 2012, 20:57
Posty: 4917
Imię: Damian
Lokalizacja: Rybnik
Cytuj:
Niemniej trochę ujeżdżałem różnych nie swoich i jakoś nie przypominam sobie,
żeby trzeba było przy każdym gaszeniu/odpalaniu używać hamulca ręcznego..?
A kto tak napisał...? Ja zaciagalem ręczny, żeby auto nie opierało się całym ciężarem na blokadzie skrzyni.

Aha, na własne oczy przekonałem się, jak Ulysse zgaszony i zostawiony na D, potrafi stoczyć nawet na lekkim nachyleniu ;)


Lähetetty minun Mate 10 Pro laitteesta Tapatalkilla ;-)

_________________
Obrazek - SEAT IBIZA FL 1.9 SDI
Obrazek - FORD MONDEO IV 1.8 TDCi

Historia: Renault 21 1.7 GTS, Lancia Lybra 1.8 LX, Ford Focus II 1.6 16v, Fiat Ulysse II 3.0 V6

Tuulan ja Tuulin tuulinen tuuli tuulee talvella täällä ja tuolla.


Na górę
Post: 11 maja 2018, 06:58 
Offline
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21 maja 2015, 09:41
Posty: 281
Imię: Mikołaj
Lokalizacja: Poznań
Cytuj:
A kto tak napisał...?
A kilku takich :lol:
wujekp: przy parkowaniu na nachyleniu przed puszczeniem hamulca zasadniczego zaciągnij ręczny
faraon: Zatrzymanie: hamulec zasadniczy - hamulec postojowy (ręczny) - dźwignia na P - wyłączenie silnika Ruszanie: hamulec zasadniczy - dźwignia na D - hamulec postojowy (ręczny) opuścić - jazda
pääkäyttäjä: zatrzymujesz się, wciskasz hamulec, wrzucasz P, zaciągasz ręczny

(akurat wujekp napisał o nachyleniu i to jest jasne)

W manualu używam ręcznego chyba tylko w przypadkach:
- parkowanie na pochyłości
- kiedy w aucie pracuje silnik a ja na chwilę wychodzę
- gdy stoję w korku i nie chce mi się trzymać nożnego

Jak pamiętam - załączanie P na toczącym się aucie niczemu nie służy, bo auto dalej się kula
i wytraca prędkość samo albo przez hamowanie, aż w pewnym momencie (przy bardzo małej prędkości)
następuje gwałtowna blokada, która na pewno nie służy dobrze elementom.
a automat na D przy zgaszonym silniku nie ma takiej blokady jak manual - można go pchnąć i jedzie.
Nie wiem tylko jak dokładnie działa P, w starym Audi miałem wrażenie że blokuje koła
- a to by oznaczało, że używanie ręcznego jest zupełnie opcjonalne i przydatne na pochyłościach?

_________________
Tipo Suite 1.6 8v A.D.1994 TTT
Phedra Emblema 2.0 16v PB+LPG A.D.2002


Na górę
Post: 11 maja 2018, 07:20 
Offline
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03 paź 2006, 00:00
Posty: 6404
Lokalizacja: Kraków
Cytuj:
Jak pamiętam - załączanie P na toczącym się aucie niczemu nie służy,
Ależ oczywiście że służy. Rozwaleniu skrzyni :D
Przełożenie z P na cokolwiek innego oraz przełożenie z D w czasie jazdy na cokolwiek innego niż N (w Chryslerze u mnie jeszcze na specjalne tryby pracy skrzyni) jest niemożliwe - musisz wcisnąć hamulec. Jak rozumiem jest to po to, że uniemożliwić realizację podobnych pomysłów :D

_________________
Pozdrawiam
Wujek (p)
"Lancia" Voyager/Chrysler T&C 3.8, Fiat Croma 1.9
była: Lancia Kappa 2.0T

Liczby nie kłamią, ale kłamcy liczą ...
Jeśli chcesz do mnie napisać wybierz raczej maila zamiast PW - wujekp(małpa)lanciapolska.org - mogę odpowiadać z opóźnieniem na PW :)


Na górę
Post: 11 maja 2018, 07:57 
Offline
Moderator Globalny
Moderator Globalny
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 maja 2012, 20:57
Posty: 4917
Imię: Damian
Lokalizacja: Rybnik
Cytuj:
A kilku takich :lol:
wujekp: przy parkowaniu na nachyleniu przed puszczeniem hamulca zasadniczego zaciągnij ręczny
faraon: Zatrzymanie: hamulec zasadniczy - hamulec postojowy (ręczny) - dźwignia na P - wyłączenie silnika Ruszanie: hamulec zasadniczy - dźwignia na D - hamulec postojowy (ręczny) opuścić - jazda
pääkäyttäjä: zatrzymujesz się, wciskasz hamulec, wrzucasz P, zaciągasz ręczny

(akurat wujekp napisał o nachyleniu i to jest jasne)

W manualu używam ręcznego chyba tylko w przypadkach:
- parkowanie na pochyłości
- kiedy w aucie pracuje silnik a ja na chwilę wychodzę
- gdy stoję w korku i nie chce mi się trzymać nożnego
Zacznijmy od tego, że manual to nie automat. Automatu nie zostawia się z włączonym silnikiem na D i ręcznym bo jak masz słabsze hamulce albo niezbyt mocno zaciągnięty ręczny, to auto Ci odjedzie. W instrukcji do Ulysse z automatem było dokładnie opisane, jak używać odpowiednich przełożeń wajhy.
Cytuj:
Jak pamiętam - załączanie P na toczącym się aucie niczemu nie służy, bo auto dalej się kula
Raz, że chyba nie da się wrzucić w żadnym znanym mi (i ujeżdzanym) automacie P w czasie jazdy/toczenia, dwa - bez hamulca zasadniczego tego nie zrobisz a trzy - po kilku takich akcjach, blokada skrzyni się wysypie a samej skrzyni skraca to zdrowie.
Cytuj:
i wytraca prędkość samo albo przez hamowanie, aż w pewnym momencie (przy bardzo małej prędkości)
następuje gwałtowna blokada, która na pewno nie służy dobrze elementom.
Nie, żebym się czepiał ale tak się nie jeździ z automatem... tak samo, jak np. nie wrzuca się w nim R czy D w czasie jazdy w kierunku przeciwnym.
Cytuj:
a automat na D przy zgaszonym silniku nie ma takiej blokady jak manual - można go pchnąć i jedzie.
Kiedyś przyjechałem do domu i siku mi się mocno zachciało, nie mogłem już donieść : gafa : Zgasiłem auto, zaparkowałem je na podwórku zostawiając je na D. Po chwili przylatuje sąsiad mówiąc, że auto mi się stoczyło. Dwa - na D czy R nie da się odpalić auta ;)
Cytuj:
Nie wiem tylko jak dokładnie działa P, w starym Audi miałem wrażenie że blokuje koła
- a to by oznaczało, że używanie ręcznego jest zupełnie opcjonalne i przydatne na pochyłościach?
Tryb P oznacza zablokowanie skrzyni za pomocą specjalnej zapadki, jeśli użyjesz P bez hamulca ręcznego (zwłaszcza na wzniesieniu), samochód "oprze" się o wspomnianą zapadkę, co spowoduje niepotrzebne naprężenia w skrzyni. Wcześniejsze zaciągnięcie hamulca ręcznego ustabilizuje samochód i pozwoli przedłużyć żywotność skrzyni. Czasem dzieje się tak, że auto bez zaciągniętego ręcznego, zablokuje się w pozycji P i potem jest siłowanie się ze skrzynią (też to przerabiałem przez swoje gapiostwo)...

Ja na serio zalecam zajrzeć do instrukcji obsługi eurowana, tam takie ważne "duperele" są opisane : gafa :

_________________
Obrazek - SEAT IBIZA FL 1.9 SDI
Obrazek - FORD MONDEO IV 1.8 TDCi

Historia: Renault 21 1.7 GTS, Lancia Lybra 1.8 LX, Ford Focus II 1.6 16v, Fiat Ulysse II 3.0 V6

Tuulan ja Tuulin tuulinen tuuli tuulee talvella täällä ja tuolla.


Na górę
Post: 11 maja 2018, 12:16 
Offline
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 lut 2018, 17:44
Posty: 174
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Tychy
Bardzo dziękuję Wam za odpowiedzi, teraz Wam zdradzę skąd w ogóle takie moje dywagacje ;) kiedyś pakując na parkingu opona się oparła o krawężnik. Wrzuciłem P (macie też tak, że wtedy podał hamulca robi się miękkszy?), no i zgasiłem silnik i puściłem pedał. Auto delikatnie potoczyło się do przodu i zablokowały się koła. Zastanawiałem się czy właśnie przez takie blokowanie skrzynia nie dostaje, niepotrzebnie oczywiście, zbytniego obciążenia.

Wysłane z mojego D6503 przy użyciu Tapatalka


_________________
Jest: Lancia Phedra 2.0 16V 2004
Było: Ford Focus 1999 (kombi)

-------

W wolnych chwilach zapraszam na bloga. Zepsuł Ci się telefon? Tablet? Napisz, chętnie pomogę :)


Na górę
Post: 11 maja 2018, 18:23 
Offline
Klubowicz Wspierający
Klubowicz Wspierający
Awatar użytkownika

Rejestracja: 03 paź 2006, 00:00
Posty: 6404
Lokalizacja: Kraków
Nie dajmy się zwariować. Ta blokada po to jest, żeby blokować. Faktycznie na większych spadkach lepiej użyć ręcznego, choćby po to żeby potem się nie szarpać z wajchą (tudzież z pogrzebaczem :))

_________________
Pozdrawiam
Wujek (p)
"Lancia" Voyager/Chrysler T&C 3.8, Fiat Croma 1.9
była: Lancia Kappa 2.0T

Liczby nie kłamią, ale kłamcy liczą ...
Jeśli chcesz do mnie napisać wybierz raczej maila zamiast PW - wujekp(małpa)lanciapolska.org - mogę odpowiadać z opóźnieniem na PW :)


Na górę
Post: 11 maja 2018, 20:04 
Offline
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21 maja 2015, 09:41
Posty: 281
Imię: Mikołaj
Lokalizacja: Poznań
Tam jest blokada kół, czy skrzyni?
Byłem przekonany, że skrzynia w trybie P jest rozłączona - tzn pracuje tak samo jak w trybie N, a blokowane są koła.

Damian: Zacznijmy od tego, że manual to nie automat.
Automatu nie zostawia się z włączonym silnikiem na D i ręcznym bo jak masz słabsze hamulce albo niezbyt mocno zaciągnięty ręczny, to auto Ci odjedzie

--> : tak : manuala też nie zostawia się z włączonym silnikiem na biegu i ręcznym.. skąd takie pomysły?

_________________
Tipo Suite 1.6 8v A.D.1994 TTT
Phedra Emblema 2.0 16v PB+LPG A.D.2002


Na górę
Post: 11 maja 2018, 20:45 
Offline
Moderator Globalny
Moderator Globalny
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 maja 2012, 20:57
Posty: 4917
Imię: Damian
Lokalizacja: Rybnik
To jest blokada skrzyni.

Poza tym - czego Ty kurde nie rozumiesz...? Szukasz dziury w całym?

Lähetetty minun Mate 10 Pro laitteesta Tapatalkilla ;-)


_________________
Obrazek - SEAT IBIZA FL 1.9 SDI
Obrazek - FORD MONDEO IV 1.8 TDCi

Historia: Renault 21 1.7 GTS, Lancia Lybra 1.8 LX, Ford Focus II 1.6 16v, Fiat Ulysse II 3.0 V6

Tuulan ja Tuulin tuulinen tuuli tuulee talvella täällä ja tuolla.


Na górę
Post: 11 maja 2018, 23:33 
Offline
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Awatar użytkownika

Rejestracja: 21 maja 2015, 09:41
Posty: 281
Imię: Mikołaj
Lokalizacja: Poznań
:lol: prawie wszystko rozumiem.. zwłaszcza to, że manual to nie automat..
Nie zrozumiałem natomiast, dlaczego zaraz potem piszesz czego się nie robi z automatem.. tak jakby ktoś to robił z manualem?
Co do dziury w całym.. przecież to nie ja zacząłem punktować każde Twoje zdanie - adnotacjami nieco oderwanymi od cytatów?

Takie ciekawostki znalezione w necie wprowadziły mnie w błąd:
P (parking) - w tym położeniu pozostawiamy samochód na postoju, uruchamiamy go i gasimy. W położeniu P uruchamia się mechaniczna blokada kół. Jeśli auto stoi na wzniesieniu, lepiej najpierw zaciągnąć hamulec ręczny i dopiero przestawić dźwignię na pozycję P - odciążamy w ten sposób blokadę kół. Inaczej powrót dźwigni zmiany biegów do pozycji D może być utrudniony i wymagać użycia większej niż zwykle siły.

Muszę się jeszcze przyznać, że mając hmm.. 18-19 lat podjechałem wspomnianym wcześniej Audi z automatem pod dystrybutor na stacji, który okazał się być nieczynny. Taki ze mnie był mądrala (głupek), że nie chciało mi się obchodzić auta, wsiadłem na siedzenie pasażera odpaliłem auto, wrzuciłem D i lewą nogą przełożoną nad tunelem lekko wcisnąłem gaz. Podkulałem się te kilka metrów pod następny dystrybutor.. i tą samą lewą nogą chciałem zatrzymać auto. Niestety noga się ześlizgnęła, wcisnąłem gaz i ruszyłem prosto w kolejkę aut stojących do myjni. Szukając nogą hamulca odruchowo wrzuciłem P (cały czas siedziałem na miejscu pasażera). Wajhę udało się przełożyć i słychać było terkotanie jakby zapadka szukała miejsca w zębatce. Odkręciłem jeszcze kierą od kolejki i znalazłem hamulec. Kiedy auto prawie stało to zaskoczył w końcu P - to było czuć jakby zablokowało koła. Kozactwo skończyło się niewielką obszurką - zdążyłem jeszcze szybko przesiąść się na fotel kierowcy, żeby nie wyjść na skończonego idiotę.
Głupota głupotą, ale nauka jest na całe życie.. wiem przede wszystkim, że nonszalancja nie popłaca.
Ale pamiętam też, że w tamtym automacie można było wrzucić P podczas jazdy (czy był już wciśnięty hamulec to nie pamiętam) i ostatecznie (może szczęśliwie..) żadnych szkód ze skrzynią, silnikiem, etc. - nie było. To było auto starszej generacji oczywiście - w nowszych ponoć jest blokada takiego przełożenia podczas ruchu, nie sprawdzałem już.

_________________
Tipo Suite 1.6 8v A.D.1994 TTT
Phedra Emblema 2.0 16v PB+LPG A.D.2002


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 54 ]  Przejdź na stronę 1 2 3 4 Następna

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
[ Regulamin Forum ]

Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
[ GZIP: Off ]