Delta II - czynnik chłodzący w klimie

Awatar użytkownika
pani_bichoniowa
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 113
Rejestracja: 16 cze 2011, 13:42
Imię: Karolina
Lokalizacja: Wieliczka

Delta II - czynnik chłodzący w klimie

Post autor: pani_bichoniowa » 25 kwie 2012, 17:40

Hej,
Czy ktoś orientuje się kiedy (rok) w Deltach II zaprzestano stosowania czynnika R12 w klimie i zaczęto stosować nowy? Bo gdybym ewentualnie chciała kupić Deltę II z klimą wolę się nie naciąć na stary, już nie stosowany.

Czy w ogóle był R12 w Deltach II stosowany, bo czytałam, że w passatach od 1992 r stosuje się już ten R134a?

Ech przeczesałam neta za tą informacją i nic nie znalazłam, a po napisaniu tu, znalazłam piękną taką oto tabelkę czynnik klimy Lancie
Ostatnio zmieniony 25 kwie 2012, 21:21 przez Dudi, łącznie zmieniany 2 razy.
Powód: Tytułujemy zgodnie z zasadami! :)

samuel1987
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 308
Rejestracja: 04 cze 2010, 11:00
Skype: Sajmond1987
Imię: Samuel
Lokalizacja: Starachowice

Re: Lancia Delta II - Czynnik chłodzący w klimie

Post autor: samuel1987 » 25 kwie 2012, 21:05

Wątpię żeby udałoby Ci się kupić samochód który będzie miał jeszcze stary typ czynnika który o ile dobrze pamiętam był stosowany do 1993r(nie jestem pewien czy wcześniej z niego nie zrezygnowano). Nawet jeśli oryginalnie nabite byłoby R12 to po tylu latach ktoś musiał już uzupełniać czynnik. A z tabelki wynika że w Delcie II był stosowany tylko R134a. Dodatkowo na naklejce gdzie jest podana ilość stosowanego czynnika jest też podany jego rodzaj.
Tel. 796-087-605
Jest: Delta HPE 1.9 TD

Awatar użytkownika
pani_bichoniowa
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 113
Rejestracja: 16 cze 2011, 13:42
Imię: Karolina
Lokalizacja: Wieliczka

Re: Delta II - czynnik chłodzący w klimie

Post autor: pani_bichoniowa » 25 kwie 2012, 22:54

ok. szukam informacji, żeby się mąż nie wykręcał w przyszłości, że stary czynnik i już nikt nie napełni a przerobienie jest trudne albo drogie :)

Awatar użytkownika
bassman
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1680
Rejestracja: 25 sty 2007, 0:00
Imię: Szymon
Lokalizacja: Łódź

Re: Delta II - czynnik chłodzący w klimie

Post autor: bassman » 27 kwie 2012, 16:25

Jakie przerobienie?... Z tego co wiem to stary czynnik się odciąga i napełnia nowym. owe mają tak dobrany skład, że przed układ klimatyzacji nie są rozróżniane w jakikolwiek sposób.

Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
pani_bichoniowa
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 113
Rejestracja: 16 cze 2011, 13:42
Imię: Karolina
Lokalizacja: Wieliczka

Re: Delta II - czynnik chłodzący w klimie

Post autor: pani_bichoniowa » 27 kwie 2012, 16:31

To nie ja twierdze, że trzeba przerabiać, tylko szukając w sieci informacji, znalazłam, że zaleca się wymianę gumowych części układu a cała instalacja może zostać....

Rafako

Re: Delta II - czynnik chłodzący w klimie

Post autor: Rafako » 27 kwie 2012, 16:48

bassman pisze:Jakie przerobienie?... Z tego co wiem to stary czynnik się odciąga i napełnia nowym. owe mają tak dobrany skład, że przed układ klimatyzacji nie są rozróżniane w jakikolwiek sposób.

Pozdrawiam.
Jeśli mówimy o zmianie R12 stosowanego w latach 80-tych na R134a, stosowanego od lat 90-tych do obecnie, to nie masz racji. Układ wymaga przeróbki i jest ona mało opłacalna jeśli nie mamy do czynienia z wozem unikatowym/zabytkowym itp. Jeśli chodzi o Deltę II to wątpię aby kiedykolwiek stosowano w niej czynnik R12, z uwagi na jej debiut rynkowy w 1993 roku, kiedy to tego czynnika już nie stosowano (także w Themie czy w Y10). No i najważniejsza sprawa, R12 jest w dzisiejszych czasach praktycznie nie do kupienia...
Serdecznie pozdrawiam.

Awatar użytkownika
bassman
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1680
Rejestracja: 25 sty 2007, 0:00
Imię: Szymon
Lokalizacja: Łódź

Re: Delta II - czynnik chłodzący w klimie

Post autor: bassman » 27 kwie 2012, 19:58

R12 był stosowany do 1995 roku, później zastąpiony R134a, który jest zamiennikiem - więc przeróbka nie jest potrzebna.

Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
mac1us
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1321
Rejestracja: 01 wrz 2009, 20:10
Imię: Maciek
Lokalizacja: Radziszów Kraków

Re: Delta II - czynnik chłodzący w klimie

Post autor: mac1us » 27 kwie 2012, 20:29

R12 na 100% był w Alfie 155 w jakiś latach produkcji, więc pewnie w Tipo, Temprze też, może w Dedrze w pierwszych latach produkcji. Jeśli chodzi o Deltę to raczej nie, bo wyszła w 93, ja mam luty 94 rok Delte i jest R134a.

Rafako

Re: Delta II - czynnik chłodzący w klimie

Post autor: Rafako » 27 kwie 2012, 21:48

bassman pisze:R12 był stosowany do 1995 roku, później zastąpiony R134a, który jest zamiennikiem - więc przeróbka nie jest potrzebna.

Pozdrawiam.
Wybacz, napiszę wprost: myślę, że robisz ludziom H2O z mózgu takimi wypowiedziami i jak to mówią "siejesz defetyzm" ;) A dlaczego :?: :
- R134a zastąpił R12 z uwagi na normy ekologiczne i nie był żadnym zamiennikiem, tylko następcą.
- układ przy R12 pracuje pod niższym ciśnieniem niż R134a, to jedno ale jak wiadomo, da się to przeżyć. Problemem jest to, że w układach z czynnikiem R134a stosowany jest nowoczesny olej syntetyczny a z R12 współpracował olej mineralny co powoduje, że wszelkie uszczelnienia w układzie klimatyzacji "idą się kochać" po zastosowaniu R134a :roll: :roll: :roll:
- stosowanie R12 w motoryzacji od 2000 roku jest zabronione, toteż znalezienie zakładu, który napełni klimę na R12 jest trudne (ew. Panowie do lodówek), o ile pamiętam, przyłącza też są inne niż przy R134a, to i napełnienie odpowiednio kosztuje...
Jednym słowem zmiana układu z R12 do R134a jest dość kłopotliwa a i napełnienie klimy na R12 to wcale nie jest takie "włóż-wyjmij-bułka paryska"...
Serdecznie pozdrawiam.

Awatar użytkownika
mac1us
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1321
Rejestracja: 01 wrz 2009, 20:10
Imię: Maciek
Lokalizacja: Radziszów Kraków

Re: Delta II - czynnik chłodzący w klimie

Post autor: mac1us » 27 kwie 2012, 22:01

Ciekawe co będziemy robić jak wycofają r-134a. Teraz nawet nie za bardzo szukałem, ale ciekawi mnie w jakim stopniu trzeba przerabiać klimę pod r-1234yf?

Rafako

Re: Delta II - czynnik chłodzący w klimie

Post autor: Rafako » 27 kwie 2012, 22:17

mac1us pisze:Ciekawe co będziemy robić jak wycofają r-134a. Teraz nawet nie za bardzo szukałem, ale ciekawi mnie w jakim stopniu trzeba przerabiać klimę pod r-1234yf?
Na razie zaczęli sprzedawać urządzenia, które robią jednym i drugim (m.in. Bosch, Waeko, chyba też MagnettiMarelli itd.) ale jeszcze się nie orientowałem na ile jeden i drugi da się stosować wymiennie, szczególnie, że czynnik dopiero co się objawił, w handlu go jeszcze nie ma, opinii fachowców branżowych, też póki co brak :( Za 3-4 lata, wszystko będzie już jasne ;)
Serdecznie pozdrawiam.

Awatar użytkownika
bassman
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1680
Rejestracja: 25 sty 2007, 0:00
Imię: Szymon
Lokalizacja: Łódź

Re: Delta II - czynnik chłodzący w klimie

Post autor: bassman » 28 kwie 2012, 1:57

Zwracam honor! Sugerowałem się opisami Wikipedii, widać niesłusznie. Rzeczywiście, zaleca się wymianę elementów gumowych, jeśli mają podane tylko znaczniki R12. Co do zamiennika 1 do 1 dla R12 jest R409a. Nie znalazłem nigdzie jednoznacznych informacji o potrzebie wymiany elementów gumowych do tego czynnika.

Z ciekawostek (dla ludzi nie obeznanych w chłodnictwie) podam, że najlepiej klimatyzacja działa na amoniaku - dużo niższe ciśnienia dla tych samych właściwości. Może lepiej tym tropem iść? Mniejsze ciśnienie - dłuższa żywotność układu.

Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
bassman
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1680
Rejestracja: 25 sty 2007, 0:00
Imię: Szymon
Lokalizacja: Łódź

Re: Delta II - czynnik chłodzący w klimie

Post autor: bassman » 29 kwie 2012, 21:09

Sprawdziłem dzisiaj i w swojej drugiej Dedrze z 95 roku mam oficjalnie nabity czynnik R134a (przez producenta samochodu).

Pozdrawiam.

Awatar użytkownika
topcio
Prezes Lancia Klub Polska
Prezes Lancia Klub Polska
Posty: 11973
Rejestracja: 20 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Lublin woj. Lubelskie

Re: Delta II - czynnik chłodzący w klimie

Post autor: topcio » 29 kwie 2012, 21:19

bassman pisze:Z ciekawostek (dla ludzi nie obeznanych w chłodnictwie) podam, że najlepiej klimatyzacja działa na amoniaku - dużo niższe ciśnienia dla tych samych właściwości. Może lepiej tym tropem iść? Mniejsze ciśnienie - dłuższa żywotność układu.
Tylko jak się rozszczelni to można tego nie przeżyć :cry:
Delta Intergale 16v
Fulvia Coupe 1.3 S 1972
Fulvia Coupe 1.3S 1971
Beta Spider Zagato 1.6
Obrazek

Awatar użytkownika
bassman
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1680
Rejestracja: 25 sty 2007, 0:00
Imię: Szymon
Lokalizacja: Łódź

Re: Delta II - czynnik chłodzący w klimie

Post autor: bassman » 29 kwie 2012, 22:18

No i w tym cały szkopuł drzemie...

Pozdrawiam.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”