Kappa - awaria immo w 2,4tds

Awatar użytkownika
laminiarz
Specjalista ds. części zamiennych
Specjalista ds. części zamiennych
Posty: 287
Rejestracja: 27 mar 2009, 11:58
Lokalizacja: Katowice

Kappa - awaria immo w 2,4tds

Post autor: laminiarz » 29 sie 2009, 13:57

Miliony różnych awarii mogą dotyczyć immo LC. Tu jest opis tylko jednej - spowodowanej przepięciem napięcia i przetężeniem prądu!

Padł mi immo. Immobilizer w Kappa 2,4 tds.

1. Przyczyna: podpięcie do akku ładowarki ponad 45V (taka profesjonalna, ale nie przyuważyłem, że koledzy ją uszkodzili i poszło 45 V w poz. rozruch czyli na zakresie 800A)
2. Objawy:
a/ zapłon wył/wł - kontrolka immo jest martwa
b/ bezpiecznik "service20" (5A) spalony, stan zwarcia trwa, infocenter=DEFECTIVE ELECTRICAL CONNECTION

3. Naprawa:
a/ podpięcie na "service20" bezpiecznika "przewatowanego", i włączenie zapłonu - wyraźnie pali się element {ST Microelectronics MRC RBO 40 40T/BO C702A} w immo (łatwo go odróżnić bo jedyny duży gabarytowo, wygląda jak tranzystor, nie licząc przekaźnika, reszta to wszystko SMD. Płytka jest dwustronna.
b/ wylutowłem to coś - jest lepiej, nie pali service20, ale immo (i kapiszon) nadal jest martwe
c/ Pan w sklepie powiedział, że w Polsce jest nie do dostania. Nie jest to tranzystor (jak na początku myślałem) ani triak (jak powiedział pan w sklepie elektronicznym)
Ostatnio zmieniony 18 wrz 2009, 11:17 przez laminiarz, łącznie zmieniany 17 razy.

przemas81
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2299
Rejestracja: 11 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Chojnice/Hünxe
Kontakt:

Odp: Kappa 2,4tds immobilizer - RATUNKU!

Post autor: przemas81 » 29 sie 2009, 20:36

jesteś pewien że padło??? a może to głuipi bezpiecznik ci wywaliło???
Lancia Phedra 2.0 desel...Auto na codzien mojej zonki
Lancia Delta 2.0 turbo-moja zabawka-poki co w czesciach
Volvo xc 90- wół roboczy
Yamaha r1 RN09 plus FZR 600-moje
Aprilia rs125.....poczatki przygody z dwoma kolami mojej zonki

Byly kappy 2.4 lpg +2.4 tds,zeta 2.0 turbo,lybra 1.9 jtd

Awatar użytkownika
laminiarz
Specjalista ds. części zamiennych
Specjalista ds. części zamiennych
Posty: 287
Rejestracja: 27 mar 2009, 11:58
Lokalizacja: Katowice

Odp: Kappa 2,4tds immobilizer - RATUNKU!

Post autor: laminiarz » 01 wrz 2009, 12:32

"głupie" bezpieczniki padają mi jak muchy w trakcie prób zdiagnozowania usterki. ale dzięki Ci przemas81, że zareagowałeś...
Ostatnio zmieniony 03 wrz 2009, 18:55 przez laminiarz, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
prezesjm
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2062
Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
Imię: Janusz
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Odp: Kappa 2,4tds immobilizer - RATUNKU!

Post autor: prezesjm » 01 wrz 2009, 13:21

Parę opcji
1. Kupujesz nowy ale używany zestaw immo plus Ecu i pastylki z kluczyka ( wcale tak drogo nie powinno być)
2. Kupujesz moduł immo i szpec koduje zestaw ( warunek że masz ECU sprawne)
3. Wywalasz całkowicie immo .
Poszczególne części w tym taki triak raczej będzie ciężko , jeszcze pewnie długo trzeba czekać. Jak sobie podjedziesz to za przysłowiową flaszeczkę dobrego alko dostaniesz w prezencie moduł immo z pastylką. Co prawda od 2,4 benz ale to chyba nie szkodzi.

Awatar użytkownika
laminiarz
Specjalista ds. części zamiennych
Specjalista ds. części zamiennych
Posty: 287
Rejestracja: 27 mar 2009, 11:58
Lokalizacja: Katowice

Odp: Kappa - immobilizer w 2,4tds

Post autor: laminiarz » 01 wrz 2009, 16:43

Chętnie kiedyś odwiedzę Dankowice, a na razie zacząłem projektować układ "elektroniczny" który będzie symulował działanie tego tajemniczego układu, banalnie prostego w konstrukcji - gdy patrzy się na schemat scalaka. Obawiam się tylko, że zanim "to coś" zadziałało, zanim dokończył żywota bezpiecznik kilka elektronów mogło narobić bałaganu w pozostałej części immo.
Nie żebym był za ambitny, ale taka usterka może się przydarzyć także przy uszkodzeniu reglera alternatora, więc może moje eksperymenty komuś się przydadzą.
Ostatnio zmieniony 04 wrz 2009, 17:21 przez laminiarz, łącznie zmieniany 1 raz.

tomektcs
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 163
Rejestracja: 10 mar 2009, 0:00
Lokalizacja: Bydgoszcz

Odp: Kappa - immobilizer w 2,4tds

Post autor: tomektcs » 01 wrz 2009, 17:17

W moim tds też imo zaczął kiedyś szwankować ale problem był w pentli wokół stacyjki dorobiłem nowy kluczyk i jakoś działa ale miałem jużnajczarniejsze scenariusze. Życzę powodzenia i dużo cierpliwości z tym scalakiem.

Awatar użytkownika
laminiarz
Specjalista ds. części zamiennych
Specjalista ds. części zamiennych
Posty: 287
Rejestracja: 27 mar 2009, 11:58
Lokalizacja: Katowice

Odp: Kappa - immobilizer w 2,4tds

Post autor: laminiarz » 03 wrz 2009, 18:58

1/4 sukcesu! Już nie pali bezpiecznika, zwarcie usunięte, zasilanie immo naprawione, ale teraz dioda sygnalizuje uszkodzenie immo (po przekręceniu kluczyka świeci bez przerwy na czerwono) i cały czas mam DEFECTIVE ELECTRICAL CONNECTION

Co mam zrobić kiedy strasznie denerwuje mnie napis "defective electrical connection?"
Życzliwy: przełącz go na "elektrischer anschluss defekt" :bitwa:
Ostatnio zmieniony 18 wrz 2009, 11:19 przez laminiarz, łącznie zmieniany 1 raz.

przemas81
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2299
Rejestracja: 11 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Chojnice/Hünxe
Kontakt:

Odp: Kappa - immobilizer w 2,4tds

Post autor: przemas81 » 03 wrz 2009, 20:43

dwa razy w zyciu tez zapalił mi się ten komunikat,raz jak umyłem silnik i raz ot tak sobie-w wolnym tłumaczeniu "eleltryczne połączenie uszkodzone"powodów od cholery i znależc przyczyne cieżko-może właśnie przezxten komunikat masz problemy-ja poprowadziłem drugi kabel do masy i nie mam juz tewgo komunikatu bardzo długo
współczuje ci bo kombinacji wiele : beczy :
Lancia Phedra 2.0 desel...Auto na codzien mojej zonki
Lancia Delta 2.0 turbo-moja zabawka-poki co w czesciach
Volvo xc 90- wół roboczy
Yamaha r1 RN09 plus FZR 600-moje
Aprilia rs125.....poczatki przygody z dwoma kolami mojej zonki

Byly kappy 2.4 lpg +2.4 tds,zeta 2.0 turbo,lybra 1.9 jtd

Awatar użytkownika
laminiarz
Specjalista ds. części zamiennych
Specjalista ds. części zamiennych
Posty: 287
Rejestracja: 27 mar 2009, 11:58
Lokalizacja: Katowice

Odp: Kappa - immobilizer w 2,4tds

Post autor: laminiarz » 04 wrz 2009, 10:00

A/ Z myciem silnika zawsze trzeba uważać, większość myjni lekceważy podstawowe zasady:
1. Nie lać pod ciśnieniem, ani wrzątkiem na elektronikę (w kapiszonie na szczęście ECU jest w kabinie) - wystarczy oddalić dyszę, już ciśnienie jest mniejsze,
2. Po umyciu, przedmuchać kompresorem:
- wszystkie połączenia elektryczne (wtyczki, łącza masowe)
- aparat zapłonowy
- kable zapłonowe (dot. tylko benzyny i LPG)

B/ Immo na pewno było uszkodzone, naprawa układu MRC RBO 40 40T/BO C702A wydaje się być dziecinnie prosta, wystarczy go wylutować i włączyć między nogi 1-3 dowolną diodę (zabezpieczenie przed zmianą polaryzacji zasilania), katoda na nogę 3 (prąd ok.20 mA ale w impulsie musi wytrzymać 40A), oraz transil (1,5 kW, 24 V cena 1 zł) między nogi 2-3, w kierunku zaporowym = katoda na nogę 3, anoda noga 2, bo transil to takie skrzyżowanie diody Zenera z diodą Schottky'ego, zabezpiecza przed przepięciami. Diody i transile we wszystkich rodzajach obudowy zawsze maja znaczek (pasek, kropka, etc. od strony katody). Pozostałe funkcje układu RBO 40-40T można pominąć bo mają znaczenie tylko przy układach z indukcyjnością na wylocie.

Na razie objawy są następujące :
1. Po podpięciu akumulatora (dzwi zamknięte, bo centralny cały czas działa) dioda immo miga ładnie na zielono
2. Po otwarciu centralnego (z pilota), miga dalej na zielono
3. Kluczyk (czerwony) w poz. "marsz" - dioda immo czerwona, światło ciągłe, świece nie grzeją, w poz. "rozruch" rozrusznik kręci, aż miło - silnik nie działa.
4. Przerwa - AKUMULATOR ODPINAM !
5. ZMIANA STANU! - po otwarciu (z pilota), i przekręceniu kluczyka w poz. "marsz" dioda świeci światłem ciągłym, ale NA ZIELONO (wcześniej świeciła na czerwono).
6. Niestety nadal wyświetla "elektrischer anschluss defekt". (zastosowałem się do rady "życzliwego").
Napięcie powyżej 45 v poszło w całą instalację więc podejrzewam, że oprócz immo jeszcze inny układ może być uszkodzony, więc muszę po kolei sprawdzić WSZYSTKIE.
8. Zaczynam od: "skrzynka bezpieczników" - wszystko wygląda OK, Co by się tu miało zepsuć?
9. Obok skrzynki bezpieczników jest układ I.G.E. który wygląda na elektroniczny stabilizator napięć - na diodzie 1 (od dolnej strony licząc), na anodzie , napięcie zmienia się w cyklu ok. 2 sek. od 1 do 8 V. Na diodzie 4 (anoda) 0,3 V . Pozostałe diody (na anodzie) - ok. 8V tzw. centralina I.G.E. - służy głównie do zasilania i sterowania oświetleniem
10. skreślone
Ostatnio zmieniony 18 wrz 2009, 11:24 przez laminiarz, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
prezesjm
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2062
Rejestracja: 03 lip 2005, 0:00
Imię: Janusz
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Odp: Kappa - immobilizer w 2,4tds

Post autor: prezesjm » 07 wrz 2009, 9:39

Jak jeszcze u siebie walczyłem z komunikatem - uszkodzenie elektryczne - ( swap i inne Ecu silnika) to pamiętam że info sygnał brało z ECU silnika. Piszę z pamięci i robiłem to 4 lata temu, znaczy układzik który oszukuje infocenter by nie mieć tego komunikatu. Jak pamiętam jest jeden przewód który podaje napięcie z Ecu na Info, w zależności od kolejności sygnałów wyświetla się albo uszkodzenie silnika lub awaria elektryczna. W momencie przekręcenia stacyjki info musi dostać ( i tu nie jestem pewien czy nie odwrotnie) plus zasilanie, po chwili lub w trakcie rozruchu silnika linia ma być zwarta do masy. Jeśli przy przekręceniu stacyjki info nie dostanie plusa wywali Defekt połączeń elektrycznych, jeśli dostanie plus a po 3-5 sek sygnał nie przejdzie w stan niski wywala błąd awaria sterowania silnikiem. Co do kolejności to jestem na 70% pewien że tak ma być. Jeśli interesuje Cię ten temat to postaram się pomierzyć jutro i dać odpowiedź na 100%. ja sobie dorobiłem prosty układzik który symuluje działanie ECu . Rozumując dalej jeśli np. masz uszkodzone zasilanie ECU, uszkodzone ECU które źle działa to możesz mieć taki komunikat. Przewód to chyba był koloru pomarańczowego z czarnym paskiem, u ciebie połączony powinien być do pin 4 ECU. W skrzynce bezpieczników w przekaźnikach jest też trochę elektroniki ale to łatwo sprawdzić ( wycieraczki i kierunkowskaz) , reszcie większe napięcie nie zaszkodzi. Centralka IGE to centralka sterująca światłami w Kappie. Nie ma nic wspólnego z ECu i immo. Może być problem ze źle działającymi światłami, wyświetlaniem komunikatów o spalonych żarówkach itp. Sprawdź dokładnie czy masz wszystkie zasilania ECU.

Awatar użytkownika
laminiarz
Specjalista ds. części zamiennych
Specjalista ds. części zamiennych
Posty: 287
Rejestracja: 27 mar 2009, 11:58
Lokalizacja: Katowice

Odp: Kappa - immobilizer w 2,4tds

Post autor: laminiarz » 18 wrz 2009, 11:27

prezesjm pisze:Jak...
Chyba po morsku (życzę udanego zlotu, dobrej pogody i dużo grzybów... , ale mój kapiszon ciągle stoi) zaczę Cię denerwować prośbą o przyjęcie cytowanego "przysłowia"...

Albo wywalę immo. I tak wygląda na przerabiane, podobnie jak ECU.
Teraz mam : Bosch VIMT 138 V2.0/C3 i ECU Bosch 0 281 001 518 Motronic7.1.7

ODPOWIEDZ

Wróć do „Nadwozie i wnętrze”