Witam.
Jakieś fatum... Wczoraj podczas jazdy z pracy (dużo skrzyżowań, korki i takie tam) urosła mi temperatura cieczy chłodzącej do ponad 130 stopni Celsjusza. Spostrzegłem się podczas parkowania jak zaświeciła mi kontrolka temperatury granicznej na wskaźniku.
Od razu silnik zgaszony, maska w górę, ogrzewanie na maksa i szukanie przyczyny, po około 3 minutach wymieniony bezpiecznik (do tej pory nie wiem dlaczego się sfajczył 30A!). Odpalona i na pracującym silniku schłodzona do normalnych 90 stopni. Zgaszona, tak postała z 15 min i dalej nią jeździłem. Problem nie powrócił, czuwam jak tylko mogę by się to nie powtórzyło.
Pytanie jest następujące: czy nic nie uszkodziłem? Silnik odpala, pracuje jak wcześniej, spod korka płynu chłodzącego (jest z zaworem bezpieczeństwa) płyn nie poszedł, czyli łudzę się że ciśnienia nie było za dużego.
Wiem że muszę za chwilę wymienić olej, bo bankowo będzie przegrzany, czy coś jeszcze, mam robić?
Pozdrawiam.
Dedra 1.6 mpi 90KM - temperatura 150 st.C
Dedra 1.6 mpi 90KM - temperatura 150 st.C
Dla klubowiczów naprawię, wyreguluję samochód, instalację lpg.
Wykonam naprawy (spawanie) w stali, żeliwie, miedzi, aluminium, głównie TIGiem.
Żony:
Lancia Musa Platino 1,4 16V
Moje:
Lancia Dedra LX SW 1,6 mpi 95' - NA SPRZEDAŻ, z pokaźnym pakietem części.
Lancia Dedra LS SW 1,6 mpi 96 - dawca części, w pakiecie j.w.
Czerwony Gruz - Honker 91'
Pupowóz - Jeep Commander
Wykonam naprawy (spawanie) w stali, żeliwie, miedzi, aluminium, głównie TIGiem.
Żony:
Lancia Musa Platino 1,4 16V
Moje:
Lancia Dedra LX SW 1,6 mpi 95' - NA SPRZEDAŻ, z pokaźnym pakietem części.
Lancia Dedra LS SW 1,6 mpi 96 - dawca części, w pakiecie j.w.
Czerwony Gruz - Honker 91'
Pupowóz - Jeep Commander
-
- Klubowicz
- Posty: 2136
- Rejestracja: 16 lut 2010, 22:59
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry \ Regensburg DE
Re: Dedra 1.6 mpi 90KM - temperatura 150 st.C
Te silniki są bardzo odporne na przegrzanie. Odpal na zimnym obserwuj wskaźnik sprawzd czy dolny wąż do chłodnicy robi się ciepły. Z tym wentylatorem dziwna sprawa, albo się gdzieś kabel przeciera, albo wentylator się zaciera, sprawdz go reką czy nie ma oporów. Zamiast wentylarora podłącz zarowke 21W i zobacz kiedy się zapali żarówka nie auto oczywiście Tam jest na 99% czujnik w chłodnicy bez przekaźnika, jeżeli tak jest to wymień ten czujnik.
Pozdrawiam
Pozdrawiam
Thema SW 2.0 VIS, Thema 16VT MK III LX (dawca), Kappa 2.0 SW wel gruz ,Bravo 2.0 20V - jeszcze bez - VT, Y 1.2 8V Peugeot 206 cc
Re: Dedra 1.6 mpi 90KM - temperatura 150 st.C
Nic się nie martw, te silniki są odporne i jednorazowe 130c nic mu nie zrobi. Oleju też nie musisz wymieniać, bo na pewno nie był przegrzany, jego temperatura pewnie była w okolicach 100-110c. Sprawdź tylko dobrze obwód załączania wentylatora, zerknij też na opornik 1 biegu w chłodnicy.
Re: Dedra 1.6 mpi 90KM - temperatura 150 st.C
Więc tak. Po oględzinach, jedyna rzecz która zwróciła moją uwagę to lekko luźne złączki konektorowe, na rezystorze wentylatora - oczyściłem, dogiąłem i czekam.
Wszystko co było napisane sprawdziłem już wcześnie - bezpośrednio po zdarzeniu - wczoraj jedynie zmierzyłem oporność opornika, ma 1 ohm, więc dobry.
Dla pewności zamówiłem sobie nowy włącznik wentylatora (gdyby się okazało, że się potrafi zawiesić), o niższych temperaturach załączenia.
Gdyby ktoś taki chciał to jest to EPS 1.850.622 (87-82, 92-87) - stosowany w Alfie z boxerem 1,7 16V, oryginalnie jest EPS 1.850.681 (92-87, 97-92).
Zabieg zamierzony, bo termostat założyłem też o niższej temperaturze otwarcia (87-82) stosowany jest w Punto 1 turbo.
Ostatni pomysł jaki zamierzam wcielić w życie to brzęczyk akustyczny na 12V wpięty w obwód bezpiecznika wentylatora chłodnicy (bezpiecznik się przepali, to w momencie załączenia wentylatora będzie wyło), lub równolegle z kontrolką temperatury granicznej.
Pozdrawiam.
Wszystko co było napisane sprawdziłem już wcześnie - bezpośrednio po zdarzeniu - wczoraj jedynie zmierzyłem oporność opornika, ma 1 ohm, więc dobry.
Dla pewności zamówiłem sobie nowy włącznik wentylatora (gdyby się okazało, że się potrafi zawiesić), o niższych temperaturach załączenia.
Gdyby ktoś taki chciał to jest to EPS 1.850.622 (87-82, 92-87) - stosowany w Alfie z boxerem 1,7 16V, oryginalnie jest EPS 1.850.681 (92-87, 97-92).
Zabieg zamierzony, bo termostat założyłem też o niższej temperaturze otwarcia (87-82) stosowany jest w Punto 1 turbo.
Ostatni pomysł jaki zamierzam wcielić w życie to brzęczyk akustyczny na 12V wpięty w obwód bezpiecznika wentylatora chłodnicy (bezpiecznik się przepali, to w momencie załączenia wentylatora będzie wyło), lub równolegle z kontrolką temperatury granicznej.
Pozdrawiam.
Dla klubowiczów naprawię, wyreguluję samochód, instalację lpg.
Wykonam naprawy (spawanie) w stali, żeliwie, miedzi, aluminium, głównie TIGiem.
Żony:
Lancia Musa Platino 1,4 16V
Moje:
Lancia Dedra LX SW 1,6 mpi 95' - NA SPRZEDAŻ, z pokaźnym pakietem części.
Lancia Dedra LS SW 1,6 mpi 96 - dawca części, w pakiecie j.w.
Czerwony Gruz - Honker 91'
Pupowóz - Jeep Commander
Wykonam naprawy (spawanie) w stali, żeliwie, miedzi, aluminium, głównie TIGiem.
Żony:
Lancia Musa Platino 1,4 16V
Moje:
Lancia Dedra LX SW 1,6 mpi 95' - NA SPRZEDAŻ, z pokaźnym pakietem części.
Lancia Dedra LS SW 1,6 mpi 96 - dawca części, w pakiecie j.w.
Czerwony Gruz - Honker 91'
Pupowóz - Jeep Commander