Delta 1.8 GT - wentylator chłodnicy - jak to działa???

Awatar użytkownika
Tomzik
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5389
Rejestracja: 22 gru 2007, 0:00
Imię: Tomczysław ;)
Lokalizacja: Kwidzyn/Świecie

Delta 1.8 GT - wentylator chłodnicy - jak to działa???

Post autor: Tomzik » 13 sty 2013, 11:58

Pomóżcie mi zakumać jak to ustrojstwo się odpala, skąd dostaje sygnał itd itp.

Mile widziane schematy.

Borykam się z tym zagadnieniem w swoim Deltolocie i za Chiny ludowe nie wiem o co kaman.

Sprawa ma się tak, że moja chłodnica nie posiada otworu na termowłącznik (wg Epera chłodnica w moim aucie to 46421466). Problem w tym, że Eper pokazuje też, że moje auto posiada termowłącznik nr 46477717. Fizycznie jednak go brak a mimo to wentylator się odpala (choć późno wg wskaźnika). Ostatnio zakupiłem nową chłodnicę Nissens 61869, która to odpowiada lanciowej 46421466. W niej jednak jest otwór na termowłącznik, czyli teoria się zgadza (Eper też twierdzi, że powinien być termowłącznik).

Praktyka natomiast jest taka, że termowłącznika nie mam a wentylator się uruchamia. Ki diabeł? Czy możliwe, żeby ktoś ten układ "zmodyfikował" przy składaniu auta po dzwonie (wstawiając inną chłodnicę np)? Wentylator nie jest spięty na stałe, normalnie się uruchamia na chwilę i wyłącza, ale jak dla mnie to przy zbyt wysokiej temperaturze (wg wskaźnika około 105 stopni, wg FES-a 98). Jak mam włączoną klimę to wentylator startuje wcześniej (wg wskaźnika około 95 stopni, ale teraz - w zimie, latem chodzi znacznie wcześniej i częściej). Nie wiem czy gdzieś dobrze doczytałem, że presostat czy jakiś tam inny czujnik wpięty w rurki od klimy też steruje wentylatorem.

Dla uściślenia dodam też, że wg Epera mam termostat na 83 stopnie z jednym czujnikiem (ponoć zielonym wg IC, nr 15 na rysunku) 7738223 wkręcanym w termostat (gdzie on wysyła sygnał?). Oprócz tego w Eperze jest oddzielnie narysowany (w rogu rysunku, oddzielony linią, nr 14) czujnik 60809521 - po co on jest? Niby też czujnik temperatury, ale co on robi? Niby zastępuje oryginalne czujniki niebieskie i brązowe.

Obrazek

Ogólnie to chłodnicę wymieniam, bo jest nieszczelna - w chłodne wilgotne dni widać, że paruje spod maski a na chłodnicy widać nacieki płynu, nie chcę się bawić w naprawy, bo czort wie czy to coś da. Natomiast mam pytanko - czy taka nieszczelność może powodować niedogrzanie? Non stop mam niedogrzane auto, około 75 stopni wg wskaźnika na trasie, termostat był wymieniany 2 lata temu co prawda, ale na nowy i był to na 100% Behr, bo ostatnio udało mi się w końcu odczytać nazwę z korpusu ;) Więc popeliny być nie powinno. Auto miało tak od początku (niedogrzanie w zimie) i wymiana termostatu nie bardzo pomogła.

A latem wskaźnik przy włączonej klimie na trasie ma w okolicach 85 stopni, w mieście zaś lata pod 110, co mnie strasznie wkurza i wg mnie tak nie ma prawa się dziać w sprawnym aucie, co najlepiej pokazuje moja Kappa, tóra po nagrzaniu trzyma równą temperaturę choćby nie wiem jakie warunki były.

Już kilka razy się pod to przymierzałem i gitarę tu zawracałem, ale naprawdę chciałbym sprawę rozwiązać. Pomóżta ludziska!
Są: Lancia Delta 2,0 Multijet; Lancia Phedra 2,2 Multijet; Yamaha XJ 900S Diversion; SHL M11W
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205

Lukasz_TG
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2136
Rejestracja: 16 lut 2010, 22:59
Lokalizacja: Tarnowskie Góry \ Regensburg DE

Re: Wentylator chłodnicy Delta 1,8 GT - jak to działa???

Post autor: Lukasz_TG » 13 sty 2013, 12:16

Sprawa jest prosta ten czujnik z linku, który podałeś to podwójny czujnik rezystancyjno zwierny względem masy zwiera dopiero przy 115 C i prawdopodobnie właśnie steruje wentylatorem. Natomiast drugi styk steruje wskaznikiem na desce. Robisz tak odpinasz wtyk i kolejno zwierasz styki do masy. Nie wiem jak jest w delcie tzn czy wentylator działa po zapłonie, czy dostaje stały + z aku jezeli po zaplonie to zwierasz nz włączonym zapłonie.
Thema SW 2.0 VIS, Thema 16VT MK III LX (dawca), Kappa 2.0 SW wel gruz :),Bravo 2.0 20V - jeszcze bez - VT, Y 1.2 8V :) Peugeot 206 cc :)

Awatar użytkownika
mac1us
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1321
Rejestracja: 01 wrz 2009, 20:10
Imię: Maciek
Lokalizacja: Radziszów Kraków

Re: Wentylator chłodnicy Delta 1,8 GT - jak to działa???

Post autor: mac1us » 13 sty 2013, 12:38

Wentylator ma stałe plusy na 2 biegunach sterowanie jest po stacyjce, ale nie bezpośrednio, masą.

Awatar użytkownika
Tomzik
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5389
Rejestracja: 22 gru 2007, 0:00
Imię: Tomczysław ;)
Lokalizacja: Kwidzyn/Świecie

Re: Delta 1.8 GT - wentylator chłodnicy - jak to działa???

Post autor: Tomzik » 13 sty 2013, 20:07

No dobra, skoro ten czujnik odpala wentylator przy 115 stopniach to czemu mi się wentylator odpala wcześniej? Co nim steruje, skoro nie mam termowłącznika w chłodnicy?

Czy czasami nie będzie te 115 stopni jednak dotyczyło czerwonej lampki we wskaźniku temperatury? Może ten czujnik załącza jednak tą lampkę (póki co nigdy mi się to nie zapaliło) i oprócz tego daje sygnał na wskaźnik?

I co jeśli kupię termowłącznik, gdzie go podłączyć? Bo coś kupić muszę, żeby zaślepić dziurę w nowej chłodnicy...
Są: Lancia Delta 2,0 Multijet; Lancia Phedra 2,2 Multijet; Yamaha XJ 900S Diversion; SHL M11W
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205

Awatar użytkownika
bolek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 489
Rejestracja: 03 sie 2007, 0:00
Imię: Piotr
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Delta 1.8 GT - wentylator chłodnicy - jak to działa???

Post autor: bolek » 13 sty 2013, 20:24

W mojej Dedrze też nie ma czujnika w chłodnicy.
I bieg wentylatora włącza się przy ok. 95C, drugi oczywiście wyżej, ale nie wiem dokładnie przy ilu stopniach, w każdym razie z pewnością poniżej 115C, bo nigdy takiej temperatury nie widziałem na wskaźniku, poza przypadkiem z awarią silnika wentylatora
Co do temperatur mam dokładnie tak samo ok 75 stopni zimą, czasami nawet mniej, latem jakieś 85C, termostat wymieniony, brak zmian po wymianie.

O ile pamiętam, to wysterowanie wentylatora jest widoczne w podglądzie parametrów ECU, więc być może poszczególne biegi włącza sterownik w oparciu o temperaturę z czujnika.

Lukasz_TG
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2136
Rejestracja: 16 lut 2010, 22:59
Lokalizacja: Tarnowskie Góry \ Regensburg DE

Re: Delta 1.8 GT - wentylator chłodnicy - jak to działa???

Post autor: Lukasz_TG » 14 sty 2013, 10:21

Tak wynika ze specyfikacji tego czujnika. Tak jak pisałem kolejno zwierać do masy, wtedy się wyjaśni czy steruje lampką czy wentylatorem. Prosze jeszcze o symbol czujnika nr 4 na schemacie z eper.
czujnik.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Thema SW 2.0 VIS, Thema 16VT MK III LX (dawca), Kappa 2.0 SW wel gruz :),Bravo 2.0 20V - jeszcze bez - VT, Y 1.2 8V :) Peugeot 206 cc :)

Awatar użytkownika
Tomzik
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5389
Rejestracja: 22 gru 2007, 0:00
Imię: Tomczysław ;)
Lokalizacja: Kwidzyn/Świecie

Re: Delta 1.8 GT - wentylator chłodnicy - jak to działa???

Post autor: Tomzik » 14 sty 2013, 10:52

To jest opisane jako "śruba z otworem", nr 10193217.

Ten czujnik musiałbym namierzyć najpierw, nawet nie przygladałem się gdzie on jest.
Są: Lancia Delta 2,0 Multijet; Lancia Phedra 2,2 Multijet; Yamaha XJ 900S Diversion; SHL M11W
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205

Lukasz_TG
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2136
Rejestracja: 16 lut 2010, 22:59
Lokalizacja: Tarnowskie Góry \ Regensburg DE

Re: Delta 1.8 GT - wentylator chłodnicy - jak to działa???

Post autor: Lukasz_TG » 14 sty 2013, 11:22

Jeżeli ma dwa biegi, to także ma dwa czujniki. Jeszcze gdzieś w okolicach chłodnicy powinny być takie duże ceramiczne rezystory zakute blachą stalową. Najprościej iść po wtyku wentylatora wtedy powinno się dojść do tych rezystorów.

Pozdrawiam
Thema SW 2.0 VIS, Thema 16VT MK III LX (dawca), Kappa 2.0 SW wel gruz :),Bravo 2.0 20V - jeszcze bez - VT, Y 1.2 8V :) Peugeot 206 cc :)

Awatar użytkownika
Tomzik
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5389
Rejestracja: 22 gru 2007, 0:00
Imię: Tomczysław ;)
Lokalizacja: Kwidzyn/Świecie

Re: Delta 1.8 GT - wentylator chłodnicy - jak to działa???

Post autor: Tomzik » 14 sty 2013, 17:24

Rezystor jest jeden duży ceramiczny przykręcany do chłodnicy, ten co daje opór i tym samym pierwszy bieg wentylatora.

No chyba, że o co innego Ci chodzi...
Są: Lancia Delta 2,0 Multijet; Lancia Phedra 2,2 Multijet; Yamaha XJ 900S Diversion; SHL M11W
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205

Lukasz_TG
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 2136
Rejestracja: 16 lut 2010, 22:59
Lokalizacja: Tarnowskie Góry \ Regensburg DE

Re: Delta 1.8 GT - wentylator chłodnicy - jak to działa???

Post autor: Lukasz_TG » 14 sty 2013, 17:49

Tak o to mi chodziło, pozostaje tylko odszukać te czujniki.
Thema SW 2.0 VIS, Thema 16VT MK III LX (dawca), Kappa 2.0 SW wel gruz :),Bravo 2.0 20V - jeszcze bez - VT, Y 1.2 8V :) Peugeot 206 cc :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”