Miałem ostatnio okazje samodzielnie wymienić pompę wody w mojej Delcie 1.6 16V 103KM (w tym silniku pompa nie jest napędzana paskiem rozrządu).
Poniżej zamieszczam instrukcje jak to zrobić.
Co będzie potrzebne:
-lewarek
-różne klucze, młotek, przecinak
-pojemnik na płyn chłodzący
Do wymiany nie potrzebny jest kanał Ja pompę wymieniłem pod blokiem
Zatem do rzeczy:
1. W pierwszej kolejności musimy spuścić płyn chłodzący z układu. Odkręcamy opaskę na wężu wychodzącym z chłodnicy po stronie kierowcy i spuszczamy płyn. Pamiętamy o tym aby korek wlewu płynu w zbiorniku wyrównawczym był odkręcony. Możemy również odkręcić odpowietrznik nagrzewnicy (zaznaczony na zdjęciu).
2. Odkręcamy dwie śruby którymi przymocowana jest obudowa osłaniająca pasek pompy wspomagania. Luzujemy śruby pompy wspomagania i napinacz pompy. Ściągamy pasek pompy wspomagania. Tą śrubę z nakrętką, która trzyma pompę całkiem wykręcamy i przesuwamy pompę gdzieś na bok - w tej sposób zyskaliśmy sporo miejsca.
Następnie wyciągamy rurę chłodzenia alternatora (jest na zatrzaskach). W ten sposób mamy już całkiem niezły dostęp do pompy wody.
3. Odkręcamy śruby prawego przedniego koła (to od strony pasażera) i podnosimy auto na lewarku. Luzujemy śrubę napinacza i luzujemy napinacz paska. Ściągamy pasek.
4. Teraz możemy zabrać się do odkręcania śrub pompy. Pompa zamocowana jest 4 śrubami - do trzech z nich mamy dostęp z góry a jedną musimy odkręcić od dołu. Jest z tym trochę gimnastyki (w moim wypadku były nieźle zapieczone więc przydał się młotek i przecinak).
Gdy wykręcimy śruby, możemy użyć młotka i przecinaka aby wybić pompę. Pompę wyciągamy górą (poleci troche płynu).
Wygląd pompy przedstawiony jest na zdjęciu
5. Przy wkładaniu nowej pompy zwracamy uwagę czy znajduje się w niej oring uszczelniający.
Korzystając z okazji, możemy wymienić paski napędzające osprzęt, jeżeli stare nadają się już do wymiany. Zalecam również wymianę płynu chłodzącego na świerzy.
To mój pierwszy tutorial więc jeżeli coś jest nie tak, to proszę o wyrozumiałość
Pozdrawiam
PS: zamieściłem go w tym dziale, bo w "zrób to sam" nie mogę dodać nowego tematu
Delta II - wymiana pompy wody
- Nat
- Klubowicz
- Posty: 20000
- Rejestracja: 25 lis 2005, 0:00
- Lokalizacja: Poznań & Warszawa Masz problem na Forum? Pytaj!
- Kontakt:
Re: Delta - wymiana pompy wody
Jest super, pozwoliłem sobie przenieśc do "Zrób to sam"
Pozdrawiam
Nat
+ Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske?
Nat
+ Phedra JTD + Lybra SW 2,0 na emigracji i DS20
Stasiu, co jest najważniejsze w życiu? Staś (2 lata): Luuuuuzik!!! ||| Piotruś (2 lata): Tata, nie ce Pasem, ce Gekiem!
Proszę, używaj polskich znaków! To chyba różnica, czy robisz komuś łaskę, czy laske?
Odp: Delta - wymiana pompy wody
wielkie dzięki
w takim razie na tym tutorialu nie poprzestanę bo regularnie grzebię przy mojej włoszce
pozdro!
w takim razie na tym tutorialu nie poprzestanę bo regularnie grzebię przy mojej włoszce
pozdro!
Re: Delta - wymiana pompy wody
Chciałem się dopytać, jak udało Ci się odkręcić śrubki mocujące pompę.
Dzisiaj dobrałem się tam, ale wszystkie śruby są praktycznie schowane za kołem pasowym. Dojdzie się jakoś tam, ale fakt będzie trzeba się namęczyć.
Używałeś zwykłych kluczy nasadowych?
Dzisiaj dobrałem się tam, ale wszystkie śruby są praktycznie schowane za kołem pasowym. Dojdzie się jakoś tam, ale fakt będzie trzeba się namęczyć.
Używałeś zwykłych kluczy nasadowych?
Lybra 1.6 jako auto do dojazdów do pracy.
Zajrzyjna Fiat Klub Polska
Zajrzyjna Fiat Klub Polska
Re: Delta - wymiana pompy wody
3 śruby pompy odkręcasz od góry, a do 4 śruby ( ta co jest podpisana na ostatnim zdjęciu) jest tylko dostęp od dołu.
Kluczem nasadowym nie ma chyba szans tego odkręcić, koło pasowe przeszkadza we włożeniu - ja używałem klucza płaskiego.
Największy kłopot miałem ze śrubą 4 (ta podpisana na ostatnim zdjęciu) - nie dość, że masakryczny dostęp, to jeszcze potwornie zapieczona.
Jak masz jeszcze jakieś pytania to śmiało
Kluczem nasadowym nie ma chyba szans tego odkręcić, koło pasowe przeszkadza we włożeniu - ja używałem klucza płaskiego.
Największy kłopot miałem ze śrubą 4 (ta podpisana na ostatnim zdjęciu) - nie dość, że masakryczny dostęp, to jeszcze potwornie zapieczona.
Jak masz jeszcze jakieś pytania to śmiało