Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto

Awatar użytkownika
Łukasz
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 446
Rejestracja: 30 gru 2004, 0:00
Lokalizacja: Dąbrowa

Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto

Post autor: Łukasz » 03 sie 2006, 12:39

Rozpocznę od tego, ze nie jestem mechanikiem, ani żadnym fachowcem. Pewne rzeczy mogę nazywać niefachowo, więc proszę o wyrozumiałość.
Zawieszenie w Lybrze oparte jest o kolumnę MacPhersona, dolny wahacz, łącznik stabilizatora, stabilizator, drążek kierowniczy i końcówka drążka kierowniczego.
Tak wyglada to bez koła
Obrazek
Przyczyną stuków w zawieszeniu są najczęściej wybite 2 tuleje metalowo-gumowe na wahaczu, wybity sworzeń wahacza, łącznik stabilizatora, końcówka drążka kier. bądź wylany amortyzator.
Diagnozę uszkodzonych części możemy przeprowadzać w stacjach gdzie podbijają nam dowody rejestracyjne, natomiast naprawy możemy podjąć się sami bo wcale nie jest to takie skomplikowane.
W moim przypadku naprawę zaczęliśmy od wymiany łącznika stabilizatora. Koszt zamiennika to ok. 50zl. Oryginalny element jest plastikowy, zamiennik był metalowy.
Tak wyglada orginał
Obrazek
Aby go odkręcić będziemy potrzebowali klucza płaskiego i imbusu, który wkładamy tu
Obrazek
Tak wygląda to po wymianie
Obrazek
Po wymianie drążka przyszedł czas na wymianę wahacza. Można pójść dwoma drogami. Tańsza zmienić tylko 2 tuleje metalowo gumowe tak jak widać na zdjęciu
Obrazek
Sprawa komplikuje się wtedy gdy wybity jest sworzeń wahacza. Jest on po prostu niewymienialny i trzeba kupić nowy uzbrojony wahacz. Na sworzniu jest guma, która niestety parcieje i pęka. Wskutek czego dostaje się woda i zanieczyszczenia. Efektem tego jest przyśpieszone jego zużycie
Obrazek
Wymiana tulei metalowo-gumowych nie jest taka prosta. Potrzeba dużo siły i cierpliwości. My niestety posunęliśmy się do ostateczności i rozcięliśmy je używając szlifierki kątowej. Trzeba uważać by nie uszkodzić wahacza. Koszt tulei to: mała 25zl duża 60zl. Dobranie odpowiedniego elementu nie jest prostą sprawą, często bywa, ze jest mnóstwo zamienników nie pasujących wiec trzeba zmierzyć średnice tulei
Obrazek
Druga droga jest kosztowniejsza ale o wiele prostsza. Wystarczy kupić gotowy uzbrojony wahacz(koszt 210zl) i zamontować go
Wymontowanie i zamontowanie wahacza nie jest trudne. Przy montażu potrzebny jest dodatkowy lewarek, który podniesie nam stabilizator. Dzięki temu będziemy mieli więcej miejsca żeby włożyć wahacz
Obrazek
Możemy potrzebować również kawałka drewna żeby odgiąć cala kolumnę. Da nam to również więcej miejsca na montaż
Obrazek
Wahacz należy przykręcić 4-ma śrubami używając klucza nasadowego o dziwnym rozmiarze 16
Obrazek
Wbić sworzeń wahacza i skręcić do śrubą.
Pozostaje już tylko skręcić końcówkę drążka
Obrazek
Przykręcić osłonę silnika jeśli ja jeszcze ktoś ma [lol] i przykręcić belkę silnika
Obrazek
Całość powinna wyglądać jak na pierwszej focie. Teraz już tylko zostaje przykręcić koło i cieszyć się cichym i sprężystym zawieszeniem.
Cala operacja nie powinna trwać dłużej niż 2 godz.
Dodatkowo Zamieszcze jeszcze zdjecia rozrzadu ktory własnie sie wymienia w ASO (koszt czesci 400zl robocizna ASO 300zl wariator po upustach kosztuje 410zl ale jego jeszcze nie wymieniam)
Obrazek
...tekst i zdjecia sa mojego autorstwa...
Lancia Lybra SW 1.8 16VLX+ Navi
Mercedes C-klase 200 kompresor
Peuegot 307 SW HDI 110ps

kartonik
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 611
Rejestracja: 08 mar 2005, 0:00
Imię: Marek
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Lybra - przednie zawieszenie - fotorelacja

Post autor: kartonik » 03 sie 2006, 15:02

Widze, ze kolega uzywa rekawiczek do prac precyzyjnych :wink:

Dodam jeszcze, ze przy zakladaniu lacznika stabilizatora trzeba uwazac na te gumowe oslonki (i sprezynki co je przytrzytmuja). Lubia sie zsunac przy dokrecaniu.

pozdro,

m

Anonymous

Lybra - przednie zawieszenie - fotorelacja

Post autor: Anonymous » 17 wrz 2006, 14:44

moje gratulacje Ciesze sie ze sa ludzie jeszcze wybitnie zdolni Oprucz tego chcialem dodac tylko ze trzeba uwazac przy odciagnieciu makpersona z piasta zeby pólos nie wyskoczyla z przegubu zeby sie nie rozdzielily bo wowczas dodatkowa robota jest bardzo żmudna Jesli ktos jedna kiedys bedzie mial problem z czyms jestem do uslug Pozdrawiam

Awatar użytkownika
lukasz22i
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 341
Rejestracja: 15 cze 2005, 0:00
Lokalizacja: Bolesławiec woj. dolnośląskie

Lybra - przednie zawieszenie - fotorelacja

Post autor: lukasz22i » 14 maja 2007, 8:28

super temacik:) mnie również czeka wymiana "czegoś" w zawieszeniu bo bardzo puka i dygocze szczególnie na krótkich nierównościach, poza tym z lewej strony zaczęło mi coś skrzypieć w zawieszeniu(a autko jest dopiero drugi dzien w kraju) :evil:
Bolesławiec Lancia Fan!

Awatar użytkownika
Łukasz
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 446
Rejestracja: 30 gru 2004, 0:00
Lokalizacja: Dąbrowa

Lybra - przednie zawieszenie - fotorelacja

Post autor: Łukasz » 14 maja 2007, 13:42

Jak dygocze i puka to najprawdopodobnie bedzie to koncowka drazka(galka) albo drazek stabilizatora.
Lancia Lybra SW 1.8 16VLX+ Navi
Mercedes C-klase 200 kompresor
Peuegot 307 SW HDI 110ps

lancior
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 38
Rejestracja: 21 paź 2007, 0:00
Lokalizacja: Szczecinek

Lybra - przednie zawieszenie - fotorelacja

Post autor: lancior » 14 gru 2007, 20:09

Dziś wymieniłem drążki reakcyjne,końcówki drążków,gumy stabilizatora(kombinacja z VW Derby : yesyes : : yesyes : : yesyes : - pasują)z przodu i z tyłu - koszt z robocizną 700 PLN(nie w ASO)
Odpukać jest ok. W końcu jaka cisza -nic nie puka i nie stuka.
Pomysleć że wystarczył miesiąc jazdy po naszych drogach i skończyła się cicha jazda. A przejechałem tylko ok.2 tys,km.
Lancia jest piękna!!!
Lancia Lybra SW 2,4 jtd 2001

feros
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 54
Rejestracja: 25 mar 2008, 0:00
Skype: feros_lj
Lokalizacja: Świecie

Odp: Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto

Post autor: feros » 17 cze 2009, 15:52

Łukasz pisze: Przyczyną stuków w zawieszeniu są najczęściej wybite 2 tuleje metalowo-gumowe na wahaczu, wybity sworzeń wahacza, łącznik stabilizatora, końcówka drążka kier. bądź wylany amortyzator.
Diagnozę uszkodzonych części możemy przeprowadzać w stacjach gdzie podbijają nam dowody rejestracyjne....
Ja byłem w stacji na przeglądzie i powiedzieli, że wszystko ok 8-O
a puka mi na nierównościach i mam walnięty pstrykający przegub

No i skasowali 100zł.

Jak samemu zdiagnozować następujące części:
"2 tuleje metalowo-gumowe na wahaczu, wybity sworzeń wahacza, łącznik stabilizatora, końcówka drążka kier. bądź wylany amortyzator." ?
Lancia Lybra 1.9JTD SW '00 / 105KM

Osobiście nie naprawiam, ale samodzielna diagnoza usterki w samochodzie przynosi wiele satysfakcji.
Sam zamawiam części.

Awatar użytkownika
jaro1959
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 410
Rejestracja: 20 paź 2008, 0:00
Lokalizacja: Sosnowiec

Odp: Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto

Post autor: jaro1959 » 17 cze 2009, 16:04

feros pisze:
Łukasz pisze: Przyczyną stuków w zawieszeniu są najczęściej wybite 2 tuleje metalowo-gumowe na wahaczu, wybity sworzeń wahacza, łącznik stabilizatora, końcówka drążka kier. bądź wylany amortyzator.
Diagnozę uszkodzonych części możemy przeprowadzać w stacjach gdzie podbijają nam dowody rejestracyjne....
Ja byłem w stacji na przeglądzie i powiedzieli, że wszystko ok 8-O
a puka mi na nierównościach i mam walnięty pstrykający przegub

No i skasowali 100zł.

Jak samemu zdiagnozować następujące części:
"2 tuleje metalowo-gumowe na wahaczu, wybity sworzeń wahacza, łącznik stabilizatora, końcówka drążka kier. bądź wylany amortyzator." ?
Diagnozę zawieszenia opisałem dziś w innym poscie,amortyzator jeśli jest mokry - wymiana.
Lybra 1,9 jtd SW ,Ypsilon 1,1 , (wcześniej 14 szt. innej Włoszczyzny)

feros
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 54
Rejestracja: 25 mar 2008, 0:00
Skype: feros_lj
Lokalizacja: Świecie

Odp: Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto

Post autor: feros » 17 cze 2009, 16:20

Szukaj> diagnoza zawieszenia....3 wyniki wszystko kappa
Mogę prosić o link:)

Awatar użytkownika
jaro1959
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 410
Rejestracja: 20 paź 2008, 0:00
Lokalizacja: Sosnowiec

Odp: Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto

Post autor: jaro1959 » 17 cze 2009, 16:36

W dzisiejszym poście Lybra - ściąganie przy przyspieszaniu.
Lybra 1,9 jtd SW ,Ypsilon 1,1 , (wcześniej 14 szt. innej Włoszczyzny)

Awatar użytkownika
kaeres
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 1404
Rejestracja: 20 maja 2008, 0:00
Lokalizacja: Wodzislaw Sl., Poland

Odp: Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto

Post autor: kaeres » 22 cze 2009, 8:33

Proszę o pomoc w odnalezieniu numeru końcówki drążka do mojej Lybry.
Wg katalogu Inter Cars, wg. ich katalogu TRW, Moog i innych powinna być ta sama co do jakieś Alfy i Fiata.
Część Moog`a nazywa się FI-ES-1460 i niestety trzpień (stożek) jest o 1mm za wąski i niestety nie chciał ciasno siedzieć.
W Inter Cars upierają się, że jest tylko jedna końcówka i się dziwią.
Jakbym miał poprawny numer z TRW czy innej firmy to załatwiłoby to sprawę.
Lybra jest z 2001r

Awatar użytkownika
jaro1959
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 410
Rejestracja: 20 paź 2008, 0:00
Lokalizacja: Sosnowiec

Odp: Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto

Post autor: jaro1959 » 22 cze 2009, 8:45

Ja kupowałem w Sosnowcu końcówki TRW i nie było żadnych dwuznaczności.Gość miał w katalogu Lybrę i był tylko jeden rodzaj końcówek.Założyłem i pasuje bez problemów.
Lybra 1,9 jtd SW ,Ypsilon 1,1 , (wcześniej 14 szt. innej Włoszczyzny)

szwagier
Dopiero zaczyna na naszym forum
Dopiero zaczyna na naszym forum
Posty: 23
Rejestracja: 04 paź 2007, 0:00
Lokalizacja: Gniezno

Re: Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto

Post autor: szwagier » 18 lut 2010, 19:00

Witam . Mam pytanie czy są 2 rodzaje czyli grubości sworznia kulistego wachacza przedniego od LYBRY 1.9 JTD SW 2000r?Pozdrawiam i czekam na odpowiedż.

Awatar użytkownika
pamaj
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 264
Rejestracja: 09 gru 2009, 16:37
Lokalizacja: Wrocław/J-L

Re: Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto

Post autor: pamaj » 05 cze 2010, 22:11

Wg opisu wymieniłem dzisiaj lewy przedni wahacz. Trochę trzeba było się nagimnastykować, ale efekt rewelacyjny.
Czy po wymianie jest sens ustawiać zbieżność? Kierownica prosta, nie ściąga. Znalazłem różne opinie, jedni piszą ustawiać, inni że nie.

Awatar użytkownika
Moglaj
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 526
Rejestracja: 06 wrz 2006, 0:00
Lokalizacja: wroclaw/olkusz

Re: Lybra - naprawa przedniego zawieszenia + foto

Post autor: Moglaj » 05 cze 2010, 23:30

Ja też wymieniałem dzisiaj lewy,ale niestety jeszcze końcówke drążka prawą(po roku użytkowania) i kierownice mam krzywo troszkę więc ja niestety będe musiał jechac na zbieżność .

ODPOWIEDZ

Wróć do „Zrób to sam”