Delta 1,8 VVT - termowłącznik wentylatora

Awatar użytkownika
Tomzik
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5389
Rejestracja: 22 gru 2007, 0:00
Imię: Tomczysław ;)
Lokalizacja: Kwidzyn/Świecie

Delta 1,8 VVT - termowłącznik wentylatora

Post autor: Tomzik » 07 cze 2012, 20:55

Mam pytanko do tych, którzy mają ten sam silnik w Delcie bądź Dedrze.

Czy u Was występuje termowłącznik wentylatora chłodnicy? Jak tak to gdzie go szukać i dokąd idą kable wychodzące z niego (i ile ich jest)?

U mnie wg Epera powinien być, ma nr 46477717. Do tego chłodnica o numerze 46421466.

Problem polega na tym, że wentylator u mnie włącza się późno (wskazówka pokazuje ponad 100 stopni, przedtem, tzn. przed wymianą opornika było to 110 stopni), także podczas jeżdżenia po mieście mam ponad 100 stopni. Na trasie jest to około 85 stopni.

Głównym podejrzanym jest dla mnie ten nieszczęsny termowłącznik. Kupiłem nawet nowy i próbowałem go wymienić, niestety nie znalazłem starego w chłodnicy, ani nawet miejsca w chłodnicy, gdzie powinien być zamontowany ani kabli do niego dochodzących.

Czy to możliwe, że jednak (wbrew Eperowi) ten termowłącznik nie występuje w silniku 1,8 VVT i załączanie wentylatora następuje w jakiś inny sposób czy po prostu mam już założone jakieś dziwne kombinacje (np. inna chłodnica niż powinna być)?

Muszę rozwiązać ten problem jak najszybciej, bo nie uśmiecha mi się wymiana uszczelki pod głowicą...
Są: Lancia Delta 2,0 Multijet; Lancia Phedra 2,2 Multijet; Yamaha XJ 900S Diversion; SHL M11W
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205

Awatar użytkownika
bassman
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1680
Rejestracja: 25 sty 2007, 0:00
Imię: Szymon
Lokalizacja: Łódź

Re: Delta 1,8 VVT - termowłącznik wentylatora - pomocy!

Post autor: bassman » 07 cze 2012, 22:52

Termowłącznik jest wkręcony w plastik chłodnicy po stronie kierowcy. Jeśli masz instalację na dwa biegi wentylatora, to termowłącznik będzie trzypinowy, jeśli masz tylko jeden bieg wentylatora to termowłącznik będzie miał tylko dwa piny (obydwie wersje są na hermetyczną wtyczkę). Do wersji z dwoma biegami prędkości wentylatora dochodzi opornica do zwalniania obrotów na pierwszym biegu, znajduje się w ramce wentylatora chłodnicy po stronie pasażera, w górnej jej części. Jeśli masz takie rozwiązanie, to jest wszystko oryginalnie zamontowane. Co do chłodnicy to nie ma nigdy pewności, były różne montowane - chyba na różne strefy klimatyczne - sam mam dwie Dedry w identycznej wersji z różnymi chłodnicami...
Jeśli masz wszystko sprawne, to powinno działać poprawnie - wskaźnik temperatury na desce rozdzielczej jest mocno orientacyjny.

Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
Tomzik
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5389
Rejestracja: 22 gru 2007, 0:00
Imię: Tomczysław ;)
Lokalizacja: Kwidzyn/Świecie

Re: Delta 1,8 VVT - termowłącznik wentylatora - pomocy!

Post autor: Tomzik » 08 cze 2012, 21:41

Mam dwa biegi, pierwszy się uaktywnił po wymianie opornika na nowy ;)

Niestety mój mechanior twierdzi, że miejsca na termowłącznik w chłodnicy nie znalazł.

Chyba trzeba poszukać dokładniej ;)

Wskaźnik pewnie i jest orientacyjny, ale chyba mimo wszystko nie powinno być sytuacji, że zakres osiąganych temperatur to około 30 stopni... Aż taki niedokładny raczej nie jest...(
Są: Lancia Delta 2,0 Multijet; Lancia Phedra 2,2 Multijet; Yamaha XJ 900S Diversion; SHL M11W
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205

Awatar użytkownika
Tomzik
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5389
Rejestracja: 22 gru 2007, 0:00
Imię: Tomczysław ;)
Lokalizacja: Kwidzyn/Świecie

Re: Delta 1,8 VVT - termowłącznik wentylatora - pomocy!

Post autor: Tomzik » 18 cze 2012, 22:32

Byłem w sobotę pod autem i...

...niestety nie znalazłem termowłącznika. W miejscu, gdzie chyba powinien być jest wyglądająca na fabryczną zaślepka (czerwone kółeczko).

Obrazek

Wobec tego co i w jaki sposób steruje wentylatorem chłodnicy?

Wentylator przy wyłączonej klimatyzacji włącza się na 1. biegu przy około 105 stopni (wg wskaźnika).

Podczas jazdy po mieście temperatura wg wskaźnika ma ponad 100 stopni (z klimatyzacją).

Jutro jeszcze spróbuję zmierzyć temperaturę płynu za pomocą multimetru z termoparą (nic bardziej dokładnego nie posiadam).

Klimatyzacja powoduje włączanie się i wyłączanie wentylatora na 1. biegu a po kilkunastu minutach jazdy - na 2. biegu. Dodam, że chyba osuszacz mam zapchany, bo podczas pracy klimy jest bardzo zimny i mocno kapie z niego woda. Jestem w trakcie zamawiania nowego oraz presostatu (wysiadł).
Są: Lancia Delta 2,0 Multijet; Lancia Phedra 2,2 Multijet; Yamaha XJ 900S Diversion; SHL M11W
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205

blejku
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 483
Rejestracja: 01 cze 2009, 22:46
Lokalizacja: Będzin

Re: Delta 1,8 VVT - termowłącznik wentylatora - pomocy!

Post autor: blejku » 18 cze 2012, 23:39

Mam silnik 2.0 i nigdy właściwie nie załączył sie 2 bieg.. jak mialem spalony opornik to owszem ale to oczywiste.
Zalacza sie czesto ale zawsze na 1
Tyle tylko ze mam czujnik w chlodnicy
ale może wskażnik przekłamuje na desce
Najskuteczniej sprawdzic podlaczając kompa ale chyba termometr w zbiorniczku też będzie dobry :D . Tylko przy zbliżaniu sie do 100st w zbiorniczku to trzeba by chyba juz uważać przy odkręconym korku bo w silniku może być już więcej i przy zakręconym korku ciśnienie powoduje podwyższoną temp wrzenia. Sam kiedyś tak trafilem w jakimś samochodzie.. zgasilem silnik..bylo ok.. odkręciłem korek i woda akurat zaczęła wrzeć
Not all BMW drivers are idiots, but all idiots drive BMW

Biała Dedra SW 2.0 16v

Kappa SW 2.4 20V - w drodze :-)

Awatar użytkownika
bolek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 489
Rejestracja: 03 sie 2007, 0:00
Imię: Piotr
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Delta 1,8 VVT - termowłącznik wentylatora - pomocy!

Post autor: bolek » 19 cze 2012, 7:00

U mnie nie również nie ma termowłącznika w chłodnicy. Wymieniając chłodnicę szukałem właśnie takiej z zaślepionym otworem na termowłącznik.
Poszczególne biegi wentylatora są załączane przez sterownik silnika w oparciu o temperaturę z czujnika.

Awatar użytkownika
Tomzik
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5389
Rejestracja: 22 gru 2007, 0:00
Imię: Tomczysław ;)
Lokalizacja: Kwidzyn/Świecie

Re: Delta 1,8 VVT - termowłącznik wentylatora - pomocy!

Post autor: Tomzik » 19 cze 2012, 16:49

Właśnie mierzyłem temperaturę cieczy.

Multimetrem z termoparą, w zbiorniczku pokazywało mi nie więcej niż 74 stopnie a przy dotknięciu chłodnicy nie więcej niż 84. Załączał się też wiatrak na 1. bieg, pochodził chwilę i się wyłączał i tak co chwilkę. Czyli zdrowy objaw.

Zapewne nie tak powinienem mierzyć tą temperaturę, ale chyba jednak nie będzie to taka jak na zegarach (105).

Może po prostu zegar bazując na kiepskim czujniku pokazuje mi głupoty i jednak spróbować wymienić oba czujniki na nowe? Już raz oba wymieniałem, ale bez wielkiego efektu, może oryginał zamiast "Faceta" rozwiąże problem?
Są: Lancia Delta 2,0 Multijet; Lancia Phedra 2,2 Multijet; Yamaha XJ 900S Diversion; SHL M11W
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205

dawidson

Odp: Delta 1,8 VVT - termowłącznik wentylatora - pomocy!

Post autor: dawidson » 19 cze 2012, 17:13

Pamiętaj, że wskaźnik ma swój czujnik w głowicy, czyli tam gdzie jest najcieplej.

viva la macchina!

Awatar użytkownika
Tomzik
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 5389
Rejestracja: 22 gru 2007, 0:00
Imię: Tomczysław ;)
Lokalizacja: Kwidzyn/Świecie

Re: Delta 1,8 VVT - termowłącznik wentylatora

Post autor: Tomzik » 20 cze 2012, 19:44

Po podłączeniu kompa FES pokazał temperaturę silnika 98 stopni kiedy włączył sie wiatrak na 1. biegu i 95 kiedy się wyłączył, jednak po wyłączeniu wiatraka temperatura spadała do 92.

W tym czasie wskaźnik na desce pokazywał ciut ponad 105 stopni przy włączaniu i ciut poniżej 105 przy wyłączaniu.

Wygląda na to, że chyba nie ma takiej tragedii a przede wszystkim mam niedokładny czujnik wysyłający sygnał na deskę, czy tak?

A druga sprawa - czy fakt, że wentylator podczas jazdy z klimą potrafi się włączyć na 2. bieg (i wtedy czuć duży spadek mocy silnika) może mieć związek ze starym i zimnym w czasie pracy (zapewne zapchanym) osuszaczem?
Są: Lancia Delta 2,0 Multijet; Lancia Phedra 2,2 Multijet; Yamaha XJ 900S Diversion; SHL M11W
Były: Lancia Delta HPE 1,8 16V GT; Lancia Kappa 2,0 20V Turbo; Fiat Croma 2,0 T i.e., SFM Junak M10, Romet Ogar 205

Awatar użytkownika
bolek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 489
Rejestracja: 03 sie 2007, 0:00
Imię: Piotr
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Delta 1,8 VVT - termowłącznik wentylatora

Post autor: bolek » 20 cze 2012, 20:46

Temu osuszaczowi raczej nie grozi zapchanie, wyciągałem swój i w środku o ile jest tam wkład osuszający to na samym dole, wygląda to jak pusta duda. Pełni też rolę zabezpieczającą przed zassaniem przez sprężarkę ciekłego czynnika - ewentualny ciekły czynnik zostaje na dole osuszacza. No i musi być zimny bo przez niego wraca do sprężarki zimny czynnik z parownika.

Klima załącza wentylator z od razu na II biegu.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”