Lancia Klub Polska

Forum dyskusyjne miłośników marki Lancia

>> SKLEPIK LANCIA KLUB POLSKA <<

Autosklep
Dzisiaj jest 26 maja 2019, 5:24

Strefa czasowa UTC+02:00




Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
PostDodany: 05 gru 2018, 23:12 
Offline
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum

Rejestracja: 09 cze 2016, 19:03
Posty: 7
Lokalizacja: Biłystok
Modele Lancii Ypsilon wyprodukowane po 2011 roku, fabrycznie zostały wyposażone w elektryczną grzałkę do ogrzewania wnętrza auta. W Lanciach przeznaczonych na rynek polski Grzejnik PTC był wyposażeniem opcjonalnym. W moim Ypsilonie z 2015 roku niestety brak jest dodatkowej elektrycznej nagrzewnicy. Chciałbym doposażyć auto w takie ogrzewanie. Ze względu na duże zużycie prądu nagrzewnica w zasadzie służy do odmrażania przedniej szyby. Jest to przydatna funkcja w mroźne dni, wystarczy uruchomić auto i po 3 minutach szron schodzi z szyby czołowej.
Ustaliłem, że w obudowie nagrzewnicy jest miejsce przeznaczone do montażu grzejnika PTC, wystarczy wyciąć wyprofilowaną plastikową zaślepkę i wsunąć grzejnik do środka nagrzewnicy. Grzejnik PTC można uruchomić tylko w określonych warunkach oto, co na ten temat mówi instrukcja obsługi:
„Dodatkowa nagrzewnica (dla wersji/rynków, gdzie przewidziano)
Umożliwia szybkie ogrzanie wnętrza nadwozia w zimnych warunkach pogodowych. Wyłączenie nagrzewnicy następuje automatycznie, gdy osiągnięte zostaną warunki komfortu. Nagrzewnica dodatkowa uaktywnia się automatycznie po obróceniu pokrętła ogrzewania na ostatni zakres w strefie czerwonej i po uruchomieniu wentylatora na co najmniej 1 prędkość. Nagrzewnica działa tylko przy niskiej temperaturze zewnętrznej i niskiej temperaturze płynu chłodzącego, nie włącza się, jeśli napięcie akumulatora jest niewystarczające”

Używaną grzałkę oraz sterownik do niej można kupić na allegro za 100zł. Największym jednak problemem jest sterowanie tym ustrojstwem i wpięcie do instalacji elektrycznej auta. Brak jakiejkolwiek dokumentacji, zwłaszcza schematu instalacji elektrycznej może okazać się barierą nie do przeskoczenia. Do starszych modeli Ypsilona produkowanych do 2011 roku schematy można kupić na Ebayu, jednak do nowszych modeli od czasu, kiedy produkcje przeniesiono do Polski dotarcie do jakiejkolwiek dokumentacji jest raczej niemożliwe, przynajmniej dla mnie. Jedyna dostępna dokumentacja to baza części zamiennych Fiat Eper.


Na górę
PostDodany: 06 gru 2018, 12:57 
Offline
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 paź 2014, 17:42
Posty: 127
Imię: Piotr
Lokalizacja: Legnica
Hej.
Bardzo mnie zainteresował te gadżet. Sterowanie klima masz ręczne czy automatyczne?

_________________
Za piękne Lancie i żwawych chłopców :pifko:


Na górę
PostDodany: 06 gru 2018, 22:55 
Offline
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum

Rejestracja: 09 cze 2016, 19:03
Posty: 7
Lokalizacja: Biłystok
W moim aucie sterowanie wentylacją jest ręczne.
Na podstawie analizy rysunków E-pera podejrzewam, że w modelach z automatycznym sterowaniem nie były przewidziane grzałki PTC bo jest inna wiązka kabli, jednak nie jestem pewien tego na 100%.
Poniżej rysunek nagrzewnicy. Podzespoły wyróżnione kolorem żółtym idą do wersji z grzałką PTC.

https://drive.google.com/file/d/13g7ZSi ... hYcS-/view


Na górę
PostDodany: 06 gru 2018, 23:29 
Offline
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum

Rejestracja: 09 cze 2016, 19:03
Posty: 7
Lokalizacja: Biłystok
Problemy z zamieszczaniem obrazów na forum, wchodzą wyłącznie adresy URL
Dla porównania rysunek wersji nagrzewnicy bez grzałki PTC:
https://drive.google.com/file/d/1UujAeC ... nn3gV/view
oraz rysunek sterowania nagrzewnicą:
https://drive.google.com/file/d/1Wo_mBo ... iAlnt/view
i dodatkowo obraz nagrzewnicy:
https://drive.google.com/file/d/1A2A7h- ... -0x9w/view


Na górę
PostDodany: 08 gru 2018, 19:04 
Offline
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 paź 2014, 17:42
Posty: 127
Imię: Piotr
Lokalizacja: Legnica
Obejrzałem sobie to wszystko. Wydaje mi się, że wystarczy zamontować grzejnik i wiązkę do niego dedykowaną. Różnica w wiązkach polega na dodaniu sterownika i 2 przekaźników. Ciężko powiedzieć czy dalej kostki są inne czy też obsługują oba rodzaje ogrzewania. Grzejnik PTC trzeba też włączyć w bcm i zrobić osiowanie bo łaczy się po linii can z ecu. Fantazja projektantów bywa dziwna. Zasilanie prądowe można podciągnąć, ale wpięcie do sieci to może być problem bez schematu.

_________________
Za piękne Lancie i żwawych chłopców :pifko:


Na górę
PostDodany: 08 gru 2018, 19:06 
Offline
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 paź 2014, 17:42
Posty: 127
Imię: Piotr
Lokalizacja: Legnica
Jednak i manualna i automatyczna klimatyzacja mają opcję ptc.

_________________
Za piękne Lancie i żwawych chłopców :pifko:


Na górę
PostDodany: 26 gru 2018, 17:43 
Offline
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum

Rejestracja: 09 cze 2016, 19:03
Posty: 7
Lokalizacja: Biłystok
Tak wygląda wiązka kabli do nagrzewnicy z opcją PTC, do zamiany z istniejącą instalacją bez opcji PTC
https://drive.google.com/file/d/1_3-Mr_ ... sp=sharing
Wiązka zawiera wtyczki do podłączenia:
1) silnika wentylatora kabiny (2 pin)
2) rezystora do regulacji obrotów wentylatora kabiny (4 pin)
3) przełącznika-regulatora obrotów wentylatora kabiny (5 pin)
4) przycisków klimatyzacji i ogrzewania szyby tylnej (12 pin, wykorzystanych 7)
5) hgw (3 pin)
6) połączenia z instalacją samochodu (20 pin, wykorzystanych 10)
W opcji z PTC wiązka wyposażona została dodatkowo w następujące wtyczki:
1) do grzałki PTC 3 szt. x 2 pin
2) do centralki sterowania grzałką (12 pin, wykorzystanych 8)
3) do 2 szt. przekaźników 30A oraz 50A
4) do zasilania silnoprądowego (3 pin)
Plus mikrołącznik, który zamyka się, kiedy pokrętło regulacji temperatury jest na czerwonym polu w pozycji max.


Na górę
PostDodany: 28 gru 2018, 14:03 
Offline
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 paź 2014, 17:42
Posty: 127
Imię: Piotr
Lokalizacja: Legnica
To się poważna inwestycja zrobiła :-)

_________________
Za piękne Lancie i żwawych chłopców :pifko:


Na górę
PostDodany: 03 maja 2019, 21:13 
Offline
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum

Rejestracja: 09 cze 2016, 19:03
Posty: 7
Lokalizacja: Biłystok
Akcja z zainstalowaniem dodatkowego ogrzewaniem PTC zakończona sukcesem. Pozyskanie niezbędnej wiedzy zakup wszystkich komponentów oraz zmobilizowanie się do pracy zajęło mi dużo czasu tak, że zima się zakończyła i nastało ciepło. Obecnie nie ma możliwości, żeby sprawdzić działanie ogrzewania w mroźne dni. W trakcie testu okazało się, że ogrzewanie można uruchomić tylko przy pracującym silniku. Po ustawieniu pokrętła regulacji temp. na max grzanie (na czerwonym polu) po kolei załączają się poszczególne sekcje grzałki tak, że po około 10 sekundach z kratki wentylacyjnej wypływa przyjemne ciepłe powietrze przy czym temperatura na zewnątrz wynosiła +8 stopni C. Działanie poszczególnych sekcji grzałki sygnalizują diody LED w lampie oświetlenia wnętrza https://drive.google.com/file/d/1a0CwHN ... sp=sharing. Napięcie w instalacji samochodu nie spadło poniżej 13,6V przy wolnych obrotach silnika, tak więc alternator spokojnie radzi sobie z takim obciążeniem. Struktura ogrzewania PTC nie jest skomplikowana. Jeśli w aucie znajduje się odpowiednie okablowanie to montaż grzałki PTC jest łatwy prosty i przyjemny. W moim Ypsilonie okablowania niestety nie było także roboty miałem od kija. Teraz już bym się nie zdecydował na taki gadżet, bo wykonanie instalacji zajęło mi 2 dni po 12 h harówki na dobę. Problemem jest konieczność demontażu kokpitu, żeby uzyskać dostęp do wiązek okablowania, które wymagają modyfikacji.

Jeśli jednak jakiś desperat zdecyduję się na dołożenie grzałki PTC w swoim Ypsilonie to poniżej wskazówki, które mogą sprawę uprościć.

Zakres pracy:
1. Demontaż kokpitu wraz z metalowym stelażem do jego mocowania. Demontaż jest skomplikowany i zabrał mi dużo czasu cud, że udało się wszystko zrobić bez zniszczeń i strat. Jest to materiał na odrębny temat https://drive.google.com/file/d/1KErljN ... sp=sharing https://drive.google.com/file/d/1Pu8__f ... sp=sharing.
2. Wymiana wiązki kabli nagrzewnicy (najdroższy element dodatkowego ogrzewania, koszt 500zł). Jeśli ktoś lubi roboty ręczne i chciałby ją wykonać samodzielnie to schemat połączeń dostępny jest tutaj https://drive.google.com/file/d/1-wN6gG ... sp=sharing. Ja zakupiłem nówkę, bo nie miałem pojęcia jak ją wykonać ponadto zależało mi na odwzorowaniu oryginału i nie mogłem znaleźć oferty z second hand. Myślę, że najtańszym rozwiązaniem będzie zakup wiązki używanej https://drive.google.com/file/d/1fV20oK ... sp=sharing.
3. Wiązka zawiera gniazda przekaźników wraz z przekaźnikami jednak do ich zamocowania trzeba wyrzeźbić taką blaszkę https://drive.google.com/file/d/1lmw8sg ... sp=sharing https://drive.google.com/file/d/10qGVyz ... sp=sharing https://drive.google.com/file/d/1_XYLUI ... sp=sharing.
4. Montaż centralki Denso do sterowania ogrzewaniem PTC (koszt używanej 50zł). Jest to chyba najłatwiejsza czynność polegająca na wsunięci obudowy centralki i do odpowiedniej kieszeni na samym dole nagrzewnicy. Kiedy usłyszymy charakterystyczne kliknięcie to znak, że centralka jest na swoim miejscu https://drive.google.com/file/d/1nbCR_f ... sp=sharing https://drive.google.com/file/d/1y6K5LP ... sp=sharing.
5. Montaż grzałki PTC w nagrzewnicy (koszt używanej grzałki DENSO 50 zł). Montaż polega na wycięciu plastikowej zaślepki w nagrzewnicy i wsunięciu grzałki w taki sposób, żeby silikonowe białe kapturki grzałki znalazły się w odpowiednich gniazdach wewnątrz nagrzewnicy. Po włożeniu przykręcamy grzałką wkrętem i podłączamy odpowiednie kostki zasilające. Fabrycznie każda kostka pasuje tylko do odpowiedniego gniazda (chodzi o zachowanie właściwej polaryzacji zasilania). Wycięcie zaślepki nie sprawiło mi problemów, nawierciłem wiertłem fi 1,5 mm kila otworów blisko siebie tak, że powstała szczelina, w którą włożyłem brzeszczot i następnie wykonałem cięcie po obwodzie zaślepki. Ostrze brzeszczotu należy prowadzić po tej części plastiku, który idzie do utylizacji dzięki temu nadwyżkę na krawędzi powstałego otworu można będzie precyzyjnie wyrównać pilnikiem https://drive.google.com/file/d/18cIqkw ... sp=sharing https://drive.google.com/file/d/1ocF_l4 ... sp=sharing.
6. Doprowadzenie 2 przewodów o przekroju 4 mm2 oraz 6 mm2 ze skrzynki bezpieczników w komorze silnika do nagrzewnicy w kabinie. Jest to czynność uciążliwa największym problemem jest przejście z kabiny do komory silnika (lichy dostęp). Wiąże się to z demontażem wycieraczek i elementów podszybia. W oryginale zasilanie grzałki wzięte jest bezpośrednio z akumulatora poprzez zamontowaną na plusowej klemie puszkę z bezpiecznikami. Ja wykorzystałem w skrzynce z bezpieczników 2 wolne gniazda maxi fuses, i ze skrzynki w komorze silnika poprowadziłem zasilanie, bo zgodnie z obliczeniami przekrój przewodu łączący aku z box fuses pozwala na dodatkowe obciążenie prądu pobieranego przez grzałkę PTC. Ponadto takie rozwiązanie nie zaśmieca komory silnika dodatkowym osprzętem. Żeby wpiąć przewód do gniazda bezpiecznikowego potrzebne są konektory żeńskie firmy MTA POWER F-800 https://drive.google.com/file/d/1Cnawz6 ... sp=sharing https://drive.google.com/file/d/1ylIR7Q ... sp=sharing https://drive.google.com/file/d/16dlvpc ... sp=sharing.
7. Doprowadzenie przewodu masowego (-12V) o przekroju minimum 16 mm2 z najbliższego zacisku masowego w obrębie kabiny do nagrzewnicy. Przewód zakończony z 1 strony końcówką oczkową do przykręcenia pod dedykowany zacisk a z drugiej strony konektorem żeńskim firmy MTA POWER F-800 -10 mm2 https://drive.google.com/file/d/1vY8P7g ... sp=sharing https://drive.google.com/file/d/1QvGKoF ... sp=sharing.
8. Wykonanie linii CAN do komunikacji centralki PTC z Body Computerem, polegające na doprowadzeniu 2 przewodów CAN- A, CAN-B, o przekroju 0,5mm2 od złącza diagnostycznego do kostki łączącej instalacją elektryczną nagrzewnicy z instalacją samochodu zgodnie z e schematem.
9. Montaż stelaża do kokpitu wraz z kokpitem.
10. Przeprowadzenie procedury konfiguracji modułów podłączonych do sieci CAN pojazdu tak zwane „osiowanie PROXI. Ja to zrobiłem programem Multiecuscan https://drive.google.com/file/d/1IMSraL ... sp=sharing.
11. Następnie cieszymy się ciepełkiem, które dostępne jest natychmiast po uruchomieniu silnika.


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 9 ] 

Strefa czasowa UTC+02:00


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron
[ Regulamin Forum ]

Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl