Olej "normalny", do diesla i ich mieszanie...

Zbynek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 230
Rejestracja: 14 gru 2008, 0:00
Lokalizacja: Białystok

Olej "normalny", do diesla i ich mieszanie...

Post autor: Zbynek » 07 lip 2009, 9:32

Witam,
Czym się różnią dwa oleje tego samego producenta, o takiej samej lepkości itp, przeznaczone do diesla i do benzyny? Można je mieszać ze sobą? Chodzi o to, że dziś jadę na zmianę oleju (pacjent to Kappa TDS), a w sklepie mieli tylko jedną bańkę oleju do diesla (czyli 4 litry, Mobil półsynt. 10W40). Niestety do miski olejowej mieści się jakieś 5-5,5 litra i w związku z tym pytanie brzmi czy mogę wlać te 4 litry oleju dieslowskiego i do odpowiedniego poziomu dopełnić już zwykłym olejem (również Mobil półsyntetyk 10W40, tylko że nie "diesel")?

Awatar użytkownika
mr.kura
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1493
Rejestracja: 20 lut 2009, 0:00
Imię: Paweł
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Odp: Olej "normalny", do diesla i ich mieszanie...

Post autor: mr.kura » 07 lip 2009, 9:41

a tam gdzie mieszkasz nie ma więcej sklepów????? nie wiem czy można mieszać czy nie ( pewnie można ), ale ja bym tego nie robił.

Awatar użytkownika
Nat
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 20000
Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
Kontakt:

Odp: Olej "normalny", do diesla i ich mieszanie...

Post autor: Nat » 07 lip 2009, 12:36

Nie miesza się olejów różnych marek, nawet o tej samej klasie lepkości.

Do olejów dodawane sa różne polepszacze i nikt Ci nie zagwarantuje, że dodatki jednego producenta nie będa sie "gryźć" z dodatkami innego.
Sądzę, że dotyczy to równiez oleju tej samej marki, ale jednego dla diesli a drugiego do benzyn.
Pozdrawiam
Nat
Obrazek + Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske? ;)

Awatar użytkownika
Taz
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4095
Rejestracja: 03 kwie 2007, 0:00
Imię: Irek
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Odp: Olej "normalny", do diesla i ich mieszanie...

Post autor: Taz » 07 lip 2009, 14:38

Panowie, akurat tak się składa, że piszę pracę mgr o olejach :)

Olej bazowy to 70-95% składu olejów silnikowych. Ponadto olej składa się z:
5-20% pakiet jakościowy, w tym detergenty, dodatki przeciwzużyciowe, inhibitory bezpopiołowe, modyfikatory tarcia
0-20% pakiet reologiczny, a w nim dyspergatory, modyfikatory lepkości i depresatory.

Jak widzicie więc, jeśli olej ma tą samą klasę lepkości, tą samą firmę, a różni się tylko napisem "diesel" - to różnica w ich składzie będzie max 5%. Jeśli dodatkowo będzie to w stosunku 4l "diesel" do 1,5l "benzyna" to już w ogóle różnica będzie na poziomie błędu statystycznego.

Ja bym się nie bał i wymieszałbym te dwa oleje.

PS. Jarku, pakiety w olejach są tak konstruowane, żeby się nie gryzły. Wiąże się to z późniejszą zbiórką olejów przepracowanych, gdzie już nikt nie patrzy i zlewa wszystko do jednej cysterny.
'12 Lancia Voyager 3,6
'03 Mercedes CLK 55 AMG
'06 Yamaha R6 RJ11 track only
'07 Fiat Sedici 1.6 4x4
...i służbowa '21 Skoda Octavia 1,5 150KM DSG

Awatar użytkownika
Nat
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 20000
Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
Kontakt:

Odp: Olej "normalny", do diesla i ich mieszanie...

Post autor: Nat » 07 lip 2009, 14:52

Taz pisze:PS. Jarku, pakiety w olejach są tak konstruowane, żeby się nie gryzły. Wiąże się to z późniejszą zbiórką olejów przepracowanych, gdzie już nikt nie patrzy i zlewa wszystko do jednej cysterny.
Nie chcę w tej sprawie polaryzowac z ekspertem, gdyż jestem tu lajkonikiem i opieram sie wyłacznie na przeczytanych informacjach, ale "gryzienie sie" nie oznacza jakichś dramatycznych reakcji chemicznych, lecz po prostu zmianę własciwości (smarnych?) oleju czyli obniżenie jego efektywnosci dzialania. A nie o to chodzi wymieniającemu olej na nowy, nieprawdaż?
Pozdrawiam
Nat
Obrazek + Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske? ;)

Awatar użytkownika
Taz
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4095
Rejestracja: 03 kwie 2007, 0:00
Imię: Irek
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Odp: Olej "normalny", do diesla i ich mieszanie...

Post autor: Taz » 07 lip 2009, 15:30

No właśnie. Tak na prawdę wymieniając olej, wymieniamy te pakiety. Baza zasadniczo się nie zmienia oprócz tego że się brudzi - to "zaleta" dyspergatorów, które powodują utrzymywanie się syfów w oleju i dzięki temu nie osadzanie sie ich w misce olejowej czy na częściach silnika.
I to właśnie te pakiety dodatków najszybciej zużywają się w olejach tworząc m.in. silnie rakotwórcze związki pierścieniowe (ich ilość drastycznie zaczyna rosnąć po 20-25kkm przejechanych na oleju). Działają tak także siły ścinające skracające łańcuchy węglowodorowe. Elementy dodatków zużywając się obniżają jakość olejów. Nie wspominam tu o zanieczyszczeniach stałych, które siłą rzeczy także zanieczyszczają olej, ale nie o nich tutaj mowa.
Wracając do sedna - biorąc pod uwagę symulację podaną w pierwszym poście, wymieszanie takie nie będzie miało wpływu na silnik, a różnice składu będą poniżej 3%...
'12 Lancia Voyager 3,6
'03 Mercedes CLK 55 AMG
'06 Yamaha R6 RJ11 track only
'07 Fiat Sedici 1.6 4x4
...i służbowa '21 Skoda Octavia 1,5 150KM DSG

Awatar użytkownika
Nat
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 20000
Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
Kontakt:

Odp: Olej "normalny", do diesla i ich mieszanie...

Post autor: Nat » 07 lip 2009, 15:49

Chyle czoła przed Twoją wiedzą, ale tak trochę nieśmiało, bo połowy słów nie rozumiem (dyspergatory, inhibitory, reologia, depresatory i inne) :lol:
Pozdrawiam
Nat
Obrazek + Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske? ;)

Awatar użytkownika
kulu
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 144
Rejestracja: 17 lis 2006, 0:00
Lokalizacja: Żagań

Odp: Olej "normalny", do diesla i ich mieszanie...

Post autor: kulu » 07 lip 2009, 16:59

Witam
W przypadku wyboru oleju nie kieruj się napisem na opakowaniu czy dany olej jest do diesla czy nie tylko poszukaj na opakowaniu specyfikacji API np.:API SJ/CF. Litera S oznacza silnik benzynowy, a litera C silnik diesla, litery J i F oznaczają ilość dodatków zawartych w oleju, im dalsza litera alfabetu tym lepszy olej. Jeżeli obydwa oleje to półsyntetyki 10W/40 to można je zmieszać pod warunkiem nie pogorszenia specyfikacji API. Dla kappy z silnikiem diesla producent przewidział olej nie gorszy od specyfikacji API CD. Często zdarza się że na półce w sklepie stoją obok siebie dwa oleje jeden opisany jako zwykły olej a drugi jako do diesla a jak porównamy na nich specyfikacje to okazuje się że to ten sam olej tylko cena inna.
"A jak byś powiedział że to do lanci to byłby jeszcze droższy :lol: "
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
gfu
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 164
Rejestracja: 06 sty 2008, 0:00
Lokalizacja: Lublin i okolice

Odp: Olej "normalny", do diesla i ich mieszanie...

Post autor: gfu » 10 lip 2009, 23:17

Jak napisał Taz, podstawowa różnica to trochę inny zestaw dodatków, odrobinę inna wartość TBN dla diesla i benzyniaka, ale są to różnice niewielkie. Tak naprawdę niewiele jest olejów na rynku nienadających się jednocześnie do benzyniaka jak i do diesla. Stąd przeważnie podwójna klasyfikacja API oraz ACEA.
Konkludując nic się nie stanie zwłaszcza, że wymieniając olej nigdy nie udaje się spuścić starego do końca, więc i tak siłą rzeczy mamy nowy olej z domieszką czegoś co tam już było od dawna.
G.Furtak
Ducati ST-2 /Lancia Lybra SW 2.4 JTD /Saab 90016v
Lancia. Il Granturismo.

tomektcs
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 163
Rejestracja: 10 mar 2009, 0:00
Lokalizacja: Bydgoszcz

Odp: Olej "normalny", do diesla i ich mieszanie...

Post autor: tomektcs » 11 lip 2009, 14:40

Mam takie pytanie, czy wspomniany olej bazowy przykładowo w oleju mineralnym 15w-40 będzie taki sam jak w syntetyku 5w-40 ?

Awatar użytkownika
Sharuga
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 806
Rejestracja: 21 mar 2009, 20:28
Lokalizacja: Połczyn Zdrój

Odp: Olej "normalny", do diesla i ich mieszanie...

Post autor: Sharuga » 11 lip 2009, 14:57

W przypadku Mobila Super S olej do benzyn i tzw. Diesel to dokładnie te same oleje. Zresztą jest tak w przypadku każdego oleju Mobila za wyjątkiem Delvac'ów, który nie jest sprzedawany w opakowaniu "benzynowym". Taka praktykę stosuje bardzo wielu producentów oleju. A różnice - jeśli są - sprowadzają się głównie do zwiększenia liczby zasadowej w oleju dieslowskim. Któraś tam norma z kolei wymaga uniwersalności oleju tak samo jak wymaga mieszalności olejów miedzy sobą. Możesz spokojnie mieszać oleje różnych producentów i różnych klas i nic się nie stanie. Oczywiście nie jest to zalecane. Nie zrobi się na pewno - jak niektórzy lubią straszyć - "Twaróg, bo olej się zważy". Cokolwiek to ma znaczyć :)
Pozdrowienia z ziemi Połczyńskiej
Lybra SW '99 1.9 jtd,

Awatar użytkownika
Taz
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4095
Rejestracja: 03 kwie 2007, 0:00
Imię: Irek
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Odp: Olej "normalny", do diesla i ich mieszanie...

Post autor: Taz » 11 lip 2009, 15:31

tomektcs pisze:Mam takie pytanie, czy wspomniany olej bazowy przykładowo w oleju mineralnym 15w-40 będzie taki sam jak w syntetyku 5w-40 ?
Nie.
'12 Lancia Voyager 3,6
'03 Mercedes CLK 55 AMG
'06 Yamaha R6 RJ11 track only
'07 Fiat Sedici 1.6 4x4
...i służbowa '21 Skoda Octavia 1,5 150KM DSG

Awatar użytkownika
Sharuga
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 806
Rejestracja: 21 mar 2009, 20:28
Lokalizacja: Połczyn Zdrój

Odp: Olej "normalny", do diesla i ich mieszanie...

Post autor: Sharuga » 12 lip 2009, 17:39

Taz pisze:
tomektcs pisze:Mam takie pytanie, czy wspomniany olej bazowy przykładowo w oleju mineralnym 15w-40 będzie taki sam jak w syntetyku 5w-40 ?
Nie.
Trzeba być obecnie ostrożnym w określaniu oleju 15W-40 "mineralnym". Są firmy - jak np. wspomniana przeze mnie w innym wątku Petro-Canada (a i inne pewnie się znajdą, jeśli poszukać), która olej DuronXL 15W-40 robi na bazie hydrokakowanej, a więc takiej na jakiej w znakomitej większości są robione oleje 5W-40 prawie wszystkich producentów olei na świecie.
Tak więc na pytanie tomektcs'a nie można już obecnie odpowiedzieć kategorycznie "nie".
Chyba, że dosłownie potraktujemy tu stwierdzenia: olej "mineralny" - a więc powstały z bazy pochodzącej z rafinacji ropy i "syntetyczny" - czyli powstały w wyniku syntezy chemicznej z innych składników.
Niestety, w społeczeństwie pokutuje trochę nieprawdziwy już podział, że olej 15W-40 to minerał, 10W-40 to półsyntetyk a 5W-40 to pełen syntetyk. Przede wszystkim nie pozostawia to miejsca owym bazom HC, które nie są uznawane za fullsynthetic. Mianem olej półsyntetyczny określa się olej powstały przez zmieszanie baz mineralnych i syntetycznych (jak np. Lotos 10W-40) a obecnie wiele olei klasy 10W-40 opartych jest na procesie hydrokrakowania, określanym przez niektórych producentów mianem "technologii syntetycznej" - to tak dla zmylenia przeciwnika :) I w tej technologii produkowana jest większość olei 5W-40, bo jest po prostu tania. Typowe pełne syntetyki to np. wszystkie oleje Mobil 1. Istotna jest tu ta jedynka, bo Mobile bez jedynki, to nie są sensu stricte syntetyki. Np. Mobil 5W-40 to "technologia syntetyczna" a Mobil 1 5W-50 to full synteza.
Pozdrowienia z ziemi Połczyńskiej
Lybra SW '99 1.9 jtd,

Awatar użytkownika
Taz
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 4095
Rejestracja: 03 kwie 2007, 0:00
Imię: Irek
Lokalizacja: Stalowa Wola
Kontakt:

Odp: Olej "normalny", do diesla i ich mieszanie...

Post autor: Taz » 12 lip 2009, 17:53

Sharuga pisze:
Taz pisze:
tomektcs pisze:Mam takie pytanie, czy wspomniany olej bazowy przykładowo w oleju mineralnym 15w-40 będzie taki sam jak w syntetyku 5w-40 ?
Nie.
Trzeba być obecnie ostrożnym w określaniu oleju 15W-40 "mineralnym". Są firmy - jak np. wspomniana przeze mnie w innym wątku Petro-Canada (a i inne pewnie się znajdą, jeśli poszukać), która olej DuronXL 15W-40 robi na bazie hydrokakowanej, a więc takiej na jakiej w znakomitej większości są robione oleje 5W-40 prawie wszystkich producentów olei na świecie.
Tak więc na pytanie tomektcs'a nie można już obecnie odpowiedzieć kategorycznie "nie".
Chyba, że dosłownie potraktujemy tu stwierdzenia: olej "mineralny" - a więc powstały z bazy pochodzącej z rafinacji ropy i "syntetyczny" - czyli powstały w wyniku syntezy chemicznej z innych składników.
Niestety, w społeczeństwie pokutuje trochę nieprawdziwy już podział, że olej 15W-40 to minerał, 10W-40 to półsyntetyk a 5W-40 to pełen syntetyk. Przede wszystkim nie pozostawia to miejsca owym bazom HC, które nie są uznawane za fullsynthetic. Mianem olej półsyntetyczny określa się olej powstały przez zmieszanie baz mineralnych i syntetycznych (jak np. Lotos 10W-40) a obecnie wiele olei klasy 10W-40 opartych jest na procesie hydrokrakowania, określanym przez niektórych producentów mianem "technologii syntetycznej" - to tak dla zmylenia przeciwnika :) I w tej technologii produkowana jest większość olei 5W-40, bo jest po prostu tania. Typowe pełne syntetyki to np. wszystkie oleje Mobil 1. Istotna jest tu ta jedynka, bo Mobile bez jedynki, to nie są sensu stricte syntetyki. Np. Mobil 5W-40 to "technologia syntetyczna" a Mobil 1 5W-50 to full synteza.
Zgadzam się. Już od roku 2006 (może nawet 2005) oleje III grupy API zostały uznane za oleje syntetyczne (XHVI - Shell czy VHVI Petro-Canada), pomimo tego, że powstają drogą destrukcyjnych procesów wodorowych (hydrokraking, hydroizomeryzacja).
Jednak jeśli by tak trzymać się ściśle "starej szkoły", to olejami syntetycznymi jest IV grupa API, czyli tzw PAO (polialfaolefiny).
'12 Lancia Voyager 3,6
'03 Mercedes CLK 55 AMG
'06 Yamaha R6 RJ11 track only
'07 Fiat Sedici 1.6 4x4
...i służbowa '21 Skoda Octavia 1,5 150KM DSG

Rafako

Odp: Olej "normalny", do diesla i ich mieszanie...

Post autor: Rafako » 12 lip 2009, 18:32

Taz pisze:Panowie, akurat tak się składa, że piszę pracę mgr o olejach :)

Olej bazowy to 70-95% składu olejów silnikowych. Ponadto olej składa się z:
5-20% pakiet jakościowy, w tym detergenty, dodatki przeciwzużyciowe, inhibitory bezpopiołowe, modyfikatory tarcia
0-20% pakiet reologiczny, a w nim dyspergatory, modyfikatory lepkości i depresatory.

Jak widzicie więc, jeśli olej ma tą samą klasę lepkości, tą samą firmę, a różni się tylko napisem "diesel" - to różnica w ich składzie będzie max 5%. Jeśli dodatkowo będzie to w stosunku 4l "diesel" do 1,5l "benzyna" to już w ogóle różnica będzie na poziomie błędu statystycznego.

Ja bym się nie bał i wymieszałbym te dwa oleje.

PS. Jarku, pakiety w olejach są tak konstruowane, żeby się nie gryzły. Wiąże się to z późniejszą zbiórką olejów przepracowanych, gdzie już nikt nie patrzy i zlewa wszystko do jednej cysterny.
He, he, jakbym słyszał Andrzeja Tippe z Shella :D Czyżbyś się u niego kształcił w temacie Irku :?:
Serdecznie pozdrawiam

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”