Lybra - wymiana przednich amortyzatorów (wszystkie modele)
: 22 sie 2014, 22:42
Wymiana przednich amortyzatorów Lancia Lybra (wszystkie modele 1999-2005) ? tutorial
Poniższy tutorial został opracowany na przykładzie mojego samochodu ? Lancia Lybra 1.9 jtd 2001 rok.
Wykaz części:
- amortyzatory przód Magneti Marelli 5441G 2 sztuki (cena 245zł szt ? importowane z Włoch)
- talerz oporowy sprężyny góra Impergom 27260 2 sztuki (cena 10zł szt)
- łożysko amortyzatora Impergom 27752 2 sztuki (cena 33zł szt)
- górne mocowanie amortyzatora-poduszka Sasic 9005619 2 sztuki (cena 88zł szt)
- odbój + osłona zostały wykorzystane stare ze względu na ich dobry stan. Nr oe 46760030 cena ok 35zł szt
Całość wyszła mnie 664zł
Wykaz narzędzi:
- grzechotka 1/2 i 3/8 cala
- klucze nasadowe 13, 17, 19
- pokrętka 1/2 cala
- ściągacze do sprężyn najlepiej 4 sztuki
- klucz torx 35, 45 ? zamiennie imbus 7, 8
- śrubokręt płaski
- lewarek słupkowy i typu żaba
- klucz gięto-oczkowy 19
W pierwszej kolejności popuszczamy śruby kół (klucz 17).
Następnie podkładamy po samochód lewarek, najlepiej typu żaba i unosimy aż do momentu oderwania się koła od ziemi.
Dalej otwieramy maskę i ściągamy osłonę górnej śruby amortyzatora. W tym celu używamy śrubokręta płaskiego.
Po ukazaniu się nakrętki (klucz 19), lekko ją luzujemy. Ułatwi nam to dalszą pracę po wyciągnięciu mcpersona.
Po zdjęciu koła i zabezpieczeniu pojazdu przed ew zsunięciem się z lewarka, przystępujemy do dalszych prac. W celu uwolnienia mcpersona od pozostałych elementów zawieszenia odkręcamy 2 główne śruby zwrotnicy, końcówkę drążka oraz górny sworzeń łącznika stabilizatora.
Proponuję zacząć o odkręcenia nakrętek śrub zwrotnicy. W tym celu używamy nasadki 19 i pokrętki oraz przedłużenia.
Po odkręceniu nakrętek i zdjęciu podkładek, śruby zostawiamy w zwrotnicy aż do momentu odkręcenia pozostałych części.
Kolejno luzujemy nakrętkę górnego sworznia łącznia stabilizatora ? klucz 17
Dalej przechodzimy do końcówki drążka kierowniczego. Odkręcamy nakrętkę (klucz 17) i uderzając w ?wąs? zwrotnicy wyciągamy końcówkę.
Gdy już zdemontowaliśmy końcówkę drążka, przystępujemy to odłączenia łącznika stabilizatora.
Pod wahacz podkładamy lewarek słupkowy i podnosimy do momentu aż łącznik będzie luźny. Dalej wyciągamy go z otworu montażowego.
Zluzowany łącznik.
W dalszej części popuszczamy lewarek pod wahaczem i wyciągamy dwie śruby zwrotnicy.
Teraz przechodzimy pod maskę i odkręcamy 3 śruby (klucz 13) górnej poduszki mcpersona.
Po wykręceniu śrub można wyciągać mcpersona. Robimy to ostrożnie nie uszkadzając przewodów abs czy czujnika klocków.
Zdemontowany mcperson skręcamy ściągaczami. Oczywiści dotyczy to samej sprężyny. Skręcamy ściągacze tak długo aż górne mocowanie z łożyskiem będzie luźne.
Najbezpieczniej użyć do tego 4 ściągaczy. Wtedy sprężyna schodzi się równo i będzie ją można łatwiej przełożyć do nowego amortyzatora.
Teraz przechodzimy do odkręcania górnego mocowania. Odkręcamy nakrętkę klucz 19, blokując jednocześnie trzpień amortyzatora imbusem 7 bądź torx 40.
Na nowy amortyzator zakładamy kolejno gumową podkładkę sprężyny, dalej odbój z osłoną, sprężynę, talerz oporowy, łożysko oraz górne mocowanie. Poskręcaną całość montujemy w odwrotnej kolejności do samochodu.
Nowo zamontowany amortyzator.
Czas poświęcony na wymianę to ok 2 godzin.
Mam nadzieję że powyższy tutorial będzie przydatny i dzięki niemu samemu wykonacie powyższą robotę ?
W razie pytań proszę o kontakt
Wersję PDF mogę przesłać na maila
Poniższy tutorial został opracowany na przykładzie mojego samochodu ? Lancia Lybra 1.9 jtd 2001 rok.
Wykaz części:
- amortyzatory przód Magneti Marelli 5441G 2 sztuki (cena 245zł szt ? importowane z Włoch)
- talerz oporowy sprężyny góra Impergom 27260 2 sztuki (cena 10zł szt)
- łożysko amortyzatora Impergom 27752 2 sztuki (cena 33zł szt)
- górne mocowanie amortyzatora-poduszka Sasic 9005619 2 sztuki (cena 88zł szt)
- odbój + osłona zostały wykorzystane stare ze względu na ich dobry stan. Nr oe 46760030 cena ok 35zł szt
Całość wyszła mnie 664zł
Wykaz narzędzi:
- grzechotka 1/2 i 3/8 cala
- klucze nasadowe 13, 17, 19
- pokrętka 1/2 cala
- ściągacze do sprężyn najlepiej 4 sztuki
- klucz torx 35, 45 ? zamiennie imbus 7, 8
- śrubokręt płaski
- lewarek słupkowy i typu żaba
- klucz gięto-oczkowy 19
W pierwszej kolejności popuszczamy śruby kół (klucz 17).
Następnie podkładamy po samochód lewarek, najlepiej typu żaba i unosimy aż do momentu oderwania się koła od ziemi.
Dalej otwieramy maskę i ściągamy osłonę górnej śruby amortyzatora. W tym celu używamy śrubokręta płaskiego.
Po ukazaniu się nakrętki (klucz 19), lekko ją luzujemy. Ułatwi nam to dalszą pracę po wyciągnięciu mcpersona.
Po zdjęciu koła i zabezpieczeniu pojazdu przed ew zsunięciem się z lewarka, przystępujemy do dalszych prac. W celu uwolnienia mcpersona od pozostałych elementów zawieszenia odkręcamy 2 główne śruby zwrotnicy, końcówkę drążka oraz górny sworzeń łącznika stabilizatora.
Proponuję zacząć o odkręcenia nakrętek śrub zwrotnicy. W tym celu używamy nasadki 19 i pokrętki oraz przedłużenia.
Po odkręceniu nakrętek i zdjęciu podkładek, śruby zostawiamy w zwrotnicy aż do momentu odkręcenia pozostałych części.
Kolejno luzujemy nakrętkę górnego sworznia łącznia stabilizatora ? klucz 17
Dalej przechodzimy do końcówki drążka kierowniczego. Odkręcamy nakrętkę (klucz 17) i uderzając w ?wąs? zwrotnicy wyciągamy końcówkę.
Gdy już zdemontowaliśmy końcówkę drążka, przystępujemy to odłączenia łącznika stabilizatora.
Pod wahacz podkładamy lewarek słupkowy i podnosimy do momentu aż łącznik będzie luźny. Dalej wyciągamy go z otworu montażowego.
Zluzowany łącznik.
W dalszej części popuszczamy lewarek pod wahaczem i wyciągamy dwie śruby zwrotnicy.
Teraz przechodzimy pod maskę i odkręcamy 3 śruby (klucz 13) górnej poduszki mcpersona.
Po wykręceniu śrub można wyciągać mcpersona. Robimy to ostrożnie nie uszkadzając przewodów abs czy czujnika klocków.
Zdemontowany mcperson skręcamy ściągaczami. Oczywiści dotyczy to samej sprężyny. Skręcamy ściągacze tak długo aż górne mocowanie z łożyskiem będzie luźne.
Najbezpieczniej użyć do tego 4 ściągaczy. Wtedy sprężyna schodzi się równo i będzie ją można łatwiej przełożyć do nowego amortyzatora.
Teraz przechodzimy do odkręcania górnego mocowania. Odkręcamy nakrętkę klucz 19, blokując jednocześnie trzpień amortyzatora imbusem 7 bądź torx 40.
Na nowy amortyzator zakładamy kolejno gumową podkładkę sprężyny, dalej odbój z osłoną, sprężynę, talerz oporowy, łożysko oraz górne mocowanie. Poskręcaną całość montujemy w odwrotnej kolejności do samochodu.
Nowo zamontowany amortyzator.
Czas poświęcony na wymianę to ok 2 godzin.
Mam nadzieję że powyższy tutorial będzie przydatny i dzięki niemu samemu wykonacie powyższą robotę ?
W razie pytań proszę o kontakt
Wersję PDF mogę przesłać na maila