Nouva Delta - sprężyny zawieszenia

Awatar użytkownika
Miko
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 36
Rejestracja: 28 kwie 2007, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Nouva Delta - sprężyny zawieszenia

Post autor: Miko » 23 sty 2008, 17:39

Witam
Mam problema :D
Moja lanciucha jest chyba za miękka. Podejrzewałem że mogę mieć założone sprężyny od jakieś słabszej wersji, do dzisiaj.
Mam wersje 1.8 VVt, 1200 kg wagi czyli trochę to małe waży.
Na początek postanowiłem zrobić porządek z przednimi sprężynkami. Poszukiwania zacząłem od Alvaro koło bielska, który mi powiedział że wszystkie delty miały takie same przednie sprężyny.
Czyli teoretycznie nie mam czego szukać.
W eperku sprawa jest nieco zagmatwana: jest 5 różnych wersji, jednak jak sprawdzałem ich masy (kombinując większa masa > większa sr. zwoju > twardsza sprężyna) wszystkie praktycznie ważą po 2,5 kg/szt, czyli praktycznie to samo ??
Kolega ma Alfa 145 2.0 16V - samochodzik tez ma fabryczne zawieszenie, jednak ma zupełnie inne sprężyny - twarde i o około 1-1,5 cm niższe od sprężyn w słabszych silnikach.
W eperku taka sprężynka waży 3,3 kg.
Pytanko moje :
- czym różnią sie sprężyny pomiędzy Alfą 145/Tipo/Deltą/Dedrą ?? Samochody przecież sa prawie bliźniakami, zawieszenia mają praktycznie identyczne i czy moge beztrosko poszukać sprężyn od alfy...
- czy w HF też były takie miękkie sprężynki, bo w to mi trudno uwierzyć
- czy może sprężynki od Dedry T. Integrale były by optymalne i by pasowały - masa w eperku 3 kg :-)

Awatar użytkownika
karol1125
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 416
Rejestracja: 15 cze 2007, 0:00
Lokalizacja: Lidzbark k/Działdowa

Nouva Delta - sprężyny zawieszenia

Post autor: karol1125 » 23 sty 2008, 21:08

Jak uważasz że za miękko to załóż sportowe. Choć sam osobiście nie polecam na nasze drogi. Sam raczej będę wymieniał na miękkie jak budżet pozwoli w lato.
Delta Nuova 1,8 8V 94r.

Awatar użytkownika
pew
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 2071
Rejestracja: 13 paź 2005, 0:00
Lokalizacja: Warszawa

Nouva Delta - sprężyny zawieszenia

Post autor: pew » 23 sty 2008, 21:29

faktycznie ciut za miękkie, zwłaszcza niepewnie się prowadzi przy podskokach w górę na dużej prędkości, ale nie wiem czy zmiana samych sprężyn załatwiłaby sprawę ...
Pepe le Pew
Lybra SW 2.4 jtd / była Thema i.e. turbo i 2x Delta II HPE 1.8 GT

Awatar użytkownika
Miko
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 36
Rejestracja: 28 kwie 2007, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Nouva Delta - sprężyny zawieszenia

Post autor: Miko » 23 sty 2008, 21:35

Najbardziej irytuje mnie zachowanie na łukach poza miastem. Nie ładnie wtedy sie pochyla, budząc zaniepokojenie u mojej pasażerki :-)

Tuningowe obniżające niby o 30 mm nie wchodzą gre - juz to przerabiałem na dwóch różnych autach i dziękuje.

Kolega mówił że sprężyny przez Fiata są oznaczane kolorowymi paskami zależnie od twardości. Słyszał ktoś kiedyś coś więcej na ten temat ?

Awatar użytkownika
Pepto
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 270
Rejestracja: 06 gru 2007, 0:00
Lokalizacja: Łódź

Nouva Delta - sprężyny zawieszenia

Post autor: Pepto » 23 sty 2008, 23:13

Ale od samego początku jest tak "miekko" czy z biegiem czasu/kilometrów zaczyna sie bujać i pochylac sie coraz bardziej, bo przecie sam amortyzator może być już zupełnie zużyty i jescze czy występuje to symetrycznie.
Miałem taki przypadek w Bravie, ze bujała mi sie jak dzika (tak jak amortyzatory już by nie istniały (tył), okazało sie że jedna ze sprężyn była pęknięta (paskudnie na górze tuz przy samym talerzu), obejrzyj dokładnie swoje.
Obrazek Delta (836) HPE 2.0 16v 96r. Dedra Integrale x2

Awatar użytkownika
Miko
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 36
Rejestracja: 28 kwie 2007, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Nouva Delta - sprężyny zawieszenia

Post autor: Miko » 24 sty 2008, 7:23

Miękki jest od samego początku. Nie mam problemów aby rozbujać go troszku na parkingu jak stoi. Amortyzatory chyba są oki, bo jak by były zuzyte to przy hamowaniu na nierównościach ABS walił by mi po nodze, a tego nie ma. W dwie strony buja tak samo.
Zaczne jednak od sprawdzenia tego koloru paska na sprężynie, bo może faktycznie mam złe sprężyny założone i może ktoś też luuknie :D jaki ma kolor w wersji 1.8 VVT lub 2.0 16v.

20 minut później 8)

- jednak dzisiaj nic nie zrobię, bo sprężyna jest schowana. Będę musiał go kurka dziada dźwignąć może sie kolorek na zwoju objawi.

Pomęczę też chłopaków w ASO o różnice w sprężynka, może zdradzą kilka sekretów :-)

Awatar użytkownika
Kozi
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 633
Rejestracja: 30 mar 2005, 0:00
Lokalizacja: Poznań=>Buk

Nouva Delta - sprężyny zawieszenia

Post autor: Kozi » 24 sty 2008, 12:12

Ja miałem sportowe Eibachy i kupiłem na wymianę używane sprężynki od wersji 2,0 16V. I tak przednie miały żółty pasek a tylne zielony. Po założeniu okazało się tył praktycznie za bardzo się nie podniósł za to przód bardzo. Sprawdziłem w katalogu is się okazało że Delta 2,0 jest cięższa od 1,8 o ok 50 kg. Po jakimś czasie przód troszkę osiadł ale i tak wydawało mi sie że jest nienaturalnie wysoko. Umówiłem się z Mustafim w Poznaniu żeby porównać nasze auta. Nasze Delty są jak bliźniaczki :) (tylko on ma spoiler a moja nie)
i okazało się że jego stoi jeszcze wyżej niz moja. W tym momencie zgłupiałem. Przegladając zdjęcia w necie daje sie zauważyć że sa egzemplarze z seryjnym zawieszeniem gdzie przód stoi wysoko ale są też takie gdzie równo. Sam sie zastanawiam o co tu chodzi. Mam nadzieje ze wywołanie tego tematu w końcu rozwieje moje wątpliwości.

Na tych seryjnych spreżynach jeździ się dość twardo. Przechyły sa niewielkie na zakretach za to odważnie pokonuje koleiny i polne drogi

Pozdrawiam
Kozi
Pozdrawiam

Kozi

Obrazek
Lancia Kappa SW 2.4 JTD 2000' - Jest
Lancia Delta 1.8 8V 1994 - Była

Awatar użytkownika
Miko
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 36
Rejestracja: 28 kwie 2007, 0:00
Lokalizacja: Kraków

Nouva Delta - sprężyny zawieszenia

Post autor: Miko » 24 sty 2008, 18:37

Wróciłem z pracy i od razu zacząłem szperanie po necie i moich pościąganych śmieciach.
Zacząłem od Manuale d'Officina, serii pdf serwisowych samochodów koncernu fiata. Niestety mam ściągnięte tylko do Bravo, Coupa i Barchetty. Szkoda że nie mam takiego do Delty, bo problem już by był rozwiązany.
Załączam stronki poświecone przednim sprężynom - i wygląda to tak :

http://images28.fotosik.pl/146/28bb55d53cc00718m.jpg[/img]

http://images23.fotosik.pl/145/0ac48f789ecd0a07m.jpg[/img]

http://images23.fotosik.pl/145/f30fadddba53158cm.jpg[/img]

Jak by kto nie był zdolny językowy to tłumacze na tyle co sam zrozumiałem - na przykładzie Bravo-Brava.
Jak widać wersje 1.4 i 1.6 mają te same sprężyny:
- taka sama średnica pręta (12,2mm), wysokość uwolnionej (449,2mm(z klimą 461mm)), oraz wysokość po zadziałaniu siły 303-335 daN, lub więcej dla wersji z Klimą. Na następnej stronie były opisane tylne sprężynki. Siły w tej tabeli z tej strony i z drugiej dawały masę samochodu w danej wersji. Czyli jest to wysokość założonej w samochodzie sprężyny.
Następne wersy to prawdopodobnie opisane wersje sprężyn, dla danej wersji silnikowej, oznaczone żółtymi i zielonymi znacznikami, czyli namalowanymi paskami :-)
- żółte, po obciążeniu sprężyny siła taką jaką wywiera na nią masa spoczywającego na niej normalnie samochodu będzie miała więcej niz 192 mm
- zielone, po obciążeniu sprężyny siła taką jaką wywiera na nią masa spoczywającego na niej normalnie samochodu sprężyna będzie miała mniej niz 192 mm
Czyli żółta musi być twardsza od zielonej.
Jak widać, każda wersja silnikowa ma swoją wersje żółtą i zieloną i nie można na podstawie koloru powiedzieć z jakiej wersji pochodzi. Pozostaje tylko mierzenie śr. pręta, oraz wysokości uwolnionej sprężyny. Jeżeli założymy sprężynę dedykowana do cięższego pojazdu w lżejsze autko, sprężyna nie ugnie się tyle ile by się ugięła w pojeździe z jakiego pochodzi i będzie to co pisał Kozi. Jeśli będzie to dodatkowo żółta wersja to pewnie będzie jeszcze gorzej.
Jeśli źle te tabele interpretuje to proszę o naprowadzenie.

Jak by kto miał taką rozpiske dla Lancii delty lub dedry to by było miodzo.

Awatar użytkownika
Piszczyk
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 915
Rejestracja: 19 sie 2007, 0:00
Imię: Rafał
Lokalizacja: opole lubelskie

Nouva Delta - sprężyny zawieszenia

Post autor: Piszczyk » 24 sty 2008, 18:46

jeśli chodzi o tył to polecam wymiane oryginałów na np. sprężyny od tempry kombi
sam tak zrobiłem w dedrze - autko uniosło się niezauważalnie a zrobiło się przyjemnie sztywne - szczególnie przy 4 osobach zauważalna poprawa
a jeśli sprawdziłbyś i okazało by się że dedra sedan ma sztywniejsze niż delta to mam te pozostałe z dedry - tanio oddam :P
...niewykonalność jakiegoś zadania jest tymczasowa i spowodowana jedynie złym doborem narzędzi...

jest :
DELTA I 1.6 GTi.e.`1992   w remoncie
AR166 2,5 V6 `2000   holownik
HiLux 3.0d `2007   służbowy
Thesis 3,0V6 `2002   żony
Thema 2,8 PRV   powrót do przeszłości

Awatar użytkownika
viruskill
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 335
Rejestracja: 15 lis 2006, 0:00
Lokalizacja: niebocko

Nouva Delta - sprężyny zawieszenia

Post autor: viruskill » 24 sty 2008, 18:51

A ja zakupilem sportowe sprezynki od alfy 164 jutro bede zakladal i sa dziwnie zwiniete od spodu sa jeden obok drugiego zwoju do polowy sprezyny a reszczta bardzo zadko wygladaja jak np eibah progresywne ale zadnych napisow na tych niewidze i sa bardzo twarde w porownaniu do oryginalnych jutro jak zaloze to napisze.
DEDRA INTEGRALE
rok 1992, skóra, przebieg 200 tys
180 pajacyków pod maska :D
STAG 300
661315659

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zawieszenie i hamulce”