Delta II 1.6 75KM - problem z pracą silnika

MatYou
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 8
Rejestracja: 15 kwie 2014, 16:43
Imię: Mateusz
Lokalizacja: Ruda Śląska

Delta II 1.6 75KM - problem z pracą silnika

Post autor: MatYou » 15 kwie 2014, 17:07

Witam!
Jestem tu nowy, od niedawna jestem posiadaczem Lanci Delty II 1.6 75km z 1993r. z instalacją LPG II generacji.
Autkiem jeździ mi się bardzo dobrze i jestem miło zaskoczony jakością wykonania wnętrza jak na takie miejskie autko niższej klasy.
Ale do sedna... Na samym początku miałem problemy z nietrzymaniem niskich obrotów problem rozwiązałem dość szybko, silniczek krokowy.
Jakiś czas był spokój, aż zaczęły się dziać dziwne rzeczy. A mianowicie po przejechani kilku-kilkunastu kilometrów silnik potrafił sam z siebie zgasnąć, działo się to przeważnie w sytuacji gdy podjeżdżałem do świateł, noga z gazu, bieg na luz i auto zamiast utrzymać niskie obroty zgasło... Po takim zdarzeniu było mi bardzo ciężko odpalić go, a jak już odpalił to bardzo przerywał, i trzeba było naprawdę z nim walczyć żeby z powrotem nie zgasł. Po kilku minutach męczarni silnik znowu chodził jakby nigdy nic. Takie zdarzenie miało miejsce dobrych kilka razy. W miedzy czasie zauważyłem przebicie na przewodach zapłonowych i wymieniłem je na nowe. Nie dało to oczekiwanego efektu więc wymieniłem świece, i cewkę zapłonową. Po wymianie tych części problemu z gaśnięciem nie zdążyłem zaobserwować ponieważ doszedł następny problem. Gdy odpalam go jak jest zimny obroty od razu wzrastają do około 3tyś obr. Obojętne czy na benzynie czy na gazie. A po rozgrzaniu na gazie silnik trzyma 700obr/min i według wskazówki obroty nie falują ale ewidentnie czuć nie równą prace silnika, a na benzynie obroty jednostajnie skaczą od 1500-2000 obr/min. Dodam że od początku gdy kupiłem te auto świeci mi się kontrolka wtrysku. Zawsze po parunastu sekundach od zapalenia silnika się zapala i raczej nie gaśnie, choć na początku kilka razy zdarzyło się że zgasła, ale po następnych paru km znowu się oświeciła. Nie zauważyłem też żeby oświecenie się tej kontrolki miało jakiś nagły wpływ w tym momencie na prace silnika.
Może ktoś z was spotkał się z podobnymi problemami? Jak można zdiagnozować czego dotyczy ta kontrolka wtrysku bo z tego co czytałem jest to coś w rodzaju check engine i może oznaczać wiele usterek. Myślałem już o sondzie lambda, ponieważ autko spala około 12-13l gazu przy na prawdę oszczędnej jeździe. Instalacja gazowa jest po regulacji, gazownik mówił że spalanie jest idealne, więc nie wiem czy można podejrzewać sondę o te wysokie spalanie.
Bardzo bym prosił o pomoc w rozwiązaniu tych problemów, bo już jestem tym lekko zmęczony... :)

Awatar użytkownika
GrimlocK
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 374
Rejestracja: 22 lip 2011, 2:42

Re: Delta II 1.6 75KM - problem z pracą silnika

Post autor: GrimlocK » 15 kwie 2014, 18:26

Spalanie 12-13l LPG jest normalne i tu jest wszystko w porządku. Twoje problemy mogą wynikać z uszkodzonego czujnika położenia przepustnicy. Najlepiej kup sobie interfejs do programu Multi Ecu Scan (koszt ok 60zł) i będziesz mógł sam zobaczyć parametry silnika/bledy na laptopie.

Awatar użytkownika
Krzys
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 672
Rejestracja: 12 kwie 2008, 0:00
Imię: Krzysztof
Lokalizacja: Piaseczno / Krasnobród

Re: Delta II 1.6 75KM - problem z pracą silnika

Post autor: Krzys » 15 kwie 2014, 19:31

GrimlocK pisze:....... Najlepiej kup sobie interfejs do programu Multi Ecu Scan (koszt ok 60zł) i będziesz mógł sam zobaczyć parametry silnika/bledy na laptopie.
MEScan nie obsłuży tego silnika.
Lancia Lybra Intensa 1,9 JTD + virus Ramzesa

Awatar użytkownika
GrimlocK
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 374
Rejestracja: 22 lip 2011, 2:42

Re: Delta II 1.6 75KM - problem z pracą silnika

Post autor: GrimlocK » 15 kwie 2014, 19:33

Krzys pisze:
GrimlocK pisze:....... Najlepiej kup sobie interfejs do programu Multi Ecu Scan (koszt ok 60zł) i będziesz mógł sam zobaczyć parametry silnika/bledy na laptopie.
MEScan nie obsłuży tego silnika.
Oczywiście, że obsłuży. Sam mam ten silnik (1.6 i.e 835C1.000) i program działa z tym silnikiem, można sobie zobaczyć w liście supportowanych modeli.

MatYou
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 8
Rejestracja: 15 kwie 2014, 16:43
Imię: Mateusz
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Delta II 1.6 75KM - problem z pracą silnika

Post autor: MatYou » 15 kwie 2014, 20:20

Właśnie nie dawno jechałem na zakupy i brakło gazu :D Spalanie... 15,5l w tym odpalanie i pierwsze km na benzynie. Nie wiem czy to wina jakości gazu czy coś nie tak ze spalaniem. Zauważyłem też że jak jest na benzynie i te obroty tak skaczą to widać że silniczek krokowy właśnie w tym momencie naciska na przepustnice, więc można wyeliminować kwestie lewego powietrza. Wątpię że coś jest nie tak z silniczkiem, raczej dostaje tylko taki sygnał od kompa i głupieje... Pytanie co jest winowajcą?!

Awatar użytkownika
GrimlocK
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 374
Rejestracja: 22 lip 2011, 2:42

Re: Delta II 1.6 75KM - problem z pracą silnika

Post autor: GrimlocK » 15 kwie 2014, 20:26

Paląca się kontrolka wtrysku i wariujące obroty właśnie mogą sugerować usterkę wspomnianego przeze mnie czujnika położenia przepustnicy. Ogółem w tym silniku nie ma wiele "elektroniki" i nawet za pomocą zwykłego multimetru będziesz w stanie dojść o co chodzi. Ponad 15l to trochę dużo, moja średnia z miasta to około 13.5l, jazda tylko na LPG + odpalanie na LPG. Napisz jeszcze co masz za instalacje ale żeby LPG dobrze działało to silnik na benzynie musi pracować idealnie, bez żadnych problemów z czujnikami, powietrzem itd.

MatYou
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 8
Rejestracja: 15 kwie 2014, 16:43
Imię: Mateusz
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Delta II 1.6 75KM - problem z pracą silnika

Post autor: MatYou » 16 kwie 2014, 17:13

Komputer Stag, a reszta osprzętu z Tomasetto.
A mógłbyś coś więcej powiedzieć o tym jak można sprawdzić te czujniki? Jakie wartości powinny być prawidłowe itd?

MatYou
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 8
Rejestracja: 15 kwie 2014, 16:43
Imię: Mateusz
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Delta II 1.6 75KM - problem z pracą silnika

Post autor: MatYou » 17 kwie 2014, 19:27

Mogę prosić o jakieś porady? Jakie wartości będą prawidłowe przy jakich wychyleniach przepustnicy?

Awatar użytkownika
GrimlocK
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 374
Rejestracja: 22 lip 2011, 2:42

Re: Delta II 1.6 75KM - problem z pracą silnika

Post autor: GrimlocK » 17 kwie 2014, 21:34

Wpisz w google czujnik położenia przepustnicy + forum tipo tempra. Na tym forum jest duży wątek o tym czujniku i podane prawidłowe wartości oraz jak powinien się on zachowywać. W Tipo/Tempra jest ten sam silnik jakby co. Najprościej jednak i tak byłoby zaopatrzyć się w interfejs i sprawdzić wszystko wygodnie z komputera, za jednym razem.

MatYou
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 8
Rejestracja: 15 kwie 2014, 16:43
Imię: Mateusz
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Delta II 1.6 75KM - problem z pracą silnika

Post autor: MatYou » 17 kwie 2014, 21:41

Ok, dzięki.
A mógłby ktoś jeszcze podesłać jakiś link z tym kablem do diagnostyki tej Lancii? Wszystkie jakie widzę na allegro są na OBDII.

MatYou
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 8
Rejestracja: 15 kwie 2014, 16:43
Imię: Mateusz
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Delta II 1.6 75KM - problem z pracą silnika

Post autor: MatYou » 18 kwie 2014, 21:25

Dzisiaj moją uwagę przykuły poizolowane kable wychodzące z wtyczki od prawdopodobnie czujnika położenia przepustnicy(wtyczka na monowtrysku od strony podszybia), po odizolowaniu wygląda to tak:
Obrazek
PodejRZewam że jest to coś z gazu, a jeśli nie to co? Może to jest przyczyną palenia się tej kontroli wtrysku?
Gdy złącze te kable ze sobą silnik jakby spokojniej pracował, ale na gazie nie chce się wkręcać i się dławi, na benzynie jest ok.
Jeśli ktoś ma Lancie 1,6 z LPG i mógłby zrobić zdjęcie jak to powinno wyglądać byłbym bardzo wdzięczny.

Awatar użytkownika
GrimlocK
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 374
Rejestracja: 22 lip 2011, 2:42

Re: Delta II 1.6 75KM - problem z pracą silnika

Post autor: GrimlocK » 18 kwie 2014, 22:10

Witam, jutro zrobię Ci zdjęcie. Jeżeli ta wtyczka wchodziła od strony podszybia a nie od lewej strony przepustnicy (patrząc od przodu auta) to jest to wtyczka czujnika temperatury powietrza, a nie położenia przepustnicy. Ogółem widać, że ktoś niechlujnie to polutował/izolował. Spis charakterystyk czujników postaram wysłać Ci jutro. Kabel do diagnostyki kupisz na stronie viaken.pl, do Fiat Ecu Scan/Multi Ecu Scan. Pamiętaj, aby kupić na USB, a nie RS232, bo raczej nie znajdziesz laptopa z rs232 teraz.

MatYou
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 8
Rejestracja: 15 kwie 2014, 16:43
Imię: Mateusz
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Delta II 1.6 75KM - problem z pracą silnika

Post autor: MatYou » 18 kwie 2014, 22:15

ok, dzięki :) Czekam.

MatYou
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 8
Rejestracja: 15 kwie 2014, 16:43
Imię: Mateusz
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Delta II 1.6 75KM - problem z pracą silnika

Post autor: MatYou » 23 kwie 2014, 21:03

I jak doczekam się tych fotek? Póki co Lancii znowu się odwidziało i chodzi normalnie. Jedynie na zimnym zaraz po odpaleniu potrafi mieć około 1,5-2tys obr/min. Po jakimś kilometrze jazdy uspokaja się.

Awatar użytkownika
GrimlocK
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 374
Rejestracja: 22 lip 2011, 2:42

Re: Delta II 1.6 75KM - problem z pracą silnika

Post autor: GrimlocK » 25 kwie 2014, 1:09

Nie miałem akurat czasu ale obiecuje je podesłać. Ten plik z wartościami czujników i ogółem dane dotyczące centralki itd jest na forum tipo/tempra w dziale download na 6 stronie. Kiedyś go ściągnąłem ale niestety zapisało mi do tymczasowego folderu i zniknął, a pobrać drugi raz nie mogę (brak transferu na forum).

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”