Kappa 2.0 20v - ciśnienie oleju/druga pompa/luźne dywagacje

Awatar użytkownika
Energetyk
Przedstawiciel Regionalny
Przedstawiciel Regionalny
Posty: 1222
Rejestracja: 18 wrz 2015, 20:14
Imię: Daniel
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Kappa 2.0 20v - ciśnienie oleju/druga pompa/luźne dywagacje

Post autor: Energetyk » 15 lis 2016, 15:45

Witam, znamy wszyscy kontrowersyjny temat ciśnienia oleju w silnikach 20v. Nie chciałbym się rozwijać tutaj czy problem jest czy go nie ma. Faktem jest że prawdopodobieństwo iż ciśnienie bywa za niskie jest.

Regeneracja pompy olejowej w 20v to ponoć temat trudny jeżeli w ogóle wykonalny.

Szperałem ostatnio po forach "racingowych" i natrafiłem na pewną dyskusję o elektrycznej pompie oleju. Pompa taka nie zastępuje głównej pompy mechanicznej, a jest jedynie ciekawym dodatkiem który może mieć klika zalet:
1. Likwidowanie "suchego startu". Wystarczyłoby załączyć taką pompę przed odpaleniem auta dokładnie tak jak uruchamia się pompa paliwa która nabija ciśnienie paliwa. Tutaj rusza ona po prostu w obieg olej co łagodzi znacznie efekt suchego startu.

2. Sprzężona z dodatkowym czujnikiem ciśnienia włącza się np w momencie kiedy ciśnienie na obrotach jałowych schodzi poniżej 1bar.

3. Może funkcjonować jako chwilowe smarowanie turbo po wyłączeniu silnika.

Spotkaliście się kiedyś z takim rozwiązaniem? Co o tym myślicie? Według mnie temat jest wart przemyślenia. Montaż takiej pompy o określonej wydajności równolegle do pompy mechanicznej nie może powodować skutków ubocznych.

Ponoć bywają auta gdzie takie pompki smarują skrzynie biegów bądź mosty napędowe.

Obrazek

Filmik z testu takiej pompy :link:
Była: Lancia Kappa 2.0 20V Turbo
Jest: Volvo V70 II 2.4 20V

Awatar użytkownika
Borek
Klubowicz
Klubowicz
Posty: 3050
Rejestracja: 12 maja 2012, 7:51
Lokalizacja: Łódź

Re: Kappa R5, ciśnienie oleju - druga pompa? (Luźne dywagacj

Post autor: Borek » 15 lis 2016, 17:49

O autach nie słyszałem, ale na wielu lokomotywach spalinowych to standard. Ogólnie jest to rzecz, o której też czasami myślę, ale trzeba pamiętać że z taką niewielka pompką i gęstym od mrozu olejem może to potrwać kilka długich minut.

W związku z tym sugestia - można od razu pomyśleć nad skuteczniejszym ładowaniem (zwłaszcza na krótkich odcinkach) lub większym akumulatorem. :D
Drop a gear and disappear!

Awatar użytkownika
jasiugm
Forumowicz/ka
Forumowicz/ka
Posty: 372
Rejestracja: 03 lut 2015, 19:14
Imię: Mariusz
Lokalizacja: Sosnowiec

Re: Kappa 2.0 20v - ciśnienie oleju/druga pompa/luźne dywaga

Post autor: jasiugm » 16 lis 2016, 9:21

Pamiętajmy o tym, że nie tylko pompa oleju odpowiada za ciśnienie. Ona tylko "podaje" olej. Ciśnienie wytwarzają tolerancje między elementami ruchomymi. Jeśli gdzieś jest np. wyrobiona panewka czy inne powiększenie się szczeliny między elementami to ciśnienie będzie uciekać.
Kappa SW 2.0 20V VIS
Y 1.2 8V

ODPOWIEDZ

Wróć do „Silnik, przeniesienie napędu i układ chłodzenia”