Kappa 20VT - demontaż turbiny

Awatar użytkownika
topcio
Prezes Lancia Klub Polska
Prezes Lancia Klub Polska
Posty: 11958
Rejestracja: 20 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Lublin woj. Lubelskie

Kappa 20VT - demontaż turbiny

Post autor: topcio » 21 maja 2012, 11:10

Pozwolę sobie skopiować post Wolka, który opisuje demontaż turbiny z silnika 20VT:

Wolek pisze: Trzeba wykręcić wentylator razem z osuszaczem klimy
spuścić płyn
dla wygody zdjąć sobie wąż górny od chłodnicy
i od coolera do kolektora
osłona trzyma się na 3 śrubkach 6-kach (ostatniej po lewej nie trzeba odkręcać)
wężyki od wody i oleju z turbo to wiadomo (osłona spływu oleju przykręcona na dwóch 6-kach do mocowania turbo) i dwa małe wężyki od overboostu
wydech odkręcić z obejmy przy turbo najbezpieczniej
żeby opadł w dół trzeba odkręcić też blachę pod miską na czterech 10-tkach
Najlepiej odkręcić go też od kata i wyjąć razem z sondą w dół, zaoszczędzi Ci to walki z osłoną, która nie będzie chciała wyjść przez sondę
2 przednie śruby mocujące turbo odkręcisz bez problemu z góry kluczem oczkowym 12
natomiast 2 tylne najlepiej z kanału
2 długie przedłużki i grzechotka
no i jeszcze mocowanie turbo do bloku
tam są podajże 2 śruby 8-ki i jedna 10-tka, którą skręca się mocowanie z turbem
i mocowanie trzeba całkiem wyjąć
bo bez tego jest problem z włożeniem i wyjęciem
Naturalnie trzeba wyjąć węże prowadzące powietrze razem z coolerem i wszystko ładnie umyć chemią z oleju :). Żeby wyciągnąć cooler: jedna 6-ka mocująca puszkę filtra pod pompą ABS. 5 8-mek czyli mocowanie przedniego wzmocnienia i cztery 6-ki od mocowania coolera (dwie na górze na widoku, dwie na samym dole w zderzaku). Miłej zabawy ;).
Pozdrawiam.
Delta Intergale 16v
Fulvia Coupe 1.3 S 1972
Fulvia Coupe 1.3S 1971
Beta Spider Zagato 1.6
Obrazek

db7
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 117
Rejestracja: 29 mar 2009, 14:58
Lokalizacja: Rzeszów
Kontakt:

Re: Kappa 20VT - demontaż turbiny

Post autor: db7 » 21 maja 2012, 12:09

Kolega Wołek pojechał obwodnicą:) wystarczy odkręcić wentylator i kilka przewodów od IC, termostatu itd. Ale można to zrobić również dokładnie według opisu powyżej. Pamiętać o czystości montażu tzn mycie dolotów itd. Pozdrawiam

Awatar użytkownika
stabraf
Administrator
Administrator
Posty: 8477
Rejestracja: 22 lut 2008, 0:00
Imię: Andrzej
Lokalizacja: Nowy Sącz

Re: Kappa 20VT - demontaż turbiny

Post autor: stabraf » 22 maja 2012, 19:10

Ja od siebie pozwolę sobie dodać, że skoro się demontuje świstaka, to pewnie się coś z nim dzieje ;)
U mnie walnięty okazał się zawór upustowy turbiny:
Zawór.jpg
Jego zadaniem jest upuszczenie powietrza stłoczonego przez turbinę pomiędzy kołem kompresji, a przepustnicą po odjęciu nogi z gazu. W sportowych/tuningowych wózkach są to zawory blow off, które robią psssyyyt ;) (wypuszcza w atmosferę) ,ale ten nasz to zawór DV, który upuszcza nadmiar powietrza z powrotem w dolot, ale przed turbo.
W zaworze tym jest membrana, która pod wpływem podciśnienia w kolektorze dolotowym po zamknięciu przepustnicy powinna otworzyć przelot powietrza przed turbo. W moim przypadku ona se pękła i zawór nie spełniał swojej roli:
membrana.jpg
Przez to stłoczone przez turbo powietrze odbija się od zamkniętej przepustnicy i uderza w wirnik świstaka powodując powolne umieranie łożyskowania, luz poosiowy i przedostawanie się oleju smarującego oś do dolotu, a potem do "gorącego ślimaka" i mamy siwy dym, corrrne chmury i znaczny ubytek oliwy w motorku ;)
Polecam sprawdzenie każdemu z silnikiem uturbionym coby spać spokojnie ;)
Zawór w 20V jest umiejscowiony mniej więcej tutaj:
motor.jpg
Sprawdzić go można ściągając wężyk podciśnieniowy ( ten najcieńszy), założyć kawałek innego wężyka i spróbować dmuchnąć powietrze lub wessać - jak kto woli :-P Powinno być czuć zdecydowany opór. Jeśli swobodnie nam ten dmuch (czy wsysanie;) ) idzie , to zdecydowanie kwalifikuje zawór do wymiany.

Można se oczywiście bez problemu założyć zamiennie tego co robi psssyyyt ;) Trzeba wtedy zaślepić króciec przy dolocie przed turbiną.

Miłego dmuchania :D
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
topcio
Prezes Lancia Klub Polska
Prezes Lancia Klub Polska
Posty: 11958
Rejestracja: 20 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Lublin woj. Lubelskie

Re: Kappa 20VT - demontaż turbiny

Post autor: topcio » 22 maja 2012, 20:04

Czy ten dostępny w Autosklepie to wersja z 16 VT wydająca z siebie dźwięk czy milczący z 20VT?
Delta Intergale 16v
Fulvia Coupe 1.3 S 1972
Fulvia Coupe 1.3S 1971
Beta Spider Zagato 1.6
Obrazek

Awatar użytkownika
stabraf
Administrator
Administrator
Posty: 8477
Rejestracja: 22 lut 2008, 0:00
Imię: Andrzej
Lokalizacja: Nowy Sącz

Re: Kappa 20VT - demontaż turbiny

Post autor: stabraf » 22 maja 2012, 20:16

podobno z 16V : :link:, a tu troszkę taniej - promocja :-P

Awatar użytkownika
topcio
Prezes Lancia Klub Polska
Prezes Lancia Klub Polska
Posty: 11958
Rejestracja: 20 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Lublin woj. Lubelskie

Re: Kappa 20VT - demontaż turbiny

Post autor: topcio » 26 maja 2012, 20:49

Kupiłeś już nowy?
Delta Intergale 16v
Fulvia Coupe 1.3 S 1972
Fulvia Coupe 1.3S 1971
Beta Spider Zagato 1.6
Obrazek

Awatar użytkownika
Borek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3050
Rejestracja: 12 maja 2012, 7:51
Lokalizacja: Łódź

Re: Kappa 20VT - demontaż turbiny

Post autor: Borek » 27 maja 2012, 11:15

Tylko czemu on mi wygląda dokładnie tak, jak nasz DV? Ja bym w opisy nie wierzył...
Drop a gear and disappear!

Awatar użytkownika
topcio
Prezes Lancia Klub Polska
Prezes Lancia Klub Polska
Posty: 11958
Rejestracja: 20 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Lublin woj. Lubelskie

Re: Kappa 20VT - demontaż turbiny

Post autor: topcio » 27 maja 2012, 12:22

Ponieważ to teoretycznie taki sam zawór ;) , jedynie nie wiedzieć czemu w 16VT robi "trrrrrrrrrr" a w 20VT jest cisza :) i ja właśnie zastanawiam się czy to różnica w zaworze czy w budowie dolotu :hmmm: .
Delta Intergale 16v
Fulvia Coupe 1.3 S 1972
Fulvia Coupe 1.3S 1971
Beta Spider Zagato 1.6
Obrazek

Awatar użytkownika
Borek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3050
Rejestracja: 12 maja 2012, 7:51
Lokalizacja: Łódź

Re: Kappa 20VT - demontaż turbiny

Post autor: Borek » 27 maja 2012, 12:57

Teoretycznie to powinien być właśnie chyba inny zawór, a ja tu widzę dokładnie to samo z zewnątrz. W BOV nie powinno być chyba tej drugiej złączki, bo i tak przecież wywala ciśnienie w atmosferę, ale może faktycznie to tylko obudowa. ;)

Osobiście to mi rybka czy jest to BOV, czy DV, natomiast zamiast membranowego wolałbym (chyba mniej zawodny) tłoczkowy. Przy okazji pytanie techniczne - czy powietrze jest spuszczane zaworem przed, czy za intercoolerem? Bo jeśli przed, to ja jednak wolę BOV, żeby nie dmuchać gorącem na turbinę i nie podgrzewać wszystkiego dodatkowo.
Drop a gear and disappear!

Awatar użytkownika
topcio
Prezes Lancia Klub Polska
Prezes Lancia Klub Polska
Posty: 11958
Rejestracja: 20 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Lublin woj. Lubelskie

Re: Kappa 20VT - demontaż turbiny

Post autor: topcio » 27 maja 2012, 13:04

Borek pisze:Teoretycznie to powinien być właśnie chyba inny zawór, a ja tu widzę dokładnie to samo z zewnątrz.
Ponieważ z zewnątrz są identyczne, wewnątrz raczej też.
Borek pisze:W BOV nie powinno być chyba tej drugiej złączki, bo i tak przecież wywala ciśnienie w atmosferę, ale może faktycznie to tylko obudowa. ;)
Ale.... to w linku to DV a nie BOV .
Borek pisze:czy powietrze jest spuszczane zaworem przed, czy za intercoolerem?


Ciśnienie puszczane jest między przepustnicą a IC.
Delta Intergale 16v
Fulvia Coupe 1.3 S 1972
Fulvia Coupe 1.3S 1971
Beta Spider Zagato 1.6
Obrazek

Awatar użytkownika
Borek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3050
Rejestracja: 12 maja 2012, 7:51
Lokalizacja: Łódź

Re: Kappa 20VT - demontaż turbiny

Post autor: Borek » 27 maja 2012, 15:00

topcio1 pisze:Ale.... to w linku to DV a nie BOV .
Stąd moje wątpliwości, bo wiele razy czytałem, że w wersji 16v oryginalnie był BOV - nie biorę tego za pewnik. Skoro powietrze jest puszczane zza intercoolera to świetnie, dzięki. ;)
Drop a gear and disappear!

dawidson

Odp: Kappa 20VT - demontaż turbiny

Post autor: dawidson » 27 maja 2012, 15:18

topcio1 pisze:Czy ten dostępny w Autosklepie to wersja z 16 VT wydająca z siebie dźwięk czy milczący z 20VT?
Seryjny zawór DV z 16vT nie wydaje żadnego dźwięku - przynajmniej nie w Delcie.
Dźwięk słychać dopiero gdy mamy jakąś nieszczelność w dolocie.
Borek pisze:
topcio1 pisze:Ale.... to w linku to DV a nie BOV .
Stąd moje wątpliwości, bo wiele razy czytałem, że w wersji 16v oryginalnie był BOV - nie biorę tego za pewnik. Skoro powietrze jest puszczane zza intercoolera to świetnie, dzięki. ;)
Z tym czy to tak świetnie to bym się kłócił. Gdy zawór jest blisko przepustnicy to później turbo musi ponownie napompować cały układ. U siebie chciałbym BOV przenieść właśnie przed intercooler - ale to dopiero gdy będę się pozbywał sporej części seryjnego dolotu ;)

viva la macchina!
Ostatnio zmieniony 27 maja 2012, 21:45 przez stabraf, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: Nie wal posta pod postem, tylko użyj funkcji "zmień".

Awatar użytkownika
topcio
Prezes Lancia Klub Polska
Prezes Lancia Klub Polska
Posty: 11958
Rejestracja: 20 sie 2007, 0:00
Lokalizacja: Lublin woj. Lubelskie

Re: Kappa 20VT - demontaż turbiny

Post autor: topcio » 27 maja 2012, 15:37

Borek pisze:Stąd moje wątpliwości, bo wiele razy czytałem, że w wersji 16v oryginalnie był BOV -
Nie, seryjnie były DV
dawidson pisze:Seryjny zawór DV z 16vT nie wydaje żadnego dźwięku - przynajmniej nie w Delcie.
Dźwięk słychać dopiero gdy mamy jakąś nieszczelność w dolocie.
No właśnie 16VT Kappa szczelna wydaje dźwięk. Tak na szybko znalazłem, słabo słychać ale jest na 6, 12, 17 ... sek filmu

Delta Intergale 16v
Fulvia Coupe 1.3 S 1972
Fulvia Coupe 1.3S 1971
Beta Spider Zagato 1.6
Obrazek

Awatar użytkownika
Borek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3050
Rejestracja: 12 maja 2012, 7:51
Lokalizacja: Łódź

Re: Kappa 20VT - demontaż turbiny

Post autor: Borek » 27 maja 2012, 15:42

Właśnie o ten dźwięk mi chodzi. Ciekawe, czy montując w 20v zawór od 16v da się uzyskać to samo, bo u mnie to jest zupełnie na granicy słyszalności (a ja słuch mam dobry). :D

Tutaj jest to samo w 0:33 dobrze słyszalne, chyba ten film ktoś podawał już na forum.

Ostatnio zmieniony 27 maja 2012, 15:45 przez Borek, łącznie zmieniany 2 razy.
Drop a gear and disappear!

dawidson

Odp: Kappa 20VT - demontaż turbiny

Post autor: dawidson » 27 maja 2012, 15:45

Widać kappa ma trochę inaczej zrobiony dolot. W każdym razie moja Delta zaczęła dawać głos dopiero po montażu BOV HKS ;) Dźwięk taki jak na filmie było u mnie słychać gdy przewód idący od zaworu przed turbo był źle skręcony.

viva la macchina!

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zrób to sam”